Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-09 11:40
Beste tweakers,

Voor mijn werk zijn wij bezig met diverse bouwprojecten en hebben wij daarbij ook IP camera's op de bouwplaats om live mee te kijken vanaf het wereld weide web. :)

Voorbeeldje -> https://hierpresteertbinx...college-silvolde/#bouwcam

De livestream gaat met HIKvision cams via ipcamlive.com. Alleen ben ik hier nog niet helemaal enthousiast over.. livestream stottert vaak terwijl de internet verbinding ruim voldoende moet zijn!

Via ipcamlive.com wordt alleen de livestream gemaakt voor op onze site. Alleen de timelapse maken wij via een Synology.(die hier eigelijk niet voor bedoeld is) Hier word elk uur een screenshot gemaakt en opgeslagen.

Aangezien wij bij meerdere projecten een livestream willen gaan doen ben ik op zoek naar één platform wat alles kan doen wat wij willen:
-RTSP stream voor op website
- timelapse maken dmv screenshots (elk uur)
- on-premise opslag

Veel proffesionele oplossingen kosten klauwen met geld, en ik heb het idee dat het veel makkelijker moet kunnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Er zijn natuurlijk diverse oplossingen in de softwarehoek waarbij dit mogelijk is, je moet voornamelijk onthouden dat het opnemen in welke hoedanigheid dan ook, los zou moeten kunnen staan van de live feedback ( tenzij je de NVR op een centrale locatie zou hosten, maar daarvan geef je aan dat je liever on-premise opslag wilt ). Je kunt natuurlijk ook naar 2 separate oplossingen kijken, of een nvr die de mogelijkheid heeft om alles aan te kunnen.

Er staat me iets van bij dat @Quindor eerder een vergelijking gemaakt heeft van diverse NVR software, en de pro's en cons. Misschien interessant om dat eens op te zoeken, ik kan helaas alleen zelf het linkje zogauw niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21
Timelapse: Hikvisions kunnen zelf met FTP snapshots wegschrijven. Later kun je al die jpgs mergen tot een timelapse (bv met de GoPro software)

Streaming: Alleen met RTSP ben je er niet, als je t tenminste crossplatform beschikbaar wilt maken (dus Android, IOS, desktop enz). Wil je ook mobiele devices goed bedienen dan is multibitrate het mooiste.

Voor Axis IP camera's bestaat een plugin waarmee je live naar Youtube kan streamen. (Camstreamer). Die draai je op de camera waarna dat ding t naar Youtube gooit.

Alternatief is zelf een streaming server draaien. Ik heb dit zelf meermaals gedaan bij evenementen met Hikvision camera's icm Wowza. Wowza op een server draaien, die kan transraten/transcoden (afhankelijk van je hardware). Wowza haalt dan de RTSP stream op van de camera en je clients connecten dan daarop.

Met bv JWPlayer of Bitmovin kun je de handel afspelen op alle devices. Ook heb je dan bv support voor Chromecast en Airplay (afhankelijk van de players)

Zorg wel voor een beetje bandbreedte en stel je camera's goed in. Afhankelijk van je doel kan 720p of 1080p al voldoende zijn. Als je camera's ook voor bewaking enz gebruikt worden dan zou je bij een 4mpixel camera bv de primaire stream kunnen gebruiken voor je NVR, en een secundaire voor streaming (op een lagere resolutie).
4 of 5mpixel transcoden kost een klap meer CPU dan gewoon een aparte secundaire stream pakken vanaf je camera :)

Zoiezo is het raadzaam om een limiet op je streams te zetten om te voorkomen dat een lijntje dichtgetrokken wordt. Zeker als je bv maar op een 1Gbit lijntje zit en streams van 2-3Mbit draait.
(Ik heb onze bak op 10Gbit draaien)

Denk bij streamen ook ff goed na over de privacyregeltjes en wat je wel en niet in beeld brengt.

Ik heb in het verleden (oa) deze timelapse gemaakt (Ook met een Hikvision camera, via FTP files wegschrijven en met de GoPro software een filmpje van gemaakt)

YouTube: Timelapse inschuiven station Harderwijk

Voordeel van wegschrijven via FTP (of whatever) is dat het ook meteen offsite is, itt tot een geheugenkaartje in de camera (die stuk / corrupt kan raken of gejat oid kan worden)

Opm: In jouw voorbeeld zie ik een aardige hotspot in het licht. Zo te zien gebruik je de in-camera IR verlichting. Doe dat niet. Een spin, sneeuw, regen, alles resulteert in een (overbelichte) voorgrond en je mist het beeld. IR uitschakelen en gebruik een wat langere sluitertijd.

Als je toch licht nodig hebt en niet het budget voor lowlight camera's, plaats dan IR schijnwerpers, maar altijd op afstand van de camera. Dan heb je geen gekloot met belichting door reflecties van de IR lampen.

Laatste tip: Zet focus vast. Bij weinig licht kan zo'n camera gaan hunten, terwijl het geen enkele meerwaarde bied (want je gebouw of camera komen toch niet spontaan dichter op elkaar waardoor je moet herfocussen)

Zet ook dag/nacht uit als je een timelapse wilt maken, tenzij je alle nachtfoto's ertussenuit haalt (anders wordt je gek van het gestuiter tussen kleur en zwartwit)

[ Voor 29% gewijzigd door DJSmiley op 30-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Persoonlijk zou ik het denk ik oplossen met een Raspberry Pi (of mini PC als het er langer dan enkele maanden staat) onsite waarop wat scripts draaien met een externe schijf daaraan gekoppeld.

Daarmee kun je alles doen wat je zoekt:
  • Het uitlezen van de RTSP stream en deze opnieuw versturen met RTMP naar YouTube (of eigen server) die je vervolgens kunt embedden in je website.
  • Draaien van een script die shots van de camera aftrekt (kan via de RTSP stream maar liever via HTTP get)
  • Draaien van bijvoorbeeld FFMPEG om RTSP stream op te vangen en naar disk te schrijven
Dat is allemaal wel vrij plat natuurlijk en daarvoor moet je ook wat werk doen om de scripts te maken inclusief eventueel beheer van weg geschreven files, etc., iets wat normaal de NVR voor je doet. Maar als je de NVR al hebt word het al een stukje makkelijker en gaat het puur om een timelapse save script en eventueel wat her-streamen via FFMPEG.

Ik denk overigens niet dat je alle functies zoals beschreven in een NVR pakket gaat vinden. Ik ben zelf fan van en gebruik NX Witness en deze kan een deel (opslaan van video, remote toegang en het maken van een timelapse) maar zeker niet alles.

Verder moet je dat wellicht ook niet willen. Hoewel bijvoorbeeld Nx witness timelapses kan maken genereer ik deze meestal alsnog apart aangezien ik graag dingen zoals frameblending gebruik, etc.. Het voorbeeld hierboven van de NS is in die zin zeer matig maar ik verwacht dat dat wellicht komt door de gebruikte software. Met en beetje knutselen kun je iets veel mooiers uit FFMPEG toveren bijvoorbeeld.

Ga je wat verder dan hierboven dan is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld een 4K30 livestream te maken met meerdere IP cameras die wisselen, muziek en noem het maar op. Daarvoor is onsite dan wel een redelijke PC nodig waar je bijvoorbeeld OBS op draait die dit vervolgens via RTMP verstuurt (YouTube, eigen server, etc.). Dit gebruik ik op enkele evenementen die ik per jaar doe maar snap dat dat wellicht een te grote investering is.

Als laatste, zoals hierboven vernoemd kunnen sommige cameras rechtstreeks naar RTMP zenden zoals Axis of tegenwoordig Dahua met verschillende modellen, daar heb ik onlangs nog een video over gemaakt.

Maar goed, het is een complexe materie en je hebt ook vele mogelijkheden afhankelijk van de eisen en het budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Quindor op 30-10-2019 21:07 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED