Na leeg halen systeem, radiator langzaam warm, na ontluchten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 13:04
Mijn situatie:
Radiatorkranen vervangen in een gelijkvloers appartement.

Mijn vraag.

Ik heb alle radiatorkranen vervangen voor radiatorthermostaten. Nu had ik in de huiskamer al radiatoren zitten met radiatorthermostaten. Aan dit systeem heb ik niet aangezeten, dan alleen water er uit laten lopen, omdat anders het water in de andere kamers er uit komt zetten bij het vervangen.

Nu doen alle radiatoren het uitstekend, in alle kamers, behalve in de huiskamer. Daar worden de radiatoren zeer langzaam warm en de onderkant eigenlijk niet. Zelfs niet als ik de thermostaat op 25 graden zet.

Voorheen had ik geen problemen en de radiatoren warmden volgens mij prima op.

Als ik alle radiatoren dicht zet en alleen de huiskamer open, dan warmt die ook niet op.
Als ik bovenaan ontlucht is er goede flow en komt er geen lucht.
Als ik het voetventiel sluit (voor return) is er goede flow bij draineren aan de onderzijde van de radiator en komt er heet water en radiator wordt snel warm.
Als ik het voetventiel open zet en thermostaat kraan dicht, krijg ik lauwer water terug.(Goede backflow?)

Ik snap dus eigenlijk het probleem niet heel goed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Systeem ontlucht met meer dan 50 Liter
- Tegen de radiator getikt en gekanteld om lucht te laten ontsnappen.
- Gespoeld met 3 bar op het systeem met hoge flow en grote uitgang. Geen stukjes of narigheid terug gekregen, dan alleen ietsjes grijs water.

Aangezien de radiatoren nu maar mild warm zijn en de huiskamer NOOIT naar 25 graden gaan kunnen tillen, weet ik niet meer wat ik moet doen.

Enige wat mij nog wel opvalt is dat dit een dubbel-H systeem is?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vZhJsGc/20191029-203720.jpg

Alle reacties

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 21:06
Wat is de verwarmingsbron van het appartement?

Hebben alle radiatoren in de woonkamer een bypass onder het h-blok? Misschien daar ook even ducktape op doen en meten, waarschijnlijk vliegt het warmte water daar direct door de retour in.

Al geprobeerd om alle kranen dicht te zetten behalve in de woonkamer, wordt deze dan warm?

• DJustin
Ik ga ze morgen de bypass meten.

Ik heb ook alle kranen dichtgezet met uitzondering van de woonkamer. Onderblok wordt heel warm, radiator lauw.

[ Voor 29% gewijzigd door DJustin op 29-10-2019 21:24 ]

• DJustin
Bypass temperatuur zit er een beetje tussen in.

Ik heb vandaag aan de onderzijde van de radiator het water weg laten lopen. Gevolg was dat de radiator goed doorstroomde en er heet water uiteindelijk door de hele radiator door aan de onderzijde wegliep.

Vervolgens alles weer netjes dichtgedraaid, maar nu wordt er (opnieuw) geen heet water meer aangevoerd

Wat mij nu ook opvalt is dat er geen hete aanvoer is naar de radiator. Echter als ik het ontlucht bovenaan (eigenlijk ontwater) komt er wel weer heet water deze kant op.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Heb je geen kraantje van je retour dicht gedraaid ofzo?

De Nederbelg !

• DJustin
Ik heb dit inderdaad bekeken of dit het probleem is, maar ze staan beide wagenwijd open.
Dit heb ik gecontroleerd door de aanvoer dicht te draaien en dan te ontluchten/ontwateren. Dan is er ruime backflow over alle radiatoren en krijg ik dus ook alleen koud water terug.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:43
Heeft de radiator het kort geleden nog gedaan of bedoel je afgelopen winter. Anders even de witte knop links op het aansluit blok er af halen ziet er van afstand uit als daar ook een thermostaat knop op kan dan kan de spindel weleens vast zitten. Het lijkt er wel op dat er iemand bezig is geweest die het niet snapt want zo te zien is er tape gedraaid op het schroefdraad van de staartstukken in de radiator.

• DJustin
Heeft de radiator het kort geleden nog gedaan of bedoel je afgelopen winter
Een week geleden werkte het nog prima. Na het leeg laten lopen van de radiator en het opnieuw vullen is het probleem ontstaan.
Anders even de witte knop links op het aansluit blok er af halen ziet er van afstand uit als daar ook een thermostaat knop op kan dan kan de spindel weleens vast zitten.
Die witte knop links is vervangen voor een Tado. Maar om druk op het andere radiator te zetten, heb ik tijdelijk een handmatige er op gehad om de flow te kunnen controleren, afhankelijk of ik de warme flow wilde testen of de "backflow".

Spindel is los, zachtjes met een hamer op getikt, paar keer in gedrukt en losgelaten. En zoals ik eerder beschreef. Ik heb "hete flow" als ik ontlucht, dus hij kan niet dicht zitten. Ook wordt het erg heet tussen de "thermostaatknop" en het bypass als ik bovenstaande procedure uitvoer.
Het lijkt er wel op dat er iemand bezig is geweest die het niet snapt want zo te zien is er tape gedraaid op het schroefdraad van de staartstukken in de radiator.
Ik heb zelf de radiatoren losgehad in Maart dit jaar. Daarbij heb ik teflon tape gedraaid op het schroefdraad van de staartstukken. Ik twijfelde of deze wel zelf-dichtend waren en met teflon tape op het schroefdraad gedraaid. Ik dacht hier hooguit een onnodige handeling uit te voeren, maar het is zeker droog gebleven.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar is de aan en afvoer niet omgedraaid, vanwege het zicht ofzo? (knop onder de radiator ipv uitstekend). Dacht dat dit soms wel eens een groot verschil kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door mvrhrln op 30-10-2019 22:21 ]

• DJustin
mvrhrln schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:20:
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar is de aan en afvoer niet omgedraaid, vanwege het zicht ofzo? (knop onder de radiator ipv uitstekend). Dacht dat dit soms wel eens een groot verschil kan maken.
Nee, aanvoer en afvoer zijn zeker niet omgedraaid.
andre208 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:52:
Heeft de radiator het kort geleden nog gedaan of bedoel je afgelopen winter. Anders even de witte knop links op het aansluit blok er af halen ziet er van afstand uit als daar ook een thermostaat knop op kan dan kan de spindel weleens vast zitten. Het lijkt er wel op dat er iemand bezig is geweest die het niet snapt want zo te zien is er tape gedraaid op het schroefdraad van de staartstukken in de radiator.
Het enige wat ik mij nu nog kan bedenken. Ik ben maart vorig jaar hier komen wonen en de radiatoren waren nooit heet. Wel warm, maar ik dacht meer aan moduleren van de ketel.

Nu het buiten echt koud is geworden en ik toevallig het systeem heb leeg gehaald en gevuld dat de Thermostaat toch een beetje "krakkemikkig" is geworden.

Ik denk dat ik maar een nieuw stuk er tussen ga zetten, zowel aanvoer als afvoer.
Ik ben dan toch niet verplicht om er een H-stuk tussen te zetten? Ik kan zowel een thermostaatkraan als een voetventiel er tussen zetten?

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:43
Als je alles weg mag halen en dan recht streek kan aansluiten weet ik niet zeker.
Vind het er erg gek uitzien dat er onder de H aansluitblok een doorverbinding gemaakt is lijkt er dan heel erg op dat er een 1 pijp leiding systeem is. Zitten onder de andere radiatoren ook zo door verbinding.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
Dit lijkt mij een ring leiding (vanwege de bypass) Als je voetventielen hebt die je niet helemaal open hebt staan dan zal het warme water helemaal eerder via de bypass gaan.
dus het retour water zal snel opwarmen. Volgens mij niet ideaal als je thermostaat kranen hebt?

En ontluchten met de kraan (of voetventiel) dicht? dat lijkt mij vragen om problemen

Alles open, en ontluchten van het laagste punt / dichtbij (als je die hebt in een appartement) naar het hoogste punt /verste weg.

[ Voor 14% gewijzigd door (RSH) op 31-10-2019 09:19 ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• DJustin
andre208 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:17:
Als je alles weg mag halen en dan recht streek kan aansluiten weet ik niet zeker.
Vind het er erg gek uitzien dat er onder de H aansluitblok een doorverbinding gemaakt is lijkt er dan heel erg op dat er een 1 pijp leiding systeem is. Zitten onder de andere radiatoren ook zo door verbinding.
Ik heb 2 radiatoren die geen bypass ventiel hebben (badkamer en gang). Deze doen het echt fantastisch en deze kun je ook goed water-zijdig inregelen. De 2 slaapkamers hebben een onderblok waar magische dingen gebeuren (zal een 100% of een 50% onderblok zijn)
(RSH) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:18:
Dit lijkt mij een ring leiding (vanwege de bypass) Als je voetventielen hebt die je niet helemaal open hebt staan dan zal het warme water helemaal eerder via de bypass gaan.
dus het retour water zal snel opwarmen. Volgens mij niet ideaal als je thermostaat kranen hebt?
Dit huis is in 1985 opgeleverd met een zeer oude CV ketel en alleen open/dicht kranen. Dus die bypass kan er met een moderne HR-Ketel volgensmij wel uit.
(RSH) schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:18:En ontluchten met de kraan (of voetventiel) dicht? dat lijkt mij vragen om problemen

Alles open, en ontluchten van het laagste punt / dichtbij (als je die hebt in een appartement) naar het hoogste punt /verste weg.
Het ontluchten met kranen dicht heb ik puur "tijdelijk" gedaan of er misschien geen verstopte buizen zijn o.i.d. of om rotzooi uit te wassen.

Ontluchten heb ik gedaan volgens voorschrift. Ik heb geen suizende buizen of gebonk of iets dergelijks. ik heb zéér ruim ontlucht met alle truckjes. Er komt geen lucht meer uit de radiatoren.

voorstel 1
In de huiskamer heb ik dus een bypass en een H-block. Ik snap deze constructie ook niet zo goed en het liefst verwijderd ik hier gewoon de bypass en verwijder ik ook het H-block. Deze wil ik dan vervangen voor een Thermostaatkraan en een voetventiel. Deze constructie heb ik ook in de badkamer. Dan komt de gehele bypass te vervallen. Stel dat het een ringleiding is, dan kan het nog steeds wel.
Alleen bij een 1-buis systeem niet, maar die kans acht ik toch zeer gering.

voorstel 2
In de slaapkamers heb ik denk ik een mengventiel.
Afbeeldingslocatie: https://www.cvtuning.nl/uploads/images/kranen/Onderblok1.JPG

Ik weet nog niet exact wat ik hier mee ga doen, Ik denk dat ik een eigen thermostaat als een eigen voetventiel te geven. Dus geen onderblok 50% of 100%.

Een Bypass heb je toch niet meer nodig bij een ketel die uit 2014 komt? Deze slaat gewoon af als er geen warmte vraag is. Of heb ik dit niet correct.

[ Voor 38% gewijzigd door DJustin op 31-10-2019 11:05 ]

Pagina: 1