Hey,
Om onze energie consumptie te verminderen hebben we als experiment enige tijd de elektrische boiler in de keuken uitgeschakeld. Omdat dat ding constant moet verwarmen, gebruikt hij namelijk echt veel energie. Na enkele weken kwamen we tot de conclusie dat we prima kunnen leven zonder warm water uit de keukenkraan. Prima
Nu m'n vraag. Het kan voorkomen de kraan toch op de warm-water stand staat, al dan niet gedeeltelijk. Ik vraag mij het volgende af:
Om onze energie consumptie te verminderen hebben we als experiment enige tijd de elektrische boiler in de keuken uitgeschakeld. Omdat dat ding constant moet verwarmen, gebruikt hij namelijk echt veel energie. Na enkele weken kwamen we tot de conclusie dat we prima kunnen leven zonder warm water uit de keukenkraan. Prima
Nu m'n vraag. Het kan voorkomen de kraan toch op de warm-water stand staat, al dan niet gedeeltelijk. Ik vraag mij het volgende af:
- Als er "warm" water bij wordt gemengd, komt dit dan uit de boiler, of direct uit de leiding?
- Kan dit een veiligheidsgevaar vormen, mbt tot legionella?
Wie heeft hier kennis over? Is het prima om boiler uitgeschakeld "te gebruiken", of het toch onveilig of onverstandig? Oh ja, waarom niet de boiler in z'n geheel afsluiten? Het lijkt ons wel handig om in bepaalde gevallen de boiler weer in te schakelen, als er een verjaardag is ofzo.Warmte De bacterie heeft een optimale groeitemperatuur van ongeveer 37°C en sterft af bij temperaturen van boven de 55°C. Bij lage temperaturen kan de bacterie wel overleven maar niet vermenigvuldigen.
🌞🍃