Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32
Een tijdje terug ben ik helaas opgelicht via marktplaats, achteraf erg stom van mij en had het kunnen weten maar net niet goed genoeg opgelet.
Het is voor mij geen rib uit mijn lijf maar wel jammer van het geld, iets minder dan €200.
Uiteraard aangifte gedaan en alles wat ik boven water heb kunnen krijgen daar bij vermeld zoals IBAN nummer.

Nu zijn we een aantal maanden verder en krijg ik een geautomatiseerde mail van de politie over mijn aangifte.

Ik weet niet of ik hier nou verdrietig om moet zijn of moet lachen.
Je zou toch verwachten dat de politie in ieder geval contact opneemt met de bank in kwestie om de persoonsgegeven te achterhalen of in ieder geval de bank op de hoogte te stellen zodat de rekening opgeheven kan worden
U hebt enige tijd geleden aangifte gedaan van internetoplichting via de website van de politie. Er is op dit moment nog geen opsporingsonderzoek gestart naar aanleiding van uw aangifte.

De politie wordt geconfronteerd met een groot aantal aangiftes van internetoplichting; jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000. De politie kan niet al deze aangiftes in onderzoek nemen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie criteria afgesproken voor het opstarten van een opsporingsonderzoek naar internetoplichting. Aan de hand van een aantal verwante aangiftes, het schadebedrag en/of de (eventuele) minderjarigheid van een verdachte, worden aangiftes geselecteerd voor nader onderzoek. Ook wordt daarbij bekeken of u naar een buitenlandse bankrekening heeft betaald en wat de mogelijkheden zijn van onderzoek in Nederland.

Op dit moment voldoet uw aangifte nog niet aan de afgesproken criteria voor het opstarten van een opsporingsonderzoek. Het kan zijn dat uw aangifte op een later tijdstip toch in aanmerking komt om een onderzoek op te starten; bijvoorbeeld als er meer aangiftes worden gedaan of als er een verband met een reeds opgestart onderzoek blijkt.

Als er toch nog een strafrechtelijk onderzoek gestart wordt naar aanleiding van uw aangifte, dan krijgt u hiervan automatisch bericht. Ook ontvangt u dan via de post uw eerdere aangifte, met het verzoek deze aan te vullen, te ondertekenen en terug te sturen.

Afloopbericht
Zes maanden na het doen van aangifte krijgt u opnieuw een bericht van de politie over wat er met uw aangifte is gebeurd. Als dan nog steeds geen strafrechtelijk onderzoek is gestart, zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

Intrekken van aangifte
Zijn de door u gekochte goederen alsnog geleverd, bent u inmiddels schadeloos gesteld door degene met wie u zaken deed of hebt u toch nog uw betaling ontvangen? En is daarmee het geschil opgelost? Dan kunt u overwegen uw aangifte in te trekken. Het is voor de tegenpartij namelijk niet prettig om onterecht beschuldigd te worden van een strafbaar feit. En de politie kan haar energie steken in aangiftes waarbij wel sprake is van een strafbaar feit. U kunt in dat geval uw aangifte intrekken op MijnPolitie. Maar doe dit alleen als de kwestie echt is opgelost!

Met vriendelijke groet,

Politie

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

Ik kreeg zonet exact dezelfde mail.
Graag niet vragen naar persoonlijke gegevens of bankrekeningnummers.

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Logisch, we hebben de politie nodig voor belangrijker dingen. Als er veel mensen worden opgelicht door dezelfde persoon of via hetzelfde rekeningnummer wordt er echter wel actie ondernomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
AzzKickah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:01:
Ik kreeg zonet exact dezelfde mail.
knip
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
eamelink schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:02:
Logisch, we hebben de politie nodig voor belangrijker dingen. Als er veel mensen worden opgelicht door dezelfde persoon of via hetzelfde rekeningnummer wordt er echter wel actie ondernomen :)
Dat is onzin, als je nu op het rekeningnummer Googled zie je dat er meerdere mensen zijn opgelicht. Heb dit ook doorgegeven bij de Politie

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Mosterd > Maaltijd maar voor de volgende keer:

https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 11:27

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Tijntje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Members only:

[...]

Dat is onzin, als je nu op het rekeningnummer Googled zie je dat er meerdere mensen zijn opgelicht. Heb dit ook doorgegeven bij de Politie
Maar dat betekent niet dat al die mensen ook aangifte hebben gedaan en dat is wel noodzakelijk als de politie er iets mee moet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2019 15:18 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
RoamingZombie schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:06:
[...]

Maar dat betekent niet dat al die mensen ook aangifte hebben gedaan en dat is wel noodzakelijk als de politie er iets mee moet doen.
Dan nog steeds zie ik liever dat ze hier achter aan gaan dan snelheidscontroles langs de weg om maar een voorbeeld te noemen.
PS: Gefeliciteerd met je verjaardag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tijntje op 31-10-2019 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Tijntje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Dan nog steeds zie ik liever dat ze hier achter aan gaan dan snelheidscontroles langs de weg om maar een voorbeeld te noemen.
Mwoah, ik word liever opgelicht dan doodgereden door een wegpiraat denk ik

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik word hier verdrietig van... Welkom in Nederland.
Dat IBAN is waarschijnlijk van een of andere katvanger, daar niet van.
Toch wordt je er als burger zwaar teleurgesteld van dat de politie zulke zaken niet gewoon oppakt. Ook dat snap ik qua prioriteitenstelling en bemensing bij de politie. Uiteindelijk is dit de uitkomst van een aantal politieke beslissingen die genomen zijn in het verleden.
Dieptriest en je voelt je als burger behoorlijk in de zeik genomen. Want 200 euro is voor veel mensen een hoop geld.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:10:
Toch wordt je er als burger zwaar teleurgesteld van dat de politie zulke zaken niet gewoon oppakt. Ook dat snap ik qua prioriteitenstelling en bemensing bij de politie. Uiteindelijk is dit de uitkomst van een aantal politieke beslissingen die genomen zijn in het verleden.
Dieptriest en je voelt je als burger behoorlijk in de zeik genomen. Want 200 euro is voor veel mensen een hoop geld.
En er zijn meerdere meldingen dus misschien wel 5 of 10 keer 2000 euro.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Jij denkt dat het in andere landen veel beter geregeld is? Zo ja? Welke?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Offtopic:

Qua marktplaats oplichtingen? Noord-Korea.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Van mij mag Politie deze data door een ander eens laten analyseren, ik blijf erbij dat zeker de helft van die oplichting simpel is te voorkomen, als die koper z'n kop eens zou gebruiken. Wanneer een koopje om de hoek ligt, vliegt bijna elke vorm van logisch denken het raam uit.

Natuurlijk worden oplichters slimmer met katvangers, wel 'iets' opsturen, maar aandacht trekken om iets verkocht te krijgen gebeurd doorgaans toch door zeer lage prijzen.

En politie is het lapmiddel, marktplaats en consorten zijn de oorzaak.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Tijntje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Members only:

[...]

Er moeten behoorlijk wat aangiften zijn gedaan voordat ze in actie komen. Op basis van het rekeningnummer zijn er niet veel zaken te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 05:52
Standeman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

https://www.fastcase.com/...prison-for-internet-scam/

19 jaar.

Wel beetje ander beleid als hier.

Overigens is marktplaats tegenwoordig wel wat beter als voorheen met reviews van andere mensen. Ik maak geen geld over na mensen met 0 reviews..

[ Voor 19% gewijzigd door Bartosy op 31-10-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

40/50.000 aangiftes is ook wel erg veel. Ze moeten ook niet te snel blokkeren, dan gaan mensen aangifte doen tegen hun ex enzo dat die rekening opgeheven wordt of geblokkeerd. Huur/hypotheek niet meer afgeschreven kan worden.

Het zal vast wel beter kunnen, volgens mij is de politie ook flink aan het aanwerven voor internetrechergeurs (geen idee hoe dat echt heet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ben onlangs ook opgelicht maar heb niet de illusie dat ik dat ooit nog terug ga krijgen... of dat de politie daar echt mee aan de slag gaat. En dat is niet echt eens een rant naar de politie zelf, want die hebben al genoeg te doen met bekeuringen uitdelen voor appen op de fiets bijv oke nee flauw, ze hebben genoeg te doen en zijn onderbemand.

Dus als leergeld beschouwen en verder gaan. En de oplichter zwaar de tyfus wensen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is toch hetzelfde met fietsen en bromfietsdiefstallen? Als ze die al ooit terugvinden is dat meestal per ongeluk (wel meegemaakt ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Bartosy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

https://www.fastcase.com/...prison-for-internet-scam/

19 jaar.

Wel beetje ander beleid als hier.

Overigens is marktplaats tegenwoordig wel wat beter als voorheen met reviews van andere mensen. Ik maak geen geld over na mensen met 0 reviews..
Wat heeft dit te maken met de capaciteit van de politie en opsporingsonderzoeken die al dan niet gestart worden :?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Wel zeer teleurstellend dat er gewoon niets mee gedaan wordt.

Ik heb naam, achternaam, woonplaats en 2 IBAN rekeningnummers bij de aangifte vermeld. Bij mij gaat het om 175 euro.

Wel een andere naam en rekeningnummer dan TS, dus deze zaken zullen waarschijnlijk niet met elkaar te maken hebben/niet aan elkaar gelinkt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Standeman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Wat heeft dit te maken met de capaciteit van de politie en opsporingsonderzoeken die al dan niet gestart worden :?
Zal wel meer afschrikken dus denk je wel 2x na in dit soort landen. Hier kan je er gewoon in 9 van de 10 x mee wegkomen omdat er toch niks opgestart wordt. En mocht je gepakt worden dan is het vaak een tik op de vingers en dan kan je gewoon weer lekker doorgaan. Zijn vaak dezelfde lui die hier jaren mee wegkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bartosy op 31-10-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Wat dat bericht eigenlijk zegt is dat de politie niets kan doen met individuele gevallen, dat is simpelweg te kostbaar en tijdrovend. Dit zal ook vast ermee te maken hebben dat het ook niet handig is om op incidenten te reageren, niet iedereen die zegt opgelicht te zijn is ook echt opgelicht... in ieder geval niet in de zin van 'georganiseerde oplichting'.

Je zal de eerste niet zijn, ook hier op het forum al eens gelezen dat iemand in vraag&aanbod wordt beticht van oplichting omdat er niet meer wordt gereageerd etc... bleek de verkopende persoon in het ziekenhuis te liggen! Dan zou het wel heel extreem zijn als de politie en/of bank rekeningen ging laten blokkeren/opheffen van een dergelijk persoon... toch?

Maar wat ze ook zeggen is dat ze dossiers opbouwen en als een dossier vol begint te raken met overeenkomende gegevens van bepaalde personen, bankrekeningen of andere gegevens, dat het dan wel gaat lonen om actie te ondernemen. Ook als je het nieuws een beetje volgt dan moge ook duidelijk zijn dat er met regelmatig "bendes oplichters" worden aangepakt als het dossier groot genoeg is geworden.

Het is lullig voor jou als individu dat er niet direct actie op wordt ondernomen, maar absoluut begrijpelijk als je kijkt naar de schade per individueel geval etc.

Persoonlijk zie ik een oplichter dan ook liever aangepakt worden voor een substantieel bedrag dan voor dergelijke kleine bedragen... zet anders geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

AzzKickah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:23:
Wel zeer teleurstellend dat er gewoon niets mee gedaan wordt.

Ik heb naam, achternaam, woonplaats en 2 IBAN rekeningnummers bij de aangifte vermeld. Bij mij gaat het om 175 euro.

Wel een andere naam en rekeningnummer dan TS, dus deze zaken zullen waarschijnlijk niet met elkaar te maken hebben/niet aan elkaar gelinkt kunnen worden.
Ja, het is vrij frustrerend als je denkt vrij veel aanknopingspunten te geven.

Ik heb na de aangifte bij de politie ook gebeld met de desbetreffende bank (Moneyou) en die waren heel behulpzaam. Hele verhaal genoteerd en in het dossier, moest daarna nog even de officiële aangifte mailen. Allemaal netjes enzo.

Even later, is bankrekening geblokkeerd (kreeg ik als melding toen ik wat berichtjes van 1 cent per overboeking nog naar de oplichter probeerde te sturen), en ja lekker dan, daar eindigt dan alles.

Terwijl er toch een aanwijsbaar persoon achter zo iemand zit. Los van of dit nu de dader is of niet, het is een aanknopingspunt waarmee je iets zou willen.

Liefst zou ik de NAW-gegevens krijgen en zelf verhaal halen, maar ja. Iets met privacy he? :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
Ik begrijp ook dat ze niet alles kunnen oppakken en dat er maar beperkte Politie capaciteit is maar steeds meer economisch verkeer loopt via Internet.
Als ik een bank binnen loop en 200 euro mee roof dan weten ze me echt wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Dit omdat er een tekort is aan mensen bij de politie, dit valt onder lage criminaliteit en zal onderin de berg komen te liggen. Behalve als het een veelpleger is zal deze hoger in de stapel komen. ( als in 10tallen tot 100den. )

Dus vingers wijzen naar de politie is wel heel makkelijk, terwijl zij er niks aan kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 21:53
Ik heb het ook gehad met 50 euro. Zelfde brief. Een jaar of iets later kreeg ik een brief dat de dader voor moest komen en dat alle zaken verzameld waren, of ik nog wilde doorzetten en zo misschien mijn 50 euro terug zou kunnen krijgen. Helaas door omstandigheden was ik te laat met antwoorden, maar houdt je post in de gaten. Als het kan doen ze er wel iets mee.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
LuNaTiC schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

Ik heb na de aangifte bij de politie ook gebeld met de desbetreffende bank (Moneyou) en die waren heel behulpzaam. Hele verhaal genoteerd en in het dossier, moest daarna nog even de officiële aangifte mailen. Allemaal netjes enzo.

Even later, is bankrekening geblokkeerd (kreeg ik als melding toen ik wat berichtjes van 1 cent per overboeking nog naar de oplichter probeerde te sturen), en ja lekker dan, daar eindigt dan alles.

Terwijl er toch een aanwijsbaar persoon achter zo iemand zit. Los van of dit nu de dader is of niet, het is een aanknopingspunt waarmee je iets zou willen.

Liefst zou ik de NAW-gegevens krijgen en zelf verhaal halen, maar ja. Iets met privacy he? :+
Het is mogelijk naw gegevens te krijgen met een kleine omweg en wat dan precies ? Met voorbedachte rade daarheen gaan om de boel kort en klein te slaan zal moeilijk te verantwoorden zijn bij een rechter. Tevens zijn het vaak katvangers/verslaafden of mensen met geestelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
LuNaTiC schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:28:
[...]

Dit inderdaad, ik heb contact gehad met Bunq ook zij wilde het aangifte dossier en wilde uiteraard met de politie mee werken.

Bartosy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Het is mogelijk naw gegevens te krijgen met een kleine omweg en wat dan precies ? Met voorbedachte rade daarheen gaan om de boel kort en klein te slaan zal moeilijk te verantwoorden zijn bij een rechter. Tevens zijn het vaak katvangers/verslaafden of mensen met geestelijke problemen.
Dan wil ik nog steeds dat de politie naar die mensen toe gaat en er voor zorgt dat ze de hulp krijgen die ze nodig hebben. Dat voorkomt recidive

[ Voor 21% gewijzigd door Tijntje op 31-10-2019 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd, wijzen naar de politie is hier te makkelijk. Je moet bij de politiek zijn, die zoveel taken bij de politie belegd heeft en zoveel budget weggehaald.

Daardoor moeten er nu eenmaal prioriteiten gesteld worden. En moorden, overvallen, verkrachtingen etc hebben nu eenmaal een iets hogere priorititeit dan een eenvoudige oplichting.

De enige manier om dit op te lossen is als de politiek tientallen miljarden in het politie-apparaat stopt zodat er meer agenten kunnen worden aangenomen en er meer capaciteit beschikbaar komt.

Helaas zal er in de toekomst nog wel meer bezuinigd gaan worden, waardoor dit alleen nog maar meer zal toenemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

MicGlou schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:28:

Persoonlijk zie ik een oplichter dan ook liever aangepakt worden voor een substantieel bedrag dan voor dergelijke kleine bedragen... zet anders geen zoden aan de dijk.
Mjah, zal ik dan ook maar beginnen met mensen naaien voor 100-150 euro per keer?

Als me dat 5 of 6x per week lukt, kan ik het eind van de maand al redelijk halen. Zeg ik m'n baan mooi op, hoef ik niet meer zo vroeg uit m'n nest elke dag.

:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Bartosy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Ik zeg niet dat ik er met een knokploeg heen gaan, maar ik zou toch wel graag diegene willen spreken. Ook niet eens met de illusie om dan alsnog het geld te krijgen, maar ik heb dan iig liever het idee er alles aan gedaan te hebben (en zélf er aan gedaan te hebben) dan dat ik nu al mijn vertrouwen en geduld bij de politie. Die eigenlijk altijd, als ik zo mag afgaan op de reacties, maar dan ook áltijd teleurstelt als het gaat om internetoplichting.

Kijk als de politie het niet wil (geen zin of prioriteit), niet kan (geen capaciteit of capabel genoeg), wat moet je dan?

Er zal overigens ook wel genoeg opgelost geworden en gepakt, maar vraag me af of er cijfers van zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door LuNaTiC op 31-10-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
wildhagen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:32:
Idd, wijzen naar de politie is hier te makkelijk. Je moet bij de politiek zijn, die zoveel taken bij de politie belegd heeft en zoveel budget weggehaald.

Daardoor moeten er nu eenmaal prioriteiten gesteld worden. En moorden, overvallen, verkrachtingen etc hebben nu eenmaal een iets hogere priorititeit dan een eenvoudige oplichting.

De enige manier om dit op te lossen is als de politiek tientallen miljarden in het politie-apparaat stopt zodat er meer agenten kunnen worden aangenomen en er meer capaciteit beschikbaar komt.

Helaas zal er in de toekomst nog wel meer bezuinigd gaan worden, waardoor dit alleen nog maar meer zal toenemen.
Dat begrijp ik volkomen, je ziet ook nergens in mijn verhaal dat ik het de Politie kwalijk neem. Dit is inderdaad een resultaat van het beleid wat we gekozen hebben.
Dan kan ik het nog wel schrijnend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Ook ik ben afgelopen week opgelicht door iemand op Marktplaats. De transparantie leek allemaal prima en de verkoper duidelijk. Het is heel eenvoudig om te zeggen dat oplichting eenvoudig te voorkomen is, maar ik heb toch vrijwel alles nagelopen van de verkoper en het klonk allemaal prima. Een driehoek opzet kan je echter heel lastig iets tegen doen, want de gegevens die je krijgt kloppen en alles lijkt in orde. 130 euro weg en de "verkoper" ontvangt datgene waarvoor jij zojuist het geld hebt overgemaakt. Ik laat marktplaats nu gewoon lekker links liggen, heb het een beetje gehad met de support van ze. Aangifte gedaan bij de politie en kreeg ook de zelfde mail. Prima allemaal, maar we weten dat er niets gedaan gaat worden. Toch zou ik graag zelf ook iets meer tijd er in willen stoppen om er achter te komen wie dit doet, even langs gaan is altijd een optie, maar het achterhalen van de gegevens is wel heel lastig gemaakt (doordat ze bij MP zelf even bepalen dat de verkoper mogelijk een oplichter is, en alle accounts verwijderen incl advertenties.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MicGlou
AzzKickah schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Mjah, zal ik dan ook maar beginnen met mensen naaien voor 100-150 euro per keer?

Als me dat 5 of 6x per week lukt, kan ik het eind van de maand al redelijk halen. Zeg ik m'n baan mooi op, hoef ik niet meer zo vroeg uit m'n nest elke dag.

:N
Tja, als jij denkt dat het een duurzame manier van inkomen is voor je... ga je gang. Maar zoals ik al aangaf, op een gegeven moment val je door de mand. Dat zal niet voor die ene keer zijn, zeer waarschijnlijk ook niet bij 20 keer of zelfs 100 keer... maar zodra er genoeg dossier over je is opgebouwd dan wordt er wel een keer bij je aangeklopt.

Jammer dat er zo weinig begrip is dat het voor politie/justitie weinig zin heeft om op dergelijke kleine incidenten te reageren en er met vrij kortzichtige reacties wordt gediscussieerd... ja, 150 tot 200 euro kan voor de individu een hoop geld zijn, maar als je een beetje naar het grote plaatje kan kijken dan moet men zich toch ook wel beseffen dat het broodkruimels zijn.

En zoals ik aangaf wordt er al heel snel "ik ben opgelicht" geroepen omdat een verkoper een paar dagen niet reageert... er kan nog van alles aan de hand zijn. Dat is ook een hele goede reden voor instanties/organisaties etc om niet direct te reageren op losse incidenten.

Voorbeeld uit de praktijk... een collega had laatst ook nog iets dergelijks aan de hand. Die had (volgens mij via marktplaats) bij een particulier twee raspberry pie besteld met wat randzaken, iemand die als hobby wat automotive spulletjes bouwt voor in de auto. Collega begon al te mopperen toen het nog niet binnen was na 3 dagen... "als ik maar niet wordt opgelicht, direct flink geirriteerd". Dag 4 pakketje binnen, en bleek er maar 1 raspberry in te zitten en ook ontbraken er wat zaken die erbij zouden zitten... Helemaal over de zeik, "vuile hufters, oplichters!" etc. etc. Probeert contact op te nemen met de verkoper maar die reageert uiteraard niet binnen 10 minuten... "k*t zooi, opgelicht!". Zag daarna dat het er op leek dat het doosje open was geweest want er zat sticker over een andere sticker geplakt... pakketdienst gebeld, boos doen en beschuldigen, dreigen met aangifte etc etc. De stoom kwam nog net niet uit zijn oren!

Wordt hij de volgende dag gebeld door de verkoper; beste man, 1000x excuus! Ik las de mail en was verbaasd over het ontbreken van de spullen. Ik was zelf niet thuis dus mijn vrouw heeft het ingepakt en die had simpelweg niet alles in de doos gedaan. Ik wil het nu direct persoonlijk komen brengen, wat vind ik dit vervelend dat het zo gelopen is. Die zelfde avond kwam de man de spullen brengen met een appel-kruimel vlaai erbij.

tl;dr... probeer kalm te blijven en te relativeren, de wereld stopt sowieso niet met draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 31-10-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:41
Raznov schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:45:
Ook ik ben afgelopen week opgelicht door iemand op Marktplaats. De transparantie leek allemaal prima en de verkoper duidelijk. Het is heel eenvoudig om te zeggen dat oplichting eenvoudig te voorkomen is, maar ik heb toch vrijwel alles nagelopen van de verkoper en het klonk allemaal prima. Een driehoek opzet kan je echter heel lastig iets tegen doen, want de gegevens die je krijgt kloppen en alles lijkt in orde. 130 euro weg en de "verkoper" ontvangt datgene waarvoor jij zojuist het geld hebt overgemaakt. Ik laat marktplaats nu gewoon lekker links liggen, heb het een beetje gehad met de support van ze. Aangifte gedaan bij de politie en kreeg ook de zelfde mail. Prima allemaal, maar we weten dat er niets gedaan gaat worden. Toch zou ik graag zelf ook iets meer tijd er in willen stoppen om er achter te komen wie dit doet, even langs gaan is altijd een optie, maar het achterhalen van de gegevens is wel heel lastig gemaakt (doordat ze bij MP zelf even bepalen dat de verkoper mogelijk een oplichter is, en alle accounts verwijderen incl advertenties.
Wat dat betreft zou je dan eigenlijk altijd je adres in de omschrijving moeten zetten; dan valt het (hopelijk) bij de echte verkoper op dat er een ander naam/adres in de betaling zit dan in de communicatie met de scammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Gebanned schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Wat dat betreft zou je dan eigenlijk altijd je adres in de omschrijving moeten zetten; dan valt het (hopelijk) bij de echte verkoper op dat er een ander naam/adres in de betaling zit dan in de communicatie met de scammer.
Dat heb ik ook gedaan ja, zelfs 0,01 cent extra overgemaakt later met de vraag om mij even te bellen. Maar zeg nou zelf, hoe vaak bekijk je het commentaar wanneer een bedrag over wordt gemaakt voor het product wat je verkoopt? (Ik niet namelijk, alleen die 0,01 cent zou op moeten vallen.)

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
even een stockholm-syndroompje:

ik bewonderde zelfs mijn oplichter destijds hoe die mij aan de haak had geslagen. echt netjes. (lang verhaal geen zin om uit te leggen) maar figuren zoals ik bestaan ook dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
MicGlou schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Tja, als jij denkt dat het een duurzame manier van inkomen is voor je... ga je gang. Maar zoals ik al aangaf, op een gegeven moment val je door de mand. Dat zal niet voor die ene keer zijn, zeer waarschijnlijk ook niet bij 20 keer of zelfs 100 keer... maar zodra er genoeg dossier over je is opgebouwd dan wordt er wel een keer bij je aangeklopt.

Jammer dat er zo weinig begrip is dat het voor politie/justitie weinig zin heeft om op dergelijke kleine incidenten te reageren en er met vrij kortzichtige reacties wordt gediscussieerd... ja, 150 tot 200 euro kan voor de individu een hoop geld zijn, maar als je een beetje naar het grote plaatje kan kijken dan moet men zich toch ook wel beseffen dat het broodkruimels zijn.

En zoals ik aangaf wordt er al heel snel "ik ben opgelicht" geroepen omdat een verkoper een paar dagen niet reageert... er kan nog van alles aan de hand zijn. Dat is ook een hele goede reden voor instanties/organisaties etc om niet direct te reageren op losse incidenten.

Voorbeeld uit de praktijk... een collega had laatst ook nog iets dergelijks aan de hand. Die had (volgens mij via marktplaats) bij een particulier twee raspberry pie besteld met wat randzaken, iemand die als hobby wat automotive spulletjes bouwt voor in de auto. Collega begon al te mopperen toen het nog niet binnen was na 3 dagen... "als ik maar niet wordt opgelicht, direct flink geirriteerd". Dag 4 pakketje binnen, en bleek er maar 1 raspberry in te zitten en ook ontbraken er wat zaken die erbij zouden zitten... Helemaal over de zeik, "vuile hufters, oplichters!" etc. etc. Probeert contact op te nemen met de verkoper maar die reageert uiteraard niet binnen 10 minuten... "k*t zooi, opgelicht!". Zag daarna dat het er op leek dat het doosje open was geweest want er zat sticker over een andere sticker geplakt... pakketdienst gebeld, boos doen en beschuldigen, dreigen met aangifte etc etc. De stoom kwam nog net niet uit zijn oren!

Wordt hij de volgende dag gebeld door de verkoper; beste man, 1000x excuus! Ik las de mail en was verbaasd over het ontbreken van de spullen. Ik was zelf niet thuis dus mijn vrouw heeft het ingepakt en die had simpelweg niet alles in de doos gedaan. Ik wil het nu direct persoonlijk komen brengen, wat vind ik dit vervelend dat het zo gelopen is. Die zelfde avond kwam de man de spullen brengen met een appel-kruimel vlaai erbij.

tl;dr... probeer kalm te blijven en te relativeren, de wereld stopt sowieso niet met draaien.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen de volgende dag moord en brand schreeuwen en zoals bij mij, mijn oplichtingsdatum was 18 Augustus. Ik durf nu echt wel met zekerheid te zeggen: Ik ben opgelicht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om er even (recente) cijfers aan te hangen:
1. Er wordt maar in 40% van de gevallen aangifte gedaan.2
2. Jaarlijks wordt er 42.000 aangiftes gedaan1.
3. Ongeveer een op de vier aangiftes van internetoplichting blijkt geen oplichting te zijn1.

We kunnen uit bovenstaande (1 en 2) concluderen dat er zo'n 100.000 maal (vermoeden van) oplichting plaatsvind.

1.Sneller duidelijkheid bij aangifte internetoplichting
2.Maar weinig mensen doen melding of aangifte van internetoplichting

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 31-10-2019 16:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Tijntje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de volgende dag moord en brand schreeuwen en zoals bij mij, mijn oplichtingsdatum was 18 Augustus. Ik durf nu echt wel met zekerheid te zeggen: Ik ben opgelicht. :)
Uiteraard probeer ik dat niet te bagatelliseren... dat er veel internetoplichting voor relatief kleine bedragen plaatsvindt zal ik absoluut niet ontkennen, sterker nog als er iemand altijd voor dat soort zaken op zijn hoede is dan ben ik dat wel. Maar probeer wel een beetje begrip te kweken dat hoe lullig/klote/vervelend het voor jou persoonlijk moge zijn, dat een verwachting dat de politie hier gelijk actie op moet ondernemen niet heel reëel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Tijntje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:28:
Als ik een bank binnen loop en 200 euro mee roof dan weten ze me echt wel te vinden.
Weet je dat zeker? Er zijn genoeg succesvolle misdaden waarbij de dader nooit gevonden is. Je zou er wekelijks een TV programma mee kunnen vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Wat is Tweakers ook vaak dubbel. In het ene topic over verkeersboetes geeft men trots aan en het advies altijd bezwaar te maken tegen verkeersboetes. In het andere topic wordt dan geklaagd over de beschikbare capaciteit van de politie. (Ik bedoel hier niet specifiek de TS of een andere poster in dit topic)

Verder natuurlijk de vraag hoeveel overheidskosten we ineen oplichting van bijv. €200 moeten stoppen? Natuurlijk is het klote, gun je het niemand en is het niet goed te praten dat mensen het doen. Maar maatschappelijke kosten van het onderzoek, de rechtsgang en de executie lopen snel op. Ook de overheid kan ingekomen belasting maar 1x uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 22:36
Droefsnoet schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:16:
[...]

Weet je dat zeker? Er zijn genoeg succesvolle misdaden waarbij de dader nooit gevonden is. Je zou er wekelijks een TV programma mee kunnen vullen.
Ja Helaas heb je hierin gelijk. Politie is onderbemand. Expertise wordt te langzaam aangetrokken, zo weet ik uit eigen ervaring dat er nog steeds agenten zien die fysieke foto's maken van hun beeldscherm printen en die inscannen en dat een screenshot noemen. Probeer dan nog maar eens respectvol je lach in te houden.

Maar denk ook aan prioriteiten, politie top. Het is maar net hoe de wind staat en daar wordt aandacht aan geschonken.

Don't get me wrong, ik praat het absoluut niet goed. Maar het is de realiteit in Nederland op dit moment. Sommige misdaad loont. En terwijl je als brave burger keer een paar km te hard rijd ligt er een brief op de mat die betaal je. Maar als er iets van je gestolen worden dan heb je pech.

Wanneer gaan alle Tweakers op het malieveld? 1 grote lan party :+

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vorige maand ook voor een klein bedrag opgelicht op Marktplaats, maar, net zoals 20 jaar geleden met m'n autoradio die gejat werd, omdat ik zo een bericht van een eventuele aangifte wel zou verwachten dus geen aangifte gedaan.

Als ze niet eens de capaciteit hebben om relschoppers van het malieveld af te houden, dan al zeker voor dit niet.

Premier Rutte probeert goede sier te maken door te zeggen dat de criminaliteit daalt, maar ik denk meer dat de aangiftebereidheid gedaald is (het weghalen van politiebureau's werkt ook niet mee). Omdat men te weinig vertrouwen heeft in een oplossing door politie en/of justitie.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 31-10-2019 18:08 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 14:58
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Na alle negatieve reacties omtent politie : een hele tijd geleden een zwitsers horloge te koop gezet op marktplaats ( daar krijg je veel ratten op af trouwens ) werd ik abuis gebeld door een rechercheur uit rotterdam met vragen over een persoon welke me daags daarvoor gebeld had.. kennelijk hadden ze hem opgepakt en waren de bewijslast aan het stapelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:11
Okee, advocaat van de duivel hier...

Internetoplichting is niet - direct - strafbaar. Het heeft zeker wel nut aangifte te doen, maar niet om de reden die je denkt.

Feitelijk heb je een geschil met betrekking tot levering van een product met een verder vaak onbekende partij. Die zaken kunnen in de regel worden beslecht in een civiele procedure - een procedure waarin de politie verder geen rol heeft.

Wanneer wordt Internetoplichting strafbaar? Nou, als iemand er een gewoonte van maakt, en die gewoonte aangetoond kan worden, dan kan er wel strafrechtelijl worden vervolgd. En dat kan alleen als mensen hun burgerplicht voldoen, en melding maken cq aangifte doen. Dus aangiften heeft wel degelijk zin - maar dan meer voor de het volgende slachtoffer.

Daarmee heb je, trouwens, nog lang noet je geld terug. Meestal zul je naast die strafrechtelijke procedure nog een civiele procedure moeten starten om een vordering af te dwingen. Meeatal is er echter óók een katvanger in het spel - dus in verreweg de meeste gevallen is het geld weg.

Ik heb het antwoord op internetoplichting gewoon niet. Ik ben bang dat we collectief moeten accepteren dat een deel van het bespaarde geld op marktplaats en internet hier aan opgaat. Als je dat incalculeert is Marktplaats waarschijnlijk nog steeds goedkoop. Maar daar wordt het niet leuker of rechtvaardiger van.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:58
TheBrut3 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:59:

Verder natuurlijk de vraag hoeveel overheidskosten we ineen oplichting van bijv. €200 moeten stoppen? Natuurlijk is het klote, gun je het niemand en is het niet goed te praten dat mensen het doen. Maar maatschappelijke kosten van het onderzoek, de rechtsgang en de executie lopen snel op. Ook de overheid kan ingekomen belasting maar 1x uitgeven.
Ergens heb ik de hoop dat alle kosten op de dader worden verhaald. Dus de 200€ + omkosten politie/justitie + de straf die hoort bij het vergrijp.

Kan je niet betalen? Dan ga je maar fabriekswerk doen of lenen totdat je schuld is afbetaald.

Meer geld voor de politie en meer zaken worden opgelost. Iedereen blij.

Zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Maar ach ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

oosterhofjf schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:57:
Ergens heb ik de hoop dat alle kosten op de dader worden verhaald. Dus de 200€ + omkosten politie/justitie + de straf die hoort bij het vergrijp.

Kan je niet betalen? Dan ga je maar fabriekswerk doen of lenen totdat je schuld is afbetaald.

Meer geld voor de politie en meer zaken worden opgelost. Iedereen blij.

Zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Maar ach ;)
De schadevergoeding e.d. die een veroordeelde dan zou moeten betalen gaat niet naar de politie, als je dat soms denkt. Dus hoezo 'meer geld voor de politie'? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het beste advies: Verenig je krachten samen met andere gedupeerden. Hoe meer aangiftes er tegen iemand lopen, hoe groter de kans dat ze er wat mee doen.

Eigenlijk zou er toch eens een wervingsactie moeten komen voor extra personeel voor een oplichtings-recherche afdeling bij de Nationale Politie. Maar ja..... dat kost geld.... en de politiek moet het ook willen.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 01-11-2019 00:29 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
AW_Bos schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:27:
Eigenlijk zou er toch eens een wervingsactie moeten komen voor extra personeel voor een oplichtings-recherche afdeling bij de Nationale Politie. Maar ja..... dat kost geld.... en de politiek moet het ook willen.
Ze zoeken al zoveel mensen. Net als in de bouw, zorg en onderwijs moeten mensen het werk wel willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Laatst online: 05-06 16:26
Moet zeggen dat ze ook juist verrassend uit de hoek kunnen komen. Ooit een keer is mijn vriendin opgelicht voor concertkaartjes. Achteraf waren de signalen duidelijk en nam ze het als leergeld. Aangifte wou ze wel gaan doen maar is er volgens mij nooit van gekomen.

Op een dag werd er zomaar het betaalde bedrag terug overgemaakt door een een of ander fonds. Schijnt door de aangifte van meerdere anderen toch iets mee gedaan te zijn.

Overigens zijn we later via ticketswap alsnog naar het concert geweest :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
wildhagen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:32:
verkrachting misschien wel, aanranding niet kan ik je vertellen. Het advies van de politie is toch vooral om geen aangifte te doen. Dat is vooral veel werk. En "als jij al niet weet wie het is, hoe moeten wij het dan weten?" (<-- min of meer exact hun weerwoord)

Verder overigens wel mee eens dat dit hoofdzakelijk een politiek probleem is. Er is een gigantisch tekort aan geld en goed personeel (vooral door geld). En ook niet alleen in het politieapparaat. En dat gaat inderdaad zeker niet beter worden de komende jaren. De hoeveelheid (tactisch) incapabelen in de overheid helpt daar zeker niet bij.

• Tijntje
Maar even een super kick van mijn topic.

Zojuist een mail van de officier van justitie over mijn aangifte, wat de reden was voor dit topic.
Geachte heer / mevrouw,

U heeft ongeveer een halfjaar geleden aangifte gedaan van internetoplichting. Met deze e-mail berichten wij u dat de officier van justitie van het parket Noord-Holland heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan. Dat betekent helaas voor uw aangifte dat de behandeling daarvan op dit moment stopt. Omdat u waarschijnlijk andere verwachtingen had bij het doen van aangifte, willen wij u uitleggen waarom deze beslissing genomen is.

Jaarlijks wordt ruim 40.000 keer aangifte gedaan van oplichting of fraude in het online handelsverkeer. Dit is een groot aantal meldingen, terwijl het Openbaar Ministerie en de politie ook veel tijd moeten besteden aan andere vormen van criminaliteit, zoals bijvoorbeeld het oplossen van woninginbraken. Gezien het grote aantal meldingen van oplichting of fraude in het online handelsverkeer, kan daarom niet elke aangifte in onderzoek worden genomen. Ook niet als de naam van de verdachte mogelijk al bekend is. Het Openbaar Ministerie en de politie moeten daarom moeilijke keuzes maken welke aangiftes verder onderzocht worden en welke niet.

Bij het maken van die keuze wordt gekeken naar het volgende. Ten eerste wordt gekeken of er sprake is van een strafbaar feit. Vervolgens wordt gekeken of er andere aangiftes zijn tegen dezelfde verdachte, de hoogte van het schadebedrag van al die aangiftes en of er ten aanzien van de verdachte nog bijzondere redenen zijn om een onderzoek te doen. Bijzondere redenen kunnen bijvoorbeeld zijn dat de verdachte minderjarig is of veel overlast veroorzaakt. Ook wordt er gekeken naar de bijzonderheden van de aangifte, zoals een bijzonder groot schadebedrag en of de aangever misschien zelf een groot risico heeft genomen. Van dat laatste is niet snel sprake. Het handelen met een persoon in het buitenland kan om die reden bijvoorbeeld echter soms wel in de afweging worden betrokken. Tot slot wordt ook nog meegewogen of het wel of niet moeilijk zou zijn om een verdachte succesvol op te sporen en te vervolgen.

Op basis van het voorgaande worden uiteindelijk zo veel mogelijk aangiftes en de meest dringende zaken gekozen om onderzoek naar te doen. Op deze manier worden er jaarlijks vele duizenden aangiftes in onderzoek genomen en worden er vele honderden verdachten opgespoord en vervolgd.

Helaas is er in uw geval gekozen om onderzoek te doen naar andere aangiftes dan uw aangifte. Dat betekent dat de behandeling van uw aangifte op dit moment stopt. Als er op een later tijdstip naar aanleiding van andere aangiftes alsnog besloten wordt nader onderzoek naar uw aangifte te doen, zullen we daarover contact met u opnemen.

Hoewel er geen nader onderzoek naar uw aangifte zal worden gedaan, heeft uw aangifte mogelijk wel geholpen om nieuwe slachtoffers te voorkomen. Uit elke aangifte, ook uit de aangiftes die niet worden uitgekozen voor een onderzoek, wordt namelijk zoveel mogelijk informatie over de verdachte door de politie gedeeld met andere partijen die de politie kunnen helpen om te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt. De politie meldt het bijvoorbeeld aan aangesloten banken wanneer er meerdere aangiftes zijn gedaan tegen een bankrekeningnummer. Op basis van die informatie kan de bank beslissen om de bij de oplichtingen gebruikte bankrekening af te sluiten en om de klant te weren. Dit is een voorbeeld van hoe ook uw aangifte kan hebben geholpen om het oplichters zo moeilijk mogelijk te maken om nieuwe slachtoffers te maken.

Beklag over niet vervolgen

Als u het niet eens bent met de beslissing van de officier van justitie om niet verder op te sporen en te vervolgen, dan kunt u beklag doen bij het Gerechtshof te Amsterdam. Dit doet u door daarover een brief te schrijven en aan het Gerechtshof te zenden. Bij die brief kunt u het beste een kopie van deze e-mail en ook een kopie van de aangifte meesturen, als u die nog heeft. Vermeld bij de brief dat het gaat om een klacht op grond van artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering. Het adres van het gerechtshof is:

Gerechtshof Amsterdam
Postbus 1312
1000 BH Amsterdam
Ondanks dat ik het begrijp bezorgt het me ook een gevoel van frustratie.
Als je maar genoeg bankrekeningen opent en de bedragen waar je mensen voor oplicht laag genoeg zijn is er geen haan die er naar kraait.

Vanuit de politiek moet er echt meer aandacht komen voor dit probleem. De online economie wordt steeds groter en belangrijker, als burger moet je dan er ook op kunnen vertrouwen dat de overheid er alles aan doet om je daar veilig te houden. Net als in de echte wereld.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Tijntje schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:47:
Als je maar genoeg bankrekeningen opent en de bedragen waar je mensen voor oplicht laag genoeg zijn is er geen haan die er naar kraait.

Vanuit de politiek moet er echt meer aandacht komen voor dit probleem.
Misschien dat dit ook onder een stukje zorgplicht van banken moet komen te vallen?

Al denk ik ook wel dat marktplaats oplichtingen het grootste percentage heeft qua online financiële oplichting...

[ Voor 12% gewijzigd door President op 27-02-2020 10:08 ]

Anoniem: 328026

Hier ook een paar maanden geleden opgelicht via Marktplaats. Oud account, bestond al enkele jaren en eigenaar woonde net over de grens in Duitsland. Achteraf misschien eerst ff moeten Googlen, maar goed. Ik heb dus dezelfde mail van de politie gekregen. Maar als je zoekt op het rekeningnummer kom je zo'n 50 mensen tegen die ook gedupeerd zijn. Allen tussen de 50 en 200 euro. Wat ik mij afvraag: de politie wil alleen grote oplichters oppakken. Maar als je al 50 personen op internet tegenkomt, dan zal het aantal dat niet online zijn beklag doet groter zijn. Dus het zou mij niets verbazen als deze persoon in korte tijd 10.000 euro aan oplichting heeft binnengesleept. Maar blijkbaar is dat nog steeds niet genoeg voor de politie?

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 06-06 11:15
Eigenlijk kun je dus gewoon een paar mensen oplichten via Marktplaats en er prima mee weg komen. Zo lang het geen hordes mensen zijn die worden opgelicht via 1 account maakt de politie er geen werk van. Triest eigenlijk. Zo maak je het oplichters wel heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik zie al maanden lang, als het niet langer is, advertenties van een persoon die gereedschap te koop aanbied vanuit vage plaatsen in Zeeland. Elke keer met een andere account en een iets andere plaatsnaam. Wekelijks kreeg ik ze voor geschoteld door Marktplaats en keer op keer bleef ik mij verbazen dat meneer zijn gang kon gaan zonder ''gepakt'' te worden. Aangezien de betreffende meneer ook uit Zeeland komt is de kans lichtelijk aanwezig dat het om de zelfde persoon gaat. Zal snel genoeg blijken als ik de advertenties op MP niet meer tegenkom.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
160 mensen opgelicht en toen pas opgepakt 8)7, waarschijnlijk nog wel meer omdat niet iedereen aangifte doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
FSSF schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:54:
Ik zie al maanden lang, als het niet langer is, advertenties van een persoon die gereedschap te koop aanbied vanuit vage plaatsen in Zeeland. Elke keer met een andere account en een iets andere plaatsnaam. Wekelijks kreeg ik ze voor geschoteld door Marktplaats en keer op keer bleef ik mij verbazen dat meneer zijn gang kon gaan zonder ''gepakt'' te worden. Aangezien de betreffende meneer ook uit Zeeland komt is de kans lichtelijk aanwezig dat het om de zelfde persoon gaat. Zal snel genoeg blijken als ik de advertenties op MP niet meer tegenkom.
Die komt niet uit Zeeland, maar wil voorkomen dat mensen zeggen "ik rij wel ff langs om het product op te halen", dus geeft een ver adres op (voor de gemiddelde Nederlander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geachte heer / mevrouw,

U heeft ongeveer een halfjaar geleden aangifte gedaan van internetoplichting. Met deze e-mail berichten wij u dat de officier van justitie van het parket Noord-Holland heeft besloten om niet tot verdere opsporing en vervolging over te gaan. Dat betekent helaas voor uw aangifte dat de behandeling daarvan op dit moment stopt. Omdat u waarschijnlijk andere verwachtingen had bij het doen van aangifte, willen wij u uitleggen waarom deze beslissing genomen is.

Jaarlijks wordt ruim 40.000 keer aangifte gedaan van oplichting of fraude in het online handelsverkeer. Dit is een groot aantal meldingen, terwijl het Openbaar Ministerie en de politie ook veel tijd moeten besteden aan andere vormen van criminaliteit, zoals bijvoorbeeld het oplossen van woninginbraken. Gezien het grote aantal meldingen van oplichting of fraude in het online handelsverkeer, kan daarom niet elke aangifte in onderzoek worden genomen. Ook niet als de naam van de verdachte mogelijk al bekend is. Het Openbaar Ministerie en de politie moeten daarom moeilijke keuzes maken welke aangiftes verder onderzocht worden en welke niet.

Bij het maken van die keuze wordt gekeken naar het volgende. Ten eerste wordt gekeken of er sprake is van een strafbaar feit. Vervolgens wordt gekeken of er andere aangiftes zijn tegen dezelfde verdachte, de hoogte van het schadebedrag van al die aangiftes en of er ten aanzien van de verdachte nog bijzondere redenen zijn om een onderzoek te doen. Bijzondere redenen kunnen bijvoorbeeld zijn dat de verdachte minderjarig is of veel overlast veroorzaakt. Ook wordt er gekeken naar de bijzonderheden van de aangifte, zoals een bijzonder groot schadebedrag en of de aangever misschien zelf een groot risico heeft genomen. Van dat laatste is niet snel sprake. Het handelen met een persoon in het buitenland kan om die reden bijvoorbeeld echter soms wel in de afweging worden betrokken. Tot slot wordt ook nog meegewogen of het wel of niet moeilijk zou zijn om een verdachte succesvol op te sporen en te vervolgen.

Op basis van het voorgaande worden uiteindelijk zo veel mogelijk aangiftes en de meest dringende zaken gekozen om onderzoek naar te doen. Op deze manier worden er jaarlijks vele duizenden aangiftes in onderzoek genomen en worden er vele honderden verdachten opgespoord en vervolgd.

Helaas is er in uw geval gekozen om onderzoek te doen naar andere aangiftes dan uw aangifte. Dat betekent dat de behandeling van uw aangifte op dit moment stopt. Als er op een later tijdstip naar aanleiding van andere aangiftes alsnog besloten wordt nader onderzoek naar uw aangifte te doen, zullen we daarover contact met u opnemen.

Hoewel er geen nader onderzoek naar uw aangifte zal worden gedaan, heeft uw aangifte mogelijk wel geholpen om nieuwe slachtoffers te voorkomen. Uit elke aangifte, ook uit de aangiftes die niet worden uitgekozen voor een onderzoek, wordt namelijk zoveel mogelijk informatie over de verdachte door de politie gedeeld met andere partijen die de politie kunnen helpen om te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt. De politie meldt het bijvoorbeeld aan aangesloten banken wanneer er meerdere aangiftes zijn gedaan tegen een bankrekeningnummer. Op basis van die informatie kan de bank beslissen om de bij de oplichtingen gebruikte bankrekening af te sluiten en om de klant te weren. Dit is een voorbeeld van hoe ook uw aangifte kan hebben geholpen om het oplichters zo moeilijk mogelijk te maken om nieuwe slachtoffers te maken.

Beklag over niet vervolgen
Als u het niet eens bent met de beslissing van de officier van justitie om niet verder op te sporen en te vervolgen, dan kunt u beklag doen bij het Gerechtshof te Amsterdam. Dit doet u door daarover een brief te schrijven en aan het Gerechtshof te zenden. Bij die brief kunt u het beste een kopie van deze e-mail en ook een kopie van de aangifte meesturen, als u die nog heeft. Vermeld bij de brief dat het gaat om een klacht op grond van artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering. Het adres van het gerechtshof is:

Gerechtshof Amsterdam
Postbus 1312
1000 BH Amsterdam

Bij het schrijven van de brief kan slachtofferhulp Nederland u gratis helpen. Kijk voor meer informatie op hun website: www.slachtofferhulp.nl.
U kunt daarnaast ook kiezen om gebruik te maken van een advocaat. De kosten van de advocaat moet u zelf betalen.

Mede namens de officier van justitie
met vriendelijke groet,

Politie | Noord-Holland | Landelijk Meldpunt Internet Oplichting
Er zijn minstens 50-100 personen online te vinden die door dezelfde persoon zijn opgelicht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Die kreeg ik ook 5 minuten geleden.

De e-mail die je wist dat ging komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Inderdaad... Nagenoeg dezelfde mail als ik gehad heb destijds Alleen deze is nog langer van stof.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28

Agent47

I always close my contracts.

Heb 2 maal internetaangifte moeten doen.

1 voor het kopen van een iPhone op marktplaats voor mijn moeder, die wou ik haar voor haar verjaardag geven, wel 5 jaar terug gebeurd.

1 voor mijn gestolen fiets uit mijn eigen voortuin.

Beide niks meer gebeurd helaas

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja het was te verwachten deze mail.
Maar toch is het ergens beschamend dat iedere oplichter gewoon vrij-spel heeft.
Waarom mag je met internetoplichting wel vrijuit gaat, maar met te hard rijden niet? En als ik een winkel leeghaal is er ook tijd voor een politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Hier net zo, 1.5 jaar geleden aangifte gedaan, want laptop niet geleverd, persoon totaal niet meer bereikbaar enzo. Krijg ik bericht van de politie wat erop neer kwam van, Doen we niets mee, want bedrag te laag.

Afgelopen jaar is dat zelfs letterlijk gezegd toen er was ingebroken in mijn auto. " Meneer, doe maar aangifte, wij doen er verder niets mee en zullen ook niet langskomen, maar dan heeft u in ieder geval bewijs voor de verzekeraar"...

Best ernstig dat het steeds meer deze kant op gaat.
Pagina: 1