Monteren ventilatiebox tegen schuine houten wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik wil een woonhuisventilatiebox onder het dak (vliering/bergzolder) monteren tegen de houten betimmering van het schuine dak om in een oud huis ventilatie aan te leggen. Idealiter plaats je een ventilatiebox tegen een rechte wand, een wand die van steen of beton is vanwege de trillingen die zo'n box geeft. Echter is dat in dit geval helaas geen optie, en is de enige mogelijkheid om deze box tegen de houten betimmering te plaatsen van het dak.

Dat de ventilator schuin hangt is niet zo spannend; voor de werking maakt de oriëntatie niet echt uit zolang deze maar stabiel hangt.

Dat de box tegen hout wordt aangeschroefd is wel een uitdaging vanwege het geluid; hout heeft een mooie akoestiek, en een trillende box die strak op het hout geschroefd zit zal redelijk het geluid versterken van de trillingen; helemaal aangezien de meeste trillingen van de box laagfrequent zijn (<300 Hz) Idealiter wil ik de ventilatiebox ook zó monteren dat deze mechanisch wel stevig zit (uiteraard), echter dat deze akoestisch niet met het hout verbonden is; ook op lange termijn.

Ik zoek dus een manier om 'm te monteren. De eerste ingeving is om de box met lange schroeven vast te zetten, en om elke schroef twee rubberen ringen te doen zodat de box wel in de rubbers hangt. Maar is dit voldoende? Met name voor de lagere frequenties kan ik mij voorstellen dat de rubbers niet echt effectief zijn. En op lange termijn zullen de rubbers uitdrogen en hun dempende werking verliezen.

Andere optie is om de unit aan een aantal staalveren op te hangen. Het ziet er wellicht niet uit maar dat is niet belangrijk. Dit lijkt mij beter voor met name de lagere frequenties die door de veren geabsorbeerd worden. Alleen kunnen op lange termijn de veren uitrekken en hangt de unit met een aantal jaren op de grond.

Momenteel heb ik de box aan een rubberen mat/plak geschroefd, en deze mat hangt aan de muur vast. Voor even (een jaar?) is dat een goede oplossing, maar op de lange duur zal het rubber uitdrogen en scheuren waardoor de unit van de muur zal vallen. Maar qua demping werkt het ideaal.

Online valt het meest te vinden aan trillingsdempers voor apparaten die op de grond staan of aan matten die achter/in een vloer of muur kunnen worden gezet.

Heeft iemand ervaring met monteren van een ventilatiebox op een houten wand waarbij deze mechanisch stevig en betrouwbaar vast zit, maar akoestisch los van de muur is?

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31
Hier zit een Itho ventilatiebox gewoon tegen het dakbeschot aangeschroeft. Geen extra maatregelen genomen. De Itho box heb ik ooit zelf geplaatst als vervangen van de orginele box die op dezelfde plaats zat. (ook tegen dakbeschot aangeschroeft)

Ik merk geen resonantie. Ik hoor slecht de ventilator in stand 3. In stand 1 niet hoorbaar en in stand 2 wel, als je weet waar ie zit.

Mijn dakbeschot bestaat overigens uit 18 mm underlayment plaat. Dat is wel stevig materiaal.

[ Voor 11% gewijzigd door wmeester op 29-10-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-07 15:11
De meeste boxen hoef je hier echt weinig zorgen te maken, alleen niet door je dakbeschot heen schroeven, dan heb je een ander probleem.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Er zijn hele wijken opgeleverd waar vanuit de bouw de afzuigunit gewoon aan het dakbeschot hangt. Geen enkel probleem, ook nog geen rubbers gezien.

Was het met computers met HDD's op een houten vloer maar net zo makkelijk :X

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Als ik de ventilatiebox direct op de underlayment schroef dan is dit helaas wel hoorbaar in de woning. Helemaal omdat de slaapkamer naast de vliering zit (slaapkamer heeft het plafond tot aan de nok, en is dus 5 meter hoog, de rest van de verdieping heeft een plat plafond met daarboven de vliering). Het wil misschien ook niet helpen dat de box altijd op stand 2 of stand 3 draait. (stand 1 is alleen tijdens langdurige afwezigheid)

Maar als het allemaal zo mee lijkt te vallen dan zouden een paar trillingsdempter zoals deze al afdoende moeten zijn?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:20
Is die box nieuw of al een poosje in gebruik geweest? Vervuiling kan onbalans en dus lawaai veroorzaken.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de stalen? veren gaan uitrekken. Als dat werkt, dan gaat dat echt wel goed.

Die industriële dempers zijn al gauw te stug voor een ventilatiebox. Vraag advies aan de webwinkel.

Verder zal ook het ontkoppelen van de motorunit en buizen d.m.v. flexibele slang kunnen schelen in het geluid. Zeker als de box is opgehangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
@JukeboxBill De box is niet nieuw. De buizen zitten al vast met flexibel pijp om eventuele trillingen tegen te gaan. Maar als de box nu helemaal schoon wordt gemaakt dan zal deze met een jaar alsnog/opnieuw gaan trillen. Je juist dát trillen wil ik opvangen.

Maar wellicht zijn stalen veren dan wel de beste oplossing. (eventueel met een stalen draad als backup voor als de veer toch zal uitlubberen). Het is een niet veel voorkomende setup dat men de ventilatiebox in de trekveren hangt, echter lijkt dat (gezien jouw reactie) wel de meest praktische oplossing.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Om wat voor box gaat het dan ? Die oude metalen kasten moet je eigenlijk direct vervangen door iets als een Itho CVE-S
Ik heb nog de voorloper, zelfde ervaring als @wmeester

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 29-10-2019 21:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:04
En zoiets als zo'n mat voor onder de wasmachine dan? Of zo'n tegel die ook in sportscholen gebruikt worden?
Die gaan allemaal lang mee. Dus die zullen wel demping blijven houden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
@DukeBox Het gaat om een zuinige Itho box; niet om zo'n oude energieslurpende box gelukkig. Het exacte model is mij nu even onbekend, maar het valt onder de noemer Itho ecofan.

@S-te-fan Zo'n mat, stoeptegel of andere zaken die werken omdat deze onder het apparaat liggen en daardoor de trillingen kunnen absorberen. Hiervoor heb je massa nodig (van de wasmachine) die op een dempende mat drukt. en hierop vrijstaat.
In mijn geval heb ik niet de massa (wat weegt zo'n plastic box; max 4 kilo?) en drukt de massa niet op de vloer waardoor een dempende mat niet ideaal is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Theo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:04:
@DukeBox Het gaat om een zuinige Itho box; niet om zo'n oude energieslurpende box gelukkig. Het exacte model is mij nu even onbekend, maar het valt onder de noemer Itho ecofan.
Die heb ik ook (kunstof, blauw/wit), er stond geloof ik wel ergens dat deze recht moest hangen dus dat heb ik gedaan door hem aan 2 balkjes te hangen welke ik in het knieschot heb gemaakt.

Het lijkt mij niet dat dat echt nodig is voor de werking maar mogelijk is het voor de lagers beter. Ik heb totaal geen last van resoneren, als je daar last van hebt moet er een onbalans in de motor of fan zitten en is de unit eigenlijk gewoon niet in orde.

De oude (wel zo'n metalen slurp box) maakte op de lage standen een stuk meer geluid vanuit de motor.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 30-10-2019 09:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1