Bizar gedrag sinds windows 10 1903 update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:51
(sorry, lang verhaal, maar ik wil volledig zijn).

Sinds ik mijn laptop (Asus N550JK uit 2016, met een intel IGP en een Nvidia 850m) heb geupdate naar 1903 heb ik een bizar probleem. Tot voor kort had ik ermee "leren leven" (ervan uitgaand dat het een hardware probleem was) maar nu ben ik weer niet meer zo zeker.

Sinds de update naar 1903 heb ik last van extreme "ghosting" gepaard met een meestal paarse "overlay" op mijn scherm. Extreem als in: na een reboot zie ik nog steeds wat er vóór de reboot op mijn scherm stond (en dat kan best een paar uur blijven staan). Het is ook niet windows specifiek, als ik in mijn BIOS aanpassingen doe, dan zie ik mijn BIOS schermen achteraf ook gewoon in Windows doorschemeren. Als ik Linux boot, zie ik hetzelfde. Alles lijkt dus te wijzen op een hardware probleem. Maar...

Na de eerste update ontdekte ik in de BIOS dat mijn VGA geheugen op 64MB stond (daarvoor nooit op gelet). Toen ik dit verhoogde naar 128MB was het probleem deels weg, en het verdween volledig toen ik het naar 512MB zette. Ik dacht "opgelost!". Iemand wees er mij op dat Nightlight en zo wel eens voor problemen konden zorgen, dus het leek me "logisch".

Bij de volgende Windows update was het weer prijs. Ik duik in de BIOS, maar die stond nog op 512MB. Eventjes teruggezet naar 64MB en dan terug naar 512MB hielp niet. Ik dacht "oei, RAM kapot?" en liet Windows een scan doen van mijn werkgeheugen. Tijdens die scan kreeg ik plots weer "normaal" beeld dus ik dacht "eureka!".

Update 3: weer hetzelfde! VRam aanpassen hielp niet, scan 10 keer laten lopen hielp ook niet. Ram vervangen dan maar (er zitten 2 latjes in, elk afzonderlijk verwisseld), ook geen oplossing. Zou er iets met de videodriver zijn dan? Drivers van beide geupdate, ze beide ook een paar keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, etc.. Geen oplossing. Windows opnieuw geïnstalleerd, geen oplossing. Linux geïnstalleerd, daar heb ik het ook.

Het probleem zit dus niet in Windows alleen, ik zie het ook in de BIOS of in een ander besturingssysteem. Een aangesloten extern scherm geeft geen enkel probleem, beeld is volkomen normaal. Hardware probleem dus, niet?

Aangezien ik mijn laptop vooral "fixed" gebruik en ik nog een extern scherm of twee heb, dat er maar aan gehangen en geaccepteerd. Omdat ik toch ergens nog altijd denk dat het ergens met Windows te maken heeft, en ik in het verleden ook vaak in de "fast ring" zonder problemen heb gedraaid, beslis ik om terug developer versies te draaien. En dan zie ik iets vreemds...

Om één of andere reden zet ik een week geleden mijn laptopscherm nog eens aan wanneer Windows me laat weten dat hij wil rebooten omdat er een update klaarstaat. En wat blijkt: het scherm geeft terug normaal beeld. Fysiek heb ik de laptop ondertussen niet aangeraakt, maar ik gok dat het misschien toch de kabel naar het scherm kan zijn. Ik reboot, en het is probleem is terug. Raar dat een reboot dat doet, niet?

Gisteren zie ik een melding dat er weer een update klaarstaat. Ik check mijn laptopscherm en warempel: beeld is weer normaal! Nu durf ik niet rebooten, want de laptop werkt perfect. Het scherm open en dicht klappen heeft geen effect, alles blijft zoals het hoort. Maar hoe kan dit?

Ik heb een "bug report" aangemaakt in de Windows 10 feedback hub, maar ik krijg daar geen respons. Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik moet denken of waar ik het moet gaan zoeken.

Is er iemand van jullie die een idee heeft waar ik het moet gaan zoeken. De laptop heeft de laatste BIOS versie (van dit jaar, ik vermoed dat die update er is gekomen met de Intel problemen), maar daar had ik voor de 1903 versie ook geen problemen mee...

Beste antwoord (via nokie op 03-11-2019 12:31)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55
Ik gok dat in het scherm zit.

Tussen de aansturing van het scherm en het paneel. Deze dient namelijk het scherm leeg te maken bij een update. Als de kabel daarvan los zit dan kan die de ene keer wel goed contact maken en de andere keer niet.

Dus de laptop optillen en neerzetten zorgt ervoor dat die net wel of net geen contact maakt. Dit onderdeel zit ergens in het scherm zelf.

Als het tussen het moederbord en scherm zat kreeg je artifacts ipv dat het scherm niet goed wordt leeg gemaakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Aangezien dit alles zich ook voordoet buiten Windows om, en zelfs in een compleet ander OS gaat het om een hardware probleem. Tot die conclusie was je zelf gelukkig ook al gekomen.

Gezien het ad random (lijkt) op te treden, maar niet op een externe monitor, gok ik er op dat de kabel welke je monitor met het moederbord verbind los(jes) zit.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 30-10-2019 17:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 20:39

aqu

Welke drivers draai je voor je video kaarten?
Zijn het de de Windows drivers, of die van ASUS?

[ Voor 33% gewijzigd door aqu op 30-10-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Van Windows.

De driver van de Intel IGP is 20.19.15.5063 (dateert van 29/10/2018).

ASUS heeft op hun website geen VGA driver voor win10, en die van win8 is 10.18.10.3574.01 en dateert van 12/06/2014.

De tool van Intel zegt dat ik de laatste driver heb, volgens hun support site is de laatste driver voor mijn IGP (HD4600) voor win10 versie 15.40.42.5063 (19/3/2019). Zou het daaraan kunnen liggen?

De kabel heb ik al een paar keer nagekeken aan de kant van het moederbord, maar daar is niets te zien (en eraan rammelen heeft geen effect). Voor de rest kan ik er niet goed bij zonder de laptop helemaal uiteen te schroeven.

Overigens nog steeds niet gereboot en het scherm is nog steeds ok. Bizar :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55
Ik gok dat in het scherm zit.

Tussen de aansturing van het scherm en het paneel. Deze dient namelijk het scherm leeg te maken bij een update. Als de kabel daarvan los zit dan kan die de ene keer wel goed contact maken en de andere keer niet.

Dus de laptop optillen en neerzetten zorgt ervoor dat die net wel of net geen contact maakt. Dit onderdeel zit ergens in het scherm zelf.

Als het tussen het moederbord en scherm zat kreeg je artifacts ipv dat het scherm niet goed wordt leeg gemaakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
ok, ik zal het voorlopig wat blijven bekijken. Het blijft vreemd dat ik nu gewoon alles kan doen met mijn laptop (heb echt al serieus veel "bewogen" met het scherm) zonder dat het probleem optreedt, terwijl ik er vrijwel zeker van ben dat het bij een reboot terug fout gaat. Op een bepaald moment zal ik een reboot wel niet kunnen voorkomen, dan zal ik het wel zien.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Mijn eigen heel oud topic, maar ik heb ondertussen kunnen "localilseren" wat er gebeurt, dus misschien toch even delen mocht het toch nog iemand kunnen helpen...

Het is inderdaad een hardware-probleem, en ondertussen perfect reproduceerbaar: Het gebeurt als ik het klepje van de "verkleinde" ethernet-connector te hard laat dichtklappen. En zo kan ik het ook fixen en ik krijg er alle varianten mee: zwart scherm, streepjes-scherm, roze scherm, of gewoon normaal.

Wat er precies hardware-matig aan de binnenkant gebeurt, ik heb geen idee want de aansluiting van het scherm op het moederbord zit aan de andere kant. Maar blijkbaar is er een verband...

Aangezien afsluiten of rebooten meestal gebeurde wanneer ik de laptop wou verplaatsen (staat meestal vast), dacht ik dat het met rebooten te maken had, maar dat was dus niet. Het heeft even geduurd, op een bepaald moment had ik het door toen ik de netwerk-kabel uittrok, hoewel ik initieel dacht dat het van de netwerkkabel zelf kwam (aarding of zo, misschien?) maar aangezien ik het ook zonder de kabel kan reproduceren, zal het dat ook wel niet zijn.
Pagina: 1