Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische boiler niet gebruiken & legionella

Pagina: 1
Acties:

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Topicstarter
Hey,

Om onze energie consumptie te verminderen hebben we als experiment enige tijd de elektrische boiler in de keuken uitgeschakeld. Omdat dat ding constant moet verwarmen, gebruikt hij namelijk echt veel energie. Na enkele weken kwamen we tot de conclusie dat we prima kunnen leven zonder warm water uit de keukenkraan. Prima :Y)

Nu m'n vraag. Het kan voorkomen de kraan toch op de warm-water stand staat, al dan niet gedeeltelijk. Ik vraag mij het volgende af:
  • Als er "warm" water bij wordt gemengd, komt dit dan uit de boiler, of direct uit de leiding?
  • Kan dit een veiligheidsgevaar vormen, mbt tot legionella?
Volgens boiler-info.nl groeit de legionella bacterie niet onder de 37 graden. Het water zal altijd lager zijn dan dat. Dan is een logische conclusie dat het niet zo veel uitmaakt of er water via de boiler uit de kraan komt, omdat het hoe-dan-ook veilig is.
Warmte De bacterie heeft een optimale groeitemperatuur van ongeveer 37°C en sterft af bij temperaturen van boven de 55°C. Bij lage temperaturen kan de bacterie wel overleven maar niet vermenigvuldigen.
Wie heeft hier kennis over? Is het prima om boiler uitgeschakeld "te gebruiken", of het toch onveilig of onverstandig? Oh ja, waarom niet de boiler in z'n geheel afsluiten? Het lijkt ons wel handig om in bepaalde gevallen de boiler weer in te schakelen, als er een verjaardag is ofzo.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:54
Het gevaar zit hem er in als het water langere tijd stil staat (in een vat of leiding) bij een temperatuur tussen de 20-60 graden. Als je de boiler dus continu uit hebt staan, en daarbij voor de hygiene af en toe het water wel een keer doorspoelt, is er niks aan de hand. Koud leidingwater is normaal ca. 10 graden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:35
Als je nu "warm" tapt komt dat uit de (bovenkant) van de boiler die op zijn beurt onderaan wordt bijgevuld.

Een goede keukenboiler (Quooker bijvoorbeeld) verbruikt 2 tientjes per jaar aan verlies.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 30-10-2019 20:15 (4%)

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:15:
Als je nu "warm" tapt komt dat uit de (bovenkant) van de boiler die op zijn beurt onderaan wordt bijgevuld.

Een goede keukenboiler (Quooker bijvoorbeeld) verbruikt 2 tientjes per jaar aan verlies.
M'n conclusie was juist dat ik de boiler niet mis, dus dan ga ik ook geen honderden euro's investeren in een Quooker 8)7. Het is wel een mooie oplossing, absoluut!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-11 21:09
@kamerplant enige nadeel is stilstaand water, maar nee dit maakt niet uit. Je zou nog kunnen zeggen ik sluit de kraan af (aan onderzijde zit vaak een kraantje tussen kraan en boiler, om de aansluiting "af te kunnen tappen".
Dan weet je zeker dat als je per ongeluk "semi" warm water pakt, je puur uit "verse" tapleiding pakt:)

• Yoerib
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-11 12:20
Normaalgesproken zou zo'n boilertje een inlaatcombinatie met overstort moeten hebben. Daar zit ook een afsluitkraantje aan (tussen waterleiding en boiler). Als je die dicht draait komt er gewoon geen water uit als je de kraan op 'warm' zet.

Je kan natuurlijk ook gewoon de leiding loskoppelen en afdoppen ;).

Stilstaand water zou ik zelf niet zo prettig vinden, maar weet niet of het echt uit maakt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True