Bandbreedte van bepaalde sites beperken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Hoi,

Ik moet voor mijn werk aan het eind van de dag veel grote bestanden doorsturen naar de server op het werk. Normaal als ik grote bestanden verstuur en download/upload (via een NAS, Wetransfer, YouTube of whatever) dan is er niks aan de hand. Mijn vriendin kan netflixen of Youtuben en alle apparaten verbonden met ons netwerk werk gewoon. Alleen als ik upload naar de server van werk lijkt die webomgeving alle bandbreedte weg te slokken dat we dan in huis geen verbinding kunnen maken tot de computer klaar is met uploaden.

Ik heb het in diverse browsers geprobeerd. Safari en Firefox. Diverse computers maar niets helpt.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de bandbreedte naar de webomgeving van mijn werk te beperken naar ongeveer 75 % of 65 %. Zodat het internet in huis verder nog gewoon bruikbaar is.

Ik heb zelfs een Asus RT-AC87U. Valt daar nog wat mee te tweaken?

Let me know!

Beste antwoord (via Anoniem: 343919 op 31-10-2019 13:18)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In Chrome kun je dit wel gemakkelijk doen, hoewel dit voor debuggen is werkt dit ook hier voor.
Je moet even je internetsnelheid weten dus doe een speed test ergens en noteer je Mbit Down&Up.

Dan in Chrome:
F12 > Network > Online > Custom > Add > Add custom profile... > Profile Name BLABLA > Download ((speedtest downloadsnelheid - 20 Mbit) * 1024) > Upload ((speedtest uploadsnelheid - 20 Mbit) * 1024) > Add > Sluiten > Terug naar F12 > Network > Online > Custom > BLABLA selecteren en klaar.
Hiermee kun je je upload en download snelheid relatief gemakkelijk aan de clientkant (jouw pc) limiteren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:31
Hoe benader je de omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:10
QoS aanzetten. Eventueel Merlin installeren en fq_codel inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:03
Welk protocol gebruik je om te uploaden, FTP, SSH?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
Programma netlimiter ? Geen idee of daar gratis varianten van bestaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof je de upload helemaal plattrekt waardoor TCP verkeer in de download ook stokt omdat de ACKs niet op tijd doorkomen. Meest doelmatig is om uploadverkeer in de toepassing waarmee je uploadt te beperken tot max 50% van je werkelijk haalbare uploadsnelheid. Of dat kan en zo ja hoe hangt af van de toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Via een website. Dus het is een website van werk en ik moet mij inloggen met mijn account.
hcQd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:11:
QoS aanzetten. Eventueel Merlin installeren en fq_codel inschakelen.
Die staat bij mij aan de QoS. Maar ik zal eens kijken hoe ik dat heb ingesteld.
c-nan schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:12:
Welk protocol gebruik je om te uploaden, FTP, SSH?
Oef, dat gaat via de website. Het is drag and drop maar hoe het achter de schermen werkt weet ik niet.
dion_b schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:23:
Klinkt alsof je de upload helemaal plattrekt waardoor TCP verkeer in de download ook stokt omdat de ACKs niet op tijd doorkomen. Meest doelmatig is om uploadverkeer in de toepassing waarmee je uploadt te beperken tot max 50% van je werkelijk haalbare uploadsnelheid. Of dat kan en zo ja hoe hangt af van de toepassing.
dion_b schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:23:
Ik snap niet heel goed wat er hier bedoeld wordt? Ik ben op netwerkgebied een leek haha.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In Chrome kun je dit wel gemakkelijk doen, hoewel dit voor debuggen is werkt dit ook hier voor.
Je moet even je internetsnelheid weten dus doe een speed test ergens en noteer je Mbit Down&Up.

Dan in Chrome:
F12 > Network > Online > Custom > Add > Add custom profile... > Profile Name BLABLA > Download ((speedtest downloadsnelheid - 20 Mbit) * 1024) > Upload ((speedtest uploadsnelheid - 20 Mbit) * 1024) > Add > Sluiten > Terug naar F12 > Network > Online > Custom > BLABLA selecteren en klaar.
Hiermee kun je je upload en download snelheid relatief gemakkelijk aan de clientkant (jouw pc) limiteren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 343919 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:33:
[...]

Via een website. Dus het is een website van werk en ik moet mij inloggen met mijn account.

[...]

Die staat bij mij aan de QoS. Maar ik zal eens kijken hoe ik dat heb ingesteld.
[...]

Oef, dat gaat via de website. Het is drag and drop maar hoe het achter de schermen werkt weet ik niet.
Dat gaat lastig worden. Normaliter verstuur je bestanden met iets als SFTP, vanuit een daarvoor bedoeld programma. Dergelijke programma's hebben doorgaans opties om doorvoer te beperken om exact dit soort probleem tegen te gaan. Webbrowsers zijn daar niet voor bedoeld en hebben dergelijke opties niet.
Edit: blijkbaar Chrome intussen wel :)
[...]

Ik snap niet heel goed wat er hier bedoeld wordt? Ik ben op netwerkgebied een leek haha.
Internetverkeer gaat voor het grootste deel met het TCP-protocol. Heel kort door de bocht zorgt TCP ervoor dat je bericht altijd doorkomt, en dat - zonder dat jij het merkt - bij ontbrekende of onleesbare stukjes automatisch een verzoek voor een nieuwe kopie verstuurd wordt. Om dat te doen wordt voor elk pakketje wat ontvangen wordt een ontvangstbevestiging verstuurd naar de bron. Dat is die "ACK". Zo'n ontvangstbevestiging moet binnen bepaalde tijd binnen zijn, anders gaat de verzender ervan uit dat het pakketje zoek is en hij het opnieuw moet versturen voordat hij nieuwe pakketjes verstuurt.

Als je ontvangstbevestigingen in de file staan kan het zo lang duren dat ze niet op tijd aankomen, waardoor ook de downloadverkeer traag wordt, omdat de verzender steeds weer hetzelfde opnieuw verstuurt, in de veronderstelling dat het niet ontvangen is. Om dat te voorkomen moet je de file beperken. Als je een 'normaal' programma gebruikte om te uploaden (zoals WinSCP) zou je dat in het programma kunnen doen - zie dat als doseerlichten bij de snelwegoprit om files op de snelweg zelf te voorkomen. Lukt het niet, dan moet je met QoS (doelgroepenstroken) gaan werken. Lastige is dat je dat wel secuur moet instellen en de vraag is of dat gaat lukken zo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah tanks voor jullie reacties.

En @dion_b thanks voor de toelichting! Ik heb nu in mijn router de QoS aangepast. Stond eerst op dynamisch en nu heb ik het handmatig aangepast dat de uploadsnelheid maximaal 5mbit mag zijn (heb 50/10 Mbit van T-Mobile). Zal wellicht wat langzamer werken maar hopelijk werkt de rest dna in huis wel. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 343919 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:53:
Ah tanks voor jullie reacties.

En @dion_b thanks voor de toelichting! Ik heb nu in mijn router de QoS aangepast. Stond eerst op dynamisch en nu heb ik het handmatig aangepast dat de uploadsnelheid maximaal 5mbit mag zijn (heb 50/10 Mbit van T-Mobile). Zal wellicht wat langzamer werken maar hopelijk werkt de rest dna in huis wel. Ik hou jullie op de hoogte!
Heb je die 50/10 daadwerkelijk gemeten? Beloofd is niet altijd hetzelfde als geleverd, je moet de helft nemen van wat geleverd wordt, dus van wat je meet met een goede speedtest (bijv speedtest.net op snelle server) op moment dat er verder geen verkeer over je modem is.

Verder: upload mag maximaal 5Mbps zijn (let op hoofdletters bij netwerken, ze maken flink uit!), maar upload waarvan? Als je totale uploadverkeer beperkt tot 5Mbit heb je je bottleneck alleen verplaatst maar niet opgelost. Dit gaat alleen werken als je per lokaal IP de bandbreedte op die manier beperkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Heb je die 50/10 daadwerkelijk gemeten? Beloofd is niet altijd hetzelfde als geleverd, je moet de helft nemen van wat geleverd wordt, dus van wat je meet met een goede speedtest (bijv speedtest.net op snelle server) op moment dat er verder geen verkeer over je modem is.

Verder: upload mag maximaal 5Mbps zijn (let op hoofdletters bij netwerken, ze maken flink uit!), maar upload waarvan? Als je totale uploadverkeer beperkt tot 5Mbit heb je je bottleneck alleen verplaatst maar niet opgelost. Dit gaat alleen werken als je per lokaal IP de bandbreedte op die manier beperkt.
Als ik een normale speedtest van Ookla doe krijg ik 48MBit download en 10 Mbit upload. Ik heb hem ingesteld op alle uploads. Maar ik merk nu (ben het even aan het testen) dat ik wel gewoon mijn internet kan gebruiken en kan Netflixen en andere dingen kan doen. Alleen gaat het wel wat trager. Maar goed, dat is dan maar zo.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7YXsnWd/Screenshot-2019-10-31-at-13-13-43.png

Of wat raad jij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 343919 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Als ik een normale speedtest van Ookla doe krijg ik 48MBit download en 10 Mbit upload. Ik heb hem ingesteld op alle uploads. Maar ik merk nu (ben het even aan het testen) dat ik wel gewoon mijn internet kan gebruiken en kan Netflixen en andere dingen kan doen. Alleen gaat het wel wat trager. Maar goed, dat is dan maar zo.
[Afbeelding]

Of wat raad jij aan?
Idealiter: pak het bij de bron aan. Zoals @True aanraadt een beperking in Chrome doen op de computer waarvanaf je die zooi moet uploaden. Dan beperkt het het overige verkeer niet. Speel dan ook met exacte bandbreedte - 1/2 van je gemeten upload is een goede vuistregel, maar misschien kun je met 80% ofzo nog wegkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de nuttige antwoorden. Ik ga de toepassing van @True gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je in je router 10 Mbps of 9.9 Mbps invult, zou het ook snel moeten werken. Dat is beter dan de oplossing van True, omdat je dan vrijwel je volledige uploadsnelheid kunt gebruiken zonder dat anderen er last van hbben.
Pagina: 1