Netwerkbackuppen: hoe doe ik dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hierzo zit een knap LAN< maar aleen maar met winMe bakken eraanvast.

Zojuist is een HD overleden die direct naar de datarecovery opgestuurd kon worden om 2 jaar werk terug te krijgen |:( .... backupdiscipline is namelijk niet voor iedereen weggelegd.

Een automatische backup moet IMHO mogelijk zijn, 1 PC aanwijzen op het LAN met een RAID1 configuratie en alle andere bakken uitrusten met iets, zodat elke dag (elke week) automatisch een backup wordt gedraait, het lieftst van een directory die we handmatig toewijzen hetzij via de client hetzij via de backupbak.

Hoe gaan ik zo'n netwerkbackupplan opstellen? Met welke software zou ik de backupPC en de clients moeten uitrusten opdat inderdaad alle "My document" directories consequent worden gestript en gebackup zonder dat de eindgebebruiker ernaar hoeft om te kijken?

Bij voorbaat dank

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

winme... das wel klote.

ik heb zoiets gemaakt met win2k bakken.

dan installeer je gewoon een win2kas server, en daarop installeer je replicating-dfs.

en dan gewoon alle mijn-documenten files naar de server pleuren.

het nadeel is alleen, dat veel gebruikers grote sjit naar je server poffen, watdoor je server snel volzit.

en dan nog iets: raid 1? is dat wel veilig dan? ik zou meteen voor raid5 of raid10 gaan.
voor een server moet het gewoon degelijk. ook die server kan het overkomen, en dan ben je nog meer de pineut.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Delerium
  • Niet online
Ik zie dus zoiets voor me dat de server uitgerust is met iets en via het netwerk alleen enkele gelukkige folders kan zien en deze regelmatig naar binnen kopieert :) .

Kan dus i principe als win2k overal draait? dat zal een groter probleem blijken te zijn.... zoiets zou hier met win98Se of WinMe moeten kunnen....

PS, als het kan, dan is de server natuurlijk buiten discussie: een goede backup van een heel netwerk betekend dat hiero geld geen rol speelt. Zeker als de meeste bazen hiero geen backups draaien.....

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Veritas ( http://www.veritas.com/products/listing/ProductListing.jhtml ) verkoopt een Backup Exec programma met een Client die over een intranetpagina te installeren is, en een HP SureStore systeem erbij zetten.

Ik zal eens informeren wat dit systeem ons gekost heeft.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Als je die backup 's-nachts maakt, dan zullen alle PCs aan moeten staan, of aan moeten gaan met WakeOnLan (geen idee eigenlijk, hoe dat precies werkt) en dan liefst ook weer uit na een half uurtje.
Maar heeft iedereen z'n MijnDocumenten-folder op de eigen PC staan; niet op een centrale server. Dat lijkt me de eerste winst die je kunt halen: maak een stevige fileserver met RAID-weetikhoeveel en zet daar alle bestanden op (dus de MijnDocumenten-folders). Dit kan op een voor de gebruiker transparante manier. Het enige nadeel kan zijn, dat het 'iets' langzamer is dan op de eigen harde schijf (maar dat hangt ook van je netwerk af).

De simpelste manier (of denk ik nou echt te simpel?) om te doen wat je wil is: een batchbestandje aanmaken, die je elke nacht uit laat voeren. Hiering moet dan zoiets staan als:
code:
1
XCOPY \\PC01\MyDocs\*.* c:\BACKUPS\PC01\*.* /s /e

En dat dan voor elke PC die er in het netwerk is. Uiteraard moet je dan op elke PC bestandsdeling aanzetten en een share aanmaken, waarbij je ALLEEN de gebruiker 'BackupPC' leesrechten geeft.
'BackupPC' is een gewone domeingebruiker, die alleen gebruikt wordt om in te loggen op die backup-server.
Maar: als je het op die manier doet, moet je eerst de betreffende directory (onee: map :+ ) op je backupserver leegmaken, anders krijg je een wirwar aan bestanden, die de gebruiker inmiddels al weggegooid heeft en verschillende versies enzo.

Volgens mij moet dat ongeveer doen wat je wil, als ik je goed begrepen heb.

Ik denk eigenlijk ('k weet het bijna zeker), dat een professioneel backupprogramma ook de mogelijkheid heeft om via het netwerk de clients te backuppen (naar tape ofzo, zodat je kunt rouleren). Hiermee voorkom je meteen het gedonder, dat je steeds je backup maakt op hetzelfde medium. Als je nl een backup maakt van de PC naar je backupserver en er gaat iets helemaal fout, dan zou het kunnen (okee: heel erg hypothetisch) dat het bestand in kwestie aan allebei de kanten (dus op de PC én op de server) corrupted geraakt is. Resultaat bestand kwijt DOORDAT je een backup gemaakt hebt. Hoezo modderfiguur?
Theoretisch zou dit ook kunnen als je met het professionele tape-systeem werkt, maar dan heb je altijd nog de tape van gisteren, waar (hopelijk) dat bestand ook nog op staat.

Daarnaast denk ik, dat een tape-oplossing goedkoper is dan jouw RAID-server, maar welke oplossing beter is, dat hangt helemaal van de situatie af.

[edit]
Dankzij mijn leuterverhaal is BackSlash32 me voor. Ik sluit me dus bij hem aan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even verder gekeken:
HP SureStore autobackup PC25 (voor 20 PC's toch?)

Eventueel ARCserve pakket voor je backups. maar vaak worden dit soort produkten al in combinatie aangeboden door de leverancier van je HW.

Uiteraard spreekt het voor zich dat je zoals De_Gebo aangeeft een roterende mediaset gebruikt, zodat je niet met slechts een tape zit.
Vergeet niet dat een backup eigenlijk ook eens in de zoveel tijd gecontroleerd moet worden op z'n integriteit (terugzetten dus ;) ) zodat je niet voor verrassingen komt te staan (last known good backup 6 months, 2 weeks, three days old. Shame you already re-used the tape >:) )

Ow, trouwens, je kunt op win9x clients ook de mapping veranderen van je 'mijn documenten'.
Verder zit in 9x (en dus ook wel in ME) nog steeds de mogelijkheid om bestanden te syncen met een fileserver (hoofdzakelijk voor laptops bedoeld, maar net zogoed te gebruiken voor desktops).

Start > run > mobsync.exe

Het fijne is dat zodra je een mapping van My Docs aanmaakt op een server dit als een webfolder wordt gezien door je syncmanager.
Dat betekent dat bij elke login / logout je documenten gesynced worden op de server.

Guess what: lekker makkelijk dus, ook de userprofiles op de server zetten en het scheelt je al een boel werk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ligt eraan wat voor type backups je wil. Het meeste compleet is een image-backup zoals je bv met Ghost of DriveImage kan maken.
Daarvoor heb je een centrale fileserver nodig waarvoor iedereen in zn eigen directory schrijfrechten heeft om de image te kunnen maken. Verder heb je Ghost zelf en een msdos tcp/ip disk nodig (kan ghost wel zelf aanmaken als t goed is, mits in bezit van een winnt 4.0 server-cd :+ )

• Delerium
  • Niet online
mmm, kort samenvattend kan ik dus een batchscrippie maken en die plaatsen in dat stomme win-uitvoerlijstje, zodat op gezette tijden alles van de PC naar de server wordt gepompt (uiteraard met alleen geselcteerde directories, die er dus toe doen en niet de downloaded IMG bak >:) ).

Of dat er een PC zo'n DATstreamer heeft die dan de juiste software heeft. qua wisselen ben ik wel bekend met taperoullatie :) , maar dat zou ook op een raid kunnen IMHO aangezien er pas een probleem is bij een dode schijf oid, zodat de server nog steeds de juiste data vasthoudt. Tijden zullen dan wel maandag 9:00 en 10:30 zijn (we houden hiero van flinke koffiepauzes).

Ik zal iig ff wat mensen de folder van de HP surestore geven als er inderdaad software bijzit die deze klus klaart. Op het moment dat dus 2 jaar typewerk verloren ging, werden beoorlijk veel backups gemaakt hiero. Gezien de noodzaak om elke maand ergens een 40 gb schijf extra neer te planten kan ik ook wel stellen dat er erg veel 'unieke' informatie wordt gegenereerd en die is duur.

Txs alvast en ook voor toekomstige tips, graag :)

[edit],het zal iig iets moeten zijn dat de iedereen slechts de PC aan heoft te hebben zodat alleen de backupPC bemand hoeft te worden bij voorkeur

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Afhankelijk van de hoeveelheid data die er backupped moet worden kun je die tijden evt. wel afstemmen.
Bovendien werkt dat HP SureStore Autobackup ook met incremental backups, dus je zou 1 a 2 keer per week de clients comleet B'uppen, en de rest incremental.
De tijdsduur die een incremental session in beslag neemt is (afhankelijk van de hoeveelheid data uiteraard) een koffiepauze lang :P
Voorbeeld: Complete backup van een 7GB aan data op HD van een laptop duurde iets meer dan 1 uur, een incremental backup 4 dagen later (met 3 GB extra aan mp3:P ) 15-20 minuten.

De Fileserver is elke dag aan de beurt uiteraard.

P.S. vergeet niet dat er ook een virusscanner aan moet hangen!

Verwijderd

Ander voordeel van een tape-systeem boven het RAID-servertje: de tapes kun je meenemen en thuis bewaren. Als er dan brand uitbreekt ofzo heb je in elk geval je backup nog, zodat een nieuw aangelegd netwerk weer relatief snel ingericht kan worden en er weinig verloren is (wat dat betreft).

Offtopic, maar wel leuk (leedvermaak) :
Hiero (ik ben netwerkbeheerder op een middelbare school) waren een tijdje terug een aantal mensen enkele weken gigantisch aan het zweten op de roosters voor het komende schooljaar. PC van één van die gasten werd 's-nachts gejat.
Iedereen dus relativerend tegen hem: maar gelukkig maakte je elke dag netjes een backup (dat wisten we).
'Ja ...' zegt hij 'maar de diskette zat nog in die computer'. }:O De vakantie begon voor die mannen toch een aantal dagen later.

Ze geven me nu (het kalf is verdronken, maargoed) toch gelijk: ook de scholleiding moet een netwerkje krijgen met een fileservertje. Ze wilden natuurlijk niet in het grote leerlingennetwerk vanwege beveiliging en een eigen netwerk, daar zagen ze het voordeel niet van.

Welliswaar offtopic, maar niet geheel nutteloos.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Je kunt ook een server er neer zetten en zorgen dat iedereen z'n data op die server staat, zoiets alla Novell. Dan hoef je alleen die server te backuppen en hoeven al die pc's niet aan te staan. Je kunt het ook gewoon doen wanneer men bezig is, maar dan zit je wel met bestanden die in gebruik zijn en dan niet gebackupped kunnen worden! (met een goed programma worden die files pas gebackupped wanneer ze weer beschikbaar zijn).

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 23:06
1 PC ArcServe op zetten en op de andere servers/workstations de PushClients.

Deze software ondersteunt de meest exotische drives , kan ook in gebruik zijnde files backuppen en werkt als een zonnetje!

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Op dinsdag 31 juli 2001 17:52 schreef Dirk-Jan het volgende:

en dan nog iets: raid 1? is dat wel veilig dan? ik zou meteen voor raid5 of raid10 gaan.
Disadvantages

RAID 10 has the same fault tolerance as RAID level 1
Very expensive / High overhead
All drives must move in parallel to proper track lowering sustained performance
Very limited scalability at a very high inherent cost

Ik geloof nooit dat je voor RAID 10 zou gaan.

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Pagina: 1