Tikkende geluiden, haperingen en BSOD na upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09 06:32
Beste Tweakers,

Sinds ik mijn computer heb geüpgrade (CPU, geheugen, videokaart, andere voeding, behuizing) naar onderstaand systeem, ervaar ik een aantal problemen:

- Spellen stotteren en krijg soms zelfs een BSOD + herstart PC.
- Luide tikkende geluiden uit mijn linker speaker. Dit gaat gepaard met het stotteren in games.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, hierbij een overzicht:

- Nieuwste Adrenalin drivers geïnstalleerd (19.10.2 zo uit mijn hoofd).
- AMD audio driver verwijderd via Apparaatbeheer en PC gereset.
- Realtek Audio drivers van moederbord geïnstalleerd. Dit maakte het veel erger. Vanaf toen stotterde en tikte YouTube zelfs al.
- BIOS geüpgrade naar de laatste versie (6.0).

Wat ik ook raar vond is dat ik tijdens het draaien van Memtest 4000+ foutmeldingen kreeg. Op dat moment had ik XMP profile 1 en 3200mhz geselecteerd in de BIOS. Toen ik deze instellingen gisterenavond op standaard terugzette kreeg ik totaal geen foutmeldingen.

Mijn focus ligt op dit moment bij de videokaart aangezien daar ontzettend veel klachten over zijn. Hebben jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb zelf nog twee strohalmpjes die ik kan proberen:

- Windows 10 opnieuw installeren. Dit is een bestaande installatie van voor de upgrade.
- mijn oude 4gb bankjes erin drukken en kijken of het dan goed gaat.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,01€ 125,01
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 449,50€ 449,50
1BehuizingenSharkoon QB One€ 36,04€ 36,04
1ProcessorkoelingArctic Alpine 64 PLUS€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,44

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:42
Wat was het vorige systeem?
Als dit niet hetzelfde moederbord/ryzen 1000 serie cpu was, zou ik als eerst windows opnieuw installeren.
Ondanks dat Windows 10 vrij robuust is, vind die vaak de overgang van de een chipset naar de andere toch niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
achondar schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:49:
Wat was het vorige systeem?
Als dit niet hetzelfde moederbord/ryzen 1000 serie cpu was, zou ik als eerst windows opnieuw installeren.
Ondanks dat Windows 10 vrij robuust is, vind die vaak de overgang van de een chipset naar de andere toch niet fijn.
Het moederbord was hetzelfde. Ik had eerst een Ryzen 2400G APU zonder videokaart en andere RAM geheugen (2x4gb Corsair LPX Vengeance 3000mhz). Ook had ik een andere voeding (520w Seasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technoane schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:13:
[...]

Het moederbord was hetzelfde. Ik had eerst een Ryzen 2400G APU zonder videokaart en andere RAM geheugen (2x4gb Corsair LPX Vengeance 3000mhz). Ook had ik een andere voeding (520w Seasonic).
Heb je die Seasonic nog? Ga daar eens mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Verwijderd schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Heb je die Seasonic nog? Ga daar eens mee testen.
Helaas mis ik daar kabels van. Kan de videokaart er niet op aansluiten. Kan het zijn dat de voeding te zwak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Technoane schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

Helaas mis ik daar kabels van. Kan de videokaart er niet op aansluiten. Kan het zijn dat de voeding te zwak is?
Misschien niet zwak maar wel brak.

Je RAM staat op de QVL, daar zou het eigenlijk niet aan moeten liggen, maar je zegt dat een XMP profiel wel errors geeft en zonder niet. Draait het dan ook op 3200mhz?

En je hebt wel memtest gedaan zonder XMP, heb je ook gewoon geprobeerd te gamen of streamen zonder XMP profiel actief?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Technoane schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

Niet zozeer te zwak maar misschien niet in orde.
Hoor je die tikkende geluiden ook op een koptelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Wintervacht schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:45:
[...]

Misschien niet zwak maar wel brak.

Je RAM staat op de QVL, daar zou het eigenlijk niet aan moeten liggen, maar je zegt dat een XMP profiel wel errors geeft en zonder niet. Draait het dan ook op 3200mhz?

En je hebt wel memtest gedaan zonder XMP, heb je ook gewoon geprobeerd te gamen of streamen zonder XMP profiel actief?
Nu getest met en zonder XMP profiel. Probleem blijft. Ook met mijn oude 2x4gb bankjes blijft het probleem. Ook heb ik een schone installatie van Windows uitgevoerd, helaas verhelpt ook dat mijn probleem niet.

Misschien maar eens een andere voeding bestellen en proberen of het daar aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
Technoane schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:20:

Misschien maar eens een andere voeding bestellen en proberen of het daar aan ligt?
Als je nog binnen de bedenktijd zit kan je de Cooler master maar beter terug sturen want die is niet geschikt voor de huidige generatie hardware. Je hebt een slechte Seasonic gewisseld voor een net zo slechte Cooler Master MWE. Als het nu de MWE Bronze V2 was dan zou het anders zijn maar helaas. Haal dus minimaal de V2 pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Uszka schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:26:
[...]

Als je nog binnen de bedenktijd zit kan je de Cooler master maar beter terug sturen want die is niet geschikt voor de huidige generatie hardware. Je hebt een slechte Seasonic gewisseld voor een net zo slechte Cooler Master MWE. Als het nu de MWE Bronze V2 was dan zou het anders zijn maar helaas. Haal dus minimaal de V2 pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2
Bedankt voor je reactie. Ik zal een goede voeding zoeken die geschikt is voor mijn case (max. diepte 145mm en niet modulair). Hebben jullie misschien suggesties? :) Ik zit ook te denken om minimaal voor 650w te gaan voor de zekerheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Technoane schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zal een goede voeding zoeken die geschikt is voor mijn case (max. diepte 145mm en niet modulair). Hebben jullie misschien suggesties? :) Ik zit ook te denken om minimaal voor 650w te gaan voor de zekerheid..
Effe tussendoor: hoezo niet modulair? Omdat ze schaars zijn?
Modulariteit bespaart je een hoop ongebruikte kabels die je niet weg hoeft te werken :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Wintervacht schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Effe tussendoor: hoezo niet modulair? Omdat ze schaars zijn?
Modulariteit bespaart je een hoop ongebruikte kabels die je niet weg hoeft te werken :)
De ruimte in de kast is behoorlijk beperkt dus vanaf Sharkoon adviseren ze bij deze case een voeding van max 145mm en niet modulair. Omdat de 24 pins connector en usb 3.0 connector aan die kant van het moederbord zit. Misschien zou een modulaire voeding van max 120mm nog net wel passen.

Of de case en mijn voeding beide vervangen zou ook nog kunnen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-10 05:51
Neem je een sfx voeding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Is onderstaande voldoende voor mijn systeem?

pricewatch: Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-10 05:51
Gebruik die zelf ook met een 2700x en een Vega vii .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoane
Rtx 2070 super erin geklikt en het probleem is opgelost. Vind het eeuwig zonde.. had graag bij team red willen horen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Pagina: 1