Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• lex400
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 08-11 23:13
Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar hopelijk afstuderen voor mijn bachelor Software Engineering. Ik wil na mijn bachelor graag mijn master behalen. Ik zit heel erg te twijfelen of ik dit bij de Universiteit van Amsterdam (UvA) of Open Universiteit (OU) moet doen. Ik lees veel verschillende dingen over Open Universiteit, terwijl ik over de UvA niet heel veel kan vinden qua ervaringen met informatica-gerelateerde studies.

Voor de duidelijkheid, ik twijfel een beetje of ik mijn studie voltijd of deeltijd wil volgen. Ik wil in 1 jaar klaar zijn met mijn master, dus het meest voor de hand liggend is om voltijd te gaan studeren. Deeltijd en 1 jaar wordt denk ik lastig als ik nog 32 uur per week werk(?). Ik heb gehoord dat OU vooral geschikt is voor mensen die een deeltijd studie volgen, maar het moet toch prima te doen zijn in voltijd? Ik wil echt in 1 jaar klaar zijn zodat ik daarna wellicht nog een master kan doen, en anders kan ik werken zonder met m'n hoofd bij een studie te hoeven zijn.

Onderstaand een rijtje waarom ik wel/niet (plus- en minpunten) voor een van de twee universiteiten zou kiezen. Kunnen jullie mij helpen bij de keuze en maken deze punten veel uit? Of gaat het puur om de titel MSc die je aan het einde van je master hebt en maakt de universiteit waar je het hebt gehaald niks uit?

Redenen om wel/niet voor de Universiteit van Amsterdam te kiezen:
+ Universiteit van Amsterdam staat in de top 100 van beste universiteiten ter wereld (nummer 64), dus erg goed aangeschreven.
+ Het is een reguliere universiteit, dus je moet gewoon op school aanwezig zijn en hebt veel interactie met docenten/medestudenten.
-- In de nationale lijst van masters Software Engineering scoort de UvA het slechtst (en OU het best).
-- Schakelprogramma van een half jaar (30 studiepunten) welke denk ik heel lastig te omzeilen is.

Redenen om wel/niet voor Open Universiteit te kiezen:
+ De master Software Engineering van de OU is al vijf jaar lang topopleiding en de beste master Software Engineering van Nederland.
+ OU is flexibel; ik denk dat ik met mijn kennis nogal wat vrijstellingen kan krijgen waardoor mijn master minder lang zou moeten duren.
+ Korter schakelprogramma (15 studiepunten), welke wellicht grotendeels te omzeilen is omdat ik al de benodigde kennis al in huis heb.
-- Geen reguliere universiteit; heel veel zelfstudie (voor mij geen probleem), vooral elektronische lessen dus minder interactie met medestudenten etc. Ik heb het gevoel dat de begeleiding minder is, maar uit ervaringen blijkt dat de begeleiding juist heel goed is.
-- OU staat niet in de top 100 van beste universiteiten van de wereld. Hoeveel maakt de bekendheid van een universiteit uit?

Ik zit echt te twijfelen tussen deze twee. Zijn er mensen met ervaring met (een van) beiden en wat zou volgens jullie in mijn geval het beste zijn? Ik heb het idee dat de Open Universiteit een hele andere reputatie heeft dan de Universiteit van Amsterdam...maar in hoeverre klopt dit?

Alvast enorm bedankt!

Groeten,
Lex

• Ramellose
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:15
Bedoel je de Times ranking? Die gaat voor een master echt niet uitmaken, tenzij je de wetenschap in wilt. Die rankings zijn voor een groot deel gebaseerd op de hoeveelheid patenten en publicaties die een universiteit weet te produceren. Het is bij universiteiten met een hoge ranking vrij normaal om na een master thesis een PhD bij de vakgroep te doen (als de prof heel tevreden is met je werk), omdat ze erg veel onderzoek doen. Dat zal bij de OU niet gebeuren. Als je sowieso weet dat je niet de wetenschap in wilt, maakt die ranking niet veel uit. Het zegt nogal weinig over de kwaliteit van de afgestudeerde studenten, daarvoor kan je beter de Keuzegids pakken.

Ik heb zelf erg slechte ervaring met de OU, maar dat was wel bij een andere opleiding. Ik heb een student daar geholpen met de master thesis; zowel de kwaliteit van de begeleiding als de uiteindelijke kwaliteit van de goedgekeurde thesis was schrikbarend laag. Ik weet niet hoe de reputatie van de OU is als het om software engineering gaat, misschien dat het daar beter is.

Waarom zou je een tweede master willen doen? Gezien een heel groot deel van de master de thesis is, ga je daar niet per se veel technische kennis opdoen (eerder meer onderzoekservaring die je niet echt nodig hebt). Het lijkt me dan effectiever om een certificaat of iets dergelijks te halen in het vakgebied dat je interesseert.

• Static_Snow
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09-11 13:31
Hey Lex,

Zelf ben ik van plan volgend jaar Software Engineering te doen aan het Hva. Sorry dat dit een beetje off topic is en een vraag richting jou is i.p.v. het beantwoorden van jou vraag... maar...

Ben je aan het afstuderen op het Hva, of ergens anders? Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar je mening over de opleiding. Ik las namelijk dat de opleidingen die de Hva aanbied nogal in slecht daglicht worden geplaatst:
https://www.parool.nl/ams...-keuzegids-2020~bc9d064a/

Heb je misschien tips en musts voor 1e jaars voor software engineering? Wat is het gemiddelde leeftijd bij jullie? (ik ben 22,vandaar.) En wat is handig om van te voren allemaal te weten voordat je begint met de opleiding?(ik ben nu alleen bezig met een Python crash course.)

Alvast heel erg bedankt voor je antwoord,
Alex

• lex400
Ramellose, hartelijk dank voor je reactie!

Ik heb het inderdaad over de Times ranking en nee, ik wil zeker niet de wetenschap in. Goed om te horen dat het dus niet heel veel uitmaakt voor de keuze betreft de master. Volgens de keuzegids scoort de master Software Engineering aan de OU beter dan aan de UvA. Tevens is de master Software Engineering aan de OU al 5 jaar op een rij de beste opleiding Software Engineering in Nederland, hoewel de enige concurrent de UvA is.

Jammer om te horen dat je slechte ervaringen hebt met de OU. Hoe lang is het geleden dat je daar hebt gestudeerd en een student hebt begeleid? Wellicht dat het dan inderdaad sterk verschilt per opleiding, of juist niet...

Ik wil geen tweede master doen, ik doe momenteel een bachelor en wil na mijn bachelor nog graag mijn master behalen.

Static_Snow, ik studeer niet aan de HvA maar aan de Hogeschool van Leiden. Opleiding is prima hoewel er wel veel mensen zijn afgevallen in het eerste jaar. Wat ik je wel kan aanraden is om wat algemene programmeerkennis op te doen, de achterliggende logica blijft vrijwel hetzelfde maar je zou bijvoorbeeld C# kunnen leren om een goede start te maken!

• Static_Snow
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09-11 13:31
Thanks voor de feedback,

Dan ga ik voordat ik met de opleiding begin Python en C# proberen te masteren.

Wat was trouwens de gemiddelde leeftijd bij jullie in de klas?

• lex400
Dat is goed! Ik denk dat de gemiddelde leeftijd zo tussen de 20-23 bij eerstejaars. Later begint het echt te variëren, ik ben zelf 23 maar heb mensen in de klas van 22 maar ook 28.

• Ramellose
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 15:15
lex400 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:04:
Jammer om te horen dat je slechte ervaringen hebt met de OU. Hoe lang is het geleden dat je daar hebt gestudeerd en een student hebt begeleid? Wellicht dat het dan inderdaad sterk verschilt per opleiding, of juist
Ik heb er niet gestudeerd, ik heb alleen geholpen met die ene student. Echt ervaringsdeskundige ben ik dus niet. ;)

Als de competitie tussen de OU en de UvA is, lijkt het me niet heel gek dat de OU er goed uit komt. Zou je niet naar verwante masters (bijv. computerwetenschappen) kunnen kijken? Mocht je echt software willen ontwikkelen, dan zijn er nog andere masters waarbij dat zeker mogelijk is. En anders misschien over de grens? Ik zie net dat zowel de KU Leuven als Hasselt masters in de toegepaste informatica hebben.

• bramfr
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16:30
Hoewel ik geen ervaring heb met de master Software Engineering, heb ik wel ervaring bij de OU wat betreft de master Business Process Management and IT.

Mijn ervaring is dat de opleiding bij de OU volledig gericht is op studenten die in deeltijd de opleiding uitvoeren en daarnaast werken.

Het schakelprogramma dient eerst gehaald te zijn voordat gestart kan worden met de Master
-Hierbij ligt de focus met name op het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en statistiek.
-Het schakelprogramma bestaat uit een aantal klassikale lessen en individuele opdrachten die vanuit huis gemaakt kunnen worden.

Studieprojecten worden uitgevoerd in een projectgroep
-Hierbij zit je in een groep van meerdere studenten en worden gedaan bij de werkgever van een van de studenten.

De flexibiliteit wat betreft studeren
-Dit zit met name in het feit dat je kan beslissen om niet direct door te gaan met het volgende semester. Als je bezig bent met een semester is het (bijna) niet mogelijk af te wijken van de gestelde planning.

Het versneld volgen van de studie is erg lastig
-In de jaarplanning van de master is te zien hoe vaak een semester geven wordt, het is namelijk niet zo dat een semester iedere periode wordt gegeven.
-Je vast aan de projectgroepen waardoor je afhankelijk bent van je mede studenten.
-De planning van een semester houdt geen rekening met een ander semester waardoor deadlines vaak dicht op elkaar zitten

Naar mijn mening kun je beter naar een voltijd studie kijken als je de opleiding in een jaar wilt halen.

• retoohs
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19-11 19:19
Ik denk dat het grootste verschil is dat OU op afstand via is middels zelfstudie. Voor parttimer is dit ideaal aangezien die gewoon kunnen blijven werken. Full-time aan de OU studeren lijkt me echter vreselijk saai. Nu ben ik niet iemand die perse altijd mensen omzich heen hoeft te hebben maar ik ben wel gelukkiger als ik niet fulltime thuis bezig ben.

• champion16
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-11 14:53
retoohs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:01:
Ik denk dat het grootste verschil is dat OU op afstand via is middels zelfstudie. Voor parttimer is dit ideaal aangezien die gewoon kunnen blijven werken. Full-time aan de OU studeren lijkt me echter vreselijk saai. Nu ben ik niet iemand die perse altijd mensen omzich heen hoeft te hebben maar ik ben wel gelukkiger als ik niet fulltime thuis bezig ben.
Dat zou wel zo moeten zijn. Maar ik lees vaker dat er erg veel groepswerk is en een 'vaste' structuur in de opleiding. Is dat dan niet wat minder als je zelf fulltime werkt?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True