[wifi] Gegevens verzenden niet mogelijk bij AP wissel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 17:13
Ik heb in mijn huis 2 access points. De ene is de router van t-mobile (zyxel VMG8825-T50) op de benedenverdieping, en de andere is een TP-Link TL-WR1043N/ND v1 router die OpenWrt 18.06.0 draait en ingericht is als AP voor de bovenverdieping. Beide zijn ingesteld met hetzelfde SSID, WPA2-PSK beveiliging met hetzelfde wachtwoord. Wel zitten beide APs op een ander kanaal (8 en 3, 20mhz width, met de hand afgesteld naar gelang van bezetting van de wifi kanalen in de buurt).

Nu is het zo dat wanneer ik van beneden naar boven loop en vice versa, ik vaak merk dat mijn wifi verbinding er gewoon nog is, maar ik geen gegevens meer kan verzenden of ontvangen. Pas wanneer ik mijn wifi uitschakel en dan weer inschakel (en dus opnieuw verbind met het dichtst bijzijnde AP) heb ik weer gewoon verbinding.

Ik heb me scheel gezocht, maar er eigenlijk niets over kunnen vinden. Iemand een aanwijzing?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:09
Wat is het apparaat waarmee je dit test?

Je zou iets moeten hebben zoals roaming assistant bij Asus voor dit probleem.

Op de zyxel VMG8825-T50 zit die optie/functie niet maar wellicht op de TP-Link TL-WR1043N/ND v1 met OpenWrt 18.06.0 wel ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CWlB5u7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

Dd-wrt heeft zoiets wel in ieder geval. Speel anders eens met verminderd zendvermogen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Heb je toevallig de netwerkkabel vanuit de eerste router wel in het juiste poortje zitten. Als hij in WAN zit kan dat volgensmij problemen veroorzaken.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NaliXL schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:41:
Wel zitten beide APs op een ander kanaal (8 en 3, 20mhz width, met de hand afgesteld naar gelang van bezetting van de wifi kanalen in de buurt).
Gezien de vele veranderingen in je omgeving kun je je afvragen of dit zinnig is. Meestal werkt automatische kanaalselectie beter.
Nu is het zo dat wanneer ik van beneden naar boven loop en vice versa, ik vaak merk dat mijn wifi verbinding er gewoon nog is, maar ik geen gegevens meer kan verzenden of ontvangen. Pas wanneer ik mijn wifi uitschakel en dan weer inschakel (en dus opnieuw verbind met het dichtst bijzijnde AP) heb ik weer gewoon verbinding.
Weet je zeker dat je device wisselt tussen de APs? Wat gebeurt er met je WiFi beleving als je het AP boven uitzet en naar boven loopt?

Kun je voor beide AP’s de RSSI in dBm meten van het WiFi signaal? Zet bij voorkeur eerst het ene en dan het andere signaal uit. RSSI in dBm is een negatief getal. Dichter bij 0 is beter. Een ondergrens van een redelijk signaal is -75 dBm.

Hou er ook rekening mee dat WiFi tweerichtingsverkeer is. Een goede ontvangst op een device, betekent niet dat het AP ook een goed signaal terug ontvangt. Welk devices gebruik je? Zit er verschil tussen de apparaten?

De software van een WiFi devices bepaalt waarop het gaat zoeken naar een ander AP. Apple’s iOS doet dat bijvoorbeeld bij -70 dBm: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068