Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ISaFeeliN
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:18
Met de deur in huis vallen:

In den beginnen werkte ik voor bedrijf A (super klein bedrijf met 12 man).
Bedrijf B (wat groter, ca 100 man) heeft bedrijf A een paar jaar geleden over genomen (ca. 4-5 jaar geleden).
Bedrijf C (heul groot bedrijf), zo bleek later, had bedrijf B toen al over genomen (paar maanden ervoor), maar de originele oprichters van bedrijf B zijn in functie gebleven tot ca. twee jaar geleden, toen Bedrijf C de boel echt begon over te nemen (rust behouden in de toko natuurlijk).

Inmiddels gaat Bedrijf C steeds verder, en onlangs is aangekondigd dat er een 'harmonisatie' van arbeidsvoorwaarden gaat komen, en we opnieuw in salaris schaal gaan worden ingedeeld afhankelijk van functie. Verder verandert praktisch alles: pensioen, lease auto (waarschijnlijk niet meer verlengd) en mogelijk zelfs werk locatie. Ik geloof dat alleen het aantal vakantiedagen gelijk blijft. Waar ik nu dus nog salaris krijg van bedrijf B, zal dat in 2020 van Bedrijf C zijn.

Nu wordt daar veel over gezegd tijdens meetings/bijeenkomsten, maar het is veelal wollig en echte details ontbreken. Er zouden gesprekken komen en er komen onderhandelingen. Inmiddels duurt het nog maar 2 maanden voordat het 2020 is, en mijn vraag luidt dan ook: hoe lang mag Bedrijf C wachten met concrete informatie, wat het voor mij gaat betekenen? Ik bedoel, als ik er ineens een paar honderd euro op achteruit ga, wil ik niet op het laatste moment gaan zoeken naar iets anders.

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14-02 14:09
In 2009 heb ik hier ook mee te maken gehad en hier ging men vanuit dat jij er niet slechter van zou worden. Er werd dan geprobeerd om compromissen te sluiten om alsnog naar één CAO/arbeidsvoorwaarden te kunnen gaan.

Ik zou dus rustig afwachten en ik snap wel dat veel mensen paniek gaan zaaien, maar ik zou het echt even aankijken.

Jij moet ook nog akkoord gaan met een nieuw arbeidscontract met nieuwe arbeidsvoorwaarden en tegen die tijd weet jij dan al lang of het goed gaat komen of niet.

• ISaFeeliN
Afwachten is juist wat ik niet wil doen, eigenlijk ..

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-02 12:03

garriej

Ik las ondertieten.

ISaFeeliN schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:43:
Afwachten is juist wat ik niet wil doen, eigenlijk ..
Dan heb je twee opties.

1. in gesprek gaan met mensen waarmee je concrete afspraken kan maken
2. ander werk zoeken.

iRacing Profile | Youtube

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-02 14:19

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Ga eens met mensen van de ondernemersraad praten, want die zijn er sowieso bij betrokken.

Wat er in principe gaat gebeuren is dat je een nieuwe arbeidscontract van bedrijf C aangeboden wordt. Deze kan je natuurlijk weigeren wanneer je er op achteruit gaat.
Dan blijf je dus in dienst van bedrijf B. Ik weet alleen niet wat er gebeurt met lopende arbeidscontracten als bedrijf B opgeheven wordt. Hier bestaat vast wel wet -en regelgeving voor.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:54

t_captain

Moderator General Chat
Lastige situatie.

De belangrijkste thema's zijn er twee: organisatie en arbeidsvoorwaarden.

1. (organisatie) Jij hebt ooit gekozen voor een klein bedrijf. Nu kom je terecht in een groot bedrijf en dat is op veel vlakken anders. Er ontstaan misschien nieuwe mogelijkheden (bredere markt, bredere portfolio aan producten en diensten?). Maar tegelijk worden veel zaken formeler en lijnen indirecter. Zaken die je voorheen over een kop koffie met de directeur regelde, moeten ineens via een formulier naar een HR servicedesk ofzo.

Maak je een inschatting hoeveel er feitelijk gaat veranderen: hoe autonoom of geintegreerd wordt jouw bedrijfsonderdeel? En actualiseer je eigen keuze tussen MKB en corporate. Misschien past de cultuur minder goed bij jou. Of juist beter, dat kan natuurlijk ook.

2. (arbeidsvoorwaarden)
Eerst het juridisch kader. Juridisch heb je een aantal rechten bij rechtsopvolging van je arbeidsovereenkomst. De belangrijkste arbeidsvoorwaarden zijn beschermd. Salaris mag niet verlaagd worden, secundaire arbeidsvoorwaarden moeten worden voortgezet of afgekocht. Pensioen is wat minder beschermd. Als de nieuwe werkgever geen pensioenregeling heeft, moet de huidige regeling worden voortgezet of afgekocht, maar als er wel een regeling is dan mag de eigenaar iedereen daarin stoppen, dat telt als "voortzetten". Ook als deze slechter is dan de regeling die je nu hebt.

Los van alle juridische zaken, is er echter 1 hoofdvraag: hoe goed of slecht zorgt de nieuwe eigenaar voor zijn personeel? Stel dat de totale beloning daar gelijk of beter ligt dan bij jullie. Dan hoef je niet veel te vrezen. Werkgever krijgt er wat personeel bij dat niet "te duur" is, en heeft bovendien de intentie om dit vast te houden teneinde de activiteiten voort te zetten. Dan kun je misschien wel een aantrekkelijke loonsverhoging tegemoet zien, of een aardige loyaliteitsbonus. Om je maar tevreden te houden en op je plek te houden.

Worden jullie echter veel beter betaald dan vergelijkbare functies elders in het bedrijf, dan is dit het begin van een vervelende periode. Loonsverhogingen die keihard op 0 gaan ("boven schaalmaximum"), misschien komt er over enkele jaren zelfs een soort beleid om mensen naar de uitgang te duwen. In dat scenario kun je verwachten dat er over 5 jaar niemand van je huidige collega's meer in dienst is. Dan is het waarschijnlijk beter om op korte termijn een nieuwe baan te zoeken.

• Poenzkie
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14-02 11:28

Poenzkie

Just being Hendrick

Standeman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:13:
Ga eens met mensen van de ondernemersraad praten, want die zijn er sowieso bij betrokken.

Wat er in principe gaat gebeuren is dat je een nieuwe arbeidscontract van bedrijf C aangeboden wordt. Deze kan je natuurlijk weigeren wanneer je er op achteruit gaat.
Dan blijf je dus in dienst van bedrijf B. Ik weet alleen niet wat er gebeurt met lopende arbeidscontracten als bedrijf B opgeheven wordt. Hier bestaat vast wel wet -en regelgeving voor.
Hou er wel rekening mee dat als je weigert er ook bedrijven zijn die het er dan alsnog gewoon doorheen duwen. Ik heb dit zelf meegemaakt bij een multinational. Ik was het niet eens met het gestelde aanbod, bedrijf ging het toch doorvoeren, eenzijdig. Rechtsbijstand gaf aan dat ondanks ik er op achteruit ging op de lange termijn, het waarschijnlijk toch stand ging houden bij een rechter omdat er overgangstermijnen werden geboden voor bijv. de leaseauto. Bij grote bedrijven ben je maar een nummer.

• ISaFeeliN
Thanks all. Ik ben wat wijzer geworden. Ik was al bezig met een ander bedrijf, maar zoals altijd voelt het heel erg eng aan om zomaar iets af te kappen waar je al jaren zit en flink wat perks hebt opgebouwd. Maar het zal waarschijnlijk toch gaan gebeuren..
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True