Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

100% Disk usage met downloaden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een vraagje: wanneer ik download met Steam, Qbittorrent, of via Chrome springt de harde schijf usage naar 100% is dit normaal ?
Ik heb het idee dat de harde schijf mijn download snelheid niet aankan.
In steam heb ik dit deels opgelost door een snelheid limit in te stellen tot 10mbps.
Dit probleem heb ik alleen op de laptop, op mijn pc werkt alles naar behoren.

Zou dit kunnen betekenen dat de harde schijf langzaam aan het vergaan is ? en zou een upgrade naar een ssd dit probleem verhelpen ?

Alvast bedankt :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor een normale HDD en steam is dat niet ongebruikelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Betekent dat je een prima verbinding hebt, OF je doet er nog wat naast

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:53
En upgrade naar een SSD zou dat verhelpen, ja. Waarschijnlijk heb je dit niet alleen met downloaden, maar ook met opstarten, kopiëren, etc..

Long story short: ram een SSD erin ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Welke harde schijf heb je? (of laptop/PC?)
Welke wat is de maximale downloadsnelheid van je internetverbinding?

Steam/Discord: Flimovic

Verwijderd

Topicstarter
Flimovic schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:24:
Welke harde schijf heb je? (of laptop/PC?)
Welke wat is de maximale downloadsnelheid van je internetverbinding?
Mijn laptop is een Lenovo Legion Y520, Dit is mijn harde schijf.

Mijn internet pakket is van Ziggo 250mb up en 25mb down.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Mijn laptop is een Lenovo Legion Y520, Dit is mijn harde schijf.

Mijn internet pakket is van Ziggo 250mb up en 25mb down.
Andersom denk ik :P

HDD vervangen voor SSD is al een hele stap voorwaarts, een SSD is veel, veel sneller..

By the way; je download limiet knijpen tot de schrijfsnelheid van je schijf lost niks op :p en 100% disk usage is niet erg, daar zijn ze immers voor gemaakt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Wintervacht schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Andersom denk ik :P

HDD vervangen voor SSD is al een hele stap voorwaarts, een SSD is veel, veel sneller..

By the way; je download limiet knijpen tot de schrijfsnelheid van je schijf lost niks op :p en 100% disk usage is niet erg, daar zijn ze immers voor gemaakt.
True. maar dan vind ik het heel vreemd dat op mijn laptop de downloads regelmatig stil staan en weer verder gaan, alsof het lijkt dat de harde schijf het niet bij houdt.
In de grafiek download history van steam zitten dalen van soms 10 seconden waarin niks gedownload word.

Op mijn pc download ik ook alles op een harde schijf zonder problemen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Eens even rekenen:
Stel dat je hele internetverbinding wordt gebruikt voor downloaden en je zegt dat je 250/8= pakweg 30 MB/s aan snelheid hebt. Elke niet antieke harddisk kan dat met twee vingers in de neus afhandelen.

Ik denk eerder dat er iets anders aan de hand is: je Windows springt slordig met jouw resources om door allerlei achtergrondprocessen die jij niet in de gaten hebt en die je niet nodig hebt.
Hoe kom je daar achter:
- installeer HD-Tune op je PC
- zet Taakbeheer/Prestaties open, gesorteerd op PCU-gebruik met de hoogste boven
- start "Test" in HD-Tune en kijk wat je grafiek doet: Die hoort gestaag wat omlaag te lopen van linksboven naar rechts beneden (omdat de bitjes aan de buitenkant van de platters het snelst voorbij komen).

Wat jij waarschijnlijk ziet (ook zelfs als je niet aan het downloaden bent) is dat je grafiek naar nagenoeg nul dipt: Op het moment dat de grafiek naar nul schiet, kijk je welk proces of welke service op dat moment de meeste resources gebruikt: dáár moet je iets aan doen, want op dat moment heeft je PC geen resources vrij om jou te faciliteren met downloaden.

Je kunt bv. allerlei opstartprocessen uitzetten in tab "Opstarten" van Taakbeheer of zelfs alle programma's ("apps") die je niet gebruikt gewoon de-installeren. Je moet daarna wel opnieuw opstarten om de wijzigingen toe te passen.

Pas als je grafiek in HD-Tune géén van die "dips" meer heeft, is je PC gereed om jou correct te faciliteren met
downloaden.

En heb je ook wel eens "Speedtest" open gezet tijdens normaal werken, om te kijken wat je consistent beschikbare internetsnelheid is voor downloaden?

Verwijderd

Topicstarter
Ben in een stille kamer gaan zitten met de laptop en eens goed opgelet.
Een download aangezet en eens goed geluisterd.
Na een bepaalde tijd begon je duidelijk de harde schijf te horen en meteen gingen de download snelheiden omlaag.
Ben bang dat ik een kapotte schijf heb.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:54
Verwijderd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 02:36:
Ben in een stille kamer gaan zitten met de laptop en eens goed opgelet.
Een download aangezet en eens goed geluisterd.
Na een bepaalde tijd begon je duidelijk de harde schijf te horen en meteen gingen de download snelheiden omlaag.
Ben bang dat ik een kapotte schijf heb.
Dat zegt natuurlijk niks niet heel veel. Kan prima zijn dan de schijf het niet kan bijhouden.
Heb je de opties van Renault al geprobeerd / getest?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
Een harddisk is uitermate beperkt in de hoeveelheid acties die hij tegelijkertijd kan doen (in tegenstelling tot een ssd).

30 MB/s kan veel en veel te veel zijn als het volledig random weg wordt geschreven. En een paar q-torrents-downloads tegelijk is iets volstrekt anders dan een enkele download op de standaard downloadmanier (dus geen downloadmanagers).

Afbeeldingslocatie: https://thepcenthusiast.com/wp-content/uploads/2015/10/WD-Black-6TB-ATTO-Disk-Benchmark.png

Een harddisk die 244 MB/s doet maximaal komt volledig random niet verder dan 12 MB/s. En dit is één van de snelste 7200 rpm desktopschijven. Dan is een 5400 rpm laptopschijf dus nog vele malen trager.

Dat de downloadsnelheid eerst op volledige snelheid is, komt omdat Windows/qtorrent buffert. Hij haalt dus de 1e data op volle snelheid binnen en probeert het tegelijkertijd weg te schrijven. Dat gaat maar met enkele MB/s, dus als de buffer vol zit, zal de download-snelheid in elkaar klappen.

Zeker qtorrent is killing als je een aantal downloads tegelijkertijd hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost.

Ik heb alle dingen gedaan die me werden voorgesteld daaruit kwam ik niks vreemds tegen.

Heb zelf even de harde schijf vervangen om mijn theorie even te testen of de schijf kapot is of niet.
Met de nieuwe schijf staat het gebruik ook op 100% maar ik begrijp dat dat normaal is met een game downloaden uit steam.
En ik download nu op volle snelheid, zonder dat de de download regelmatig voor een langere tijd stil staat.

Thanks in elk geval voor alle suggesties :)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:08
Waarschijnlijk tot hij weer aardig vol zit en er weer fragmentatie optreed en hij niet alles sequentieel meer verder kan schrijven.
Ook verschilt het overigens per steam game, sommige games worden compressed verstuurt en daarna uitgepakt wat met traditionele schijven een lees en schrijf actie oplevert op twee plekken met een fikse CPU load om het te decompressen, waarbij inderdaad ook vaak de transfer even stil valt. Plus je harddisk begint te ratelen omdat hij snel zijn leeskop tussen 2 plekken blijft wisselen, gok dat dat ook is wat je gehoord hebt.
Maar, fijn dat de nieuwe hardeschijf nu voor je heeft opgelost.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 16:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Steam veroorzaakt behoorlijk wat load op de HDD, zeker met forse download snelheden is me dat al vaker opgevallen. Zelfs met een SSD kun je zien dat deze best wat load heeft tijdens het downloaden (met 500Mbit in mijn geval).

Als @Verwijderd zichzelf een plezier wil doen: stop een SSD in je laptop. Ga je heel blij van worden!.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
.... en zeker omdat SSD's momenteel cheaper zijn dan ever before.
Maar denk dan óók eens na over een goed uitgevoerd backupregime naar de dan "overtollig geworden" harddisk ...

En over die SSD:
Doe eens wat onderzoek op internet of in je laptop of er een leeg M2 of SATA-slot in zit. Bij mij was dat zo en ik heb er dus goedkoop een M2 SSD bij in gebouwd. Belangrijk is dat je de juiste (passende! vooraf onderzoeken!) hardware voor koopt, het inbouwen en in gebruik nemen duurt doorgaans minder dan 10 minuten.
Pagina: 1