Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Static_Snow
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09-11 13:31
Beste allemaal,

in augustus heb ik een mbo-4 opleiding: juridisch administratief dienstverlener afgemaakt. Al aan het begin van de opleiding wist ik dat dit niks voor mij was maar ik had geen alternatief. En besloot dus toch om deze af te maken en hierna door te stromen naar een bachelor opleiding. Zonder enige motivatie heb ik het diploma toch behaald en 2 jaar langer erover gedaan dan nodig.

Ik heb nu een tussenjaar genomen om mijn vervolgstudie te financieren en om uit te zoeken wat ik in de toekomst wil doen. Na al mijn opties te hebben bekeken en onderzocht te hebben lijkt mij coderen, het maken van software en verdere back end dev. erg interessant en nuttig.

Qua opleidingen denk ik dus dat ICT het best bij mij aansluit, Ik heb de open dag van de Hva bezocht en ben van plan daar de opleiding Software engineering te doen. Het lijkt mij een prima school alleen zo nu en dan vind ik online negatief advies over het Hva. :https://www.parool.nl/ams...-keuzegids-2020~bc9d064a/

Heeft iemand ervaring met de opleiding: software engineering, of het Hva? Hoe kan ik mijzelf het beste voorbereiden op deze opleiding? (Op het moment ben ik alleen bezig met een python crash course.)
Wat is het gemiddelde leeftijd op de opleiding. (ben zelf 22.) Verdere adviezen en meningen zijn erg appriciated, Bedankt voor de moeite voor het plaatsen van een comment.

Alex

Beste antwoord (via Static_Snow op 09-11-2019 13:31)

• klaasvaakjes
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:19
Mijn ervaring bij een HBO-ICT:

Je kunt slechte dingen zeggen bij elke school, nergens is het precies zoals jij het wil. Je moet je wel realiseren dat je vaak achter een computer gaat zitten, en ook in de toekomst als je Software engineering kiest.

Mijn eerste jaar, zodat je een idee krijgt:
- Je eigen website maken HTML/CSS
- Je eigen website maken met PHP
- Wordpress installeren en hiermee plugins installeren voor een klant
- Je eigen game maken in Typescript/Javascript
- Java World of Zuul game maken
- Met behulp van Agile en veel groepswerk een Laravel (PHP framework) applicatie met admin panel in elkaar zetten (back-end & front-end)

Mijn tweede jaar:
- Alleen maar projecten in groepswerk (Agile)
- Eerst half jaar project met AR/VR voor een klant in Unity
- Tweede half jaar project met Datascience voor klant
- Hierbij hebben wij 32 stand ups gedaan voor beoordelingen

Maar zo ver ik weet, krijgt geen andere hoge school dan waar ik zit agile op zijn programma zoals het hier wordt gedaan.

Derde jaar (niet op school):
- Een half jaar minor
- Een half jaar stage

Vierde jaar
- Half jaar weer werken in projecten met Agile
- Afstudeerstage

Voor de rest heb je totaal geen voorkennis nodig, al zal het je wel helpen in het eerste jaar als je het wel hebt. In al die jaren geen Wiskunde gehad o.i.d.

Als ik je ergens mee kan helpen, laat maar weten!

Alle reacties

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19-11 19:19
Ik ben bezig met een software engineering opleiding aan de HvA. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van het onderwijs. Genoeg contacturen met ondersteunende docenten, goede opbouw van de studie, voldoende uitdaging qua stof.
Blijkbaar zijn er veel studenten die er anders over denken. Zo'n krantenkop zegt natuurlijk ook niet alles dus ik zou vooral de Keuzegids hbo 2020 doornemen als dit je bezorgt.
Qua reputatie zal de HvA niet zo snel onderuit gaan. Ik heb liever HvA op m'n CV staan dan Inholland.

Qua voorbereiding is het inderdaad handig als je al bekend bent met de basis principes van programmeren. Je kan het beste een cursus Java volgen aangezien je daar straks mee gaat werken.

• Fewture
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

In principe heb je geen voorkennis nodig, maar het helpt wel enorm. Zoals gezegd Java. Het hangt ook heel erg van jou af. Het kan best zijn dat jij straks met je Java voorkennis fluitend de programmeer vakken doet en dan struikelt over architectuur zaken. Daar heb je dan echter wel meer ruimte voor, want als je dan ook nog Java moet leren...
Verder is over elke studie wel wat negatiefs te zeggen denk ik. Je moet zelf alles eruit halen. En over 4 jaar HvA HBO Software Engineering op je CV, dan zit je op rozen hoor.

Overigens; Zo'n tussen jaar kost je denk ik meer geld dan dat het oplevert. Over 5 jaar kost 1 jaar je zo 50K bruto. Ook iets om over na te denken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• klaasvaakjes
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:19
Mijn ervaring bij een HBO-ICT:

Je kunt slechte dingen zeggen bij elke school, nergens is het precies zoals jij het wil. Je moet je wel realiseren dat je vaak achter een computer gaat zitten, en ook in de toekomst als je Software engineering kiest.

Mijn eerste jaar, zodat je een idee krijgt:
- Je eigen website maken HTML/CSS
- Je eigen website maken met PHP
- Wordpress installeren en hiermee plugins installeren voor een klant
- Je eigen game maken in Typescript/Javascript
- Java World of Zuul game maken
- Met behulp van Agile en veel groepswerk een Laravel (PHP framework) applicatie met admin panel in elkaar zetten (back-end & front-end)

Mijn tweede jaar:
- Alleen maar projecten in groepswerk (Agile)
- Eerst half jaar project met AR/VR voor een klant in Unity
- Tweede half jaar project met Datascience voor klant
- Hierbij hebben wij 32 stand ups gedaan voor beoordelingen

Maar zo ver ik weet, krijgt geen andere hoge school dan waar ik zit agile op zijn programma zoals het hier wordt gedaan.

Derde jaar (niet op school):
- Een half jaar minor
- Een half jaar stage

Vierde jaar
- Half jaar weer werken in projecten met Agile
- Afstudeerstage

Voor de rest heb je totaal geen voorkennis nodig, al zal het je wel helpen in het eerste jaar als je het wel hebt. In al die jaren geen Wiskunde gehad o.i.d.

Als ik je ergens mee kan helpen, laat maar weten!

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True