Mijn vraag:
Op het bedrijfsnetwerk van mijn vrouw heb ik 3 VLANS
1 voor het bedrijfsnetwerk
1 voor gasten/personeel
1 voor management van de netwerk apparatuur.
Nu de laatste tijd begint er meer & meer misbruik gemaakt te wordenop het personeelsnetwerk van overtollig facebook gebruik, masaal foto's uploaden via isntagram, continue bellen via whatsapp, torrentz, ...
Nu ben ik dit wat in de gaten aan het houden & zou daar vanalles wat willen dichtschroeven. De IP-adressen worden via DHCP uitgedeeld dus kunnen verschillend zijn van dag tot dag.
Ik heb via youtube volgende video's gevolgd, edgeOS outbound firewall rules.
& volgende heb ik ook bekeken:
YouTube: EdgeOS WAN_LOCAL Rules
YouTube: EdgeOS WAN IN Firewall Rules
Op de router heb ik 3 virtuele switchen
VLAN 2 ==> switch0.2
VLAN 3 ==> switch0.3
VLAN 4 ==> switch0.4
Nu heb ik de eerste video zowat gevolgd omdat die meer aansluit bij mijn situatie maar ik slaag er niet in om de regels te laten werken. Ik kan er enkel voor zorgen dat ofwel alles toegelaten wordt, ofwel dat er niemand op internet kan.
De regel pas ik toe op interface switch0.3 in de uitgaande richting, omdat het enkel op die interface van toepassing is:
Zie onderstaande link voor foto's.
https://photos.app.goo.gl/VvgYcC1ua4BGn0Yx1
Sommige van de regels heb ik rechtstreeks geprobeerd van de video maar niets blijkt te werken. Ik ben redelijk nieuw in het configureren van firewall regels.
Wat ik eigenlijk dus gewoon wil is het blokkeren van internettoegang via het mac-adres van een smartphone & alle P2P zaken op dit netwerk.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubiquity edgerouter X SFP
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie uitleg hierboven.
Op het bedrijfsnetwerk van mijn vrouw heb ik 3 VLANS
1 voor het bedrijfsnetwerk
1 voor gasten/personeel
1 voor management van de netwerk apparatuur.
Nu de laatste tijd begint er meer & meer misbruik gemaakt te wordenop het personeelsnetwerk van overtollig facebook gebruik, masaal foto's uploaden via isntagram, continue bellen via whatsapp, torrentz, ...
Nu ben ik dit wat in de gaten aan het houden & zou daar vanalles wat willen dichtschroeven. De IP-adressen worden via DHCP uitgedeeld dus kunnen verschillend zijn van dag tot dag.
Ik heb via youtube volgende video's gevolgd, edgeOS outbound firewall rules.
& volgende heb ik ook bekeken:
YouTube: EdgeOS WAN_LOCAL Rules
YouTube: EdgeOS WAN IN Firewall Rules
Op de router heb ik 3 virtuele switchen
VLAN 2 ==> switch0.2
VLAN 3 ==> switch0.3
VLAN 4 ==> switch0.4
Nu heb ik de eerste video zowat gevolgd omdat die meer aansluit bij mijn situatie maar ik slaag er niet in om de regels te laten werken. Ik kan er enkel voor zorgen dat ofwel alles toegelaten wordt, ofwel dat er niemand op internet kan.
De regel pas ik toe op interface switch0.3 in de uitgaande richting, omdat het enkel op die interface van toepassing is:
Zie onderstaande link voor foto's.
https://photos.app.goo.gl/VvgYcC1ua4BGn0Yx1
Sommige van de regels heb ik rechtstreeks geprobeerd van de video maar niets blijkt te werken. Ik ben redelijk nieuw in het configureren van firewall regels.
Wat ik eigenlijk dus gewoon wil is het blokkeren van internettoegang via het mac-adres van een smartphone & alle P2P zaken op dit netwerk.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubiquity edgerouter X SFP
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie uitleg hierboven.
[ Voor 8% gewijzigd door cpt0bvi0us1 op 31-10-2019 08:36 ]