Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC extreem traag tijdens runnen van game.

Pagina: 1
Acties:

• DavePC
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-01-2024
Goedenavond,

Sinds de release van COD:MW loop ik (weer) tegen een probleem aan.
Zodra ik het spel opstart begint mijn hele computer te freezen en functioneert hij helemaal niet meer.

Ik dacht eerst dat dit door mijn ram kwam en heb deze dus ook recent vervangen voor twee nieuwe bankjes (2x8gb). Je raadt het al, probleem niet opgelost.

Nu begin ik dus sterk te twijfelen aan mijn cpu? Kan dit door de hoge temparatuur komen van mijn cpu, dat deze hierdoor minder performance geeft? Als ik gewoon gebruik maak van mijn computers is deze rond de 35-40 graden tijdens het opstarten van een game schiet deze meteen omhoog naar 100 graden. Heb mijn cpu cooler al schoon gemaakt maar dit had geen effect op de temparatuur.

Ik ben er vrij zeker van dat het niet mijn gpu is omdat de game verder prima runt met altijd 100fps+

Ik zal mijn hardware specs hieronder vermelden:

Z87-G45 Gaming
i5 4670k
NIVDIA Gefore GTX980
16GB DDR @1600

Bij voorbaat dank!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

100 graden is inderdaad veel en veel te hoog. Dan klokt de processor hard terug om niet kapot te gaan.
Koeler schoonmaken dus en koelpasta vervangen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
CPU is te warm inderdaad (hoewel, welke tool gebruik je hiervoor?) mocht die indicator kloppen..
Je videokaart, hoe zit het hiermee? Indien ik bijv op de mining rig een foute instelling gebruik; computer freeze of heel traag, ook kan een simpele overclock of undervolt voor deze freeze momenten zorgen (soms is een harde reboot dan de enige oplossing).

Daarnaast nog een ding over de cpu; een cpu wordt namelijk niet instant 100 graden wanneer je een spel opstart, draait de fan wel? Draait deze misschien op een VASTE snelheid?

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 21:27
Waarschijnlijk is je koelpasta onder je CPU koeler geen pasta meer maar iets van een blokje meuk. CPU 100 graden schiet hij waarschijnlijk in clock snelheid omlaag om CPU proberen te koelen en dan trekt hij het spel niet meer ;)

• DavePC
Voor m'n cpu gebruik ik CoreTemp en voor mijn gpu gebruik ik MSI AfterBurner. Mijn gpu wordt tijdens het spelen niet warmer dan 50-55 graden, wat volgens mij niet te warm is, omdat mijn fan dan als een gek begint te draaien.

De fan van m'n cpu draait, durf alleen niet te zeggen of deze op een vaste snelheid draait. Waar kan ik dit zien/aanpassen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Welke cpu-koeler heb je?

• DavePC
Standaard koeler die bij de cpu zat 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door DavePC op 29-10-2019 19:52 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:56
Eén van de pushpins van de boxedkoeler zal losgeraakt of misschien wel afgebroken zijn.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
DavePC schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:46:
Voor m'n cpu gebruik ik CoreTemp en voor mijn gpu gebruik ik MSI AfterBurner. Mijn gpu wordt tijdens het spelen niet warmer dan 50-55 graden, wat volgens mij niet te warm is, omdat mijn fan dan als een gek begint te draaien.

De fan van m'n cpu draait, durf alleen niet te zeggen of deze op een vaste snelheid draait. Waar kan ik dit zien/aanpassen?
Dit kan oa bij je energiebeheer van windows :)

Hoe dan ook, het kan bijna niet PLOTS zijn dat dit gebeurt, er zal dus iets gebeurt zijn (misschien dat jijzelf een instelling ergens verandert hebt) waardoor dit probleem ontstaat.

Koelpasta is ook niet van de 1 op de andere dag ''defect'', fan draait (werkt) maar misschien niet hard, kans dat het aan een fysieke aansluiting ligt is ook ontiegelijk klein..

De tool die je gebruikt om de temp te meten moet normaliter wel oké zijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door LopendeVogel op 29-10-2019 20:07 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uszka schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:57:
Eén van de pushpins van de boxedkoeler zal losgeraakt of misschien wel afgebroken zijn.
Lijkt me ook de waarschijnlijkste optie.

Met 3 vast is het net genoeg voor standaard Eindoes.

Ff voelen aan de pinnen voor bevestiging.

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 29-10-2019 20:11 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42
Je geeft aan de CPU schoon gemaakt te hebben, maar heb je ook opnieuw koelpasta toegepast?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• DavePC
Heb een nieuwe koeler aangeschaft. Ook de koelpasta is vervangen en de cpu wordt nu tijdens het runnen van cod niet warmer dan 50 graden.

Wel nog steeds 100% cpu gebruik en freezes. Komt dit omdat mijn cpu gewoon wat ouder is en moeite heeft met de game of kan dit nog een andere reden hebben?

Misschien geeft dit wat meer informatie?

Afbeeldingslocatie: http://prntscr.com/pq9rr3

[ Voor 12% gewijzigd door DavePC op 30-10-2019 18:50 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Op 3600Mhz een Intel K quadcore draaien, dan loop je zeker snel tegen een bottleneck op. Je CPU is gemaakt om te overclocken. 4300Mhz @ 1,25v moet toch haalbaar zijn, stukken hoger is ook mogelijk. Gooi je multi eerst naar 4200 en voltage op 1,25v vastzetten, dan eens goed testen met OCCT of AIDA64. Is dat een half uur stabiel, multi omhoog en weer testen. Eindresultaat test je langer uiteraard. Onder de 87c houden.. Heel veel simpeler wordt overclocken niet. Dan nog loop je tegen een bottleneck aan maar wel met hogere FPS. Uiteindelijk is het goed om t gaan sparen voor een nieuw platform, daar ben je nog het beste mee uit.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 30-10-2019 19:59 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• DavePC
Bedankt voor de tip. Ben nu aan het overclocken. Wat is een beetje de maximale temparatuur waar je niet over heen wilt gaan bij 100% load? Zit nu rond de 55-60.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De ene 100% load is de andere nog niet. Waarmee test je nu? Extreme load zoals prime95 AVX1 onder de ~90c absolute max. Gaming zal dan maximaal 70c zijn.. helemaal prima. Welke koeler heb je nu gekocht overigens?

[ Voor 56% gewijzigd door millman op 30-10-2019 21:45 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@DavePC en @millman
Een 4core / 4 thread processor zal niet veel uithalen met overklokken. Een 4C/8T processor is al nagenoeg op zijn retour, maar wel veel beter doormiddel van 4 extra threads die aangesproken kunnen worden.

Ik zou sparen/investeren in een nieuw systeem. Een AMD 3600x of Intel 9700k gebaseerd.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:40
mooi dat het temp probleem is opgelost.
maar je zou je settings toch lager moeten zetten. want met die cpu ga je de nieuwe high end games niet meer met veel ruimte kunnen spelen.
ik had een 4790K tot afgelopen juni, en die had ook moeite met de hedendaagse games.

ook met overclocken ga je er niet veel mee winnen

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
De CPU (vierde generatie Intel Core) is gewoon een processor van 6 jaar geleden.
Dat is normaal dat je daarmee niet de nieuwste spellen optimaal speelt.
(Dat was 10 en 20 jaar geleden ook al zo)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

bierschuit schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:28:
@DavePC en @millman
Een 4core / 4 thread processor zal niet veel uithalen met overklokken. Een 4C/8T processor is al nagenoeg op zijn retour, maar wel veel beter doormiddel van 4 extra threads die aangesproken kunnen worden.

Ik zou sparen/investeren in een nieuw systeem. Een AMD 3600x of Intel 9700k gebaseerd.
Ik heb net pas mijn 4690k weggedaan dus ik weet precies over wat voor een performance we t hebben (4500Mhz met 2133Mhz ddr3 en 2070). Ik weet ook dat je een hoop meer headroom creëert met een 6-700Mhz overclock. Zoals ik al aan heb gegeven houd je nog steeds een cpu bottleneck, maar wel met een soepelere game ervaring. Een i7 uit dat tijdperk is echt niet heel veel beter, een stukje, ja. en dan hangt het ook nog van de resolutie af. Kort gezegd voor voorlopig tot er genoeg geld is voor een upgrade haalt een OC nog genoeg uit.

• Henkje.doc
  • Laatst online: 16:01
Heb zelf de beta van cod mw gespeelt op een i5 4460 met 16 Gb en een Gtx 1070.
Stock coolet erop en cpu werd echt niet 100 graden. Performance was acceptabel en speelbaar alleen cpu uit die begint wel een bottleneck te worden.

• bierschuit
  • Niet online
millman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 03:05:
[...]

Ik heb net pas mijn 4690k weggedaan dus ik weet precies over wat voor een performance we t hebben (4500Mhz met 2133Mhz ddr3 en 2070). Ik weet ook dat je een hoop meer headroom creëert met een 6-700Mhz overclock. Zoals ik al aan heb gegeven houd je nog steeds een cpu bottleneck, maar wel met een soepelere game ervaring. Een i7 uit dat tijdperk is echt niet heel veel beter, een stukje, ja. en dan hangt het ook nog van de resolutie af. Kort gezegd voor voorlopig tot er genoeg geld is voor een upgrade haalt een OC nog genoeg uit.
Nee joh, dat heet een placebo effect.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Gast.. doe niet zo raar man.. dat heet geen placebo effect maar serieus resultaat. Je praat mensen na maar je hebt geen idee. Ik ga verder ook niet in discussie met je. Oc technisch kom je net om de hoek kijken.

[ Voor 45% gewijzigd door millman op 31-10-2019 14:59 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
100hz plus gaming,daar moet je gewoon een betere cpu voor hebben,die i5 zal gewoon te laag zijn.zeker in games wat ook nog veel cpu power vraagt.

Ik ben het eens met Bierbeschuit, neem liever een AMD 3600(indien de portemonee het toelaat!) of een vergelijkbare cpu.Nu blijf je elke keer tegen dit probleem aanlopen.

Als deze Call off Duty net zo erg is als de vorige qua cpu verbruik,dan verbaast het me totaal niet,dat die cpu het niet trekt.

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 31-10-2019 15:02 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals ik al zei 25 posts geleden
Uiteindelijk is het goed om t gaan sparen voor een nieuw platform, daar ben je nog het beste mee uit.

• DavePC
millman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:42:
De ene 100% load is de andere nog niet. Waarmee test je nu? Extreme load zoals prime95 AVX1 onder de ~90c absolute max. Gaming zal dan maximaal 70c zijn.. helemaal prima. Welke koeler heb je nu gekocht overigens?
Om even terug te komen op deze vraag. Ik heb een Cooler Master Hyper 212 Evo gekocht, puur om de standaard koeler te vervangen en had niet de gedachten om te gaan overclocken.

Ben wel verder gegaan met het overclocken en heb momenteel deze resultaten, deze zijn volgens mij wel veilig en stabiel? :? Afbeeldingslocatie: http://prntscr.com/pqt980

Ondanks dat er waarschijnlijk nog wel meer in de cpu zit, houd ik het hierbij en neem ik maar genoegen met het feit dat er toch een keer een nieuw systeem moet worden aangeschaft.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je had eerst het probleem dat je pc compleet vastliep. Dat heb je nu verholpen door de koelere vervangen. Dat je cpu tegen de 100% loopt met nieuwe games is te begrijpen. Maar loop je nu ook nog tegen andere problemen aan? Dat haal ik namelijk niet uit je post :)
Een te trage cpu zorgt ervoor dat je fps instort, of gaat hakken. Maar echte freezes kunnen ook nog ergens anders door komen.
Je cpu is niet de snelste, maar zou deze game best moeten kunnen draaien.

• DavePC
De game draait nu prima, heb 150fps+ met high/ultra settings. Maar het is meer het feit dat de cpu 100% gebruikt zodra ik het spel opstart

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
DavePC schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:42:
Heb een nieuwe koeler aangeschaft. Ook de koelpasta is vervangen en de cpu wordt nu tijdens het runnen van cod niet warmer dan 50 graden.

Wel nog steeds 100% cpu gebruik en freezes. Komt dit omdat mijn cpu gewoon wat ouder is en moeite heeft met de game of kan dit nog een andere reden hebben?

Misschien geeft dit wat meer informatie?

[Afbeelding]
Helaas. Ik had ook een i5 4670k en die flink overclockt naar 4.4 GHz.
Battlefield V, Assassin's Creed Origins, Call of Duty MW 2019 - het zijn allemaal multithreaded games en de per-core performance van die 4th gen i5 komt net te kort om de vraag naar extra threads op te vangen - waarschijnlijk komt bijvoorbeeld een i5 6600k of 8600k wel dicht genoeg in de buurt.
Heb zelf mijn CPU vervangen vorige maand naar een 4790k (past op hetzelfde moederbord, ebay heeft er voor 200 euro ongeveer), ook 4 cores maar wel 8 threads - en ineens draait het pakken beter.

Daarbij ben ik ineens heel nieuwsgierig.
Mijn 4790k en naar 1.5GHz overklokte gtx980 (die op 100% load zit btw) en ik zit zo rond de 100-120 fps in CoDMW 2019 multiplayer en draai zeker niet de hoogste settings, maar wel op 1440p.

Jouw 150+ fps lijken mij onwaarschijnlijk met een 4670k, maar dat zal van map tot map afhangen.

Je CPU zal ook tegen de 100% load aantikken in een game als AC Origins.

[ Voor 23% gewijzigd door Tokkes op 31-10-2019 21:19 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• DavePC
Tokkes schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:11:
[...]

Battlefield V, Assassin's Creed Origins, Call of Duty MW 2019 - het zijn allemaal multithreaded games en de per-core performance van die 4th gen i5 komt net te kort om de vraag naar extra threads op te vangen - waarschijnlijk komt bijvoorbeeld een i5 6600k of 8600k wel dicht genoeg in de buurt.
Heb zelf mijn CPU vervangen vorige maand naar een 4790k (past op hetzelfde moederbord, ebay heeft er voor 200 euro ongeveer), ook 4 cores maar wel 8 threads - en ineens draait het pakken beter.

Mijn 4790k en naar 1.5GHz overklokte gtx980 (die op 100% load zit btw) en ik zit zo rond de 100-120 fps in CoDMW 2019 multiplayer en draai zeker niet de hoogste settings, maar wel op 1440p.

Jouw 150+ fps lijken mij onwaarschijnlijk met een 4670k, maar dat zal van map tot map afhangen.

Ik speel inderdaad voornamelijk 2 vs 2, dus de kleinere maps. Ook speel ik gewoon op 1080p.
Denk dat dat het verschil zal zijn.

• bierschuit
  • Niet online
millman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 14:54:
Gast.. doe niet zo raar man.. dat heet geen placebo effect maar serieus resultaat. Je praat mensen na maar je hebt geen idee. Ik ga verder ook niet in discussie met je. Oc technisch kom je net om de hoek kijken.
Ik denk dat je je daarin vergist. :9
Ik wil m'n hele waslijst wel opgeven hoor met hardware die ik zelf heb gekocht sinds 1997. Het enige wat ik niet heb gedaan en voorlopig zal doen is droogijs / vloeibaar stikstof.
Met 4 cores / 4 threads op verouderde tech zal een overclock niet veel helpen.
Dag Mil! ;w

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

bierschuit schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Ik denk dat je je daarin vergist. :9
Ik wil m'n hele waslijst wel opgeven hoor met hardware die ik zelf heb gekocht sinds 1997. Het enige wat ik niet heb gedaan en voorlopig zal doen is droogijs / vloeibaar stikstof.
Met 4 cores / 4 threads op verouderde tech zal een overclock niet veel helpen.
Dag Mil! ;w
Broeder, ik raak wat geïrriteerd als je zegt dat een OC van 3600 naar 4200-4300Mhz een placebo effect is. Je gaat er wel degelijk een stuk op vooruit en voel me persoonlijk aangevallen als je me op die manier gecorrigeerd. Tevens had ik al aangegeven dat de TS ondanks een OC tegen een CPU bottleneck aanloopt en daarmee het advies te geven te sparen voor een nieuw systeem. Ik snap dan ook niet helemaal wat je in dit topic komt doen? Behalve de TS opweg helpen met een OC en wachten tot hij geld genoeg heeft voor een upgrade valt er weinig te doen.

Uiteindelijk lijkt de nieuwe koeler zn werk te doen en is de performance met OC toch aardig lees ik. Ideaal? nope.. onwerkbaar? Onzin...

verder moet ik eens dringend leren tot 10 tellen..
Tokkes schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:11:
[...]

HT is een 15% boost maximaal. Ik weet niet of dat het nu werkelijk waard is om nog 200 euro in zon platform te steken? Voor hetzelfde geld heb je een Ryzen 3600 6c/12t cpu. Oude setje vekopen.. dat steken in moederbord en geheugen. heb je voor 300 euro iets waarmee je je i7 uit het water blaast. Verder is een 6600k ook gewoon een 4c/4t proc waarmee je tegen dezelfde bottleneck aanloopt, wellicht bedoelde je een 9600k?

Met een overclockte quadcore is in de meeste games nog best ok performance te halen, als je een enkele flinke fps dips op de koop toe neemt.Tot afgelopen jaar o.a. BF V mee gespeeld en dat ging nog best ok met een 2070. (2560x1080 75hz). Het is maar net wanneer iemands budget het toelaat om zich eraan te gaan storen. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door millman op 01-11-2019 03:45 ]

Pagina: 1