Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe laptop ter vervanging van mijn inmiddels 7 jaar oude Sony Vaio Z3, had aantal weken terug wat problemen met de fans wat ik gelukkig heb kunnen maken maar ben me toch vast aan het oriënteren.
De Sony heeft destijds een flinke smak geld gekost en was één van de beste laptops op dat moment maar hij houdt het daarentegen wel lang vol zonder problemen, dit wil ik graag weer. Ik wil niet over 2 jaar weer een nieuwe aan moeten schaffen, duurzaamheid en bouwkwaliteit zijn voor mij dus belangrijk.
Destijds was de Vaio een van de eerste computers met een Hoge Adobe RGB kleurweergave, het scherm is kwa kleur dan ook nog mooi en ik wil graag weer een laptop met een goed scherm.
Destijds studeerde ik nog en toen de keuze gemaakt voor een 13'' vanwege het meenemen van het apparaat, nu ben ik al een aantal jaar klaar en hoeft hij dus niet elke dag mee en wil ik een 15'' scherm.
Heb mijn oog laten vallen de volgende modellen
Dell XPS 15 (i7, 16gb ram, 1TB ssd,, 4k OLED)
HP Spectre x360 15 df1550nd
Asus zenbook UX534 (zodra de update met nieuwe processor komt)
plus- en minpunten
XPS 15
+ Scherm
+ Bouwkwaliteit
+ batterij (al zijn de resultaten t.o.v. de Spectre verschillend over welke langer meegaat)
+ portability (draagbaar en krachtig)
+ upgradebaar
+ touchpad
- geen touch
- redelijk standaard design
- geen intel optane?
- geen IR camera
Spectre X360
+ scherm (netzogoed als de Dell?)
+ touch (pen inbegrepen?)
+ 2 thunderbolt 3 aansluitingen
+ uniek design
+ IR camera + privacy kill switch
+ intel optane
- groter en zwaarder dan de XPS
- dikke bezels boven en onder
- Hoe zit het met de bouwkwaliteit en duurzaamheid van de spectre (in het verleden HP laptops meegemaakt die ineens erg traag werden zonder duidelijk verklaarbare reden (of makkelijke oplossing), voor mij toch een grote twijfel op belangrijk punt
- Touchpad onduidelijk of er wel/ geen ondersteuning is voor precision drivers
Zenbook 15 (UX534)
+ Prijs (scheelt toch zo'n 300/400)
+ Design
+ bouwkwaliteit van de zenbooks moet erg goed zijn?
+ meest klein en meest draagbaar
+ IR camera
- lage voltage processor, minder krachtig?
- geen OLED scherm, duidelijk minder dan de andere 2
- geen thunderbolt 3
Wat ga je met je laptop doen?
Vooral huis tuin en keuken gebruik, mailen internet etc. Daarnaast gebruik ik hem redelijk vaak om video's te bekijken en wil ik foto's gaan bewerken (lightroom, photoshop etc.) tot slot af en toe een game draaien, zullen dan wat oudere titels zijn
Wat is je budget?
prijsrange van de spectre x360 15 en dell xps 15
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal voornamelijk thuis worden gebruikt maar wanneer hij meegaat moet de batterij wel volstaan.
De Sony heeft destijds een flinke smak geld gekost en was één van de beste laptops op dat moment maar hij houdt het daarentegen wel lang vol zonder problemen, dit wil ik graag weer. Ik wil niet over 2 jaar weer een nieuwe aan moeten schaffen, duurzaamheid en bouwkwaliteit zijn voor mij dus belangrijk.
Destijds was de Vaio een van de eerste computers met een Hoge Adobe RGB kleurweergave, het scherm is kwa kleur dan ook nog mooi en ik wil graag weer een laptop met een goed scherm.
Destijds studeerde ik nog en toen de keuze gemaakt voor een 13'' vanwege het meenemen van het apparaat, nu ben ik al een aantal jaar klaar en hoeft hij dus niet elke dag mee en wil ik een 15'' scherm.
Heb mijn oog laten vallen de volgende modellen
Dell XPS 15 (i7, 16gb ram, 1TB ssd,, 4k OLED)
HP Spectre x360 15 df1550nd
Asus zenbook UX534 (zodra de update met nieuwe processor komt)
plus- en minpunten
XPS 15
+ Scherm
+ Bouwkwaliteit
+ batterij (al zijn de resultaten t.o.v. de Spectre verschillend over welke langer meegaat)
+ portability (draagbaar en krachtig)
+ upgradebaar
+ touchpad
- geen touch
- redelijk standaard design
- geen intel optane?
- geen IR camera
Spectre X360
+ scherm (netzogoed als de Dell?)
+ touch (pen inbegrepen?)
+ 2 thunderbolt 3 aansluitingen
+ uniek design
+ IR camera + privacy kill switch
+ intel optane
- groter en zwaarder dan de XPS
- dikke bezels boven en onder
- Hoe zit het met de bouwkwaliteit en duurzaamheid van de spectre (in het verleden HP laptops meegemaakt die ineens erg traag werden zonder duidelijk verklaarbare reden (of makkelijke oplossing), voor mij toch een grote twijfel op belangrijk punt
- Touchpad onduidelijk of er wel/ geen ondersteuning is voor precision drivers
Zenbook 15 (UX534)
+ Prijs (scheelt toch zo'n 300/400)
+ Design
+ bouwkwaliteit van de zenbooks moet erg goed zijn?
+ meest klein en meest draagbaar
+ IR camera
- lage voltage processor, minder krachtig?
- geen OLED scherm, duidelijk minder dan de andere 2
- geen thunderbolt 3
Wat ga je met je laptop doen?
Vooral huis tuin en keuken gebruik, mailen internet etc. Daarnaast gebruik ik hem redelijk vaak om video's te bekijken en wil ik foto's gaan bewerken (lightroom, photoshop etc.) tot slot af en toe een game draaien, zullen dan wat oudere titels zijn
Wat is je budget?
prijsrange van de spectre x360 15 en dell xps 15
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal voornamelijk thuis worden gebruikt maar wanneer hij meegaat moet de batterij wel volstaan.