Laptop boot alleen na eerst laten leeglopen accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HashtagRR
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:34
Mijn probleem:
Mijn laptop start sinds een week niet meer op, tenzij ik eerst de accu leeg laat lopen. Wanneer ik hem gewoon opstart gebeurt het volgende:

1. Power licht aan
2. Batterij licht aan
3. Data en wifi licht knipperen
4. ventilator gaat (zachtjes) aan
5. Zwart scherm, pc reageert verder nergens op. Als de dvd-drive gesloten is maakt deze een hard klikkend geluid alsof ie een disc probeert te vinden

Ik heb het sterke vermoeden dat ie niet eens tot de BIOS/UEFI komt, omdat bij advanced startup --> UEFI dit probleem ook ontstaat. Daarnaast reageert de laptop werkelijk nergens op (caps lock indrukken bijv. leidt niet tot aan/uitgaan van het lampje)

Er is 1 manier om dit probleem te omzeilen:

1. Batterij leeg laten lopen
2. Nog een tijd wachten (meer dan paar minuten, eerder minstens half uur)
3. Voeding inpluggen en aanzetten. Alles werkt prima, ook als ik de voeding na een tijdje verwijder en op de accu draai. Dit alles tot ik de pc uit zet of hibernate, dan ben ik weer terug bij af.

Doordat de accu niet verwijderbaar is, is dit nogal een tijdrovende procedure omdat de accu eerst helemaal leeg moet lopen...
Laatste wat ik geloof ik deed voor dit probleem ontstond is windows update en vervolgens afsluiten, maar zeker ben ik daar niet van.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Type laptop: Asus N550J, gekocht in 2014
Intel i17-4700HQ
8GB RAM
Vervangen componenten: HDD vervangen door SSD en andere WiFi kaart geinstalleerd
Windows 10 Home 1903
OS build: 18362.418

Wat ik al geprobeerd heb:
Ben hier geen expert in, dus dit is een combi van wat mij logisch leek te proberen en wat gegoogle:

1. Windows Update uitgevoerd --> zelfde probleem
2. Diagnostische modus opstarten --> zelfde probleem
3. System file checker (sfc /scannow) --> meerdere problemen gevonden en opgelost. Geen oplossing voor het probleem
4. Chkdsk /r c: --> meerdere problemen gevonden en opgelost. Geen oplossing voor het probleem
5. Bios instellingen reset. Resetten deed niets qua oplossen van het probleem. Zie ook geen gekke instellingen wat betreft boot procedure, maar ben hier geen expert in.

Ik overweeg nog het volgende:
1. Vervangen CMOS batterij (al merk ik geen van de symptomen die verder hierbij genoemd worden)
2. Checken connectie accu en proberen opstarten zonder (indien mogelijk, is in principe niet verwijderbaar)
3. Windows opnieuw installeren. Betwijfel echter of dit nut heeft, aangezien het erop lijkt dat het probleem al eerder speelt dan de startup van Windows. Daarnaast weet ik niet wat het effect zal zijn op een installatieprocedure van dit probleem.

Hebben jullie nog andere tips voor me om te proberen? Ik vrees een beetje dat het een hardware probleem is, maar dan is het wel gek hoe consequent het probleem voorkomt en de oplossing werkt. Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HashtagRR
Lastig probleem lijkt het, gezien het gebrek aan reacties. Wellicht helpt dit iets qua focus van waar het in zit:

Sinds mijn vorige post een aantal nieuwe acties uitgevoerd:

1. Windows opnieuw geinstalleerd --> geen effect
2. BIOS update --> niet gelukt, na opnieuw opstarten blijkt de update niet te zijn uitgevoerd, waarschijnlijk door het opstartprobleem.
3. Accu verwijderd --> dit leek even effect te hebben, maar bleek slechts een tijdelijke oplossing, zie later
4. CMOS batterij ontkoppeld en weer aangesloten (je weet nooit) --> geen effect

Na het verwijderen van de accu uit het probleem zich subtiel anders:
1. na langere tijd uit geweest te zijn kan ik korte tijd (5 min ofzo) gewoon opnieuw opstarten. Daarna heb ik weer hetzelfde probleem als eerst bij opnieuw opstarten/hibernate
2. Verwijderen voeding en daarna powerknop minstens 1,5 minuut indrukken lost het probleem eenmalig op (in ieder geval na niet al te lang aan te hebben gestaan, na langere tijd nog niet getest)

Zelf vind ik het erg klinken alsof er iets geks is met een condensator (gekoppeld aan het power good signal?)

Iemand enig idee verder nog qua mogelijke oorzaak en/of oplossingen? Of is het intussen een kwestie van mee leren leven of opgeven en een nieuwe uitzoeken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 18:10

AzzKickah

06-CENSORED

Heb je de laptop al eens open gemaakt?
Misschien zit er meteen een lekkende condensator o.i.d. in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HashtagRR
Voor verwijderen accu al open gemaakt, toen niks gezien. Gelijk nog eens goed geïnspecteerd, maar ik zie niks verdachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 23:05
Fast boot mode van Windows 10 eens uitzetten en kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 19:52

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Krijg je überhaupt wel een Windows startscherm? Of gaan er alleen LEDjes branden als je hem aanzet? Als je geen Windows startscherm krijgt dan zou ik ook eerder naar een probleem zoeken qua hardware.

Je zou als je je avontuurlijk voelt je DVD speler, wifikaart, SDD 1-voor-1 los kunnen koppelen om stuk voor stuk dingen uit te kunnen sluiten.

Is het probleem direct ontstaan nadat je de HDD->SDD of wifikaart vervangen hebt? Ik ga er niet van uit maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar!

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HashtagRR
Probleem is idd niet direct erna ontstaan, beiden zitten er al enkele jaren in. Maar goed om dingen uit te sluiten ;)

Fast boot mode uitzetten helpt niet. Heb ook de SSD, wifikaart en dvd-speler 1 voor 1 losgekoppeld, goed idee om dat zo systematisch uit te sluiten. Ook dat leverde nog hetzelfde probleem op helaas. Dus dan houden we moederbord, CPU en GPU over geloof ik...
Pagina: 1