Vraag

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Probleem omschrijving:
Ik heb nu al een paar android devices (telefoon schoonmoeder en tablet van mijn dochter) die niet kunnen connecten naar het internet, althans naar een website naam (a-record). Als ik op basis van IP adres probeer, kom ik er wel op. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en heb sterk het vermoeden dat het ergens aan DNS moet liggen op de 2 specifieke apparaten.
Op andere apparaten (mijn eigen telefoon en die van mijn vriendin), gaat het zonder problemen.

Het vreemde is de problemen op de apparaten hebben zich niet tegelijk voorgedaan.De tablet is een week of 5 geleden ineens gestopt met werken, en de telefoon van mijn schoonmoeder (logeert hier) heeft het 3 weken gewoon gedaan.

Getrachte oplossingen:
- Ik heb op de apparaten al alles van DHCP omgezet naar statisch, DNS server van Google en openDNS ingesteld. Ik kan dus wel naar internet, maar alleen op basis van IP.
- Als ik de telefoon van mijn schoonmoeder via mijn telefoon laat connecten naar het internet, doet hij het gewoon.
- Factory reset geprobeerd.

De 2 apparaten waar het nu op verkeerd gaat zijn naar mijn idee ook wat oudere android toestellen.

Iemand enig idee?

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welke site(s) dan? Misschien interfereert er iets als IPv6, of zo?
Met de app "Ping & Net" kun je misschien wat beter debuggen wat er precies misgaat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• ge-flopt
Eigenlijk alle. google zoeken lukt niet google play werkt niet. intyppen van willekeurige website werkt niet. Ik zal eens kijken met ping & net.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Is het alleen de browser; de andere apps werken wel normaal? Wellicht een andere browser proberen?

• ge-flopt
Het is niet alleen de browser, google play bv werkt ook niet, gmail ook niet, maps ook niet.

Ik heb net even Ping & Net gedaan, als ik daarbinnen probeer een dns lookup te doen (met de reguliere als verschillende alternatieve DNS servers) werkt het laat hij keurig het ip adres zien van bv tweakers, maar als ik dan een ping doe (ipv4 en ipv6) vind hij ineens niet meer het ip adres...

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:46
Netwerkinstellingen resetten al geprobeerd?

• ge-flopt
Yep, ook een factory reset geprobeerd, werkt ook niet.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hmm, ander AP in je netwerk al geprobeerd?

• ge-flopt
Heb het guest network op mijn ziggo modem aangezet en krijg daar keurig het op werkend, echter dat is niet de oplossing die ik zoek.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
ge-flopt schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:47:
Heb het guest network op mijn ziggo modem aangezet en krijg daar keurig het op werkend, echter dat is niet de oplossing die ik zoek.
Je hebt blijkbaar zitten kloten in je netwerksettings op je modem. Kan je die niet terug naar de fabrieksinstellingen zetten?

• ge-flopt
ChinaGeek schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

Je hebt blijkbaar zitten kloten in je netwerksettings op je modem. Kan je die niet terug naar de fabrieksinstellingen zetten?
Dan zou ik het bij alle android (en overige apparaten) er ook last van moeten hebben.

• ChinaGeek
ge-flopt schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:22:
[...]

Dan zou ik het bij alle android (en overige apparaten) er ook last van moeten hebben.
Het is toch vrij duidelijk dat het niet aan de apparaten ligt? Die werken toch gewoon op de mobiele verbinding en op de guest account?

• ge-flopt
@ChinaGeek , daar heb je gelijk in.
Ik ga eens kijken of ik de routers kan resetten naar fabrieks instellingen

Update Uiteindelijk lostte dat het probleem op.

[ Voor 114% gewijzigd door ge-flopt op 01-11-2019 15:15 ]

• ge-flopt
Update2: Helaas bleek het resetten niet de oplossing waar ik op hoopte. 1 van de telefoons die gewoon werkte stopte ineens met internetten weer. Ik heb buiten het instellen van het wifi SSID, een wachtwoord en de netwerk instellingen (goed IP adres en gateway van de routers) niets aangepast....

• ChinaGeek
Er is iets goed mis met je netwerk.
Met telefoons heeft het iig niet van doen.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Welke telefoons en tablets zijn het dan?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
ge-flopt schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:15:
Update2: Helaas bleek het resetten niet de oplossing waar ik op hoopte. 1 van de telefoons die gewoon werkte stopte ineens met internetten weer. Ik heb buiten het instellen van het wifi SSID, een wachtwoord en de netwerk instellingen (goed IP adres en gateway van de routers) niets aangepast....
Je bent van dhcp naar statisch gegaan (in het begin) en de dns-servers zelf opgegeven.
Nu ben je aan het klooien met handmatig gateway invoeren van de router.

Klinkt alsof je zelf erg loopt te rommelen met zaken. Lijkt me niet aan de telefoons te liggen, maar meer in je netwerk(kennis).

• ge-flopt
@F. Scaglietti : Tablet is een Archos en de telefoon is een Wiko.

@CyberMania: Hoe bedoel je? Ik heb mijn routers een factory reset gegeven en daarna staat alles default. Dan moet je oa de gateway op je routers goed zetten. Dat heeft weinige te maken met het ontbreken van netwerkkennis te maken. Dat moet je gewoon goed zetten. Ik heb met de hand de IP adres gegevens gezet op de telefoon. Mogelijk dat je niet alles duidelijk gelezen hebt, maar heb overal aangegeven waar ik aan het instellen was.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
ge-flopt schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:39:
@F. Scaglietti : Tablet is een Archos en de telefoon is een Wiko.

@CyberMania: Hoe bedoel je? Ik heb mijn routers een factory reset gegeven en daarna staat alles default. Dan moet je oa de gateway op je routers goed zetten. Dat heeft weinige te maken met het ontbreken van netwerkkennis te maken. Dat moet je gewoon goed zetten. Ik heb met de hand de IP adres gegevens gezet op de telefoon. Mogelijk dat je niet alles duidelijk gelezen hebt, maar heb overal aangegeven waar ik aan het instellen was.
Welke Archos tablet en welke Wiko telefoon?
Pagina: 1