Glaswol, kan het nu wel of niet tegen vocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217850

Topicstarter
Als ik google op "Glaswol en vocht" dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/glaswol.jpg

Wat is het nu? Kan glaswol tegen vocht of niet? Ik wil het toepassen in mijn vrijstaande houten garage waar het redelijk vochtig kan zijn. Ik wil de wol plaatsen tussen de SLS balken en het enige wat de wol van de buitenwereld scheidt zijn 2.2mm dikke rabat delen. Dampfolie is zeker dan wel een must?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Glaswol kan niet tegen vocht.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Van jou kan ik het wel accepteren, jij hebt bijna 10 jaar aan je woning gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Glaswol neemt vocht op, bepaalde planten kwekers gebruiken het maar wat graag.

Is blijkbaar Steenwol die vocht op neemt.

[ Voor 25% gewijzigd door 42dpi op 01-11-2019 13:18 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Anoniem: 1217850 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Van jou kan ik het wel accepteren, jij hebt bijna 10 jaar aan je woning gesleuteld.
Hehe, dat is wat overdreven :P
Maar als wol nat word verliest het 80-90% van zijn isolerende eigenschappen.
In vochtige de ruimten kan je beter pur/pir platen gebruiken.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
Het zal niet vergaan en het kan ook weer opdrogen, anderzijds droogt het in de praktijk vaak moeilijk en heeft het minder isolatiewaarde wanneer het nat is, en er kan ook schimmel in komen.
Wanneer het nat wordt doe je sowieso iets fout, daar is het niet voor bedoeld. Als alleen het een keertje nat wordt voor de werkzaamheden afgerond zijn is dat geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 30-10-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is bedoeld voor mijn garage. Deze is opgebouwd met een relatief simpel houten frame van SLS balken met 60cm tussenruimte, en aan de buitenkant rabat. En dat is dan ook alles. Zelfs als het stevig regent zie ik weinig tot geen vocht aan de binnenkant van het rabat. Alleen als het echt gehoosd heeft, dus met stormwinden etc, zie ik her en der een vochtig plekje.

Omdat deze hoeveelheid vocht zeer beperkt is, en dampfolie erg duur is, zat ik te denken aan een heel erg goedkoop en naar mijn mening inventief idee. Namelijk, het gebruik van vuilniszakken icm Duct tape. Die zakken zijn ook vochtwerend, maar in verhouding tot dampfolie tig x goedkoper. Feitelijk zijn vuilniszakken ook nog eens twee lagen plastic. Het is wel een beetje plakwerk e.d., maar als je het goed doet moet dat het vocht wel buiten houden. En dan de glaswol aanbrengen. De kunst is eigenlijk om de ruimte zo luchtdicht mogelijk te maken. Er moet geen druppel vocht in kunnen komen. En het beste dit te doen op een dag dat de luchtvochtigheid ook heel erg laag is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1217850 op 30-10-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Lees je even in over dat folie. Dat kan je niet zomaar vervangen door vuilniszakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:33:
Lees je even in over dat folie. Dat kan je niet zomaar vervangen door vuilniszakken.
Het is dampdoorlatend folie wat je nodig bent aan de buitenkant, dat begrijp ik, alhoewel het wel vaag is waarom je een dampdoorlatende laag van buitenaf in je isolatie materiaal wilt toelaten?

Wat betreft de dampremmende folie aan de binnenkant, dat is niet echt nodig want ik leef niet in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Ik ben net met een zelfde klusje bezig geweest. Ook hier een houten garage met rabatdelen aan de buitenkant op een frame van houten balken (op een betonplaat). Ik heb er voor gekozen wel de folies te gebruiken.

Heb eerst op het houten frame nog dunne latjes geschroefd om een vrije laag vab 2,5cm te creëeren. Op deze latjes heb ik de folie voor de buitenzijde geniet en met isolatietape de randen afgeplakt. Daar heb ik vervolgens mineraalwol op geplaatst en daar overheen de andere folie voor de binnenzijde. Vervolgens afgewerkt met gipsplaten.

Moet nog een paar stukjes gips op maat maken, de rest is, op de garagedeur na, klaar. Heb de ventilatieroosters gewoon vrij gehouden en aan de binnenzijde ook van een rooster voorzien.

De warmte van de werkplaatskachel blijft iig al een stuk beter hangen! Op een later moment volgt misschien nog het dak (Van binnenuit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
42dpi schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:52:
Glaswol neemt vocht op, bepaalde planten kwekers gebruiken het maar wat graag.
Dat is steenwol...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:00
Glaswol an sich kan prima tegen vocht. Het gaat als het langdurig nat is niet rotten of schimmelen en behoud zijn structuur. Maar glaswol verliest wel de isolerende werking grotendeels als het nat is, omdat het vocht/water wat door de glaswol is opgenomen in dat geval zorgt voor warmtetransmissie.

Na droging heeft de glaswol zijn isolerende werking weer volledig terug.

Beide beweringen zijn dus juist, net vanuit welk oogpunt de je bewering doet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je hebt gelijk, daar gaat mijn carrière in planten kweken.

[ Voor 12% gewijzigd door 42dpi op 01-11-2019 13:19 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
-

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 01-11-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Anoniem: 1217850 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:38:
[...]

Het is dampdoorlatend folie wat je nodig bent aan de buitenkant, dat begrijp ik, alhoewel het wel vaag is waarom je een dampdoorlatende laag van buitenaf in je isolatie materiaal wilt toelaten?

Wat betreft de dampremmende folie aan de binnenkant, dat is niet echt nodig want ik leef niet in de garage.
Omdat warmte altijd op stijgt, en het binnen altijd warmer is dan buiten.
Dus vocht wordt naar buiten toe gedreven, door jou dampdoorlatende scherm.
Maar er kan geen regen of condens van buitenaf naar binnen toe.

En om het te optimaliseren plaats je een dampdichtefolie aan de warme zijde. Zo kan er helemaal geen vocht meer vanuit de warme kant bij de isolatie komen en hoeft er minder te worden afgevoerd.
Op deze manier crieeer je een optimale conditie/isolatie voor je glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
barry86 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:22:
[...]

Omdat warmte altijd op stijgt, en het binnen altijd warmer is dan buiten.
Dus vocht wordt naar buiten toe gedreven, door jou dampdoorlatende scherm.
Maar er kan geen regen of condens van buitenaf naar binnen toe.

En om het te optimaliseren plaats je een dampdichtefolie aan de warme zijde. Zo kan er helemaal geen vocht meer vanuit de warme kant bij de isolatie komen en hoeft er minder te worden afgevoerd.
Op deze manier crieeer je een optimale conditie/isolatie voor je glaswol.
Maar als je toch plaatwerk voor je isolatie langs maakt en de naden dicht kit, dikke verflaag er over, dan is zo'n plastic laag aan de binnenkant toch niet echt nodig? Ik zie dat vocht niet echt door zo'n plaat heen gaan. Verder is het ook niet zo dat het in de garage bijzonder warm hoeft te zijn, enkel in de winter als het stevig vriest zou er een klein kacheltje moeten staan, of een kleine radiator die ik op het cv systeem aansluit die de temperatuur, als het buiten -10 is, binnen bv. op 5 graden houd. De verwarming van de garage is ook niet voor mezelf maar voor de auto en de spullen die er liggen. (Alhoewel het zou niet verkeerd zijn als het in de winter toch 15 a 20 graden in de garage is en ik er kan klussen).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1217850 op 01-11-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Voor zover ik weet is juist bij niet verwarmde ruimtes de kans op condensatie in of tegen het glaswol groter dan bij verwarmde ruimtes.
Dit komt door het 'douwpunt'. Het moment dat de lucht sterk afkoelt en condenseert. Hoe warmer de ruimte hoe verder deze wegligt, en vaak buiten het isolatiemateriaal.

Verder zijn sommige hout typen inderdaad dampdicht. Maar de meeste zijn van openstructuur. Anders kan hout ook niet 'drogen' met de tijd ;)

Overigens wil ik niet zeggen dat jou gedachtengang niet goed is.
Je kant ook prima zonder dampscherm werken. Vroeger werd dit toch ook niet toegepast?
Het is alleen dat met de kennis van nu, de levensduur/isolatiewaarden er door verlengt worden!

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 01-11-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
barry86 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:21:
Voor zover ik weet is juist bij niet verwarmde ruimtes de kans op condensatie in of tegen het glaswol groter dan bij verwarmde ruimtes.
Dit komt door het 'douwpunt'. Het moment dat de lucht sterk afkoelt en condenseert. Hoe warmer de ruimte hoe verder deze wegligt, en vaak buiten het isolatiemateriaal.

Verder zijn sommige hout typen inderdaad dampdicht. Maar de meeste zijn van openstructuur. Anders kan hout ook niet 'drogen' met de tijd ;)

Overigens wil ik niet zeggen dat jou gedachtengang niet goed is.
Je kant ook prima zonder dampscherm werken. Vroeger werd dit toch ook niet toegepast?
Het is alleen dat met de kennis van nu, de levensduur/isolatiewaarden er door verlengt worden!
Tja, als je beseft dat heel veel mensen ook nog eens (in huis dan weliswaar) gipsplaten voor het houtwerk langs timmeren en hier nog eens een dikke verflaag of soms behang overheen plakken dan denk ik bij mezelf, hmm dan heeft dat hout dat daar achter zit weinig mogelijkheid om nat te worden, en hoeft het ook niet te drogen. Wat ook een rol speelt is dat ik ken mensen in mijn omgeving die hebben nooit dergelijke folies gebruikt en hebben hun garage er al 30 jaar staan en het hout is nog steeds kurkdroog van binnen. In huis zou het een ander verhaal zijn omdat je daar meer leeft en daar ook meer vocht zal zijn. Al zal het komen door overige familieleden, koken, douchen, afwassen, de kachel lekker opstoken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:56
Anoniem: 1217850 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

Alleen voor die kan genieten van de isolatie verhuist die en gaat die aan een ander huis sleutelen :+

En het kan slecht tegen vocht. Waarom zou je géén folie doen? het is niet duur, het is niet moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 1217850 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:13:
[...]

Maar als je toch plaatwerk voor je isolatie langs maakt en de naden dicht kit, dikke verflaag er over, dan is zo'n plastic laag aan de binnenkant toch niet echt nodig? Ik zie dat vocht niet echt door zo'n plaat heen gaan. Verder is het ook niet zo dat het in de garage bijzonder warm hoeft te zijn, enkel in de winter als het stevig vriest zou er een klein kacheltje moeten staan, of een kleine radiator die ik op het cv systeem aansluit die de temperatuur, als het buiten -10 is, binnen bv. op 5 graden houd. De verwarming van de garage is ook niet voor mezelf maar voor de auto en de spullen die er liggen. (Alhoewel het zou niet verkeerd zijn als het in de winter toch 15 a 20 graden in de garage is en ik er kan klussen).
Praktisch alle materialen hebben een dampdiffusieweerstand, die houten plaat bijna niet en het schilderwerk misschien ook maar heel iets. Folie is natuurlijk veel beter.

pag. 6 de μ in de tabel (hoe hoger hoe beter)
https://website.thiememeu...abellenbijlage_zw_low.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Beaub schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 01:10:
Ik ben net met een zelfde klusje bezig geweest. Ook hier een houten garage met rabatdelen aan de buitenkant op een frame van houten balken (op een betonplaat). Ik heb er voor gekozen wel de folies te gebruiken.

Heb eerst op het houten frame nog dunne latjes geschroefd om een vrije laag vab 2,5cm te creëeren. Op deze latjes heb ik de folie voor de buitenzijde geniet en met isolatietape de randen afgeplakt. Daar heb ik vervolgens mineraalwol op geplaatst en daar overheen de andere folie voor de binnenzijde. Vervolgens afgewerkt met gipsplaten.

Moet nog een paar stukjes gips op maat maken, de rest is, op de garagedeur na, klaar. Heb de ventilatieroosters gewoon vrij gehouden en aan de binnenzijde ook van een rooster voorzien.

De warmte van de werkplaatskachel blijft iig al een stuk beter hangen! Op een later moment volgt misschien nog het dak (Van binnenuit).
Dit is naar mijn idee bijna de enige goede manier van isoleren van een houtconstructie.
Het vocht wat ontstaat in een geïsoleerde wand ontstaat grotendeels door condensatie en niet door vocht van binnenuit.
Het willen besparen op een paar euro folie is naar idee dan ook een verkeerde besparing van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Beaub schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 01:10:

Mag toch hopen dat eerst de dampopenfolie hebt geniet tegen het frame en daarna het latje van 2,5 cm hebt gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1217850 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:31:

Omdat deze hoeveelheid vocht zeer beperkt is, en dampfolie erg duur is, zat ik te denken aan een heel erg goedkoop en naar mijn mening inventief idee. Namelijk, het gebruik van vuilniszakken icm Duct tape. Die zakken zijn ook vochtwerend, maar in verhouding tot dampfolie tig x goedkoper.
Bespottelijk idee. Vuilniszakken vergaan veel sneller.... Ook een reden waarom er aparte tape is voor die folie...

Als je het toch zo uitvoerd hoop ik dat de volgende eigenaar van je woning het op jouw kosten laat herstellen als je het niet als verborgen gebrek hebt opgegeven bij verkoop.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-11-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken of ik de bergingszolder kan isoleren en er wordt mij geadviseerd om vanwege het vocht (dat is door het hele portiek vanaf beneden tot en met boven, ramen zijn gewoon nat aan de binnenkant op zolder en bij portiek staat de damp erop), om een luchtlaag er tussen te houden. dan de glaswol en dan naar binnen toe de dampfolie. Dan zou het moeten werken. Dan kan het dak "ademen". Daarmee hoop ik een hoop problemen te voorkomen en dat het "redelijk" geisoleerd is. Ook ik heb geen ervaring ermee maar we gaan het wel zien want ik pak een b-keuze en dan zijn de kosten nog leuk om het te doen.
Dit is alleen puur luxe als ik dit ga doen daar want het is een huurzolder maar het is wel een leuk project om te proberen. Ik wil namelijk niet dat mijn spullen door het vocht er aan gaan en als dit werkt, top.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
B keus gecacheerd PIR al eens overwogen? Is ongevoelig voor vocht, hooguit de naden aftapen aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:35:
[...]

Bespottelijk idee. Vuilniszakken vergaan veel sneller.... Ook een reden waarom er aparte tape is voor die folie...

Als je het toch zo uitvoerd hoop ik dat de volgende eigenaar van je woning het op jouw kosten laat herstellen als je het niet als verborgen gebrek hebt opgegeven bij verkoop.
Vuilniszakken vergaan 'in de grond' misschien sneller, maar in een wand? Heb jij onderbouwend bewijs dat ze in een wand ook snel vergaan? En een beetje korte gedachtegang om er vanuit te gaan dat ik een koopwoning heb. Ik heb gewoon een huurwoning.

Maar ik denk dat het toch glaswol gaat worden, want ik heb sowieso nog wat glaswol over en ik ga toch achter die folie aan. Vuilniszakken lijkt misschien een aardig idee, maar voor wat de toekomst betreft wil ik het er niet op wagen dat die zakken toch gaan verrotten (ook al heb ik daar geen bewijs van). Het isoleren zelf wordt een klote karweitje ivm met de dwarsbalken die om en om in het frame zijn geplaatst. Hieronder een foto van een aantal jaren terug tijdens de bouw van de garage:
En die dwarsbalken haal je nu niet meer zo gauw los omdat de torx schroeven behoorlijk verzonken zijn en het hout werkt zijn weg over de schroeven heen. Glaswol snijden mag je wel doen met een duikpak aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/garage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 1217850 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:49:
[...]

Vuilniszakken vergaan 'in de grond' misschien sneller, maar in een wand?
Ongetwijfeld ook in een wand.
[...]
Heb jij onderbouwend bewijs dat ze in een wand ook snel vergaan?
Nee. Doet ook niet ter zake. Jij hebt geen enkel onderbouwend argument dat ze niet vergaan..
[...]
En een beetje korte gedachtegang om er vanuit te gaan dat ik een koopwoning heb. Ik heb gewoon een huurwoning.
Daar heb je gelijk in. Maar het aantal huurders dat zelf zulke verbeteringen uitvoerd is erg gering, dus vandaar die 1+1..
[...]
Maar ik denk dat het toch glaswol gaat worden, want ik heb sowieso nog wat glaswol over en ik ga toch achter die folie aan. Vuilniszakken lijkt misschien een aardig idee, maar voor wat de toekomst betreft wil ik het er niet op wagen dat die zakken toch gaan verrotten (ook al heb ik daar geen bewijs van). Het isoleren zelf wordt een klote karweitje ivm met de dwarsbalken die om en om in het frame zijn geplaatst. Hieronder een foto van een aantal jaren terug tijdens de bouw van de garage:
En die dwarsbalken haal je nu niet meer zo gauw los omdat de torx schroeven behoorlijk verzonken zijn en het hout werkt zijn weg over de schroeven heen. Glaswol snijden mag je wel doen met een duikpak aan.
[Afbeelding]
Er is ook een soort wol waarvan de fabrikant claimed dat het niet jeukt. Knauf glaswol met "ECOSE" of zoiets. Geen idee of de werkelijkheid zo mooi is als de reclame verder.

Ik haat die jeuk ook enorm. Alleen daarom al zou ik PIR doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:47:
Daar heb je gelijk in. Maar het aantal huurders dat zelf zulke verbeteringen uitvoerd is erg gering, dus vandaar die 1+1..
Ook een rare gedachtegang, ik ken genoeg mensen die een huis huren maar toch gewoon een garage naast hun huis bouwen. Waarom gaat men er altijd vanuit dat een huurder binnen een paar jaar weer vertrekt? Genoeg mensen die 30 jaar of meer in hun huurwoning blijven zitten.
Er is ook een soort wol waarvan de fabrikant claimed dat het niet jeukt. Knauf glaswol met "ECOSE" of zoiets. Geen idee of de werkelijkheid zo mooi is als de reclame verder.
Als het speciaal is op die manier zal het ook wel speciaal duur zijn.
Ik haat die jeuk ook enorm. Alleen daarom al zou ik PIR doen. :+
Glaswol laat zich, afgezien van de jeuk, makkelijker plaatsen, omdat je niet zo nauw hoeft te snijden. Ietsje groter snijden dan de opening en je drukt het er zo tussen. PIR platen of tempex moet je exact op maat snijden, niet te groot, niet te klein. En omdat ik met die stutbalken tussen de wanden zit lijkt me de wol een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 1217850 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:36:
[...]

Ook een rare gedachtegang, ik ken genoeg mensen die een huis huren maar toch gewoon een garage naast hun huis bouwen. Waarom gaat men er altijd vanuit dat een huurder binnen een paar jaar weer vertrekt? Genoeg mensen die 30 jaar of meer in hun huurwoning blijven zitten.
Ja, er is er hier in de buurt ook eentje. Maar bij koopwoningen zien ik het toch heel wat vaker, ook relatief.
[...]

Als het speciaal is op die manier zal het ook wel speciaal duur zijn.
Geen idee. Oordeel zelf;
https://www.isolatiemateriaal.nl/glaswol/glaswol-kale-rol/
[...]

Glaswol laat zich, afgezien van de jeuk, makkelijker plaatsen, omdat je niet zo nauw hoeft te snijden. Ietsje groter snijden dan de opening en je drukt het er zo tussen. PIR platen of tempex moet je exact op maat snijden, niet te groot, niet te klein. En omdat ik met die stutbalken tussen de wanden zit lijkt me de wol een betere keus.
Driehoekje zagen en beetje afpurren is zo moeilijk nou ook weer niet, maar ja, ik zie je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
MLLL schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:33:
[...]

Mag toch hopen dat eerst de dampopenfolie hebt geniet tegen het frame en daarna het latje van 2,5 cm hebt gemonteerd.
Om ventilatie te bewerkstelligen dient er ruimte te zitten tussen de rabatdelen en de dampopen folie, in de hoek van rabat en regelwerk bevestig je dit latje. Dampopen zit buiten, dampdicht zit binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Als je zit aan te hikken tegen de kosten zoek dan eens op marktplaats naar miofol, er zijn zat mensen die een half rolletje overhouden na de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
[b]kabeltjekabel in "Glaswol, kan het nu wel of niet tegen vocht?"Er is ook een soort wol waarvan de fabrikant claimed dat het niet jeukt. Knauf glaswol met "ECOSE" of zoiets. Geen idee of de werkelijkheid zo mooi is als de reclame verder.
Dat klopt die rollen van knauf jeuken helemaal niet, top spul. Heb er zelf de kruipruimte mee geïsoleerd. Wou eigenlijk die ellendige troep van de Gamma halen maar dit bleek goedkoper, en in de praktijk een stuk prettiger _/-\o_ Knauf Naturoll heet dat spul, in de bouw noemen ze het ook wel “schapenwol” hoorde ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:47:
[...]

RKorenberg schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:10:
[...]

Dat klopt die rollen van knauf jeuken helemaal niet, top spul.
Is persoonsafhankelijk die Ecose. Ik heb maandenlang met heet water zitten douchen om de jeuk te verlichten.... M'n vrouw had nergens last van. (die die mocht het meeste isoleerwerk doen :9 )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1