Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-07 09:50
Hoi allemaal,

Ik heb een gecompliceerde vraag, hopelijk heeft iemand er ervaring mee of heeft iemand goede tips.
Op dit moment werk ik in Luxemburg en woon ik in Duitsland, daarom heb ik ook een auto met een Duits kenteken.

Mijn contract loopt ten einde, maar gelukkig krijg ik wel een nieuw contract aangeboden die in gaat op 1 maart 2020. Nu wil ik de aankomende 4 maanden graag naar NL, wat meer mijn familie en vrienden zien etc. Graag wil ik mij in Nederland inschrijven bij het UWV voor een uitkering en dus ook werk in die omgeving te zoeken.
Vanaf 1 maart of net daarvoor zal ik mij weer in Duitsland inschrijven, vanwege dat ik daar dan weer woon en werk in Luxemburg.

Echter als ik mij in Nederland inschrijf voor die 4 maanden, mag ik niet in een Duitse auto rijden, opzich heb ik de auto niet echt nodig als ik in NL ben, dus dat scheelt iets. Maar mag ik als ingeschreven ben in NL wel een duitse auto bezitten die op mijn naam staat?

Ik heb de belastingdienst gebeld, maar die kon mij helaas geen antwoord geven, ik zou hierover terug gebeld worden, maar dat is helaas nog niet gebeurd. Op de website van de Nedelrandse belasting is het ook slecht te vinden.

Alvast bedankt voor alle input!
gr. Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben

Misschien heb je hier wat aan.
U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
dan komt bij mij meteen de vraag op. Registeren als in het is een buitenlandse auto, en dit moet je per maand aan wegenbelasting betalen.
Of registreren als in een nld kenteken opplakken

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 30-10-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Ahh thnx, er staat max 2 weken in Nederland gebruiken.
Maar er staat niks over dat ik eigenaar ervan mag zijn en hem niet in wil voeren helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

smok84 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:28:
Hoi allemaal,

Ik heb een gecompliceerde vraag, hopelijk heeft iemand er ervaring mee of heeft iemand goede tips.
Op dit moment werk ik in Luxemburg en woon ik in Duitsland, daarom heb ik ook een auto met een Duits kenteken.

Mijn contract loopt ten einde, maar gelukkig krijg ik wel een nieuw contract aangeboden die in gaat op 1 maart 2020. Nu wil ik de aankomende 4 maanden graag naar NL, wat meer mijn familie en vrienden zien etc. Graag wil ik mij in Nederland inschrijven bij het UWV voor een uitkering en dus ook werk in die omgeving te zoeken.
Vanaf 1 maart of net daarvoor zal ik mij weer in Duitsland inschrijven, vanwege dat ik daar dan weer woon en werk in Luxemburg.

Echter als ik mij in Nederland inschrijf voor die 4 maanden, mag ik niet in een Duitse auto rijden, opzich heb ik de auto niet echt nodig als ik in NL ben, dus dat scheelt iets. Maar mag ik als ingeschreven ben in NL wel een duitse auto bezitten die op mijn naam staat?

Ik heb de belastingdienst gebeld, maar die kon mij helaas geen antwoord geven, ik zou hierover terug gebeld worden, maar dat is helaas nog niet gebeurd. Op de website van de Nedelrandse belasting is het ook slecht te vinden.

Alvast bedankt voor alle input!
gr. Robin
Wat een vreemde werkgever die je 4 maanden op straat zet? Kun je in deze economie geen werkgever vinden die beter met je omspringt?

Je wil hem dus bezitten, maar niet invoeren en dus in Luxemburg laten staan?

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 30-10-2019 20:49 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Ja sorry ik formuleer het niet goed.
Ik moet dan BPM betalen over de auto en dat probeer ik te vermijden aangezien ik maar 4 maanden in NL ben effectief, volledige BPM betalen is dan niet in verhouding mijn inziens.

Betreft werkgever, ja het is raar inderdaad, helaas qua overige voorwaarden is het een hele goed werkgever en heb de ervaring nodig om een stapje omhoog te kunnen doen en dan voor een werkgever te kiezen die mij meer vastigheid kan bieden en waar ik ook langer kan blijven dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Misschien zo:

https://www.belastingdien...elling_bpm_bij_verhuizing

Maar lastig als je al weet dat je terug gaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:56
Heeft het eigenlijk wel zin om je in Nederland in te schrijven om zo bij het UWV aan te kunnen kloppen voor een uitkering?
Mijn eerste gedacht is dat je in Luxemburg een uitkering moet aanvragen en niet in Nederland.
Het zou een beetje raar zijn dat iedereen uit het buitenland zomaar in Nederland kan gaan zitten en om een uitkering kan vragen terwijl ze hier nooit loonbelasting hebben betaald.
Wellicht dat je hier in Nederland wel bij de gemeente kan aankloppen voor een bijstandsuitkering, maar dan zeggen ze waarschijnlijk dat je eerst je auto maar moet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je mag best een auto bezitten, maar je mag er niet mee de weg op. Er is wel een uitzondering voor maximaal twee (aaneengesloten) weken als je de auto wilt gebruiken voor een verhuizing:

https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
brambo123 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:06:
Heeft het eigenlijk wel zin om je in Nederland in te schrijven om zo bij het UWV aan te kunnen kloppen voor een uitkering?
Mijn eerste gedacht is dat je in Luxemburg een uitkering moet aanvragen en niet in Nederland.
Het zou een beetje raar zijn dat iedereen uit het buitenland zomaar in Nederland kan gaan zitten en om een uitkering kan vragen terwijl ze hier nooit loonbelasting hebben betaald.
Wellicht dat je hier in Nederland wel bij de gemeente kan aankloppen voor een bijstandsuitkering, maar dan zeggen ze waarschijnlijk dat je eerst je auto maar moet verkopen.
Snap je punt, maar dat is meer moralistisch en ethische benadering ipv van feitelijke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
brambo heeft deels wel gelijk, je uitkering is lager dan iemand die deze jaren in Nederland heeft gewerkt, maar alsnog mooi hoog de eerste ik geloof 1 jaar werkloosheid. Wat ik eerder raar vind is dat je niet in Duitsland uitkering aanvraagt, ik dacht dat ze daar ook redelijk ruim waren, of ben ik daar nu mis in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
smok84 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:20:
[...]

Snap je punt, maar dat is meer moralistisch en ethische benadering ipv van feitelijke ;)
Is dat zo? hebben ze in luxemburg niet zoiets als een ww-uitkering waar je voor in aanmerking kan komen? Want in Nederland kan je die niet krijgen, maar wellicht wel bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Woont u in een EU/EER-land of Zwitserland? Of woont u in Nederland, maar keert u na uw ontslag niet direct terug naar Nederland? Dan vraagt u in het buitenland een werkloosheidsuitkering aan. De periodes die u in Nederland werkte, tellen mee bij de beoordeling van uw aanvraag. Om aan te tonen dat u in Nederland werkte en verzekerd was, heeft u Formulier PD U1 nodig. Met dit formulier kan de uitkeringsorganisatie in het buitenland de hoogte en duur van uw uitkering sneller vaststellen. U kunt Formulier PD U1 aanvragen bij UWV.
Woont u in Nederland en werkt u in een land van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland? Als u weer werkloos wordt, kunt u een Nederlandse WW-uitkering aanvragen bij UWV. Schrijf u eerst bij ons in als werkzoekende. Houd er rekening mee dat u in Nederland beschikbaar moet zijn voor werk. Bij het beoordelen van uw aanvraag kijkt UWV naar de periodes die u in het buitenland werkte. Om aan te tonen dat u in het buitenland werkte en verzekerd was, heeft u Formulier PD U1 nodig. Met dit formulier kunnen wij de hoogte en duur van uw uitkering sneller vaststellen. U kunt het formulier aanvragen bij de uitkeringsorganisatie in het land waar u werkte.
uwv FAQ

Dus smok heeft gelijk, als je in buitenland maar binnen eu woont en werkt, maar voor je ontslag terugkomt, krijg je NL WW.

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 30-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Voor WW is het woonland het land waar je de uitkering aanvraagt. Ik woon in .be maar werk in .nl
Als ik werkloos wordt, dan moet ik in .be mijn ww aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Yups, behalve als je 1 dag voor je daadwerkelijke ontslag je in NL inschrijft, dan kan je genieten van een hogere WW. (Waar Smok handig gebruik van maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Het is inderdaad afwegingen maken, vele factoren zijn van invloed.
Maar in Luxemburg krijg ik geen WW, omdat ik niet in Luxemburg woonde.
Dus WW kan mogelijk in Duitsland, maar kans is ook aanwezig dat ik het niet krijg.
Dan is het handig om het wel in NL aan te kunnen vragen.
Daarnaast als ik nu 4 maanden vrij ben, ben ik liever in NL, waar ik langere tijd niet geweest ben.
Altijd de meest optimale keuze kiezen natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:02
Wat betreft de uitkering: check even of buitenlands arbeidsverleden wel meetelt voor de Nederlandse WW.

Wat betreft de auto: als je in NL ingezetene bent, mag je hier niet zomaar met een DE auto rondrijden. Je wordt aangeslagen voor de rest-BPM als je een verkeerscontrole inrijdt. Wat wél mag: is een ontheffing aanvragen. Kan gewoon online, kost volgens mij niets. Maar die krijg je slechts 14x per jaar oid en slechts 1 dag per aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

smok84 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:04:
Het is inderdaad afwegingen maken, vele factoren zijn van invloed.
Maar in Luxemburg krijg ik geen WW, omdat ik niet in Luxemburg woonde.
Dus WW kan mogelijk in Duitsland, maar kans is ook aanwezig dat ik het niet krijg.
Dan is het handig om het wel in NL aan te kunnen vragen.
Daarnaast als ik nu 4 maanden vrij ben, ben ik liever in NL, waar ik langere tijd niet geweest ben.
Altijd de meest optimale keuze kiezen natuurlijk :D
Ik denk niet dat je 4 maanden ‘vrij’ bent, maar 4 maanden aan het verplicht solliciteren.

Verder mag je idd in principe als Nederlander in Nederland geen auto met buitenlands kenteken besturen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2019 22:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:26:
[...]

Ik denk niet dat je 4 maanden ‘vrij’ bent, maar 4 maanden aan het verplicht solliciteren.

Verder mag je idd in principe als Nederlander in Nederland geen auto met buitenlands kenteken besturen.
Uiteraard

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dus of gewoon in Dld blijven wonen en een paar weken op vakantie gaan in NL (en voor zover dat icm vakantie / niet-solliciteren mag steun trekken in Dld), of je auto etc verkopen en naar Nl verhuizen, of naar Nl verhuizen en bpm etc betalen en steun trekken.

offtopic:
Eigenlijk best vreemd om raad te vragen aan de mensen die je uitkering moeten gaan betalen als je een paar maanden naar Nl verhuist.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

F_J_K schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:51:
Eigenlijk best vreemd om raad te vragen aan de mensen die je uitkering moeten gaan betalen als je een paar maanden naar Nl verhuist.
Tja, ik had ook liever dat dat soort zaken Europees geregeld werd. Veel mensen staan echter niet te springen om dit soort sociale vangnetten niet langer nationaal maar Europees te regelen (ik weet dat in Nederland de WW-uitkering een verzekering is die door werkenden wordt opgebouwd), terwijl daar toch veel fraude (dan wel gebruik maken van mazen in de wet) mee voorkomen zou kunnen worden.

Ten aanzien van de auto: mag je als natuurlijk persoon wel een auto in Duitsland geregistreerd hebben terwijl je daar helemaal niet woont? Gelukkig kent Duitsland wel het verschijnsel van Hauptwohnsitz en Nebenwohnsitz, daar ligt misschien de sleutel tot de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:52
t_captain schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:06:
Wat betreft de uitkering: check even of buitenlands arbeidsverleden wel meetelt voor de Nederlandse WW.
Ja, alhoewel ik me afvraag hoe soepel die WW-uitkering wordt verkregen als iemand zich (her)inschrijft in een Nederlandse gemeente en diezelfde dag naar het UWV stapt

https://www.uwv.nl/partic...verleden-buiten-nederland

Voor wat betreft die auto; lekker in Duitsland in de garage zetten en 4 maanden later weer mee rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Je mag 1x per jaar bpm ontheffing aanvragen. Dus je vraagt het nu aan, rijdt 2 weken rond en zet die wagen op prive terrein in NL. Dan ga je volgend jaar weer terug, dan vraag je opnieuw die ontheffing aan en kun je 2 weken rondrijden. In die tussentijd doe je alles lekker op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Anoniem: 1248170 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 05:15:
Je mag 1x per jaar bpm ontheffing aanvragen. Dus je vraagt het nu aan, rijdt 2 weken rond en zet die wagen op prive terrein in NL. Dan ga je volgend jaar weer terug, dan vraag je opnieuw die ontheffing aan en kun je 2 weken rondrijden. In die tussentijd doe je alles lekker op de fiets.
Zoiets zat ik ook te denken, dit ga ik overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Mr.D78 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:12:
[...]

Ja, alhoewel ik me afvraag hoe soepel die WW-uitkering wordt verkregen als iemand zich (her)inschrijft in een Nederlandse gemeente en diezelfde dag naar het UWV stapt

https://www.uwv.nl/partic...verleden-buiten-nederland

Voor wat betreft die auto; lekker in Duitsland in de garage zetten en 4 maanden later weer mee rijden.
Idd, dit is ook de eerste keer voor mij dat het zo gaat. In Luxemburg heb ik gewoon sociale lasten afgedragen, deze zijn nagenoeg gelijk aan die in DE en NL, belasting is wel lager. Maar zolang ik er voor betaald heb probeer ik natuurlijk het gene te verkrijgen waar ik rechten voor opgebouwd heb, vrij logisch lijkt me :)

Maar ben benieuwd of landen dat onderling regelen, of dat ze gewoon opdraaien voor de kosten van de andere landen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 22:50

Theo

moederbord

Het gezeik dat je gaat krijgen door een DE auto in NL op de weg te krijgen, en om 'm een paar maanden later weer terug naar DE te krijgen is de moeite niet waard. Je mag dan tweemaal een auto importeren/exporteren, BPM afdragingen doen (en wellicht deels terug vragen?).
Indien je de optie hebt; stal de auto in de DE in een garage/oprit/ergens en koop in NL een auto die je na 4 maanden weer verkoop. De afschrijving die je die auto hebt weegt niet op tegen de administratieve rompslomp en kosten van je DE auto naar NL halen en weer terug..

Heb je zelf trouwens wel royale middelen om vier maanden zonder inkomen op te vangen? Het UVW zal niet echt staan te springen als ze achter je idee komen en dat je enkel in NL bent omdat je 'in between jobs' zit en feitelijk daardoor niet in staat bent om te kunnen solliciteren en daadwerkelijk in NL aan de bak te gaan.
Je intentie is om in NL vier maanden 'vakantie' te houden. Je intentie is niet om hier te gaan wonen en werken. Mijn inziens zal het UWV je daardoor ook niet een uitkering geven; simpelweg omdat je niet aan de sollicitatieplicht kan voldoen. Mocht je zelf de middelen hebben (wat ik wel aanneem gezien mensen die internationaal wonen/werken dit niet voor het minimumjeugdloon doen) kun je beter van eigen vermogen gebruik maken dan van het UWV. Zij kunnen je vakantie namelijk behoorlijk verpesten met zaken als sollicitatieplicht; verplichte trainingen, solliciteren op vacatures die zij aanleveren. Plus je hebt gewoon kans dat gezien je situatie je achteraf de uitkering weer terug moet betalen gezien je situatie.

Dus daarom; mits je het financieel kan, blijf bij het UWV weg. Het gezeik, de grote kans op terugbetalen en de verplichtingen is het niet waard. Plus, het is je vakantie. Als ik vier maanden naar Spanje ga voor vakantie kan ik daar ook geen ww aanvragen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@smok84 heb je toevallig een duitse vriend(in) die je HEEL goed vertrouwd?
Ik hoorde dit toevallig vanmorgen over radio, gesproken door politie:
Als er iemand in een auto van een buitenlandse vriend(in) rijdt, dan mag dit normaal gesproken niet, behalve als er een geschreven verklaring goedkeuring is van maximaal een week oud.

Dus...
-Laat de auto (mede) op zijn/haar naam zetten,
-Laat hem/haar 16 brieven schrijven met de verschillende data erbij waarin staat dat JIJ erin mag rijden. (Je naam moet gespecificeerd staan in de brief, dus let op, je andere vrienden / familie mag er dan niet in rijden officieel) :P
-Geniet van een paar maandjes auto
-Koop een gigantische bos bloemen die even groot is als de achterbank, of stapel de hele achterbank vol met kratten bier.
-Zet de auto terug op je naam, en geef je vriend(in) zijn/haar cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
smok84 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:49:
[...]

Idd, dit is ook de eerste keer voor mij dat het zo gaat. In Luxemburg heb ik gewoon sociale lasten afgedragen, deze zijn nagenoeg gelijk aan die in DE en NL, belasting is wel lager. Maar zolang ik er voor betaald heb probeer ik natuurlijk het gene te verkrijgen waar ik rechten voor opgebouwd heb, vrij logisch lijkt me :)

Maar ben benieuwd of landen dat onderling regelen, of dat ze gewoon opdraaien voor de kosten van de andere landen.
Je werknemersverzekering loopt in Luxemburg.
Waarom zou Luxemburg ook niet de uitkering betalen?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
De ts heeft zijn plan allang getrokken, hij wil 4 maanden vakantie hebben, wel de Nederlandse lusten (ww), niet de lasten (kosten auto) en heeft in zijn hoofd dit allang voor zichzelf goed gepraat. Daar kunnen we wat van vinden, maar als ik zo tussen de regels doorlees gaat TS wat dat betreft echt niet op andere gedachten gebracht worden.

Ik heb geen tips en ik hoop dat het niet kan, maar heb ook niet helemaal voldoende vertrouwen in het UWV. Ik denk dat tips over de werkwijze van het UWV ook de TS alleen maar extra munitie geven om het voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 09:46
Het is heel simpel. Als je in Nederland ingeschreven bent en in een buitenlandse auto rijdt en aangehouden wordt gaan ze achterstallige BPM heffen. Dat kan aardig duur voor je worden.

Dit soort contstructies werd vroeger gebruikt om BPM te ontduiken en daar zijn ze heel streng op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 17:47
Oke je gaat dus 2 overheden lekker lang aan het werk zetten omdat je 2 keer binnen 4 maanden van land gaat wisselen, enkel omdat je dan hoopt een paar maanden uitkering te kunnen scoren. Je kunt wel wijzen naar de situatie dat je 4 maanden werkloos bent door je werkgever, maar dat wist je toch zelf ook voor je er aan begon. Je geeft zelf aan dat je het ondanks dat het waard vindt om die baan te doen omdat het je groeikansen biedt. Maar dan mag je zelf ook wel verantwoordelijkheid nemen voor die 4 maanden (tijdelijk werk ipv 'vakantie'?) in plaats van te zoeken naar constructies die een hoop maatschappelijke kosten met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Anoniem: 567735 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:59:
[...]

Ten aanzien van de auto: mag je als natuurlijk persoon wel een auto in Duitsland geregistreerd hebben terwijl je daar helemaal niet woont? Gelukkig kent Duitsland wel het verschijnsel van Hauptwohnsitz en Nebenwohnsitz, daar ligt misschien de sleutel tot de oplossing.
Bij meerdere woonlocaties waarvan er één in Duitsland is dat automatisch de Hauptwohnsitz.

Dit combineerd handig als je bijvoorbeeld ook een woning in Nederland hebt die het centrum van je leven is (vrouw/kind/uberhaupt eigendom) en een kamertje in Duitsland.
Want voor Nederland is het criterium dan weer de belangrijkste woning.
Krijg je ... interessante gevolgen bij je belastingen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56

VW-Arjan

★★★★★

Sorry om de moraalridder uit te hangen hoor, zal ook eerlijk bekennen dat ik niet hele topic incl posts heb gelezen. Maar ik vind dit echt tenenkrommend.

Wat doe jij voor mij terug in Luxemburg, ik ben dan de hardwerkende belastingbetalende maar waarschijnlijk nooit pensioenontvangende Nederlander? Ik persoonlijk vind het ronduit asociaal om op zo'n manier een uitkering te ontvangen om hier 4 maanden op vakantie te gaan. Dus een "dik betaalde" (ja dat is relatief) baan in Luxemburg, ik gok belastingtechnisch in Duitsland wonen maar 4 maandjes overbruggen moet ik en mijn medewerkers ophoesten??

Ik wil ook wel betaald 4 maanden in Luxemburg vertoeven. Dat het door regelgeving mogelijk is wil toch niet zeggen dat je het dan maar moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

VW-Arjan schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:05:
Sorry om de moraalridder uit te hangen hoor, zal ook eerlijk bekennen dat ik niet hele topic incl posts heb gelezen. Maar ik vind dit echt tenenkrommend.

Wat doe jij voor mij terug in Luxemburg, ik ben dan de hardwerkende belastingbetalende maar waarschijnlijk nooit pensioenontvangende Nederlander? Ik persoonlijk vind het ronduit asociaal om op zo'n manier een uitkering te ontvangen om hier 4 maanden op vakantie te gaan. Dus een "dik betaalde" (ja dat is relatief) baan in Luxemburg, ik gok belastingtechnisch in Duitsland wonen maar 4 maandjes overbruggen moet ik en mijn medewerkers ophoesten??

Ik wil ook wel betaald 4 maanden in Luxemburg vertoeven. Dat het door regelgeving mogelijk is wil toch niet zeggen dat je het dan maar moet doen?
Sorry hoor, maar ff heel flauw: wat houdt je tegen? Als dat zo lekker lucratief is, ga dat dan ook lekker zelf zo doen? Dit soort discussies lijkt me nou niet echt op z'n plaats hier. Er zijn hele goede redenen voor waarom de afspraken zijn zoals ze zijn, en je hoeft het uiteraard niet met die redenen eens te zijn maar het is iemands goed recht om daar gebruik van te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:41
Icephase schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:16:
[...]

Sorry hoor, maar ff heel flauw: wat houdt je tegen? Als dat zo lekker lucratief is, ga dat dan ook lekker zelf zo doen? Dit soort discussies lijkt me nou niet echt op z'n plaats hier. Er zijn hele goede redenen voor waarom de afspraken zijn zoals ze zijn, en je hoeft het uiteraard niet met die redenen eens te zijn maar het is iemands goed recht om daar gebruik van te maken.
Ja, de afspraken zijn zoals ze zijn: indien TS in Nederland een WW uitkering aanvraagt is het de bedoeling en onderdeel van de regels dat hij aan de sollicitatieplicht voldoet, de intentie heeft om hier in Nederland werk te vinden en zich daarvoor inspant.

Aangezien TS duidelijk aangeeft dat dat nu juist NIET is wat hij wil, hij wil namelijk gewoon 4 maanden vakantie op kosten van het UWV, is wat TS wil dus wel degelijk in strijd met de regels en is het niet zijn goed recht om dit zo te doen.

Dat TS daar wellicht mee weg kan komen met wat fake sollicitaties en een truucje om in die Duitse auto te blijven rijden maakt dat niet anders, dat is net zoiets als zeggen dat het je goed recht is om een hennepkwekerij te starten, stroom af te tappen en dergelijke, "zolang ze er maar niet achter komen".

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Glenfiddich schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Ja, de afspraken zijn zoals ze zijn: indien TS in Nederland een WW uitkering aanvraagt is het de bedoeling en onderdeel van de regels dat hij aan de sollicitatieplicht voldoet, de intentie heeft om hier in Nederland werk te vinden en zich daarvoor inspant.

Aangezien TS duidelijk aangeeft dat dat nu juist NIET is wat hij wil, hij wil namelijk gewoon 4 maanden vakantie op kosten van het UWV, is wat TS wil dus wel degelijk in strijd met de regels en is het niet zijn goed recht om dit zo te doen.

Dat TS daar wellicht mee weg kan komen met wat fake sollicitaties en een truucje om in die Duitse auto te blijven rijden maakt dat niet anders, dat is net zoiets als zeggen dat het je goed recht is om een hennepkwekerij te starten, stroom af te tappen en dergelijke, "zolang ze er maar niet achter komen".
Daar heb je gelijk in, maar de reactie van @VW-Arjan leek meer in te gaan op de algemene situatie in zo'n geval en niet specifiek die van TS.

Natuurlijk zijn de dingen die je noemt niet toegestaan en er volgen sancties als ze er achter komen. Ik zeg in mijn reactie dan ook niet dat ze wel toegestaan zouden zijn, ik heb het alleen over dat de regels zijn zoals ze zijn met goede redenen en dat je ze net zo goed voor jou als voor ieder ander gelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Icephase schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:33:

Daar heb je gelijk in, maar de reactie van @VW-Arjan leek meer in te gaan op de algemene situatie in zo'n geval en niet specifiek die van TS.
Misschien zit het hem in mijn manier van denken, maar ik bedoel echt specifiek wat de TS zegt.
Hij maakt heel duidelijk dat het hem om 4 maanden "betaald" vakantie gaat.

Dan is het toch niet vreemd dat ik dan denk: En ik maar werken.

Overigens kan het andersom dus niet, TS zegt zelf ook dat hij in Luxemburg GEEN ww aan kan vragen.
Geen idee hoe ik dan 4 maanden betaald naar Luxemburg kan?

En tuurlijk weet ik dat het zo nu eenmaal werkt en dat er (mis)gebruik van wordt gemaakt, maar laten we dat dan vooral niet gaan promoten op een forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:00
Ik vind het gehalte moraalridders in dit topic maar hoog. Allereerst is heel de WW discussie eigenlijk offtopic gezien de vraag over vervoer gaat. Daarnaast lijkt me niet dat de TS er zelf voor kiest om 4 maanden werkeloos te zijn.

Dat gebeurd niet alleen in Luxemburg maar ook op grote schaal in Nederland bij grote bedrijven zoals postNL. Je zet jezelf netjes in en een paar contracten mag je verplicht 3 maanden pauze houden bij het UWV omdat ze je geen vast contract geven.

Aan die walgelijke praktijken iets doen lijkt me veel effectiever en bovendien veel meer belastinggeld besparen dan de TS bekritiseren. Immers wij hebben gemoeg wederzijdse economische uitwisseling met Duitsland waarbij soms Duitsland en soms Nedrrland netto profiteert.

Dat gezegd hebbende dient de TS zich natuurlijk wel aan de regels te houden en daadwerkelijk beschikbaar te zijn en actief te solliciteren voor werk. Met de decemberdrukte zijn er genoeg tijdelijke banen te vinden.

Ontopic; zoals al aangegeven in dit topic is langdurig een buitenlandse auto gebruiken niet mogelijk. Eventueel zou je kunnen kiezen om een oud barrel te kopen voor een paar maanden als je toch graag automobiel wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealthy
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-01-2020
gevalletje van alle walletjes willen eten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Van de UWV-site:

Ik woonde tijdens mijn werk in een ander EU/EER-land of Zwitserland

Als u in uw werkland verzekerd bent, gelden voor u de regels voor de sociale zekerheid van dat land. Heeft u in EU/EER-landen of Zwitserland gewerkt waar u niet bent verzekerd? Dan heeft u vanuit die landen Formulier E301/PD U1 nodig. Hierop staan namelijk de periodes die u in elk land verzekerd was. Met dit formulier kan de uitkeringsorganisatie van het land sneller vaststellen of u een uitkering kunt krijgen. Als u het formulier niet heeft, kan de uitkeringsorganisatie van dat land met de andere landen contact opnemen.

Verhuist u na het ontslag naar Nederland? In dat geval moet u eerst in Nederland werken voordat u recht kunt hebben op een Nederlandse WW-uitkering. Wordt u na uw werk in Nederland weer werkloos? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV. De periodes die u in andere landen werkte, worden opgeteld bij de gewerkte periodes in Nederland.

Hierbij ga ik ervan uit dat er geen premies aan de Nederlandse staat zijn betaald, en dus een uitkering in Luxemburg of Duitsland zal moeten worden aangevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 31-10-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we on-topic blijven? Het gaat over het rijden van de auto, niet over uitkeringen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Ardana schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:57:
[mbr]Zullen we on-topic blijven? Het gaat over het rijden van de auto, niet over uitkeringen.[/]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Dan had TS ook niet het hele verhaal hoeven uit te leggen.

En overigens kan dan het topic net zo goed op slot. Het juiste antwoord is gegeven.
Hij mag als (ingeschreven) Nederlander 2 weken in de auto met Duitse platen rijden om te verhuizen.
Daarna mag hij naar de belastingdienst en BPM + invoerkosten betalen en Nederlandse platen voeren.

Dat wil hij eigenlijk gezien het BPM bedrag ook liever niet....
MHO : maaskantje much?

BTW ik stop er nu mee. Ik kan niet zo goed tegen zulke zaken. Maar goed ik heb er ook niet voor gestudeerd en kan enkel MIJN eerlijke? mening geven.

[ Voor 0% gewijzigd door VW-Arjan op 31-10-2019 18:25 . Reden: Typos door autocorrect ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
Auto invoeren, RDW-keuring laten doen, nummerplaten kopen, MRB betalen en WA verzekeren en rest-BPM aftikken: Als dat allemaal succesvol verlopen is mag je in NL met de auto rijden.

En dan daarna weer terug naar Duitsland: Invoeren in Duitsland met bijbehorende keuringen, kosten en papierwerk en weer rest-BPM terugvorderen in Nederland.

Veel succes. Kostbare hobby zo, de eventuele eerste maand uitkering ben je al kwijt en heel ontspannen is het ook allemaal niet. Mijn advies: Pak de trein en tik in Nederland voor een paar honderd euro een barrel op de kop met minimaal vier maanden APK. Lijkt me voordeliger en vooral ook minder gedoe.

Maar met al het gedoe, heeft de wellicht iets hogere uitkering in Nederland na aftrek van alle extra kosten nog wel zin?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
Even alleen op je autovraag: ik weet dat het voor tijdelijke arbeidsmigranten mogelijk is om hun buitenlandse auto in NL te registreren bij de Belastingdienst. Ze blijven dan met buitenlandse platen rijden, hebben een buitenlandse verzekering en APK maar betalen wel MRB in NL. Dat mag een bepaalde tijd en hoe het precies zit weet ik niet, maar daar moet de Belastingdienst je toch meer over kunnen vertellen lijkt me. Of dat voor Nederlanders mogelijk is, is ook maar de vraag. Hoofdregel is immers dat je als NL die hier woont geen auto met buitenlandse platen mag rijden in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

cryptapix schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:05:
Even alleen op je autovraag: ik weet dat het voor tijdelijke arbeidsmigranten mogelijk is om hun buitenlandse auto in NL te registreren bij de Belastingdienst. Ze blijven dan met buitenlandse platen rijden, hebben een buitenlandse verzekering en APK maar betalen wel MRB in NL. Dat mag een bepaalde tijd en hoe het precies zit weet ik niet, maar daar moet de Belastingdienst je toch meer over kunnen vertellen lijkt me. Of dat voor Nederlanders mogelijk is, is ook maar de vraag. Hoofdregel is immers dat je als NL die hier woont geen auto met buitenlandse platen mag rijden in NL.
Ja dat kan, maar niet als je Nederlander bent.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18
YakuzA schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Daar was ik al bang voor ;) Hoopte voor TS op een uitzondering voor tijdelijk verblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je moet trouwens naar verwachting gedurende een half jaar tenminste twee derde van de tijd in Nederland verblijven om je in te mogen schrijven. Je moet de vier maanden dus vol maken. Vandaag nog verhuizen dus :P

Om deze reden hoeven seizoensarbeiders zich niet in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij tijdelijk verblijf mag je gewoon je auto oo kenteken houden van het land waar je ingezetene bent.

Als je in het land van bestemming ingezetene wordt, is het tijdelijke karakter eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:01
Ivow85 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 16:52:
Auto invoeren, RDW-keuring laten doen, nummerplaten kopen, MRB betalen en WA verzekeren en rest-BPM aftikken: Als dat allemaal succesvol verlopen is mag je in NL met de auto rijden.
Klopt, alleen als je hem als huisraad invoert vervalt de BPM (12 maanden in het buitenland gewoond, 6 maanden de auto hebben en je mag de auto het 1e jaar niet verkopen/uitlenen)
En dan daarna weer terug naar Duitsland: Invoeren in Duitsland met bijbehorende keuringen, kosten en papierwerk en weer rest-BPM terugvorderen in Nederland.
Gezien de kosten is het inderdaad de vraag of je niet beter de auto 4 maanden stil kunt laten staan en in NL een tijdelijke auto te kopen. Voor 500/1000 euro is er best iets te vinden wat het 4 maanden uithoudt en die je daarna weer heel snel kunt verkopen als je de prijs een paar honderd euro lager maakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
t_captain schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:25:
Bij tijdelijk verblijf mag je gewoon je auto oo kenteken houden van het land waar je ingezetene bent.

Als je in het land van bestemming ingezetene wordt, is het tijdelijke karakter eraf.
TS wil zich hier inschrijven op een woonadres om via UWV een uitkering aan te vragen en zal dus, ook al is het tijdelijk, een Nederlands ingezetene worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Alles is tijdelijk. Inschrijven als woonplaats gaat over de grens tussen “tijdelijk” en “permanent” heen in het aspect dat tijdelijke mensen hun auto op hun eigen kenteken houden en blijvers de auto importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smok84
Hoi Allen,

Ik heb nogmaal contact gehad met de belasting, dit is dus een mogelijkheid die kan blijkbaar.

Naar Nederland rijden en niet ingeschreven staan in Nederland.
Vervolgens mijzelf inschrijven in in Nederland, de auto niet gebruiken dan hoef ik hem niet in te voeren en geen belastingen betalen. Wanneer ik terug ga richting Duitsland, Ontheffing aanvragen voor 14 dagen in NL en dan binnen die 14 dagen me uitschrijven uit NL.

Betreft uitkering, zoals ik het nu begrepen heb van het UWV gebeurt dit vaker en hebben uitkeringsinstanties onderling regelingen en wordt er bij elkaar gedeclareerd, dus voor de ridders die het moraal hoog in het vaandel hebben, de zogenaamde moraalridders, is dit een prima en eerlijke regeling.

Allen bedankt voor de hulp, tips en het meedenken!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Glenfiddich schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Normaal negeer ik dit soort opmerkingen, gezien we het over feitelijk informatie proberen te hebben en oplossingen en er geen etische discussie van willen te maken.

Toch zal ik hier op reageren, compliment voor jou dat je me hierin toch hebt weten te triggeren ;)
.
Helaas komt jou opmerking vooringenomen over en is volslagen onjuist.
Omdat andere iets zeggen of een opmerking plaatsen, betekent niet dat het van toepassing is op mij.

Zoals jij stelt dat ik hier vakantie ga houden, of wil houden is niet het geval.
Zelf ervaar ik het enorm prettig om positief en productief bezig te zijn, hier krijg ik energie van.

Als ik nu de keuze heb om in de WW(of andere uitkeringssituatie, waarvoor ook ZWAAR een bijdrage aan is betaald en ik dus ook rechten voor heb opgebouwd) ander werk te zoeken en ik krijg daar bij de keuze om dit in Duitsland of Nederland te doen en ik kies ervoor om dit dan in Nederland te doen, gezien het feit dat ik een korte tijd meer bij mijn familie en vrienden kan zijn, niet overeenkomt met koers die jou morale compas aanwijst dan laat mij dat eerlijk gezegd koud.

Verder snijd je laatste opmerking door een illegale activiteit en hopen dat men er niet achter komt, gelijkstellen aan een legale en transparante handeling natuurlijk geen hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

m3gA schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:09:
Het is heel simpel. Als je in Nederland ingeschreven bent en in een buitenlandse auto rijdt en aangehouden wordt gaan ze achterstallige BPM heffen. Dat kan aardig duur voor je worden.

Dit soort contstructies werd vroeger gebruikt om BPM te ontduiken en daar zijn ze heel streng op.
Heb je daar ervaringen mee of is dat op basis van theoretische kennis? De politie interesseert zich totaal niet voor BPM of het inenten van belasting. Hoogstens maken ze melding bij de belastingdienst die dan een onderzoek in kunnen stellen. Bron, ik rij al jaren met Duitse platen in Nederland vanwege mijn werk.
YakuzA schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:29:
[...]

Het heeft niets met je nationaliteit te maken maar met of je ingeschreven staat in Nederland zonder dat je een (permanente) vrijstelling hebt voor het afdragen van BPM en wegenbelasting (wat ik heb).
smok84 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:56:
[...]

Normaal negeer ik dit soort opmerkingen, gezien we het over feitelijk informatie proberen te hebben en oplossingen en er geen etische discussie van willen te maken.

Toch zal ik hier op reageren, compliment voor jou dat je me hierin toch hebt weten te triggeren ;)
.
Helaas komt jou opmerking vooringenomen over en is volslagen onjuist.
Omdat andere iets zeggen of een opmerking plaatsen, betekent niet dat het van toepassing is op mij.

Zoals jij stelt dat ik hier vakantie ga houden, of wil houden is niet het geval.
Zelf ervaar ik het enorm prettig om positief en productief bezig te zijn, hier krijg ik energie van.

Als ik nu de keuze heb om in de WW(of andere uitkeringssituatie, waarvoor ook ZWAAR een bijdrage aan is betaald en ik dus ook rechten voor heb opgebouwd) ander werk te zoeken en ik krijg daar bij de keuze om dit in Duitsland of Nederland te doen en ik kies ervoor om dit dan in Nederland te doen, gezien het feit dat ik een korte tijd meer bij mijn familie en vrienden kan zijn, niet overeenkomt met koers die jou morale compas aanwijst dan laat mij dat eerlijk gezegd koud.

Verder snijd je laatste opmerking door een illegale activiteit en hopen dat men er niet achter komt, gelijkstellen aan een legale en transparante handeling natuurlijk geen hout.
Vind ik nogal een vergezocht verhaal. Als je echt geïnteresseerd bent in het werken in Nederland zou je je wel bezig houden met het zoeken naar een baan hier. Jij bent echter primair op zoek naar een uitkering. Of heb je echt zo weinig vertrouwen in je sollicitatieskills dat je al je geld op het UWV zet om jouw droombaan te vinden?

Je kan prima solliciteren zonder in Nederland ingeschreven te zijn, dan mag je ook gewoon met Duits kenteken hier rondrijden als toerist.
En hoe zit het met wat Anoniem: 590973 in "Buitenlandse auto als tijdelijk ingeschrevene van Nederland" postte?
smok84 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:48:
Ja sorry ik formuleer het niet goed.
Ik moet dan BPM betalen over de auto en dat probeer ik te vermijden aangezien ik maar 4 maanden in NL ben effectief, volledige BPM betalen is dan niet in verhouding mijn inziens.
Je kan die BPM gewoon terugvragen bij het exporteren. Effectief betaal je dan alleen de afschrijving van de BPM gedurende die maand. Dus stel je zou nu afhankelijk van de leeftijd van de auto nog 76.23% BPM af moeten dragen en je exporteert hem na een maand, krijg je misschien iets van 75.87% BPM terug. Vervelender is dat importeren bij de RDW al snel twee weken kan duren en veel extra kosten met zich meebrengt. In Duitsland de auto weer importeren is een stuk makkelijker en (natuurlijk) veel goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 01-11-2019 10:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
fsfikke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:12:
[...]

Heb je daar ervaringen mee of is dat op basis van theoretische kennis? De politie interesseert zich totaal niet voor BPM of het inenten van belasting. Hoogstens maken ze melding bij de belastingdienst die dan een onderzoek in kunnen stellen. Bron, ik rij al jaren met Duitse platen in Nederland vanwege mijn werk.
Heb het uitgezocht ivm een Duitse auto importeren. Je kunt wel een ontheffing vragen bij de belastingdienst maar dat mocht toen max 2 weken. Wat jij doet mag niet. Is een paar jaar geleden ook groot in het nieuws geweest. De BPM boete kan aardig oplopen (duizenden euro's). Dat je nog niet gepakt bent maakt het niet legaal. In het ergste geval vragen ze de volledig BPM terug over de catalogus waarde van de auto.

https://www.rijksoverheid...itenlands-kenteken-hebben

[ Voor 8% gewijzigd door m3gA op 01-11-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27

Yucon

*broem*

fsfikke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:12:
[...]

Je vraagt het weliswaar niet aan mij, maar een direct familielid van me heeft hier een jaar of 5 geleden flink wat trammelant mee gehad. Ik zou op basis van eigen positieve ervaringen niet te snel anderen geruststellen want het lijkt nogal een loterij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yucon schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:30:
[...]

Je vraagt het weliswaar niet aan mij, maar een direct familielid van me heeft hier een jaar of 5 geleden flink wat trammelant mee gehad. Ik zou op basis van eigen positieve ervaringen niet te snel anderen geruststellen want het lijkt nogal een loterij te zijn.
Ik stel niemand gerust, ik zeg alleen dat ik de ervaring absoluut niet deel dat ze hier heel streng op controleren. Veel mensen posten dat in dit soort topics, vandaar mijn vraag of dat op basis van internetkennis is of uit het echte leven :p
m3gA schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:30:
[...]
Dat je nog niet gepakt bent maakt het niet legaal.
Volgens mij had ik toch gepost dat ik een permanente ontheffing heb :?

[ Voor 50% gewijzigd door fsfikke op 01-11-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
fsfikke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:32:
[...]

Ik stel niemand gerust, ik zeg alleen dat ik de ervaring absoluut niet deel dat ze hier heel streng op controlleren.

[...]

Ik denk dat er voor jou andere regels gelden dan de normale Nederlander dan.

[ Voor 32% gewijzigd door m3gA op 01-11-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 17:47
fsfikke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:32:

Ja als dat zo is dan is het ook logisch dat je er nooit gedoe mee hebt gehad.... Dan zegt jouw ervaring dus helemaal niets over de kans dat TS hiermee gepakt zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Citroentjuh schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:55:
[...]

Ja als dat zo is dan is het ook logisch dat je er nooit gedoe mee hebt gehad.... Dan zegt jouw ervaring dus helemaal niets over de kans dat TS hiermee gepakt zou worden...
Inderdaad, want de politie kan ruiken dat ik een vrijstelling heb (die niet aan mijn kenteken hangt) :z

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-11-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
fsfikke schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:57:
[...]

Inderdaad, want de politie kan ruiken dat ik een vrijstelling heb :z
Als ze voor staandehouding al een kenteken-check gedaan hebben waarschijnlijk wél ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ivow85 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:58:
[...]

Als ze voor staandehouding al een kenteken-check gedaan hebben waarschijnlijk wél ja.
Yucon heeft als enige een zinnige reactie kunnen gegeven over de vraag naar praktijkervaringen mbt hoe streng ze zijn. Ik heb mijn ervaringen gedeeld. Allemaal snuggere (doch irrelevante) opmerkingen zonder verdere praktijkkennis hebben niet heel veel nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
smok84 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:41:
Ik heb nogmaal contact gehad met de belasting, dit is dus een mogelijkheid die kan blijkbaar.

Naar Nederland rijden en niet ingeschreven staan in Nederland.
Vervolgens mijzelf inschrijven in in Nederland, de auto niet gebruiken dan hoef ik hem niet in te voeren en geen belastingen betalen. Wanneer ik terug ga richting Duitsland, Ontheffing aanvragen voor 14 dagen in NL en dan binnen die 14 dagen me uitschrijven uit NL.
Dit klinkt effectief als een schorsing, denk ik?

Okee, als pragmaticus denk ik dat dit wel een oplossing is. Wellicht zou je voor dagelijks vervoer een barrel kunnen kopen, of gebruik maken van private lease voor de maanden dat je in Nederland bent. Stallen in Duitsland behoort dan wellicht ook tot de opties.

Ik heb trouwens nog niet helemaal begrepen of je ook Nederlander bent. Als ik de regels goed begrijp, maakt dat wel uit of je een auto met een buitenlands kenteken als inwoner van Nederland mag voeren...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Helixes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:27:
[...]

Dit klinkt effectief als een schorsing, denk ik?

Okee, als pragmaticus denk ik dat dit wel een oplossing is. Wellicht zou je voor dagelijks vervoer een barrel kunnen kopen, of gebruik maken van private lease voor de maanden dat je in Nederland bent. Stallen in Duitsland behoort dan wellicht ook tot de opties.

Ik heb trouwens nog niet helemaal begrepen of je ook Nederlander bent. Als ik de regels goed begrijp, maakt dat wel uit of je een auto met een buitenlands kenteken als inwoner van Nederland mag voeren...
Schorsing is dacht ik puur voor verzekering en wegenbelasting om in Nederland te rijden.
Maar ik wil hem helemaal niet invoeren, aangezien ik de auto eigenlijk niet nodig heb en dus prima zonder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
smok84 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:55:
[...]

Schorsing is dacht ik puur voor verzekering en wegenbelasting om in Nederland te rijden.
Maar ik wil hem helemaal niet invoeren, aangezien ik de auto eigenlijk niet nodig heb en dus prima zonder kan.
Als je de auto ècht niet nodig bent - waarom stal je hem dan niet in Duitsland? Ik ken de Duitse regels niet, maar wellicht kun je daar ook schorsen?

Voor een paar tientjes per maand kun je hem allicht ergens kwijt, of wellicht ken je iemand die aardig is?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

smok84 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:55:
[...]

Als het niet nodig is, waarom neem je dan niet gewoon de trein naar NL en laat je die auto lekker in Duitsland staan voor een paar weken? Je oorspronkelijke zorg over een mogelijk verbod op eigendom van een buitenlandse auto is ongegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Helixes schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:57:
[...]

Als je de auto ècht niet nodig bent - waarom stal je hem dan niet in Duitsland? Ik ken de Duitse regels niet, maar wellicht kun je daar ook schorsen?

Voor een paar tientjes per maand kun je hem allicht ergens kwijt, of wellicht ken je iemand die aardig is?
Auto staat nu in de garage in NL :)
Dan zou ik hem terug moeten brengen, wat prima kan, maar als niet nodig is dan liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Je maakt het jezelf niet makkelijk...

Ik zou lekker gaan solliciteren. Je hebt binnen no-time een (tijdelijke) baan. Dan hoef je je ieder geval geen zorgen te maken over het UWV.
Pagina: 1