eth0 configgen via eth1

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wij (ik en MICHIEL123) willen beginnen met een serverpark en we zijn al in het bezit van twee systemen. We eisen dat die dingen kaal kunnen draaien (power on - bleep - ff w8en - klaar). Zoiets is niet mogelijk via windows thnx to fout afgesloten en shit, muis niet gevonden dus daarom hebben we Linux gekozen.

Er komen twee netwerkkaarten in. De ene (eth0) gaat op het netwerk van de desbetreffende lanparty. De tweede (eth1) draait een DHCP server en mbv de laptop kun je via SSH op dat ding inloggen.

Nu heb ik een vraag: Hoe kun je via een SSH session op eth1 de settings op eth0 configgen? De servers draaien RedHat.

Met voorbaat dank.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Door gewoon als user en daarna root of gewoon root in te loggen op het ip-adres / naam van de server! Lijkt me niet zo moeilijk. gewoon ifconfig eth0 ipadres of via netconf(ig) en ander linuxconf

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Flake
Op dinsdag 31 juli 2001 18:25 schreef imdos het volgende:
Door gewoon als user en daarna root of gewoon root in te loggen op het ip-adres / naam van de server! Lijkt me niet zo moeilijk. gewoon ifconfig eth0 ipadres of via netconf(ig) en ander linuxconf
Toepasselijke sig heppie zeg :) thnx

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Je logt in en je krijgt een bash voor je neus, behandel dan je machine zoals je elke andere machine zou behandelen ??

Maar ik heb misschien wel een paar puntjes voor je "lansysteem"

Laat SSH alleen luisteren op eth1. Dit kan met tcpwrappers of eventueel tcpserver.

Config geen DCHP. Lans hebben toch 9 van de 10 keer een vast IP systeem, mensen houden zich toch niet aan de DHCP regel. Mensen zijn dan ook niet meer afhankelijk van iets, hun netwerk blijft in alle gevallen draaien (voor het geval dat je machine in puin ligt)

Config je eth1 op een andere IP range. Bijvoorbeeld voor je lan (eth0) 10.x.x.x (klasse A) of 192.168.x.x (klasse c) en gebruik de minder bekende klasse B (172.16.x.x - 172.32.x.x als ik me niet vergis) voor je eth1

In dit geval kan jij altijd met je laptop bij je linuxdoos en de gamers niet bij bepaalde dingen waar jij wel bij wil komen.

Indien de eth0 plat ligt kan jij altijd bij de doos via eth1 via dat andere IP range en de rest niet, want die kent het ip niet.

Mocht je eventueel willen ssh'en met je lanparty doos maar zit je IP geconfigged op je lanparty subnet dan moet je even met route add (blaaat) in je dosbox gaan klooien.

(ik kan nu niet bij me dosbox vanwege een vage cannot read from drive E (linux) melding)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op dinsdag 31 juli 2001 18:19 schreef SONiCB00M het volgende:
Zoiets is niet mogelijk via windows thnx to fout afgesloten en shit, muis niet gevonden dus daarom hebben we Linux gekozen.
Uhm... dat kan wel gewoon met Windows hoor :D Met windows 2000 is dat niet echt een probleem :)
Maar goed, als ik jou was zou ik ook voor linux kiezen :)

(ok, dit is een nutteloze reply, maar moest echt dit misverstand uit de wereld helpen :o)

• Flake
Op dinsdag 31 juli 2001 21:54 schreef BrZ het volgende:

[..]

Uhm... dat kan wel gewoon met Windows hoor :D Met windows 2000 is dat niet echt een probleem :)
Maar goed, als ik jou was zou ik ook voor linux kiezen :)

(ok, dit is een nutteloze reply, maar moest echt dit misverstand uit de wereld helpen :o)
Accoord, hier heb je gelijk in. Maar Windows 2000 gebruikt teveel CPU load om beter van het systeem gebruik te maken. Vergeet niet dat ik geen gameparty ben, dus ik mot mijn eigen spullen dokken!
Pagina: 1