Windows10 start niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 16:55
Mijn vraag
Op mijn MBPro draait de laatste macOS, Catalina10.15.
Voor 1 specifieke toepassing heb ik Windows nodig, die draait onder VirtualBox 6.0.14.
Bij de laatste keer opstarten bleek er een update te zijn voor de specifieke software en voor Windows10.
Ik heb eerste mij programma ge-update, daarna afgesloten en toen Windows opdracht gegeven de updates te installeren.

Toen kwam er na een paar minuten een blauw scherm en nu kan ik niets meer. Alle keuzes die je in het blauwe scherm kan maken, ook 'geavanceerde opties', werken niet. Ook 'Herstellen met installatiekopie', leidt tot niets. kennelijk is er geen systeemkopie.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
De truc zou volgens windows zijn om in de veilige modus op te starten maar dat lukt niet met een mac.

grt.
wmuller

[ Voor 7% gewijzigd door wmuller op 31-10-2019 00:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

wmuller schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 00:12:
...
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
...
CD of USB met installatie media er in en opnieuw installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 01:01:
[...]

CD of USB met installatie media er in en opnieuw installeren
Windows 10 kun je vaak prima repareren door sfc offline te draaien (of soms hetzelfde met dism te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom post je dit topic in NOS, als er helemaal geen raakvlakken zijn met dit forum? Als je problemen hebt met je MBP, moet je in Macs & Software zijn. Maar omdat je juist Windows problemen hebt, ongeacht of dat nou virtueel draait of niet, moet je in WOS zijn. Ik schuif dit topic daarom die kant op.
NOS -> WOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
@Hero of Time: Sorry hoor Mod, Ik was op zoek naar VirtualBox en kwam hier terecht. Dank voor doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
@ Brahiewahiewa: CD of USB met installatie media er in en opnieuw installeren werkt niet. Ik heb USB met Windows10 ISO bestand in USB poort maar Windows ziet vanuit VirtualBox die USB poort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wmuller schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:10:
@ Brahiewahiewa: CD of USB met installatie media er in en opnieuw installeren werkt niet. Ik heb USB met Windows10 ISO bestand in USB poort maar Windows ziet vanuit VirtualBox die USB poort niet.
In VirtualBox is het ook niet nodig om dat via USB te doen. Mount gewoon de Windows ISO in de virtual DVD drive en boot daarvan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Room42 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:12:
[...]

In VirtualBox is het ook niet nodig om dat via USB te doen. Mount gewoon de Windows ISO in de virtual DVD drive en boot daarvan.
Hoe krijg ik die ISO op schijf C, D of E ? Die zijn op mij MBP nergens te bekennen, alleen in VirtualBox.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ztFVTS7ZzEtL2TikS3E6x4i1/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door wmuller op 01-11-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@wmuller Aan die thumbnail heb ik niks.

Bij de settings van de VM, heb je onder storage een IDE controller. Daaraan hangt al een optical drive of je kunt er een toevoegen. Vervolgens selecteer je de Windows ISO als Virtual Optical Disk file.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Daar hangt "Cd-station(E:) Vbox_GAs_6.0.14" met daarin mappen cert, NTx, OS2 en dan files als Autorun, autorun.sh en meer VBox files. Ik kan daar geen WindowsISO heen slepen van uit mijn Mac scherm. Dus waar moet ik die ISO dan plaatsen om het daar te kunnen aanklikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@wmuller Nee, dit doe je in de settings van je VM. Dus in het VirtualBox hoofdscherm.

En je screenshot is nog steeds niet groter dan het thumbnail.
edit:
Hier is de volledige versie. Je zit hier in de VM, maar het moet in de VM settings geregeld worden. Het kan misschien ook via de toolbar onder de VM.

[ Voor 71% gewijzigd door Room42 op 01-11-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
wmuller schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:04:
Daar hangt "Cd-station(E:) Vbox_GAs_6.0.14" met daarin mappen cert, NTx, OS2 en dan files als Autorun, autorun.sh en meer VBox files. Ik kan daar geen WindowsISO heen slepen van uit mijn Mac scherm. Dus waar moet ik die ISO dan plaatsen om het daar te kunnen aanklikken?
Heb de Instellingen in VBox gevonden, Schijf met W10 ISO aangemaakt maar kan de setup niet uitvoeren.
Zoiets? Levert niets op helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vOJkgoaBlH4kzCRQgIzFyyip/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F9tU8xPnYqEu5dPkX4NUrNUG/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4MykLayviYpchC28EGpnwP9f/thumb.png

[ Voor 41% gewijzigd door wmuller op 01-11-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
OK, USB, ook goed... maar waarom niet gewoon de Optical Drive waar nu de VBoxGuestAdditions.iso in zit? :?
Je probeert toch van de ISO te booten? :? Waarom zit je dan weer helemaal in Windows? Je moet bij het inschakelen van de VM op F12 drukken om de DVD (of USB in jouw geval) als bootdevice te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
F12 is op een MAC voor de luidspreker. Als ik in VB op de groene pijl naar rechts (Starten) druk en ondertussen F12 ingedrukt houdt krijg ik hetzelfde blauwe scherm.

Is er een altarnatief voor de F12 knop?

In het oracle opstartscherm staat wel kies F12 voor boot device maar dat levert geen boot-device op maar zelfde blauwe scherm.

[ Voor 23% gewijzigd door wmuller op 01-11-2019 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@wmuller Kom op, zeg! zoeken bij google naar 'how to press f12 on mac' :Z
Nou ook zelf eens wat zoeken, hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
@Evanescent, Dank zo ver, stop maar met reageren als je je gaat storen aan mijn onkunde. Ieder z'n vak.

[ Voor 6% gewijzigd door wmuller op 01-11-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
wmuller schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:15:
@Evanescent, Dank zo ver, stop maar met reageren als je je gaat storen aan mijn onkunde. Ieder z'n vak.
Je onkunde stoort me niet, maar ik verwacht wel dat je zelf even wat creativiteit toont als je tegen een stoeprandje vastloopt. Je ziet toch gewoon "F12" op die toets staan? Dan ga je toch even zoeken hoe je die kunt gebruiken of waarom hij niet werkt in VirtualBox op de Mac? Dan word ik wat knorrig, ja. ;)

Nou ja, laat maar weten, anders veel succes met het vinden van de oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Dank allen voor meedenken en adviezen.
Uiteindelijk bleek de oplossing eenvoudig, de map met VirtualBox uit het systeem van een paar weken voor de crash terug zetten met TimeMachine. Daarna Windows10 updaten en het zaakje werkt weer zoals het hoort.
Case closed.
Pagina: 1