Hoeveel RAM i.c.m. Mhz kan ik plaatsen in mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzzies
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Goedemiddag,

Ik ben toe aan een upgrade voor mijn VR-pc en wil een AORUS Extreme moederbord aanschaffen met een i9 9900k CPU waar ik 64mb aan RAMM geheugen in wil doen. Er staat in de specificaties van het moederbord m.b.t het RAMM geheugen het volgende:

Support for DDR4 4400(O.C.) / 4333(O.C.) / 4266(O.C.) / 4133(O.C.) / 4000(O.C.) / 3866(O.C.) / 3800(O.C.) / 3733(O.C.) / 3666(O.C.) / 3600(O.C.) / 3466(O.C.) / 3400(O.C.) / 3333(O.C.) / 3300(O.C.) / 3200(O.C.) / 3000(O.C.) / 2800(O.C.) / 2666 / 2400 / 2133 MHz memory module

Ik neem aan dat O.C. voor overklokken staat, wat betekend dat hier precies en kan ik hier dan out of the box 4 x 16Gb 3600 MHZ in doen?

Beste antwoord (via Fonzzies op 30-10-2019 07:51)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:20
met een i9 9900k CPU waar ik 64mb aan RAMM
Ik denk niet dat je 64 MB DDR4 gaat vinden :+
Alle gelheid op een stokje: denk je dat je 64GB gaat nodig hebben? Lijkt me straf dat VR zo extreem geheugen eet. Ik zou beginnen met 32GB en pas een extra set kopen indien je daar niet mee toe komt.

Verder:
De spec's van de i9 9900K:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html
Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type)
128 GB
Memory Types
DDR4-2666
Max # of Memory Channels
2
Standaard kan je i9 dus maar 2666MHz aan. Je kan er sneller geheugen in steken, maar dat is dan een overclock op de geheugenbus van je processor.
Je kan gewoon een setje kopen en nadien de snelheid instellen. Hiervoor zijn profielen voorzien in je geheugen, en je moederbord zal kiezen welk profiel hij activeerd op basis van wat hij aan kan en wat stabiel is. En je kan uiteraard altijd zelf aanpassingen doen buiten het profiel.

Je kan altijd voor de zekerheid de QVL opzoeken van je moederbord, en een setje kopen van wat de fabrikant heeft getest en zeker werkt in combinatie met je moederbord.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:20
met een i9 9900k CPU waar ik 64mb aan RAMM
Ik denk niet dat je 64 MB DDR4 gaat vinden :+
Alle gelheid op een stokje: denk je dat je 64GB gaat nodig hebben? Lijkt me straf dat VR zo extreem geheugen eet. Ik zou beginnen met 32GB en pas een extra set kopen indien je daar niet mee toe komt.

Verder:
De spec's van de i9 9900K:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html
Memory Specifications
Max Memory Size (dependent on memory type)
128 GB
Memory Types
DDR4-2666
Max # of Memory Channels
2
Standaard kan je i9 dus maar 2666MHz aan. Je kan er sneller geheugen in steken, maar dat is dan een overclock op de geheugenbus van je processor.
Je kan gewoon een setje kopen en nadien de snelheid instellen. Hiervoor zijn profielen voorzien in je geheugen, en je moederbord zal kiezen welk profiel hij activeerd op basis van wat hij aan kan en wat stabiel is. En je kan uiteraard altijd zelf aanpassingen doen buiten het profiel.

Je kan altijd voor de zekerheid de QVL opzoeken van je moederbord, en een setje kopen van wat de fabrikant heeft getest en zeker werkt in combinatie met je moederbord.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160587

waar ik 64mb aan RAMM geheugen in wil doen
Denk dat je dat wil corrigeren naar 64 GB ;-)
wil een AORUS Extreme moederbord
Welke exact? Heb je een pricewatch link?
Ik neem aan dat O.C. voor overklokken staat, wat betekend dat hier precies en kan ik hier dan out of the box 4 x 16Gb 3600 MHZ in doen?
Moet geen probleem zijn, maar meestal is het handig de compabiliteits lijst van het moederbord te bekijken.
Bij O.C. is het zo dat de geheugenbus van je moederbord opgekrikt word (overclock) omdat de CPU die snelheid normaal niet standaard aankan.

Edit: @Malantur was me zo'n beetje net voor met alles :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 160587 op 29-10-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Je gaat gruwelijk veel geld uitgeven aan moederbord (€500+), cpu (€500+) en geheugen (€300+), maar een support-lijstje van de fabrikant weet je niet te vinden?

https://download.gigabyte...0-aorus-xtreme_181205.pdf

Kijk bij 16 GB Dimms, kijk welke daarvan per 4 gesupport worden en kijk dan welke van die combinatie de snelste Mhz/timings supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzzies
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Bedankt voor jullie reacties,

support-lijstje heb ik natuurlijk wel gezien, maar daar staat zoveel info op! waarom zo moeilijk doen als ik de expertise van zoveel van jullie aardige mensen tot mijn beschikking heb!!

Ik ben zeker wijzer geworden van jullie advies, bedankt!