Gemakkelijk over 1 kam scheren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Het gaat om geek: Speedrunner voltooit The Outer Worlds in 21 minuten door personage dom ...

Waarbij ik eigenlijk toch graag wil aangeven dat het best generaliserend is om van 'dom' / 'stupide' (consistentie is ook key, zou ik zeggen...) wanneer de intelligentie 'onder gemiddeld' is.
Natuurlijk gaat het nu om iets fictiefs, maar dan nog. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de mening is van Tweakers.net (door Daan nu dan verwoord). Dit kan imo toch wel beter hoor.

De redacteur in kwestie is @AverageNL. Zou je hier naar kunnen kijken?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 09:18
Ten eerste, mijn hemel wat een SJW post, het is maar waar je je aan ergert.

Ten tweede, je character in de game krijgt de dialoogoptie wat letterlijk vertaald kan worden naar <dom>.

Ten derde, intelligentie was niet onder gemiddeld maar zwaar, heel zwaar onder gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 12:21

AverageNL

Redacteur
Bedankt voor je feedback!

Ik moet zeggen dat ik zelf ook twijfelde over het gebruik van termen als 'dom' tijdens het schrijven van het artikel - het is uiteraard niet onze intentie om dergelijke termen te generaliseren. Ik snap ook zeker dat dit toch zo kan lijken, omdat het spel de intelligentie 'onder gemiddeld' noemt.

Tegelijkertijd worden de personages in het spel - door de game zelf - 'dom' genoemd. Zie ook:
Deze dialogen worden aangeduid met '[Dumb]' en zijn vaak hilarisch
Hier ook een screenshot met voorbeeld

Puur hierom besloot ik toch de termen te gebruiken. Dat heeft niets te maken met de mening van Tweakers (of die van mij) - ik nam de termen over uit het spel, uiteraard zonder slechte intenties. Dat het spel de intelligentie 'onder gemiddeld' noemt is inderdaad vreemd, maar eerder een inconsistentie in de game zelf. Ik zal het artikel daarop wat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40
CH4OS schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:18:
Het gaat om geek: Speedrunner voltooit The Outer Worlds in 21 minuten door personage dom ...

Waarbij ik eigenlijk toch graag wil aangeven dat het best generaliserend is om van 'dom' / 'stupide' (consistentie is ook key, zou ik zeggen...) wanneer de intelligentie 'onder gemiddeld' is.
Natuurlijk gaat het nu om iets fictiefs, maar dan nog. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de mening is van Tweakers.net (door Daan nu dan verwoord). Dit kan imo toch wel beter hoor.

De redacteur in kwestie is @AverageNL. Zou je hier naar kunnen kijken?
Van Dale:
dom (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) .. met weinig verstand

Wikipedia:
Een kwalificatie van iemand met een lage intelligentie

Ik zie niet in hoe je 'dumb' anders kan vertalen en gezien de feitelijke betekenis van het woord lijkt me dat het prima verwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
AverageNL schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:37:
Bedankt voor je feedback!

Puur hierom besloot ik toch de termen te gebruiken. Dat heeft niets te maken met de mening van Tweakers (of die van mij) - ik nam de termen over uit het spel, uiteraard zonder slechte intenties. Dat het spel de intelligentie 'onder gemiddeld' noemt is inderdaad vreemd, maar eerder een inconsistentie in de game zelf. Ik zal het artikel daarop wat aanpassen.
Bedankt voor jouw reactie, helemaal top dat je het aangepast hebt, veel beter zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

OmgItsKoen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:33:
Ten eerste, mijn hemel wat een SJW post, het is maar waar je je aan ergert.
Een topic maken ter correctie van terminologie die niet geheel toepasbaar is is gelijk ''ergeren''? 8)7

Ergerlijk is eerder dat je niet op het nieuwsitem afgaat, maar op de TS. Vervolgens geeft men daar grif plusjes voor, wat gelijk maar weer het failliet bewijst van dergelijke systemen :)

Ondertussen ben je niet op de inhoud van de TS ingegaan.

En imo, er valt wat voor te zeggen, ook al noemt de game het zelf ook ''Dumb''. De auteur maakt er echter ter variatie ook nog ''stupide'' van. Waarom dan niet vasthouden aan ''onnozel'', zoals dat in het nieuwtje ook zelf wordt vermeld?

Er is een wereld van verschil tussen onnozele mensen, stupide mensen en mentaal gelimiteerde mensen. Maar je zou ze allen ''dom'' kunnen noemen. Is dat dan juist? :z

Ik vind dus niet dat het gelijk een ''SJW'' post is, maar die term zelf is lekker beladen en je brengt gelijk wat negatief gewicht in de schaal zodat je daarna niet meer inhoudelijk hoeft te reageren 8)7 SJW's zijn toch echt iets anders, maar dat valt buiten de reikwijdte van dit topic :)

[ Voor 2% gewijzigd door Redneckerz op 31-10-2019 20:40 . Reden: Nog een toevoegingkje, ]

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Pagina: 1