Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• willemvandefilm
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10-11 09:49
Loop even vast, ik ben een sauna aan het maken met daarin een saunakachel van SAWO type NRC-80NS.
De besturing ga ik doen met LOXONE. Loxone heeft een mooie sauna besturings module verwerkt en deze zorgt er voor dat bij een 3 fase kachel de elementen apart gestuurd kunnen worden afhankelijk van de temperatuur die bereikt wordt.
Prima te doen zou je zeggen als de kachel op 400V werkt, maar dan komt er bij mij toch een vraag naar boven en dat is als volgt.
Als je het bijgaande schema ziet staan de fases in ster geschakeld met een nul als vereffening, dus een symmetrische belasting als de 3 fasen ingeschakeld zijn. Elk element werkt op dat moment op 240V.
De kachel is volgens de specs 8 KW (3x2.66) en een supply spanning van 400V 3N. Als ik nu de stroom moet berekenen om af te zekeren, op welke spanning doe ik dit dan?
8000/400=20Amp verdelen over 3 fasen is dat 6,66 Amp, echter als ik met 240V werk wordt het 8000/240=33,3Amp oftwel 11,11 amp per fase.
Dat is niet het enige maar ook de aansturing wil ik met 3 solid state relais doen, en daarbij is de stroom en spanning best een belangrijk dingetje.
Waarschijnlijk denk ik weer te diep na, maar ik hou niet van verrassingen dus als iemand kan helpen graag.

willemvandefilm wijzigde deze reactie 31-10-2019 00:10 (20%)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True