Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorenda
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-12-2019
Hoi,

Ik heb niet zo veel verstand van camera's maar ik wil graag voor mijn sony A6000 een 50 mm lens zodat ik portretfoto's kan maken. Nu kan ik nergens een passende lens vinden. De lenzen die 50 mm zijn krijgen toch een ander brandpuntafstand 70-75 mm lees ik op allerlei fora en dat wil ik niet. Omdat ik vooral voor de fun gebruik is mijn maximale budget eigenlijk ook 250 euro maar ook buiten dit budget vind ik niks.
Klopt het wat ik zeg of heeft iemand een tip voor een lens die ik zou kunnen aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:24
@Dorenda: Deze vraag mag wel in een nieuw topic. Bij dezen dus :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
50mm is op jouw camera inderdaad vergelijkbaar met 75mm op een fullframe camera, zoals de Sony A7-serie.

Een 35mm is op jouw camera vergelijkbaar met een 52,5mm op een fullframe camera. Dat komt dus meer overeen met wat je zoekt.

Echter, 75mm is voor portretten van schouders en hoofd wat geschikter dan 52,5mm, want je hebt dan wat minder last van perspectiefvertekening. 52,5mm is meer geschikt voor portretten waarbij de hele torso wordt getoond.

Check dus even wat je wilt.

De Sony E 35mm f1.8 OSS schijnt een prima objectief te zijn voor als je 52,5mm wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Kwintessens op 29-10-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorenda
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-12-2019
@Wormaap Thks!
@Kwintessens Dank voor de tips, ik ga idd nog even na wat ik dan de beste optie vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:29
Ik heb sinds kort de 50mm lens voor mijn A6500 camera. Tot nu toe een zeer fijne lens al heb ik nog maar weinig portretten geschoten.
De lens is lekker compact en licht van gewicht. De foto's die ik tot nu toe geschoten heb zijn zeer scherp en zonder vervormingen. Tot nu toe dus zeer tevreden met de kanttekening dat ik de lens nog geen 2 weken in bezit heb.

Ik heb ook de 18-105 mm zoomlens en als ik voorheen portretten heb gemaakt was dit meestal op minimaal 50mm (75 op full frame) of nog verder ingezoomd. Dit waren dan voornamelijk foto's van alleen het gezicht.

Bij kamera express voor 269 euro (momenteel met cashback actie maar 244 euro). Dus past precies binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:25
De 30mm F.1.4 van Sigma is ook erg fijn (en lichtsterk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaggyEggs
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 12:52
Heb zowel de sony 35mm en 50mm gehad (beide APSC).

De 50mm maakt idd betere plaatjes en is zelfs goedkoper. Maar 50mm is best wel onhandig. Je kan echt alleen maar gezichtsportretten maken. Voor andere zaken is 50mm te krap. Zeer specifieke purpose lens dus.

Dat is de reden dus ook dat ik uiteindelijk de 35mm heb gehouden al is die optisch iets minder.

Als je 50+mm portretten wilt doen zou ik voor een zoom lens gaan (f4) dan ben je toch wat flexibeler en kan je hem wat vaker gebruiken. Anders lijkt de sigma 30mm 1.4 mij een goede keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door SwaggyEggs op 06-11-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
SwaggyEggs schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:28:
Maar 50mm is best wel onhandig. Je kan echt alleen maar gezichtsportretten maken. Voor andere zaken is 50mm te krap. Zeer specifieke purpose lens dus.
Voor gezichtsportretten (Aps-C) vind ik 85mm prettiger dan 50mm. 50mm is idd een tamelijk specifieke lens, maar dan eerder voor een compleet persoon of groep. (bij sportevenementen doe ik er graag de prijsuitreiking mee, of overzichtsfoto's) Of spelende kinderen buiten. (binnen net iets te lang, daar beter 35mm)
Een 35mm (op Aps-C) is een allrounder voor bijna alles. (is ongeveer het perspectief van het menselijk oog)
Als je één prime voor Aps-C aan wil schaffen, die veelzijdig inzetbaar is, dan zou ik eveneens voor de aanbevolen 35mm (of alternatief 30mm, dat maakt niet veel uit) gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Je kunt rond die 50mm zoeken; mijn voorkeur ligt wat hoger dan 50mm.

En er is echt wel wat binnen jouw budget.

Sony 55-210
Sigma 60mm f/2.8

Als je handmatig kunt scherpstellen (en vroeger deed iedereen dat, dus het kan):

Op AliExpress: De Meike 85mm (€175), Lightdow 50mm (€70).

Met een adapter (kost je €8 op AliExpress) kun je oudere lenzen op je camera zetten:
een 50mm van marktplaats (€25)
een 135mm uit de kringloop (€15)
een Helios-44 uit Rusland (eBay): €45.
Pagina: 1