Ik heb een Fritzbox 7360 en ik gebruik port forwarding om poorten vanaf het internet te openen en door te sturen naar het juiste apparaat. Nu loop ik regelmatig tegen het probleem aan dat ik een bepaalde poort (laten we zeggen 48500) laat forwarden en dat deze dan aan de internet kant wordt geopend als een heel ander poortnummer (bijvoorbeeld 51230). Zie de mockup screenshot hieronder van hoe dit eruit ziet in de webinterface. Hierdoor werkt de dienst niet die ik open wil zetten. Als ik de poort dan uitschakel (met het vinkje Enable sharing) en vervolgens weer inschakel pakt de Fritzbox WEL de juiste poort. De betreffende poort was dus niet in gebruik door een ander apparaat! De Fritzbox draait op versie 06.86 en dit is de meest actuele versie.
Ik begrijp dat je voor meerdere apparaten in je lokale netwerk dezelfde poorten open kunt zetten. De Fritzbox koppelt hier dan simpelweg een andere WAN poort aan. Maar ik zorg er natuurlijk voor dat dit in mijn geval niet voor komt. Deze poort is absoluut niet dubbel gedeeld.
Nog belangrijk om te noemen, dit probleem komt vooral voor als mijn internet een storing heeft gehad. Port forwarding wordt dan blijkbaar opnieuw ingeschakeld zodra de verbinding weer online komt. Op dat moment heb ik de meeste kans op er een poort verkeerd wordt geforward.
Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?
Ik begrijp dat je voor meerdere apparaten in je lokale netwerk dezelfde poorten open kunt zetten. De Fritzbox koppelt hier dan simpelweg een andere WAN poort aan. Maar ik zorg er natuurlijk voor dat dit in mijn geval niet voor komt. Deze poort is absoluut niet dubbel gedeeld.
Nog belangrijk om te noemen, dit probleem komt vooral voor als mijn internet een storing heeft gehad. Port forwarding wordt dan blijkbaar opnieuw ingeschakeld zodra de verbinding weer online komt. Op dat moment heb ik de meeste kans op er een poort verkeerd wordt geforward.
Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?