Aansluiten GIRA netwerkaansluitdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tijdens de verbouwing van m'n huis heb ik in vrijwel elke ruimte CAT6-kabels getrokken. De kabels lopen van de meterkast naar een netwerkaansluitdoos (wall outlet) van GIRA. De GIRA 245200 om precies te zijn.

In de aansluitdoos zit een punchdown printplaatje. Ik snap hoe ik die moet aansluiten, maar ik begrijp de kleurcodering niet. Volgens mij zijn de kleuren voor de A-standaard, terwijl het gebruikelijk is om B te hanteren (toch?).

Op het printplaatje staat een aanduiding met cijfers en hier staat ook een A op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HupfxTX.jpg

In de montagehandleiding (PDF) staat een conversietabel. Begrijp ik het goed dat ik de kleuren op het printplaatje gewoon moet negeren en de draadjes aan de hand van dit schema moet monteren? Dus bij 1 wit/oranje ipv wit/groen zoals aangegeven. Werkt dat zo, of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M0IibGK.png

Beste antwoord (via sOid op 30-10-2019 11:04)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

A of B maakt niet uit zo lang je aan beide kanten maar hetzelfde aanhoudt. Dus als de andere kant volgens B is aangesloten dan inderdaad de conversietabel aanhouden. (Wat er overigens op neer komt dat groen en oranje gewisseld worden.)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2019 10:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

A of B maakt niet uit zo lang je aan beide kanten maar hetzelfde aanhoudt. Dus als de andere kant volgens B is aangesloten dan inderdaad de conversietabel aanhouden. (Wat er overigens op neer komt dat groen en oranje gewisseld worden.)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@CyBeR Maar als ik een patchkabel koop, dan is die toch standaard volgens het B-schema aangesloten? Dan werkt het toch niet als ik dit volgens A aansluit?

Vanuit wall outlet gezien wordt het: wall outlet > patch panel (daar staat overigens een B-aansluitschema op geprint) > switch > router. Redelijk standaard, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat werkt prima. Het gaat om hoe de aansluitvolgorde is aan de andere kant van de kabel die aan je WCD vast zit. Wat je er aan de voorkant op aansluit is niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:55
Gebruik B, dat is de standaard hier, handig voor de toekomst. Verder is de volgorde bij een patchpanel/keystone vaak niet dezelfde als de aansluiting waar de kabels in gaan, dat gaat door elkaar zodat je makkelijker de kabels kan aansluiten qua volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@CyBeR Helder, dank!

@FoxLenny Hoe bedoel je dat, 'makkelijker de kabels kan aansluiten qua volgorde'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sOid schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:04:
@FoxLenny Hoe bedoel je dat, 'makkelijker de kabels kan aansluiten qua volgorde'?
Da's makkelijker dan in een connector waar je het oranje (B) of groene (A) paar moet splitten over pinnen 3 en 6.

De meeste mensen die hier komen vragen over WCD's doen dat omdat ze niet snappen waarom de volgorde in een 8P8C connector anders is dan hun WCD aangeeft. FoxLenny beantwoordt m.a.w. een vraag die je niet hebt gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01

The Executer

Lekker belangrijk!

sOid schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:04:
@CyBeR Helder, dank!

Wat je vaak ziet, is dat ze op een WCD bijvoorbeeld de kleuren bij elkaar houden (oranje/wit|oranje) zodat je deze niet te ver uit elkaar hoeft te halen en over de WCD hoeft te verdelen, oftewel een stukje gemak.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Aaah, op die fiets. Ja dat begreep ik dan weer wél. Dank, ik kijk wel even wat handig is. Topic closed! :)
Pagina: 1