Laptop accu van eBay gevaarlijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hallo beste Tweakers,

Ik had vorige week een accu besteld voor een oude laptop op eBay.

Gisteren dus aangekomen, ik doe hem in de laptop zonder de stroom adapter aan te sluiten, in de handleiding stond om eerst de accu te dischargen.

Zodoende dus aangezet de laptop en er begint een geur op te komen, ik dacht in eerste instantie misschien omdat de accu nieuw is dan geeft dat weleens een chemische geur.

Na een minuutje begon het toch wel erg te stinken naar een verbrande chemische geur, dus ik begon met voelen onder de laptop en een hoek van de accu was echt gloeiend heet.

Heb gelijk de laptop uitgedaan en naar een andere kamer gebracht, accu eruit getrokken.

Zit er dus een hele scheur op die hoek, aan de bovenkant was er plastic gesmolten en de batterij stonk echt als een gek.

Dus snel de accu maar buiten in de tuin gesmeten.

Dit is echt de eerste keer dat ik zoiets meemaak.

Nu heb ik dit aangegeven bij de eBay verkoper en die zegt dat ik de accu maar terug moet sturen naar Duitsland en ik dan een nieuwe krijg.

Nu wil ik die accu helemaal niet terugsturen want dan ben ik verantwoordelijk voor het verzenden van iets dat mogelijk gevaarlijk is??

Wat is nu fair om te vragen van de verkoper, ik heb aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb in zijn accu's en al helemaal niet in dezelfde accu van dezelfde fabrikant en mAh. Verder heb ik aangegeven dat ik liever een refund wil en dat ik dan in Nederland een standaard versie ga bestellen. Zijn versie was een 6600mAh versie en de normale versie is 4400mAh.

Ben ik fair, zit ik goed, graag jullie mening.

En wat moet ik met die accu? Die ligt inderdaad in de tuin en is nu niet meer heet maar ik ben een beetje huiverig om die te vervoeren. Afvoeren naar grondstoffen/ recycling centrum ??

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t41knmK.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wieXV7H.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJgGA9G.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Arsenius op 30-10-2019 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Terug sturen, geld terug vragen/krijgen en een andere kopen bij een winkel naar keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 18:40

ComputerHoed

Electronica <3

Lijkt mij inderdaad niet een goed plan om een batterij in zo'n dergelijke staat te laten vervoeren. Heb je dit voorgelegd bij de verkoper?
Anders geschil aangaan met eBay i.p.v. de verkoper, als de verkoper weigert mee te werken.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Accu kan sluiting hebben gehad toen je hem aansloot, als die nu niet meer warm wordt en je hem goed verpakt is de kans nihil dat er verder wat mee gebeurd. Maar ik kan je punt snappen dat je het gevaarlijk vind hem terug te sturen. 42dpi in "Laptop accu van eBay gevaarlijk"

Vraag een refund en geef aan dat je het risico niet op je neemt dat die verstuurd wordt. en als ze hem met alle geweld terug willen hun maar een verzend label aanmaken voor terugzending.

(slecht accu kan eveneens gebeuren bij ''officiële'' accu's, alleen die worden wel getest in de fabriek en of langer)

[ Voor 19% gewijzigd door 42dpi op 30-10-2019 17:21 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:30
Volgens mij is dit topic een beetje voorbarig. Stuur die verkoper eerst een berichtje met de argumenten die je hier geeft en kijk vanaf daar verder. Misschien zegt die verkoper wel "Joh, goed punt, hier heb je je geld terug." Dan heb je je druk gemaakt om niks en kan die accu gewoon naar de recycling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ik heb deze argumenten inderdaad al aangegeven bij de verkoper, ik wacht nu op een bericht terug. Die verkoper zal meer ervaring hiermee hebben en misschien wel inschatten dat het niet zo gevaarlijk zou moeten zijn om deze batterijen terug te sturen. Vandaar waarschijnlijk dat hij zei dat ik het maar terug moest sturen.

Maar ik als leek voel me daar natuurlijk niet prettig bij om de verantwoordelijkheid te dragen hiervoor. Het zijn dus wel 9 dikke lithium batterijen die in zo een accu zitten. De accu ligt in de tuin in een emmertje en de geur rondom de emmer is erg sterk. Dit ga je zeker te weten ook ruiken als je dat opstuurt.

Ik vind het jammer voor de verkoper maar ik kan hier toch ook niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Zeker niet opsturen, zoek maar eens op YouTube naar 'lithium battery fire'. Je wilt een dergelijke fik achterin een vrachtwagen (vliegtuig zal op een dergelijke korte afstand niet aan de orde zijn) niet op je geweten hebben!

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:38
ThinkPadd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:37:
Zeker niet opsturen, zoek maar eens op YouTube naar 'lithium battery fire'. Je wilt een dergelijke fik achterin een vrachtwagen (vliegtuig zal op een dergelijke korte afstand niet aan de orde zijn) niet op je geweten hebben!
Dat die dingen kunnen vlammen als je ze misbruikt weten we allemaal. Maar ik heb nog nooit gehoort dat een faulty accu spontaan in de fik gaat als hij gewoon los vervoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
TS geeft aan dat het ding in een emmer in de tuin ligt en vanaf een afstandje nog steeds flink stinkt. Er zal dus een cel aan het gassen zijn, wil jij het risico nemen om zoiets op te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 19:18
Vaak zijn verkopers ook niet zo moeilijk in deze gevallen. Terugsturen zou ik zeker niet doen, als hij je het geld niet terug wil geven dan zou ik even contact opnemen met PayPal en de situatie uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontbranding ontstaat door kortsluiting. Die kan ook intern in de batterij ontstaat - dat is wat bij de ongelukken met batterijen van gerenommeerde merken gebeurde, kristalvorming in de cel die kortsluiting maakte.

Geen idee hoe heet die batterij intussen geweest is en wat voor schade dat aan de cellen zelf heeft veroorzaakt. En of dat voor problemen kan zorgen.

Ik zou dispuut openen. En batterij paar dagen op een veilige plek leggen (buiten, bbq ofzo en uiteraard goed beschut tegen vocht ;)) Is er dan niet gebeurt dan gewoon opsturen. Zie onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 19:33
loki504 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:48:
[...]

Dat die dingen kunnen vlammen als je ze misbruikt weten we allemaal. Maar ik heb nog nooit gehoort dat een faulty accu spontaan in de fik gaat als hij gewoon los vervoerd wordt.
Maar is dat een reden om te gaan kijken of TS de eerste kan worden die wel een brand veroorzaakt door een gesmolten batterij op te sturen? Lijkt mij niet. Gewoon niet opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
https://www.postnl.nl/ver...thium-verzendvoorwaarden/

Dit is dan even van PostNL, maar alle andere pakketdiensten hebben ook van dit soort voorwaarden voor versturen van lithium accu's.

In het kort: beschadigd, dus niet verzenden !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:51
42dpi schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:16:
Accu kan sluiting hebben gehad toen je hem aansloot, als die nu niet meer warm wordt en je hem goed verpakt is de kans nihil dat er verder wat mee gebeurd.
Dat is een extreem gevaarlijke uitspraak waarvan ik hoop dat je 'm direct terugneemt. Wil jij het op je geweten hebben als de TS hem in de huiskamer legt en vannacht het hele huis afbrandt?

Zelfs al laten we het oorspronkelijke defect in het midden: Er is minstens één cel ver boven de smelttemperatuur van de separator gekomen. Er zijn 8 cellen die daar heel dichtbij zitten die nog propvol chemische energie zitten. Oververhitte cellen zijn niet veilig te noemen. Op geen enkele manier. We weten niet wat de staat van die 8 cellen is. We weten niet wat de staat van overige electronica en draden in die accu is.

En dan de cel die het zwaarst beschadigd is. Er is geen twijfel over dat de separator van die cel zwaar beschadigd is. Kortom: het materiaal wat anode en kathode uit elkaar moet houden is op z'n minst zwaar beschadigd. We weten niets over de samenstelling daarvan, noch de kwaliteit. Ook weten we niet of alle opgeslagen energie is verbruikt.

Wat we wel weten is dat er gassen zijn ontstaan. Er zitten dus nu gaspockets in. Bijna zeker dat die op z'n minst op een paar plaatsen de separator verdrongen hebben. Daar is het vallen van een minescuul deeltje al genoeg om sluiting te veroorzaken.

Deze accu is dan ook op geen enkele manier meer te vertrouwen totdat hij volledig is uitgebrand. Leg 'm niet binnen neer en zolang dat ding in de buurt van brandbare spullen is: Houd hem in de gaten. In een beschadigde cel kan plots een zeer agressieve reactie ontstaan dus houd hem ook weg bij je lichaam (vooral ogen).

Deze cellen kunnen niet opgestuurd worden. Geen enkele van de gebruikelijke vervoerders accepteert dat.

[ Voor 27% gewijzigd door Nijn op 30-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn reactie even aangepast na opmerking @Nijn Had alleen de smeltschade gezien.

Dat wordt dus affakkelen in een BBQ. Filmpje graag in apart China battery shopping topic ;)

Iets serieuzer hoe laat je zo’n ding veilig of ontladen of ontbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Nijn schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:09:
[...]

Dat is een extreem gevaarlijke uitspraak waarvan ik hoop dat je 'm direct terugneemt. Wil jij het op je geweten hebben als de TS hem in de huiskamer legt en vannacht het hele huis afbrandt?

Zelfs al laten we het oorspronkelijke defect in het midden: De accu is duidelijk boven die smelttemperatuur van de separator gekomen. Het materiaal wat anode en kathode uit elkaar moet houden is op z'n minst zwaar beschadigd. We weten niets over de samenstelling daarvan, noch de kwaliteit.

Wat we wel weten is dat er gassen zijn ontstaan. Er zitten dus nu gaspockets in die cellen. Goeie kans dat die op z'n minst op een paar plaatsen de separator verdrongen hebben.

Deze accu is dan ook op geen enkele manier meer te vertrouwen totdat hij volledig is uitgebrand. Iedere tik kan een sluiting veroorzaken omdat een miniscuul deeltje loskomt en in zo'n pocket valt.

Deze cellen kunnen niet opgestuurd worden. Geen enkele van de gebruikelijke vervoerders accepteert dat.
Zoals ik en wss jij ook leest heeft TS hem in de tuin liggen in een emmer dus ik raad niks aan dat die hem in z'n huis moet leggen. Wil het ook wel zeggen TS leg die accu niet in je huis neer en stuur 'm maar niet op (mag overigens ook niet)
https://www.postnl.nl/ver...thium-verzendvoorwaarden/

Accu's die beschadigd zijn gevaarlijk ja maar geen atoom bommen. De kans dat een accu in een willekeurig apparaat ajuus zegt en gekke dingen doet kan ook (je telefoon bijvoorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door 42dpi op 30-10-2019 17:20 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:15:
Mijn reactie even aangepast na opmerking @Nijn Had alleen de smeltschade gezien.

Dat wordt dus affakkelen in een BBQ. Filmpje graag in apart China battery shopping topic ;)

Als er water bij een beschadigde cel komt wordt het heel interessant.
Of het veilig is laat ik even in het midden :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:15:
Dat is verbazingwekkend moeilijk. Er zijn zelfs gemeentelijke afvalstations die die dingen weigeren, al is dat alsnog het eerste wat ik zou proberen. Dat is: Mits je hem veilig daar naartoe kunt vervoeren. Vervoeren in een emmer met zand is een goede optie, maar dan nog geen afgesloten auto!

Ik heb wel is gehoord dat de brandweer bereid is je er vanaf te helpen, maar of dat klopt weet ik niet. Bovendien weet ik niet of je hun tijd daaraan wil verspillen.

Als je houd van een show, je houd van tweaken, hebt ruimte in de tuin en een paar GO-PRO's: Dan kun je de cellen op afstand laten gaan door een draad op de cellen te plaatsen en op één van de tig manieren die makkelijk te vinden zijn de cellen te 'plagen'. Bescherm wel je ogen / rest van je lichaam terwijl je bezig bent, want ze kunnen opeens gaan. Ik ga je geen handleiding geven, want het is niet bepaald ongevaarlijk. Echter, met een beetje zoeken kun je wel vinden hoe het moet.

Dan heb je nog 'officiële' protocollen, maar die zijn niet echt bruikbaar. Er zijn genoeg protocollen die stellen dat je ze op afstand in een veilige ruimte moet doorboren. Gaat niet echt lukken thuis. Anderen schrijven voor dat je de cellen langzaam moet ontladen met een ballast tot <1.0V per cel. Daarna nog twee weken in een emmer zout water. Echter, daarbij is het lastig te zien of je het goed gedaan hebt. En moet je de cellen alsnog ergens ingeleverd worden, terwijl van buiten niet te zien is dat ze nu wel 'veilig' zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Nijn op 30-10-2019 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nijn dank. Heb wat oude cellen die weg mogen. Gecontroleerd diep ontladen dus. Weet je toevallig of dat té diep kan? Ik weet dat opladen na diep ontladen ook gevaarlijk is. Maar alleen leeg laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gewoon bij de supermarkt in zo'n batterijen bak mikken :9

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:47:
@Nijn dank. Heb wat oude cellen die weg mogen. Gecontroleerd diep ontladen dus. Weet je toevallig of dat té diep kan? Ik weet dat opladen na diep ontladen ook gevaarlijk is. Maar alleen leeg laten lopen?
Diep kan al snel schade opleveren in gebalanceerde configuraties omdat ze elkaar gaan laden. Te diep ontladen van een enkele cel levert zeker schade op, maar die is door de meeste moderne laders te verhelpen (al kan het wel lang duren). Maar gevaarlijk is het niet echt. Wat vreemd is, want vrijwel alles wat je doet met die dingen is gevaarlijk.

- Te snel ontladen (te veel vermogen vragen, kortsluiting): Hitte -> thermal runaway
- Te hoog voltage bij laden: Ionisatie -> arc -> hitte -> thermal runaway
- Te lang laden: Hitte -> thermal runaway
- Fysieke schade: Separator beschadigd -> sluiting -> hitte -> thermal runaway
- Foute polariteit, schelden, indecent behavior, die krengen wachten op een excuus.

Feit blijft dat er een enorme hoeveelheid energie is opgeslagen in een erg kleine verpakking. Doordat het zo klein is, is er ook weinig wat die energie 'binnen' houd. Een geladen cel zonder protection circuitry moet je respect voor hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wintervacht schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:48:
Ik heb respect voor het welzijn van supermarktmedewerkers :9

@Nijn ik heb ontzag voor de natuur en in het bijzonder lithium ;) Gaat om oude losse cellen waar ik zelf de protectie af heb gesloopt - als ware Tweaker - omdat ze anders niet in mijn e-peuk pasten. Oud en versleten dus veilig afvoeren.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Goed maar even serieus, ik dacht inderdaad gewoon met de auto naar het recyclingscenter brengen +/- 15 km verderop, maar misschien niet zo een goed idee dan?

Anders hebben we hier in de buurt op een pleintje voor een supermarkt nog wel een bak van staal waar je oude elektronica in kan mikken, Ik bedoel dan is het voor mij maar een kleine afstand en in principe kan het wel in die bak denk ik want onderdeel van laptop. Relatief veilig, het is immers een stalen bak.

Iemand anders met serieuze suggesties?

En trouwens, na de vele reacties die hier zeggen dat ik het niet moet opsturen en dat het zelfs niet mag, ga ik daar zeker in mee. Ik had die gedachten ook al, no way dat ik een beschadigde accu op ga sturen naar Duitsland. Zelfs al krijg ik mijn geld niet terug ( 31 euro), daar wil ik niet voor verantwoordelijk zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Arsenius op 30-10-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst even bellen of ze daar gevaarlijk afval verwerken. Zo ja, zou ik het in een (stalen) emmer met zand wel aandurven (na een paar dagen en flinke schop tegen de emmer uit voorzorg)

Artikeltje op ifixit met zelfde tips en info die o.a. Nijn hier al net beschreef - mag herhaald, vervelende dingen batterijen...

https://nl.ifixit.com/Wiki/What_to_do_with_a_swollen_battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Arsenius schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:13:
Goed maar even serieus, ik dacht inderdaad gewoon met de auto naar het recyclingscenter brengen +/- 15 km verderop, maar misschien niet zo een goed idee dan?

Anders hebben we hier in de buurt op een pleintje voor een supermarkt nog wel een bak van staal waar je oude elektronica in kan mikken, Ik bedoel dan is het voor mij maar een kleine afstand en in principe kan het wel in die bak denk ik want onderdeel van laptop. Relatief veilig, het is immers een stalen bak.

Iemand anders met serieuze suggesties?

En trouwens, na de vele reacties die hier zeggen dat ik het niet moet opsturen en dat het zelfs niet mag, ga ik daar zeker in mee. Ik had die gedachten ook al, no way dat ik een beschadigde accu op ga sturen naar Duitsland. Zelfs al krijg ik mijn geld niet terug ( 31 euro), daar wil ik niet voor verantwoordelijk zijn.
Stalen bak, ja. Maar wat gebeurt er als men die komt legen?

Waar je mee te maken hebt is een instabiele batterij / battery pack.

Ga na bij het recyclingcentrum of ze het accepteren en vraag hoe je 'm moet vervoeren. Het advies zal waarschijnlijk zijn in een emmer met zand, zorgen dat het niet kan vallen en ramen open.
Op die manier vervoeren is (waarschijnlijk) toegestaan omdat je consument bent. Bedrijven moeten zich aan veel meer regels houden.

Anders kun je altijd de brandweer bellen om advies. Die hebben meestal een lokaal nummer (Dus niet 112)

Feit is helaas dat er nog weinig echt geregeld is voor lithium batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 30-10-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Beste wat ik kan verzinnen...

Ergens op een open plek een touw oven een boom heen gooien, goede grote steen er aan knopen, en gewoon lekker een paar keer laten vallen.

Kans op een paar vuurballen, gas, weet ik veel wat. Maar als die accu helemaal plat is, (en dus ook echt alle cellen kapot geslagen) gaat er echt niets meer mee gebeuren.

Vervoer kan je dan hopelijk gewoon lopend doen, emmer zand is een goede inderdaad.

En ik zou ook lithium cellen niet onderschatten. Gevaarlijk spul. En dan is er nu misschien geen kortsluiting meer, rijd je over een drempel, en dan raken 2 punten elkaar ineens wel weer. Je weet niet wat er intern gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Ze verwerken daar ook KCA, klein chemisch afval dus lijkt me dat dit hier ook onder valt.

Zal eens een mail sturen dan..

Jeetje wat een gedoe om zoiets zeg. En ik wilde gewoon alleen een goed werkende laptop.. :F

Ik wacht nog wel even met brengen, denk volgende week. Wie weet heeft de verkoper nog meer foto's nodig, kan me niet voorstellen maar toch..

Zand heb ik wel, stalen emmer niet denk ik..wel gewoon een plastic bouwemmer. Je bedoelt dus wat zand in de emmer dan de accu erin en weer zand erbovenop?

Trouwens ik heb nog zand van de zandbak van mijn kids in een vuilniszak, maar volgens mij is het zand iets vochtig. Volgens mij gaan die batterijen en vocht niet goed samen? :X

[ Voor 13% gewijzigd door Arsenius op 30-10-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup. Wel dróóg zand. Plastic emmer kan ook. Kleine kans dat de vlam door de buitenkant slaat. Maar verwacht niet dat dat gebeurt voor je de emmer kunt ‘lozen’.

Heb nog even zitten googlen (verveel me een breuk door dubbele breuk in voet...) maar is erg weinig over te vinden qua verwerking en afvoer. Voor zowel hele als beschadigde cellen.

Zelfs bij milieu centraal waarschuwen ze niet voor het zo maar weg gooien van zulke cellen.

Overigens, ontploffen doen ze niet meer voor zover ik weet. Behuizing is dusdanig ontworpen dat bij drukopbouw die stuk gaat (venting) Flinke lange steekvlam die lang blijft branden, ‘meer niet’. Op die basis zou ik het in een emmer zand, na een paar flinke schoppen en afwachten wel aandurven. Portier open en die emmer in de berm flikkeren.

@Arsenius twee tips voor China Import: geen batterijen of spul op 230v daar kopen.

Misschien is dit een aardig onderwerp voor een T.net frontpage artikel. Ik heb een propedeuse chemische technologie (bijna 30 jaar terug nog zelf batterij in het lab ‘geknutseld’ :)), heb algemene kennis van lithium technologie en plaats dan nog ietwat minder handige tips in mijn eerste post.

Heb de nodige artikelen voorbij zien komen over ‘ontplofte’ cellen in e-sigaretten (wat dan afgeschoven wordt op de sigaret ;)) Nieuws over de ‘exploderende’ batterijen van Apple e.d. komt op T.net ook voorbij. ‘In depth’ artikel over de technologie en risico’s lijkt me een mooie. Nobel Prijs ging naar de bedenkers er van dit jaar.

Idee? Al was het vanwege de vele ‘mooie’ voorbeelden van lithium battery packs die dagen uit aan het branden zijn (o.a. na ongeluk Hammond in ‘The great tour’ en Tesla’s), of YT voorbeelden of een tweakert die drie keer nadenkt zo’n ding in een bak voor afgedankte batterijen te gooien terwijl hij vol is.

- met excuus voor taalvouten, pijnstillers voor enkelbreuken weer wat opgevoerd, helpt op de ene manier goed :D

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:22:
Portier open en die emmer in de berm flikkeren.
Ja, zodat kinderen (of wie of wat dan ook) die emmer kunnen vinden. Top idee.

En chemisch afval gewoon buiten dumpen, ook een super actie.

[ Voor 142% gewijzigd door WEBGAMING op 30-10-2019 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 22:55

Zeror

Ik Henk 'm!

Wintervacht schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:48:
Milieustraat bij het chemische afval zou ik eerder doen ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

WEBGAMING schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:25:
[...]
Ja, zodat kinderen (of wie of wat dan ook) die emmer kunnen vinden. Top idee.

En chemisch afval gewoon buiten dumpen, ook een super actie.
Eehh, je leest me verkeerd of ik schrijf niet wat ik bedoel:

Ik zou zo’n beschadigde accu in een emmer zand durven vervoeren, mocht het mis gaan zet ik auto aan de kant, flikker die emmer m’n auto uit de berm in, daar kan hij rustig verder - enigszins gecontroleerd - uitbranden.

Ik vergat inderdaad te tiepen dat ik daarna de brandweer bel en wacht op een oplossing.

Ben wel bijzonder maar niet zo gek ;)

@WEBGAMING zie dat mijn bericht buiten de context van draadje en mijn eerdere reacties wat vreemd overkomt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:22:
Yup. Wel dróóg zand. Plastic emmer kan ook. Kleine kans dat de vlam door de buitenkant slaat. Maar verwacht niet dat dat gebeurt voor je de emmer kunt ‘lozen’.

Heb nog even zitten googlen (verveel me een breuk door dubbele breuk in voet...) maar is erg weinig over te vinden qua verwerking en afvoer. Voor zowel hele als beschadigde cellen.

Zelfs bij milieu centraal waarschuwen ze niet voor het zo maar weg gooien van zulke cellen.

Overigens, ontploffen doen ze niet meer voor zover ik weet. Behuizing is dusdanig ontworpen dat bij drukopbouw die stuk gaat (venting) Flinke lange steekvlam die lang blijft branden, ‘meer niet’. Op die basis zou ik het in een emmer zand, na een paar flinke schoppen en afwachten wel aandurven. Portier open en die emmer in de berm flikkeren.

@Arsenius twee tips voor China Import: geen batterijen of spul op 230v daar kopen.

Misschien is dit een aardig onderwerp voor een T.net frontpage artikel. Ik heb een propedeuse chemische technologie (bijna 30 jaar terug nog zelf batterij in het lab ‘geknutseld’ :)), heb algemene kennis van lithium technologie en plaats dan nog ietwat minder handige tips in mijn eerste post.

Heb de nodige artikelen voorbij zien komen over ‘ontplofte’ cellen in e-sigaretten (wat dan afgeschoven wordt op de sigaret ;)) Nieuws over de ‘exploderende’ batterijen van Apple e.d. komt op T.net ook voorbij. ‘In depth’ artikel over de technologie en risico’s lijkt me een mooie. Nobel Prijs ging naar de bedenkers er van dit jaar.

Idee? Al was het vanwege de vele ‘mooie’ voorbeelden van lithium battery packs die dagen uit aan het branden zijn (o.a. na ongeluk Hammond in ‘The great tour’ en Tesla’s), of YT voorbeelden of een tweakert die drie keer nadenkt zo’n ding in een bak voor afgedankte batterijen te gooien terwijl hij vol is.

- met excuus voor taalvouten, pijnstillers voor enkelbreuken weer wat opgevoerd, helpt op de ene manier goed :D
Plastic emmer kan inderdaad. Zand houd het meeste wel tegen zodat je op z'n minst de tijd hebt te reageren. En inderdaad, accu halverwege de emmer.

Exploderen zouden ze nooit moeten doen inderdaad, ze zouden altijd ontworpen moeten zien met ventiel of breuklijn. Maar veiligheidsmaatregelen en China gaan lang niet altijd samen. En een verstopt ventiel is ook altijd een optie. Echter, het gevaar van zo'n explosie is niet dat het je huis omver blaast. Het is het hete metaal wat gaat rondvliegen dat voor verwondingen en een kansje op secundaire branden zorgt. Als je een beetje oplet en nadenkt over wat je doet ben ik zelf meer bang voor de steekvlam, want die zorgt ervoor dat ze gaan vliegen en op je sofa of in de gordijnen hun werk gaan doen.
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:58:
[...]
@Nijn ik heb ontzag voor de natuur en in het bijzonder lithium ;)
Was ook altijd mijn idee, lithium en explosies en niet leuk, Maar d'r blijkt dus verdomde weinig lithium in de moderne cellen te zitten. Begrijp me niet verkeerd, er zit ontiegelijk veel energie achter en zelfs afdekken werkt niet want de reactie produceert zuurstof. Maar lithium schijnt niet het grootste gevaar te zijn. Ondanks dat lithium explodeert in contact met water, is dat effect klein tegenover de koeling wat water kan bieden. Neemt niet weg dat water een no-no is voor de brandweer. Immers, zelfs in een Tesla weet je niet hoeveel cellen er al aan het branden zijn. Met water loop je het risico (lees: bijna garantie) op sluiting en dus dat je ze allemaal tegelijk krijgt.
WEBGAMING schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:01:
Ergens op een open plek een touw oven een boom heen gooien, goede grote steen er aan knopen, en gewoon lekker een paar keer laten vallen.
Zoiets zou ik er ook mee doen denk ik. Elektrische heat gun werkt ook goed en kan makkelijk op afstand aan en uit. Houd er rekening mee dat die cellen gaan vliegen, dus ook even water paraat houden voor secundaire brandjes en genoeg afstand. En het blijft natuurlijk een "DO NOT try this at home" methode.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 30-10-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Maar goed zoals te zien op de foto's is het accu omhulsel al flink gescheurd en de batterijen zijn zichtbaar.. Dus qua veiligheidsmaatregelen kun je het vergeten.

Ik had eigenlijk de gedachte om de bovenkant van de accu er verder af te scheuren ( waar het al is ingescheurd) en dan met een zijkniptang alle batterijen te ontkoppelen van elkaar.. Maar of dat zo een slim plan is. :+

YouTube: Repair laptop battery at home|| how to open laptop battery and rebui...

[ Voor 23% gewijzigd door Arsenius op 30-10-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat buiten doet, veiligheidsbril draagt en je lichaam en handen buiten de breuklijnen houdt lijkt me dat niet een enorm risico @Arsenius ;)

Het heet overigens niet voor niets ‘thermal runaway’ - de cellen doen niet ineens ‘BOEM’. Je merkt dat ze warm worden en dingen mis gaan.

Vraag blijft dan waar je de losse cellen heen brengt? Met name die beschadigd zijn / bol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Arsenius schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:48:

Ik had eigenlijk de gedachte om de bovenkant van de accu er verder af te scheuren ( waar het al is ingescheurd) en dan met een zijkniptang alle batterijen te ontkoppelen van elkaar.. Maar of dat zo een slim plan is. :+
Gescheiden cellen zijn inderdaad makkelijker mee te werken en veel makkelijker mee te spelen voor de video's. Maar je loopt wel het risico per ongeluk sluiting te maken. Door de schrik zal je meestal de tang op tijd terugtrekken, maar ongevaarlijk is het niet.

Je eigen bril of liever veiligheidsbril op. Niet boven gaan hangen, zo ver mogelijk van je lichaam, buiten, enz.
Edit: Dus eigenlijk wat @Verwijderd net voor me zei.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 30-10-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:53:
Als je dat buiten doet, veiligheidsbril draagt en je lichaam en handen buiten de breuklijnen houdt lijkt me dat niet een enorm risico @Arsenius ;)

Het heet overigens niet voor niets ‘thermal runaway’ - de cellen doen niet ineens ‘BOEM’. Je merkt dat ze warm worden en dingen mis gaan.

Vraag blijft dan waar je de losse cellen heen brengt? Met name die beschadigd zijn / bol staan.
Zal gewoon richting de KCA afdeling gaan van de milieustraat. Die weten heus wel wat ze ermee moeten. Ik bedoel als zij het al niet weten, hoe moet ik dat dan weten?

Lijkt me een stuk veiliger als de batterijen weer individueel zijn en ik als eerste de pcb scheid van de cellen. Alleen zorgen dat de plus en min niet tegen elkaar aankomen en ik kan denk ik alles rustig los knippen.

Ligt er natuurlijk aan in welke staat de batterijen zijn, als ze gescheurd zijn en er komt rotzooi uit dan ga ik er niet aan zitten denk ik. Als ze alleen wat bol zijn dan kan het wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haaks op mijn eerdere waarschuwingen:

Dit vraagt om een t.net meet-up lithium battery dispossal *O*

Maar goed, *kuch* ik stookte mijn treinset binnen de kortste keren stuk toen ik negen was en AC/DC niet begreep, breinaald en gat in stopcontact bijzonder interessant vond (rond die leeftijd, weet niet meer precies, misschien daardoor is het zo gekomen ;)) en ik mijn ouders gelukkig mag prijzen dat ik onvoldoende kennis had om dat experiment in de KIJk over stofexplosies na te doen - leek me wél gaaf en m’n pa was levensmiddelen technoloog, toen bezig met melkpoeder, ideaal qua uniforme deeltjes grootte :D

In perspectief: verkeerde gebruik van een vuurpijl en ik schat het risico groter in.

@Arsenius bel voor je zelf aan de gang gaat afvalverwerking of brandweer. Als zij ook niets weten te vertellen kun je zelf het risico altijd nog nemen. Voor hetzelfde geld komen ze langs met container om de accu netjes af te voeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu zelfde probleem met een Powerbank. Capaciteit 10.000 mah. De brandweer geeft aan deze gecontroleerd uit te laten branden in een emmer met water. Dus in de tuin emmer water en batterij er in gooien.

Nota bene: grotere batterijen geven meer fik. Dus van mijn kant niet de suggestie het ook met laptop batterijen te proberen.

Verder verwezen ze door naar https://www.stibat.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:15:
Heb nu zelfde probleem met een Powerbank. Capaciteit 10.000 mah. De brandweer geeft aan deze gecontroleerd uit te laten branden in een emmer met water. Dus in de tuin emmer water en batterij er in gooien.

Nota bene: grotere batterijen geven meer fik. Dus van mijn kant niet de suggestie het ook met laptop batterijen te proberen.

Zout water. Dat is dan een heel belangrijk punt. Weet ook niet waar de brand vandaan komt, maar er komt geen brand hoor. Met dat water trek je de accu leeg, en los je gewoon de (interne) contacten van de accu op. (met hulp van elektrische oxidatie, er is een specifieke naam voor, maar kan er even niet op komen.)
Het zout zorgt dat het water de elektriciteit veel beter geleid. (puur water geleid niet, in tegenstelling tot wat een hoop mensen denken)

Maar, ik vind het persoonlijk een slechte methode. De cellen blijven gewoon net zo gevaarlijk.

Maar in de wat oudere (uitneembare) laptop accu's, zitten gewoon losse cellen, (meestal 18650) in een hele hoop powerbanks ook trouwens. Die kan je in het water gooien, maar voordat er iets mee gebeurt ben je een jaar verder.

[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 18-03-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@WEBGAMING Water zelf geleidt idd niks, maar leidingwater is niet puur water en geleidt wel. Daarnaast moet ik de eerste steriele emmer nog tegenkomen.
Met zout gaat het idd sneller/beter omdat je dan meer mineralen aan het water toevoegt die zorgen voor geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb t ook wel eens met een accu gehad.. al was dat wel met een genuine accu van Dell..

had hem een tijdje niet gebruikt, en met zo`n 60~70% charge weggelegd, omdat die bij 57% stond bij het laden
laptop eerst geboot op netvoeding en daarna de accu er pas in..

maar de 100% heeft die nooit gehaald.. na een half uur werd die mij toch echt wel heel warm en heb ik hem buiten gelegd op een paar stenen..

later hem met beleid uit elkaar gesloopt, en de cellen nog eens los gemeten met de multimeter.. en 3 vd 9 cellen waren compleet leeg, en de andere 6 zaten op iets van 2V..

cellen los geknipt van elkaar en individueel getest, en de 3 die leeg waren hadden gewoon aldus m'n imax B6 een volledige sluiting.. de andere 6 doen het tot de dag van vandaag nog prima voor schijnwerper op mn fiets :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@SMSfreakie Als je een B6 heb liggen heb je waarschijnlijk ook wel genoeg ervaring om dat (op een redelijk veilige manier) te doen. ;)
Totaal off topic, ben ik nieuwschierig, waar is die voor?

@_JGC_

Dat is kraanwater, in Canada. Kwaliteit zal denk ik niet veel schelen.
Hij moet toch een hoop zout toevoegen om het een beetje geleidelijk te maken.

Ook een goed voorbeeld van wat er met die accu gebeurt onder water. (maar dan natuurlijk veel minder agressief)

Je hebt wel gelijk hoor, daar niet van. :)

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 18-03-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:15:

De emmer water komt inderdaad voor in veel protocollen. Doorgaans wel gecombineerd met zout en pas nadat de cellen zijn ontladen tot onder de 1v. Dan nog duurt het zo'n 2 weken voordat die cellen als veilig worden gezien. Maarja, van buitenaf zie je niets, dus geen idee of je het goed hebt gedaan.

Het zou kunnen dat in het advies van de brandweer het zout ontbreekt zodat je ook geladen cellen erin kunt gooien. Het water dient dan als de ballast die je nodig hebt om de cellen te ontladen. Maar dat proces gaat weken zo niet maanden duren en is veel te ongecontroleerd om garanties te geven.

Uit laten branden zou zeker mijn voorkeur hebben, maar is erg lastig om veilig te doen.
In een emmer water uit laten branden gaat enkel werken als de cellen al pruttelen / heet zijn voordat je ze erin gooit. (En lef genoeg hebt om ze dan nog aan te raken). Dat, of je moet ze, eenmaal in het water, 'motiveren'.

[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 18-03-2020 21:20 ]

Pagina: 1