Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, de meeste it’ers hebben hier al moeite mee. Laat staan als je een journalistieke achtergrond hebt (overigens heb ik dat laatste zelf, maar jarenlang bij een isp gewerkt).
Grofweg kun je het internetverkeer indelen in peering en transit. Bij peering heb je een directe overeenkomst tussen twee providers. Bijvoorbeeld KPN en Leaseweb. Dat kan direct (private peering) maar gaat meestal via een Exchange, zoals AMS-IX of NL-IX. Je gaat hierbij een directe BGP sessie aan met elkaar. Dus het gaat van bijvoorbeeld AS10 direct naar AS11. Het verkeer tussen deze providers is standaard gratis.
Transit is er van oudsher de restjes op te vullen die met peering niet gedekt worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je van KPN naar True gaat. Dit loopt via transit, namelijk Eurorings (KPN International) en NTT. Om terug te keren naar bovenstaand voorbeeld. Stel dat AS10 en AS11 geen peering overeenkomst hebben met elkaar, maar dat de eerste transit inkoopt bij AS1 en de tweede bij AS12, dan gaat het verkeer als volgt: AS10 - AS1 - AS2 - AS11. Je snapt dat dit suboptimaal kan zijn en voor meer latency en lagere downloadsnelheden kan zorgen.
Dan DTAG oftewel AS3320. Dit is inderdaad het netwerk van Telekom in Duitsland. Maar, daarnaast is het óók de transitprovider van Deutsche Telekom. Een transitprovider en dus geen Exchange. Dit transitnetwerk heeft points of presence (simpelweg routers en interconnects met andere providers) over de hele wereld. De kaart met PoPs vind je hier:
https://globalcarrier.telekom.com/network (even op IP Transit klikken). Je ziet daar een PoP in Amsterdam en een interconnect in Rotterdam. Dat gaat dus al niet per definitie naar Duitsland.
DTAG is niet zomaar een transitprovider, maar een zogenaamde
tier 1 provider. Heel eenvoudig uitgelegd: een groep zeer grote transitproviders die altijd een gratis peering overeenkomst hebben. Bovendien maken deze een interconnect in iedere stad waar ze samen aanwezig zijn. Dus ook in Amsterdam. Aanwijzing 2 dat het niet altijd naar Duitsland gaat.
Als ik traceroutes uitvoer vanaf verschillende locaties, dan zie ik ook dat de latency in lijn der verwachting is met verkeer dat het land niet uitgaat. Bijvoorbeeld
deze screenshot laat zien dat de ping van de laatste router van DTAG praktisch even hoog is als die van de laatste van KPN. Die geeft haar routers in tegenstelling tot DTAG wel namen, waardoor direct duidelijk is waar de router staat. In Amsterdam. En daar wordt het verkeer ook overgegeven aan DTAG. Wat die Duitse vlaggetjes daar dan doen? Het ip-adres is in Duitsland geregistreerd en verder kijken dit soort apps niet.
Hier zie je hetzelfde gebeuren met routers van KPN in Duitsland, maar dan omgekeerd.
Omdat Telekom haar routers geen publieke naam geeft, is hard bewijs onmogelijk. Maar het is duidelijk dat dit niet via Duitsland gaat. Net zoals het verkeer van Tele2 niet allemaal
via Zweden gaat.
Hier vind je nog een aantal screenshots waardoor duidelijk wordt dat het verkeer Nederland niet uitgaat. Overal is de latency zeer laag en de laatste router met naam in Amsterdam. Bij Level3 nog wel het duidelijkst. De 80.157.x.x ip-adressen zijn dus van DTAG.
Wil dit dan zeggen dat het verkeer altijd in Nederland blijft? Nee, dat niet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat DTAG een directe link met Facebook, Google of Twitter heeft in Frankfurt. Dan gaat dit verkeer dus naar Frankfurt in plaats van Amsterdam.
Ook viel me op dat de transitprovider Telia verkeer via Hamburg routeert. Ook vanuit Nederland. Dan gaat het dus wel via Duitsland. Aangezien veel gameservers in het netwerk van Telia staan, betekent dit dat het wel degelijk implicaties kan hebben. Dat is direct ook het netwerktechnische nadeel. Met een mix van transit en peering heb je hier minder last van dat je transitprovider niet altijd de beste routes geeft. Nu wel. Overigens is Telia ook zo’n tier 1, dus daar moeten ze samen uit kunnen komen.
Overigens is het een op zijn minst interessante ontwikkeling. Ziggo doet dit al heel lang inderdaad, KPN maakt er zich naar mijn mening maar half schuldig aan. Maar nu is het heel erg zichtbaar. T-Mobile dumpt zijn abonnementen om er aan de andere kant ook iets aan te verdienen. Lijkt me zeker een verhaal inzitten, maar kan me voorstellen dat hier weinig tijd voor is.
Edit: tot slot nog
een traceroute vanaf mijn server in Frankrijk met ineens een router van DTAG die wel een naam heeft. Om het echt duidelijk te maken:
https://imgur.com/a/lGJ9o1o
[
Voor 4% gewijzigd door
ep667 op 29-10-2019 23:52
]