Aankoopadvies doen we in
Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daar verhuis ik dit topic sowieso heen.
Tweede gedachte is om hier het bekende "Aw Jees, not this shit again!" plaatje te posten. Dit onderwerp is al zo vaak terug gekomen en hier gaan we toch nooit uitkomen. Het ene kamp zweert bij stereo want minder componenten of minder componenten voor hetzelfde geld (dus betere componenten) en dat is beter voor het geluid. Dit alles is ook zeker hoorbaar. Het andere kamp is van mening dat alle apparatuur gelijk klinkt (mits gelijk afgesteld) en binnen het werkbare gebied wordt gebruikt. Verschillen zijn niet aangetoond in blinde AB/X testen en verschillen die men hoort zijn emotie aangezien het menselijk oor en brein zeer makkelijk voor de gek te houden zijn en niet gemaakt zijn voor dit soort absolute verschillen waar te nemen. Dat "werkbare gebied" is in de gemiddelde woonkamer geen probleem. Met een paar Watt heb je in de gemiddelde huiskamer al meer dan genoeg volume, ook met de speakers van TS met een gevoeligheid van 88 dB. In andere woorden, let hoe dan ook niet op vermogen. Dat zegt sowieso niets over de kwaliteit en is ook niet doorslaggevend om een apparaat wel of niet te kopen. Mits je vermogen al tegenover elkaar af kan zetten, na de xxx Watt staan nog een paar waardes die je mee moet nemen om wel appels met appels te vergelijken. Als het ene vermogen op wordt gegeven bij twee kanalen, 8 Ohm en over een geheel bereik met 0,07% THD dan kan je dat niet vergelijken met vermogen opgegeven bij 6 Ohm, één kanaal, een pieptoon (veelal 1000 Hz) en 1% THD. Puur als voorbeeld. Waarbij het verschil tussen 100 en 150 Watt ook nog eens geneuzel in de marge is, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter.
Scheelt wel dat je voorheen eigenlijk geen tot zeer weinig keuze had als je stereo wilde combineren met HDMI. Stereoapparatuur kreeg de laatste jaren mondjesmaat S/PDIF en USB (wat al een vooruitgang was op jarenlang alleen RCA). Wilde je HDMI en stereo dan zat je aan minimaal duizend(en) euro's met een Arcam of Classé. Echter hebben de meer mainstream merken deze vraag nu ook opgepakt en brengen nu stereoapparatuur met HDMI uit. Nog steeds minder aanbod dan surround receivers en vandaar ook het verschil in prijs, inderdaad een kwestie van vraag en aanbod (en mogelijk ook kunstmatig de prijs hoog houden?).
Enfin, geluidsverschil ga je hier dus geen antwoord op krijgen, enige methode is om het uit te proberen. Vraag de betreffende apparaten aan en voel ze thuis aan de tand. Het liefste thuis omdat je dan ook in de eigen akoestiek zit. Luisteren bij een speciaalzaak kan ook maar stel ze dan wel gelijk af. Zoals hierboven gezegd is het menselijk oor makkelijk voor de gek te houden, iets luider kan al snel binnenkomen als vele malen beter.
Ik ben zelf van het tweede kamp, geen verschil in geluid. Mogelijk dat mijn tekst hierboven niet geheel objectief is (al heb ik dat wel geprobeerd). Ik luister met alle plezier naar mijn surround receiver in combinatie met stereo muziek. Soms zelfs muziek in Multi Ch. Stereo, doe eens gek

Vooral van termen als "betere gebruikte componenten" krijg ik altijd de kriebels. Als componenten beter zijn dan wil het namelijk niet zeggen dat het ook hoorbaar is, veelal meer geneuzel in de marge (of helemaal een verkooppraatje). Ja, ik word ook warm van een mooie ringkern in een apparaat maar een bloktrafo doet zijn werk ook. Een volledig koperen chassis is ook sexy om in de specs te vernoemen maar hoorbaar? Pak een surround receiver met Pure Direct modus (althans, zo noemen Denon en Marantz het) en je stelt de surround receiver af zoals een stereoversterker: puur signaal zonder DSP of andere EQ.
Edit:
Over de twee kampen. Op GoT zal het gros het technisch benaderen, stel je dezelfde vraag op bijvoorbeeld HT Forum dan zal men inderdaad puur stereo aanraden om de reeds benoemde redenen, meer emotie.
Edit 2:
Ik kan het zo snel niet vinden maar @
JvS heeft over bovenstaande een paar keer een uiteenzetting geschreven.
[
Voor 19% gewijzigd door
FeaR op 29-10-2019 12:19
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.