Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arcadius
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 27-01 12:23
Dag allemaal,

Ik heb onlangs ergens gesolliciteerd, een kleine baan voor 8 uur in de week. Bij de sollicitatie stond dat het tijdelijk was (voor drie maanden). Maar tevens dat het wellicht uit te breiden viel na die periode naar 16 uur in de week. Ik werd aangenomen (het is een soort adviseur rol)

Ik rekende op een gewoon arbeidscontract. Maar ik kreeg de vraag wat mijn dagprijs was, of dat ik "verloond" wilde worden. "gewoon loondienst", zei ik toen.

Nu heb ik een "Overeenkomst voor opdracht" gekregen. Dat lijkt een soort freelance ding te zijn. Met wat googlen heb ik begrepen dat zo'n "OvO" contract handig is voor werkgevers, want geen vakantiegeld en bij ziekte geen betaling.

Maar mijn vraag : zijn er ook voordelen voor de werknemer bij zo'n OVO constructie?

Arcadius wijzigde deze reactie 29-10-2019 14:27 (3%)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dit soort reacties zijn ongewenst, laat dat in ververvolg aub.

Ardana wijzigde deze reactie 29-10-2019 18:09 (80%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
In feite heb je een contract voor een ZZPer gekregen. Dat betekend dat je nu zelf verantwoordelijk bent voor zo'n beetje alles wat met arbeidsrecht te maken heeft
- Belasting afdracht
- Verzuim (ben je ziek dan krijg je niet betaald)
- arbeidsongeschiktheid (je bent dus niet verzekerd voor arbeids ongeschiktheid!)

Je bent nu dus zeker niet in loondienst. Nog sterker; aangezien je niet ingeschreven staat bij KVK maar wel BTW plichtig bent heb je nu een probleem en kun je niet betaald worden.....

Je bent nu geen werknemer. Je hebt nu dus ook geen voordelen. En als je nu hetzelfde uurloon krijgt als wat je in loondienst verwachtte ben je veel slechter af. Ik zou sterk adviseren om niet te tekenen en te zeggen dat je een arbeidscontract verwacht, geen ZZP contract

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-02 10:51
Dagprijs van 500 euro. Aanmelden belastingdienst voor een BTW-nummer. Zelf AOV afsluiten (kost paar tientjes per maand) Aansprakelijkheid even goed afdekken in overeenkomst! Verzekeren tegen ongelukje als iets omstoten is niet zo'n probleem. Verzekering voor fouten in je werk is lastiger en duurder.

Voordeel voor jou? Een heel aardig inkomen voor een bijbaan :D

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Arcadius
Croga schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:38:
In feite heb je een contract voor een ZZPer gekregen. Dat betekend dat je nu zelf verantwoordelijk bent voor zo'n beetje alles wat met arbeidsrecht te maken heeft
- Belasting afdracht
- Verzuim (ben je ziek dan krijg je niet betaald)
- arbeidsongeschiktheid (je bent dus niet verzekerd voor arbeids ongeschiktheid!)

Je bent nu dus zeker niet in loondienst. Nog sterker; aangezien je niet ingeschreven staat bij KVK maar wel BTW plichtig bent heb je nu een probleem en kun je niet betaald worden.....

Je bent nu geen werknemer. Je hebt nu dus ook geen voordelen. En als je nu hetzelfde uurloon krijgt als wat je in loondienst verwachtte ben je veel slechter af. Ik zou sterk adviseren om niet te tekenen en te zeggen dat je een arbeidscontract verwacht, geen ZZP contract
Wow, dank je! Die BTW plicht had ik uberhaupt niet bedacht. Het gaat maar om een klein baantje van 8 uur in de week, en al dat gedoe met BTW zou wel veel rompslomp geven.

Overigens wel relevant : ik solliciteer vanuit de WW, dus al het geld zal ik sowieso moeten afdragen (dus hoogte van het loon maakt mij niet zoveel uit). WW loopt nog door tot januari 2021 en betreft maximale hoogte.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Arcadius schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Wow, dank je! Die BTW plicht had ik uberhaupt niet bedacht. Het gaat maar om een klein baantje van 8 uur in de week, en al dat gedoe met BTW zou wel veel rompslomp geven.

Overigens wel relevant : ik solliciteer vanuit de WW, dus al het geld zal ik sowieso moeten afdragen (dus hoogte van het loon maakt mij niet zoveel uit). WW loopt nog door tot januari 2021 en betreft maximale hoogte.
Dan zal ik eerst contact opnemen met het UWV. Dit maakt het allemaal een stuk complexer. Ga er maar vanuit dat er WW wordt ingehouden (of moet terugbetalen) naar gelang het bedrag dat je verdient. De vraag is of je er überhaupt op vooruit gaat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Zarathustra schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:44:
Dagprijs van 500 euro. Aanmelden belastingdienst voor een BTW-nummer. Zelf AOV afsluiten (kost paar tientjes per maand) Aansprakelijkheid even goed afdekken in overeenkomst! Verzekeren tegen ongelukje als iets omstoten is niet zo'n probleem. Verzekering voor fouten in je werk is lastiger en duurder.

Voordeel voor jou? Een heel aardig inkomen voor een bijbaan :D
De meest eenvoudige AOV kost een euro of 100 per maand. Dat gaat overigens zowieso een probleem worden omdat TS zal moeten kunnen aantonen dat hij het verzekerde bedrag realistisch in omzet gedraaid heeft de afgelopen tijd.
Zelfstandigen verzekering nog eens zo iets.
Pensioen verzekering er bij. sociale lasten..... en plotseling blijft er nog maar heel weinig over van die €500.....
Arcadius schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:46:
Dat is nog een heel ander moeras..... Wat moet je als ZZPer afdragen dan? Je factuur bedrag? Je netto loon? Je bruto winst? Dat moet je echt niet willen....

• Arcadius
Standeman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:49:
[...]

Dan zal ik eerst contact opnemen met het UWV. Dit maakt het allemaal een stuk complexer. Ga er maar vanuit dat er WW wordt ingehouden (of moet terugbetalen) naar gelang het bedrag dat je verdient. De vraag is of je er überhaupt op vooruit gaat.
Ik ga er vanuit dat het mij geen cent op zal leveren, omdat ik alles zal moeten afdragen aan het UWV. Maar dat vind ik volkomen terecht.

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-02 10:51
@Croga ik ging even uit van jonge starter met beperkte duur dekking AOV. Dan kan het voor minder. Pensioenopbouw is dan ook nog niet zo'n ding. Aantonen bestendige omzet had ik niet aan gedacht.

Maar met WW achtergrond er bij zou ik ook zeggen: niet doen!

Mooi dat je het niet om het geld te doen is. Maar je haalt je zo een berg rompslomp op de hals waar je niets voor terug krijgt.

Zarathustra wijzigde deze reactie 29-10-2019 14:58 (20%)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Als je geen ambitie hebt om te gaan ondernemen heb je niks aan zo’n overeenkomst.
Als de opdrachtgever echt geen dienstverband wil dan zou je nog via een uitzendbureau kunnen gaan werken of via een payrol bedrijf.

• ViperXL
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 25-02 13:11
Als je in de WW zit dan moet je uit de WW stappen en als ZZP'er aan het werk (mocht je niet in gewone loondienst willen). In loondienst moet je het afdragen indien je onder je WW uit komt.

Voor jou is ZZP'er worden dus niet interessant gok ik, TENZIJ, je mag werken met behoudt van uitkering. Ik weet uit het verleden dat CWI/UWV een soort startersregeling had waarbij je vanuit de WW voor jezelf kon beginnen.

BTW is niet een grote rompslomp ;) alles eromheen en het starten van een onderneming ansich is het meeste werk.

• Arcadius
Allemaal hartelijk dank voor de adviezen, ik heb ze keurig laten weten een arbeidscontract te verwachten. Het gedoe is nog veel extremer dan ik had verwacht dat bij een OVO opdracht komt kijken.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:53

t_captain

Moderator General Chat
De inzet is sowieso tijdelijk? Dan is een OvO veel gunstiger. Tenminste, als er een fatsoenlijk tarief opstaat en geen bedrag dat lijkt op een uurloon van een werknemer.

Iets zegt me dat dat niet het geval is.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:40
Even een misverstand uit de wereld helpen. In de meeste gevallen loont het om (deels) te gaan werken wanneer je een ww-uitkering ontvangt.

Voorbeeld:
Maandloon voor ww-uitkering van €2000. Daarvan 70% (3e maand en verder) is €1400.
Stel dat je zou gaan werken en €1000 gaat verdienen betekent dit: 2000 - 1000 = 1000 x 70% = 700. Totaal dus €1000 + €700 = €1700.
Verschil van +€300 t.o.v. niet werken.

Pas wanneer je 87,5% of meer gaat verdienen van je oude maandloon, stopt je ww-uitkering. Je kunt dus prima deels gaan werken met behoud van een ww-uitkering.

Een zzp-constructie zou ik ook niet zien zitten. Zoek idd eerst naar een betaalde baan in loondienst, maar let wel: na 6 maanden is in principe al het werk passend.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 11:18
Bij WW worden de verdiensten toch niet 1 op 1 afgetrokken maar gaat het om de uren die je hebt gewerkt? Die uren worden tegen een tarief afgetrokken van de uitkering. Werken kan dus lonen naast je WW. Ik denk idd wel dat indien je structureel meer verdient dan de uitkering de WW zal stoppen.

De vraag die ik hier heb is of de verhouding tussen de "opdrachtgever" en jou als werk uit een arbeidsovereenkomst kan worden gekwalificeerd. Indien alles erop wijst dat het een verkapte vorm van loondienst is schuilt er een risico. Het is een waslijst van issues die er kunnen ontstaan en teveel omhier op te gaan rakelen.

Ben je wel zelfstandig feitelijk of is er sprake van gezag etc? Heb je een verzekering? Voorzover het dit niet is ben je wel een ZZP'er? Indien je 1 opdrachtgever hebt en verder niets kan je twijfelen of je gebruik mag maken van de fiscale voordelen van een ZZP 'er.

Een echte ZZP ér worden vind ik niet heel ingewikkeld trouwens

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:57
remzor schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:46:
Even een misverstand uit de wereld helpen. In de meeste gevallen loont het om (deels) te gaan werken wanneer je een ww-uitkering ontvangt.

Voorbeeld:
Maandloon voor ww-uitkering van €2000. Daarvan 70% (3e maand en verder) is €1400.
Stel dat je zou gaan werken en €1000 gaat verdienen betekent dit: 2000 - 1000 = 1000 x 70% = 700. Totaal dus €1000 + €700 = €1700.

Pas wanneer je 87,5% of meer gaat verdienen van je oude maandloon, stopt je ww-uitkering. Je kunt dus prima deels gaan werken met behoud van een ww-uitkering.

Een zzp-constructie zou ik ook niet zien zitten. Zoek idd eerst naar een betaalde baan in loondienst, maar let wel: na 6 maanden is in principe al het werk passend.
Vergeet ook arbeidskorting niet, die krijg je niet over uitkering maar wel over loon uit arbeid.
Zo kan het bruto-netto nog zelfs wat interessanter worden dan het rekenvoorbeeld.
Overigens is het rekenvoorbeeld puur bruto, dus het verschil wordt netto waarschijnlijk kleiner.

daan! wijzigde deze reactie 01-11-2019 09:47 (4%)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:46:

Voorbeeld:

Het loont toch altijd om weer te gaan werken? Ook al ga je er persoonlijk niet op vooruit, de werkgever betaalt je salaris en daarover belastingen, pensioen en ziekteverzuim. Anders betaalt het UWV dit allemaal dus de belastingbetaler. Vaak is het beginnen met werken weer een stap de goede richting op.
Lijkt mij.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:40
@LucyLG Het gaat om het rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst, artikel 7:610a BW. Interessant voor @Arcadius om eens op te zoeken.

@daan! Klopt, rekenen doen we altijd alleen met bruto bedragen. Was ter illustratie aangezien ik in dergelijke topics altijd veel aannames zie ;)

@Viper® Dat denk ik ook. Maar dat was niet zozeer de kwestie, meer een moreel standpunt.

• Arcadius
Mijn WW is bruto iets van €3058 per maand, ofwel het maximale bedrag. Ik kan mij herinneren dat er dan weinig mogelijkheden zijn om iets te verdienen zonder dat je het terug hoeft te geven aan het UWV. Maar misschien zit ik er naast.

On topic nog even : het betreft een OvO dat verloond wordt. Dus ik hoef mij niet in te schrijven als ZZP-er, hoeft geen BTW in rekening te brengen etc. Het betreft slechts een tijdelijke klus, dus daar ben ik blij mee (weinig administratief gedoe).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True