elektrische verwarming maken met weerstandsdraad

Pagina: 1
Acties:

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een schuifpui en die is voorzien van enkel glas. Helaas is dit hierom ook absoluut niet goed geïsoleerd. Hierom wil ik graag een elektrische (vloer) verwarming maken uit weerstandsdraad en een voeding. Deze draad zal ik uitleggen en verwerken onder een stukje tapijt. Nu is dus mijn vraag hoe ik dit moet doen.

Ik wil het liefst simpelweg een netwerkadapter gebruiken waarop ik het weerstandsdraad aansluit. Maar welk vermogen zal ik nodig hebben om een beetje warmte te produceren? En waar moet ik allemaal rekening mee houden, uiteraard dat het tapijt niet in de fik zal vliegen... En verder, Iemand tips?

• melvinlunenborg
Hallo allemaal,

Ik heb een schuifpui en die is voorzien van enkel glas. Helaas is dit hierom ook absoluut niet goed geïsoleerd. Hierom wil ik graag een elektrische (vloer) verwarming maken uit weerstandsdraad en een voeding. Deze draad zal ik uitleggen en verwerken onder een stukje tapijt. Nu is dus mijn vraag hoe ik dit moet doen.

Ik wil het liefst simpelweg een netwerkadapter gebruiken waarop ik het weerstandsdraad aansluit. Maar welk vermogen zal ik nodig hebben om een beetje warmte te produceren? En waar moet ik allemaal rekening mee houden, uiteraard dat het tapijt niet in de fik zal vliegen... En verder, Iemand tips?

Verwijderd

Dikke gordijnen!

(zonder gloeidraad)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-02 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Netwerk adapter :? je wilt dit via POE gaan doen ofzo :?

Ik denk dat je je gruwelijk verkijkt in hoeveel watt je nodig hebt om een (ongeisoleerde) vloer te verwarmen.
Dat red je niet met een paar 100 Wat. Dan heb je het echt over 1000 Watt om te beginnen.

kijk eens bij iets als https://www.vloerenverwar...ktrische-vloerverwarming/

[ Voor 42% gewijzigd door heuveltje op 29-10-2019 17:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• melvinlunenborg
heuveltje schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:58:
Ik denk dat je je gruwelijk verkijkt in hoeveel watt je nodig hebt om een (ongeisoleerde) vloer te verwarmen.
Dat red je niet met een paar 100 Wat.
Ff een kleine note, Ik hoef alleen maar de kou die van buiten komt te compenseren. Niet de ruimte verder te verwarmen.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
melvinlunenborg schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

Ff een kleine note, Ik hoef alleen maar de kou die van buiten komt te compenseren. Niet de ruimte verder te verwarmen.
Hoe groot is die pui? Ik denk dat je je aardig verkijkt op wat daar naar buiten verdwijnt...
Sowieso een netwerkadapter en gloeidraad....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 00:38
Enkel glas heeft U waarde van 5,7 W/m²K
Oftewel: bij elke graat temperatuurverschil tussen binnen en buiten is er 5,7W nodig per m² glas.
Stel: buiten 2 graden, binnen 20 = 18 graden verschil.
Bij een pui van 3 m² heb je dan 5,7 x 18 x 3 = 307,8W nodig ter compensatie.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
melvinlunenborg schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

euh... de kou die van buiten komt compenseren... dat is de definitie van een ruimte verwarmen.

Waar moest die kou anders vandaan komen dacht je?

Een schuifpui, dan heb je het al snel over >4 m2 enkel glas. Enkel glas heeft een u-waarde van ongeveer 5,7.

Als het buiten 0 graden is, verlies je dus 4*20*5,7 = 456 watt door het glas, en dan hebben we het nog niet over de kozijnen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:42
brambo123 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:04:
Enkel glas heeft U waarde van 5,7 W/m²K
Oftewel: bij elke graat temperatuurverschil tussen binnen en buiten is er 5,7W nodig per m² glas.
Stel: buiten 2 graden, binnen 20 = 18 graden verschil.
Bij een pui van 3 m² heb je dan 5,7 x 18 x 3 = 307,8W nodig ter compensatie.
En dat is dan zonder stromingsverlies, tenzij je die verwarmingsmat gelijkmatig verdeeld op de ruit plakt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Tip: Stop er maar mee en zoek naar andere oplossingen..

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met hierboven, klinkt als het begin van een heel slecht plan :X

Tip: neem gordijnen en sluit ze op koude dagen. Scheelt al enorm in de tocht.

🖥️ | 🚗

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet doen. Weerstandverwarming kost enorm veel vermogen en een "netwerkadapter" met "weerstandsdraad" gaat dat niet leveren.
Doorsparen voor HR glas?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
melvinlunenborg schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:56:
Ik wil het liefst simpelweg een netwerkadapter gebruiken waarop ik het weerstandsdraad aansluit.
Een wat?

Tip; enkel glas rooien en vervangen door HR++(+).

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2019 19:02 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Bel meteen ook de brandweer als je dit gaat doen!

Geen enkel deel van dit plan is een goed idee.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
Er zijn complete elektrische vloerverwarmingsmatten verkrijgbaar. Sommigen daarvan zijn geschikt om onder tapijt te leggen. Kijk bijvoorbeeld hier eens:

https://www.hornbach.nl/c...sche_vloerverwarming.html

Hier heb je een voorbeeld van een compleet systeem:

https://www.toolstation.n...i2DrmkV0OEsxoC4CQQAvD_BwE
Pagina: 1