Ervaring met Spack muren / plafond oververven (in kleur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-03 18:03
29 november krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis, nu willen we het plafond en de muren witten en op twee muren in de woonkamer een kleur aanbrengen. Op de muren en het plafond zit spack ik heb online al het een en ander gelezen dat het veel verf opzuigt en het bijvoorbeeld moet worden voorbehandeld. Ook lees ik verschillende horrorverhalen over mensen die na het verven lelijke vlekken en strepen overhouden.

Ik vroeg me af of de tweakers met spack muren of een spack plafond deze een keer hebben geverfd en hoe zij dit ervaren hebben / of ze nog een aantal tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 16:59

Releases

Ja maar!

Zelf in het verleden in eigen huis en bij vrienden al enkele keren staan sauzen op spack plafonds en muren. Eigenlijk altijd tot volle tevredenheid gegaan.

Ik zou zeggen, probeer even een baantje, kijk hoe het opdroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xvo|IA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2023
Als het een bestaande situatie is dan is het niet nodig. Als het een nieuw opgeleverde gespackte muur is dan moet je het wel voorstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-03 18:03
Xvo|IA schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:15:
Als het een bestaande situatie is dan is het niet nodig. Als het een nieuw opgeleverde gespackte muur is dan moet je het wel voorstrijken.
Met bestaande situatie neem ik aan dat je bedoelt dat wanneer de muur al een keer geverfd is ik geen voorstrijk hoeft te gebruiken? Het is namenlijk geen nieuwbouw en de spack zit er al jaren op, het is alleen nooit geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Met een goede roller gaat dat prima. Ik heb een muur gedaan. Ik had wel drie lagen verf nodig om alles goed te raken (anders zag je van heel dicht bij nog kleine witte puntjes). Geen vlekken if strepen meer te zien (welgoed nat in nat werken). Heb overigens geen voorstrijk gebruikt; misschien was het dan met twee lagen verf al gelukt.

Plafonds witten is een heel ander verhaal. Daar is het streeploos wit krijgen toch wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 23:51
Inderdaad een stuk proberen. Als de zuiging te groot is eerst voorstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xvo|IA
CheesePizza schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:25:
[...]

Met bestaande situatie neem ik aan dat je bedoelt dat wanneer de muur al een keer geverfd is ik geen voorstrijk hoeft te gebruiken? Het is namenlijk geen nieuwbouw en de spack zit er al jaren op, het is alleen nooit geverfd.
Correct, ik bedoel daarmee inderdaad dat hij al eerder geverfd is. Je hebt dan wel vaak het effect wat cryptapix zegt. Zorg ervoor dat je de verf goed dik aanzetten waarbij de roller goed verzadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Altijd voorstrijk gebruiken, been there done that....
Zeker als de muur nog nooit eerder gedaan is ben je anders een hele hoop verf nodig. Mocht je van een lichte naar een donkere muur gaan, gebruik dan na voorstrijk eerst een goedkope donkere kleur en daarna pas de kleur die je er echt op wilt doen. Scheelt weer een paar euro ;)

Voor een plafond geld hetzelfde, alleen vind ik het ontzettend lastig om een plafond streepvrij te sauzen. Je blijft altijd een aantal punten zien waar je de roller tegen het plafond hebt gezet en plekken waarbij de roller teveel was opgedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xvo|IA
Ik lees dat je aangeeft dat het nooit geverfd is. Dan zou ik absoluut voorstrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
hee, mooi ik ben pas verhuisd en heb de spac muren en plafonds overgeschilderd. Vandaag doe ik het laatste muurtje achter de trap. Ik heb wel een paar tips voor je:

- De muren zuigen ontzettend. Voorstrijk heb ik naar gekeken maar 5 liter voorstrijk was ongeveer even duur als 12,5 liter muurverf ral9010. Ik raad dus aan om gewoon wit voor te verven, desnoods 2 lagen.
- Accepteren dat je minstens 3 lagen (1 laag wit, 2 lagen kleur) nodig gaat hebben. Tevens heb je meer verf nodig omdat de korrel het oppervlakte van de muur vergroot.
- Gebruik absoluut goede rollers voor muren met grove structuur. Rollers van huismerk Gamma zijn snel kapot, ik had toevallig twee goede rollers ooit bij een verfwinkel gekocht.
- Muurverf is altijd ergens in de aanbieding, gamma praxis karwij of een echte bouwmarkt. Je hoeft nooit het volle pond te betalen als je even oplet.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:58
Het zuigt inderdaad als een malle. Wij hebben dit in onze toiletruimte gedaan. Relatief klein oppervlakte. Twee keer opnieuw gerold en daarna de vele witte plekjes die overblijven opnieuw gedaan met een kwastje (dik er op). Dat hielp.
Pagina: 1