[Soundbar]Advies voor beter geluid TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 22:52
Ik ben op zoek naar een leuke soundbar voor mijn TV. Mijn kinderen kijken overdag toch weleens Netflix/Bumba/Tiktak/Sesamstraat.
Nu is mijn tv netjes verbonden via de receiver met de 5.1 set, maar voor Bumba is dit echt een beetje overkill. Qua stroomverbruik, maar ook qua geluid.

Nu wil ik dus een nette soundbar die mijn receiver vervangt overdag. Alleen is de vraag of dit goed gaat, want ik wil mijn receiver wel blijven gebruiken voor mijn films. Ik wil dus en-en.

Dat betekent dat ik eigenlijk 2x ARC nodig heb, terwijl mijn tv er maar 1 heeft. Oplossing is om de soundbar op mijn receiver aan te sluiten, maar dan verlies ik het doel uit het oog.
Optie 2 is om een optische kabel van TV naar receiver te doen en de soundbar op de ARC-HDMI te zetten volgens mij.

Of ben ik veel te moeilijk aan het denken?

En dan natuurlijk: welke soundbar kies ik. Eigenlijk allemaal hebben ze een aparte subwoofer erbij die ik niet nodig heb. Of ik kom bij een multiroom set, maar zit je al gauw in het hogere segment (Harmon Kardon, Denon etc). Mediamarkt heeft een op zich interessante optie staan met Omniplus voor €299,- (showroom model), of kan ik toch beter voor bijvoorbeeld Polk Signa S2 gaan en de sub niet gebruiken?

En als laatste: Hoeveel stroom gebruikt een soundbar t.o.v. een receiver? Dit staat eigenlijk nooit in de specificaties.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:03
Ja, je bent veel te moeilijk aan het denken :).

Een fatsoenlijke soundbar met geïntegreerde subwoofer heeft een gemiddelde verbruik van ongeveer 40 W.
Het stroomverbruik van jouw 5.1 set zal ongeveer een factor drie hoger liggen, dan kom je dus uit op 120 W.

Laten we van een gemiddelde aankoopbedrag van 250 euro uitgaan voor een soundbar met geïntegreerde subwoofer.

Voor één kWh stroom betaal je gemiddeld 0,22 euro.

250/0,22 = 1136 kWh
1136/0,08 = 14.200 uur
14.200/4 = 3.550 dagen

Wanneer jouw kinderen gemiddeld 4 uur per dag tv kijken duurt het op moment van schrijven dus bijna 10 jaar voordat jij een soundbar van 250 euro hebt terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Paultje3181 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:04:
Of ben ik veel te moeilijk aan het denken?
Ik denk ook dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt. Het beoogde doel is dus om de kinderen overdag wat tv te kunnen laten kijken zonder je complete 5.1 set te hoeven gebruiken. Daar zou ik zelf geen soundbar voor gaan kopen. Als het echt om het stroomverbruik draait, verdien je die inderdaad nooit terug. De eisen aan de geluidskwaliteit van die kinderen zijn 0,0; als ze maar wat horen. Laat het geluid gewoon via de speakers van de tv lopen; is ongetwijfeld goed genoeg voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37

AMDFreak

Intel is zo..

Klinkt misschien stom, maar kan je de kinderen niet gewoon via de tv speakers naar de tv laten kijken?

Mijn kind van 2 hoort het verschil niet tussen mijn 5.1 set en de tv speakers.. laat staan dat mijn vrouw er goed mee om kan gaan :)
En het stroom verbruik weegt niet op tegen het comfort wat je ervoor terug krijgt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mijn dochter wilde voorheen alleen het tv geluid, maar tegenwoordig kijk ik ook met haar eigenlijk alles gewoon via de receiver. Gaat automatisch naar stereo of 5.1 naar gelang de bron. En dat kan natuurlijk ook; je receiver handmatig op stereo zetten.

Your Friendly Neighborhood Moderator