Welke olie in mijn auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 08:12
Goedemorgen,

Sinds één maand ben ik in het bezit van een Fiat Punto T-jet sport uit 2008. In het verleden al tig auto's gehad waar ik ook wel eens de olie bij moest vullen.

Nu is het zo dat ik binnenkort een lange rit ga maken en ik toch wel wat olie wil meenemen (je weet maar nooit). Welke olie moet er dan in de auto als ik de olie ga bijvullen? Er zit al een bepaald merk/viscositeit olie in, maar hoe kom ik er achter wat er nu in zit zodat ik dezelfde er in kan gooien? IS het bijvoorbeeld erg als ik een ander soort merk er in gooi?

Ik stel deze vraag omdat de auto bij zijn vorige APK een beurt heeft gekregen, maar er nergens staat welke olie er in is gegooid. Garage is onbekend (stempel zit er niet goed op). Als er nu bijvoorbeeld 5W-30 in zit.. Kan ik dan opnieuw 5W-30 er in gooien ongeacht merk?

Er zijn zoveel verschillende merken/synthetisch/viscositeit type oliën dat ik nu niet weet welke de juiste is en of ik zomaar een ander merk er in kan gieten zonder problemen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
5-w40 volgens mij, en mengen is nooit een goed idee.

Wil je het zeker weten:

https://www.kroon-oil.com/nl/

Hoe lang is je vorige oliewissel geleden? Wellicht ben je er weer aan toe, voor een lange rit even een oliewissel kan nooit kwaad en dan kun je meteen informeren wat ze er in gieten.

[ Voor 163% gewijzigd door ImNotnoa op 29-10-2019 10:24 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 21:12
Merk maakt niet uit, staat normaal in je boekje aangeduid welke olie de fabrikant normaal voorschrijft.

Is geen ramp als je 5w30 bij 5w40 gooit.

De cijfers geven de dunheid van de olie aan, koudeolie 'W' warme olie. Een 0w40 is dus dunner koud dan een 5w40, een 5w30 is dunner warm dan 5w40. Olie is van nature altijd dikker koud dan warm, het is dus vooral het getal na de W waar je naar moet kijken, voor de W zo laag mogelijk, 0W40 is dus beter voor gelijk welke motor dan 5W40 indien 5w40 of 10w40 voorgeschreven is.
Zolang je echter niet naar extreme gaat zoals 30w60 (race olie) val het wel mee met mixen.

Let wel dat je vol synthethische olie neemt, geen synthetische word nauwelijks nog gebruikt maar half synthetischeis een wassen neus, als 1% synthetische aanwezig is mag het half synthetisch noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:18:
Goedemorgen,

Sinds één maand ben ik in het bezit van een Fiat Punto T-jet sport uit 2008. In het verleden al tig auto's gehad waar ik ook wel eens de olie bij moest vullen.

Nu is het zo dat ik binnenkort een lange rit ga maken en ik toch wel wat olie wil meenemen (je weet maar nooit). Welke olie moet er dan in de auto als ik de olie ga bijvullen? Er zit al een bepaald merk/viscositeit olie in, maar hoe kom ik er achter wat er nu in zit zodat ik dezelfde er in kan gooien? IS het bijvoorbeeld erg als ik een ander soort merk er in gooi?

Ik stel deze vraag omdat de auto bij zijn vorige APK een beurt heeft gekregen, maar er nergens staat welke olie er in is gegooid. Garage is onbekend (stempel zit er niet goed op). Als er nu bijvoorbeeld 5W-30 in zit.. Kan ik dan opnieuw 5W-30 er in gooien ongeacht merk?

Er zijn zoveel verschillende merken/synthetisch/viscositeit type oliën dat ik nu niet weet welke de juiste is en of ik zomaar een ander merk er in kan gieten zonder problemen. :'(
Pak het boekje van de auto. Daar staat in welke oliesoorten geschikt zijn.
Meestal zijn dat er 2 of 3 welke aangeraden worden voor verschillende temperatuur-regio's. Je gebruikt dunnere olie in het hoge noorden dan in de Sahara. Dat heeft vooral met de vloeibaarheid te maken.
En let wel op, het gaat om aangeraden. Je kan prima met sahara-dikte olie rijden in ons middelmatige klimaatje. Mogelijk dat de motor dan een keertje extra rond moet gaan voor hij aanpakt, maar dat is geen echt issue.

Kan je verschillende merken en types olie mengen? Yes!
Als dat een issue was geweest, dan hadden we motorblokken schoon moeten spoelen van binnen bij elke olie wissel.

Niet dat er geen verschil is tussen merken, maar olie moet voldoen aan bepaalde minimale normen, dus in de basis is het gelijk. Verschillen zitten in de additieven paketten. Meer of minder slijtage verhinderende toevoegingen, zwavel verbindingen, middeltjes om vervuiling in suspensie te houden, etc.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
McKaamos schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

Pak het boekje van de auto. Daar staat in welke oliesoorten geschikt zijn.
Meestal zijn dat er 2 of 3 welke aangeraden worden voor verschillende temperatuur-regio's. Je gebruikt dunnere olie in het hoge noorden dan in de Sahara. Dat heeft vooral met de vloeibaarheid te maken.
En let wel op, het gaat om aangeraden. Je kan prima met sahara-dikte olie rijden in ons middelmatige klimaatje. Mogelijk dat de motor dan een keertje extra rond moet gaan voor hij aanpakt, maar dat is geen echt issue.

Kan je verschillende merken en types olie mengen? Yes!
Als dat een issue was geweest, dan hadden we motorblokken schoon moeten spoelen van binnen bij elke olie wissel.

Niet dat er geen verschil is tussen merken, maar olie moet voldoen aan bepaalde minimale normen, dus in de basis is het gelijk. Verschillen zitten in de additieven paketten. Meer of minder slijtage verhinderende toevoegingen, zwavel verbindingen, middeltjes om vervuiling in suspensie te houden, etc.
Goed om te weten! Zojuist de vorige eigenaar nog gesproken en de laatste oliewissel was begin vorig jaar met een km stand van 150k.

Op het moment staat er 161k op dus ik ga binnenkort toch maar een wissel uitvoeren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:56

Emiel1984

Made in NL

Na 10K alweer de olie vervangen?
Lijkt mij zelf niet nodig, geeft het onderhoudsboekje dit aan?

https://www.anwb.nl/auto/...rage/preventief-onderhoud

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
Emiel1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:42:

Die heeft 30k/12 maanden aan. aan de 30K zit ik nog niet en de 12 maanden ben ik nu ruimschoots overheen.

Ik weet dat ik langer met dezelfde olie kan rondrijden, maar gevoelsmatig lijkt het me beter om de olie nu te vervangen (ook omdat ik een turbo heb en ik die nog heel wil laten :)).

Ook rij ik nu met woon-werkverkeer vaak hele korte stukjes (8km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Dan zou ik de intervallen van de fabrikant respecteren.
Vraag je gelijk om 1L extra just in case, dan heb je altijd de goede type olie erin zitten.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:46:
Die heeft 30k/12 maanden aan. aan de 30K zit ik nog niet en de 12 maanden ben ik nu ruimschoots overheen.
Als je al over de 12 maanden heen zit en bij de vorige APK is er een olie wissel geweest, dan is je APK toch verlopen? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Nee, dat was de vorige APK keuring(periode), de huidige APK keuring (periode) is 1 of 2 jaar geldig (afhankelijk van leeftijd en brandstof :) )

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 29-10-2019 15:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Emiel1984 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:42:

Beter te vroeg dan te laat. ;)
Ik vervang de olie in mijn Alfa ook elke 10k, simpelweg omdat de fabrikant een (naar mijn mening) te hoge interval aangeeft van 30k. Verder rijd ik enerzijds korte stukjes afgewisseld met langere stukken (sportieve rijstijl), dus op tijd olie verversen is essentieel. :)

Na 30k is bij de meeste auto's in Nederland de olie al dermate vervuild (korte stukjes rijden) dat de motor inwendig aardig verontreinigd is, wat met allerlei toekomstige problemen kan opleveren: zuigerveren vastgekoekt (olieverbruik), oliekanaaltjes verstopt (Multiair/nokkenasverstellers defect), turbo kapot door te weinig smering, motorkettingen ingesleten/opgerekt, drijfstanglagers-krukas kapot, etc etc.
Oliefabrikanten geven ook steeds vaker aan dat weinig km's maken geld als een zware belasting voor de motor.
En bij zware belasting gaat vaak de interval termijn qua kilometers om olie te verversen omlaag.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:46
Hmm, mijn ervaring is dat je olie vooral niet te vaak moet vervangen, zonde van je geld (en de olie). En ook vooral niet allerlei dure wondermiddeltjes kopen, gewoon een simpele synthetische olie van de juiste viscositeit. Het is niet alsof het om een bijzondere oldtimer gaat die je met witte handschoentjes wilt onderhouden, en ook niet om een race-auto waarvan je het onderste uit de kan wilt halen.

Een flesje olie bij je hebben kan natuurlijk nooit kwaad, maar aan de andere kant... Je kunt het ook bij ieder tankstation halen. Als hij geen olie verbruikt zou ik niet te bang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 15:40
Specht schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Ik vervang de olie in mijn Alfa ook elke 10k, simpelweg omdat de fabrikant een (naar mijn mening) te hoge interval aangeeft van 30k. Verder rijd ik enerzijds korte stukjes afgewisseld met langere stukken (sportieve rijstijl), dus op tijd olie verversen is essentieel. :)

Na 30k is bij de meeste auto's in Nederland de olie al dermate vervuild (korte stukjes rijden) dat de motor inwendig aardig verontreinigd is, wat met allerlei toekomstige problemen kan opleveren: zuigerveren vastgekoekt (olieverbruik), oliekanaaltjes verstopt (Multiair/nokkenasverstellers defect), turbo kapot door te weinig smering, motorkettingen ingesleten/opgerekt, drijfstanglagers-krukas kapot, etc etc.
Oliefabrikanten geven ook steeds vaker aan dat weinig km's maken geld als een zware belasting voor de motor.
En bij zware belasting gaat vaak de interval termijn qua kilometers om olie te verversen omlaag.
eindelijk iemand die het snapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 14:31
Specht schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. Olie kan je beter te vaak wisselen dan te weinig (+olie filter). Het zijn absoluut de kosten niet en je kan het ook vrij makkelijk zelf doen. Goede olie kost gemiddeld €30-40 voor 5L en een filter kost je een €10tje.
Ik zelf doe het minimaal 1x per jaar of 10-15k km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:46:
[...]
Ook rij ik nu met woon-werkverkeer vaak hele korte stukjes (8km)
Dan is het sowieso wijselijk om wat olie mee te nemen. Met kleine stukjes rijden warmt de olie waarschijnlijk niet helemaal tot bedrijfstemperatuur op, waardoor je meer vocht/benzine (zuigerveren sluiten niet 100% af) in je olie kunt krijgen. Als je dan wel een flink stuk gaat rijden dan verdampt dat water/benzine en kan je oliepeil dalen.

Wij rijden ook maar weinig (12k per jaar), voornamelijk ook korte stukjes. Ik wissel de olie daarom ook jaarlijks (ik doe het zelf). Na een jaar is de olie toch al wel flink bruin geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2019 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:45

_Apache_

For life.

TheBrut3 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Als je al over de 12 maanden heen zit en bij de vorige APK is er een olie wissel geweest, dan is je APK toch verlopen? :o
APK != oliewissel.

Tuurlijk het is handig dat als de auto in de garage gekeurd word, dat dan meteen de juiste vloeistoffen gewisseld worden en de diverse checks gedaan worden. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat de laatste APK ook de laatste oliewissel geweest is.

Overigens, meeste merken stellen dat bijv remblokken eerder vervangen dienen te worden dan de APK eis. En de APK kijkt niet naar hoeveel je het komende jaar (of zelfs 2/3 jaar bij nieuwe auto's) gaat rijden.
Je kunt daarom beter stellen, dat als er een goede - grondige - beurt gedaan is, dat de APK geen verassingen meer geeft, maar andersom zeker niet.

De APK beschouw ik als 'test' of het onderhoud goed uitgevoerd word. :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 30-10-2019 08:29 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
TS geeft het zelf aan.
Knamix schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:18:
Ik stel deze vraag omdat de auto bij zijn vorige APK een beurt heeft gekregen, maar er nergens staat welke olie er in is gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:45

_Apache_

For life.

TheBrut3 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

TS geeft het zelf aan.

[...]
Kan je dus met zekerheid zeggen dát er olie ingegaan is? Ik zou ik dat geval de olie wisselen voor wat in het boekje voorgeschreven staat.. De kosten van olie (en arbeid) zijn nou niet zo groot dat je hier echt over zou moeten twijfelen.

Als je het echt niet zomaar wilt wisselen, kan je ook de olie peilen. Komt het er koffie-bruin uit, dan zit er water bij, en is een teken van te korte ritjes (zoals eerder genoemd). Dit kan je beter wisselen.

Is het die kleur niet, maar niet op peil -> bijvullen met het boekje noemt.
Is het die kleur niet, en wel op peil. -> niets aan het handje.

[ Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 30-10-2019 09:13 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
joshje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:18:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. Olie kan je beter te vaak wisselen dan te weinig (+olie filter). Het zijn absoluut de kosten niet en je kan het ook vrij makkelijk zelf doen. Goede olie kost gemiddeld €30-40 voor 5L en een filter kost je een €10tje.
Ik zelf doe het minimaal 1x per jaar of 10-15k km.
Jullie zijn de beste klanten van de olie maffia.
Als een fabrikant meent dat het kan met intervallen van 30k (en dat doe ik nu al met 4 auto's), dan is dat al meer dan voldoende.

Zelfs met korte ritten wordt olie wel warm, en zal water en benzine er uit verdampen.

Gewoon doen wat in het boekje staat, niet meer, niet minder.

(ben trouwens blij dat die olie maffia binnenkort droog gelegd wordt doordat we electrisch gaan rijden)
(en dan te bedenken dat ze in de jaren 90 nog voorschreven om olie elke 5000 km te wisselen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Als een fabrikant meent dat het kan met intervallen van 30k (en dat doe ik nu al met 4 auto's), dan is dat al meer dan voldoende.

Zelfs met korte ritten wordt olie wel warm, en zal water en benzine er uit verdampen.

(ben trouwens blij dat die olie maffia binnenkort droog gelegd wordt doordat we electrisch gaan rijden)
(en dan te bedenken dat ze in de jaren 90 nog voorschreven om olie elke 5000 km te wisselen)
Met korte ritten wordt de olie warm genoeg? Dan ben ik erg benieuwd wat jij verstaat onder korte ritten. Als ik naar mijn olie temperatuur kijk moet ik zeker 10+km rijden voordat deze op temperatuur begint te komen. Dit zie ik ook terug bij andere auto's.

Leuk dat je de olie "maffia" noemt maar wat denk je van de accu maffia :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
joshje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

Met korte ritten wordt de olie warm genoeg? Dan ben ik erg benieuwd wat jij verstaat onder korte ritten. Als ik naar mijn olie temperatuur kijk moet ik zeker 10+km rijden voordat deze op temperatuur begint te komen. Dit zie ik ook terug bij andere auto's.

Leuk dat je de olie "maffia" noemt maar wat denk je van de accu maffia :+
Die vervang je toch pas echt als die versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
De waarheid betreft oliewissels zal, zoals altijd, in het midden liggen.

Op korte stukken is vocht/brandstofvervuiling wel degelijk een probleem. De olie blijft natuurlijk niet steenkoud, maar warmt zeker niet goed door. Als je niet regelmatig een langer stuk rijdt kan dit wel degelijk opbouwen (vaak ook wel te zien en ruiken aan de olie/vuldop).

De extreem lange intervallen die je nu ziet zijn imo wel erg lang. Zeggen dat de fabrikant het allemaal zo aangeeft zegt imo natuurlijk weinig. Zij gaan natuurlijk wel uit van max 2 ton levensduur.
Dat is hetzelfde met de "sealed for life/lifetime oil" versnellingsbakken. Leuk idee, voor de onderdelenmarkt, niet voor de consument die een auto langer aanhoudt.

Voor die van mij staat 20k gespecificeerd. Meestal doe ik het ergens tussen de 15 en 20, afhankelijk hoe het uitkomt in de planning. Ik rij wel hoofdzakelijk langere stukken >30km, dus het wat oprekken gaat waarschijnlijk zelfs goed.

Na aanschaf heb ik echter wel een aantal keer sneller gewisseld. Hij was duidelijk vervuild van de jaren daarvoor (weinig km's, lange interval). Olieverbruik was flink (1:2000 denk ik), is met het doorwisselen en goed warm rijden (en doorblazen) gedaald richting de 1:10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Hoe komt het dan dat ze in vrachtwagens intervallen hebben van 100k?
OK, die motoren draaien wat trager, maar worden wel zeer zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 20:41

RBH

Bij aanschaf van een nieuwe auto zou ik altijd direct een oliewissel (laten) doen. Je weet nooit precies wanneer de laatste wissel is geweest en hoe er mee om is gesprongen. Met mijn eigen auto houd ik overigens een interval van tussen de 10k en 15k km aan, maar die is niet geheel standaard meer en wordt vaak genoeg redelijk intensief belast. Het hangt echt af van je gebruik, als ik hem als woon-werk auto gebruikt met afstanden van > 15km dan zou ik de interval ook wel oprekken naar 20k.
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:31:
Appels <> peren.

[ Voor 22% gewijzigd door RBH op 30-10-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
RBH schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:36:
Bij aanschaf van een nieuwe auto zou ik altijd direct een oliewissel (laten) doen. Je weet nooit precies wanneer de laatste wissel is geweest en hoe er mee om is gesprongen. Met mijn eigen auto houd ik overigens een interval van tussen de 10k en 15k km aan, maar die is niet geheel standaard meer en wordt vaak genoeg redelijk intensief belast. Het hangt echt af van je gebruik, als ik hem als woon-werk auto gebruikt met afstanden van > 15km dan zou ik de interval ook wel oprekken naar 20k.

[...]

Appels <> peren.
Maar zowel de appels als de peren hier hebben zuigers, een krukas, kleppen, turbo,...

Het is meer het verschil tussen een Jonagold en een Pink Lady.
Trouwens, de olietypes liggen niet zo ver van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 20:41

RBH

Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Maar zowel de appels als de peren hier hebben zuigers, een krukas, kleppen, turbo,...

Het is appels en peren vergelijken omdat beide motoren met totaal andere inzichten worden ontworpen en ontwikkeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:31:
De zware belasting valt wel mee, niet extreem voor hun bouwvorm.
Daarnaast draaien ze lange continue belastingen en lage toerentallen, wat de veroudering/vervuiling van de olie verminderd. Combineer dat met een grote carterinhoud en betere filtering en je komt prima aan lange intervallen.

Een groot deel van de keuze voor intervallen valt met het soort gebruik.
Personenauto's draaien hoge specifiek lasten, worden niet perse heel goed behandeld (koude belasting), rijden vaker korte stukjes etc.
De specificatie zoekt daar een middenweg in.

Als jij voortaan 8 km woon-werk gaat doen met een vrachtwagen zal die olieinterval ook een probleem worden.

Ter vergelijking:
In een DAF XF gaat 48 liter olie als je extended interval wil doen. Daarmee kan mijn auto ook >2 ton.
Ja dat is een vergelijking die je niet zomaar kan maken, blok is groter, anders, etc. Maar daar zit wel een deel van het verschil.

[ Voor 38% gewijzigd door timberleek op 30-10-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:01

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Hier ook ieder jaar laat ik de olie vervangen bij de APK (iets wat ik op termijn zelf wil gaan doen) Ik maak ook maar Max 10k km per jaar; een Citroën C2 uit 2006.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
timberleek schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:54:
[...]

en vrachtwagen zal die olieinterval ook een probleem worden.
Plus alle andere bijkomende problemen.

Het meest belastend voor een motorblok is een koude start en koud zwaar belasten. Dit vind een motorblok niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Wat ik vaak doe na een onderhoudsbeurt is op de factuur kijken welke olie de garage er in gegooid heeft (merk en type zetten ze er altijd op) en vervolgens een 1-liter kannetje op internet bestellen en die achterin de auto zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Voor de TS zou ik gewoon aanraden om even het boekje te lezen.

Daar staan vaak wel een paar oliën in genoemd, of een (API) specificatie waar de olie aan moet voldoen. Daarmee gaat het wel werken. Imo maakt het niet zoveel uit als het een andere olie is dan er nu in zit. Als de olie in de basis maar voldoet.

Hoe kritisch de specifieke olie is, zal ook verschillen per auto. De nieuwe PSA blokken met natte distributieriemen zijn er heel kritisch in (anders desintegreren de riemen, heb al meerdere kapotte blokken gezien hierdoor). Voor de meeste auto's zal het wel loslopen als het niet 100% perfect is. Zeker voor "bijvulolie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

De 1.5 DCi in renault lichte vracht heeft ook gewoon een 40k interval, de personenwagens 30k. En die hebben dergelijk korte verzetten dat de motor twee keer zoveel omwentelingen maakt in 40k als je normale personenwagen diesel in 30k.

Als je letterlijk 15000 keer 2km rijdt zou ik niet wachten op 30k, voor 99% van het gebruik voldoet wat de fabrikant zegt (vaak 30k/24mnd) meestal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
Olie slijt door vervuiling, punt.
Olie in de versnellingsbak is vaak Lifetime maar lifetime van fabrikanten is 150.000 km want desondanks dat het een gesloten systeem is komt er toch altijd wel vocht en metaaldeeltjes van slijtage vrij, dat is trouwens ook de opgegeven vervangleeftijd van een lambda sonde terwijl er 0 fabrikanten zijn die lambda sondes in hun onderhoud hebben staan. Zelfs airco onderhoud doen ze niet aan terwijl je daar na de eerste 3 jaar toch best om de 2 jaar doet.

Dat verhaal dat fabrikanten je zoveel mogelijk op onderhoud willen doen gaan klopt langs geen kanten, integendeel want de lease markt is daar gevoelig aan dus liefst van al zo weinig mogelijk. Let wel fabrikant is niet gelijk aan garage, die proberen je dan weer zo veel mogelijk op onderhoud te laten komen.

Motorolie ziet af van volgende punten:
-Als de olie afkoelt dan neemt het condenswater op
-Als olie niet volledig op temperatuur gebracht word (wat 2 keer langer duurt dan koelvloeistof op temperatuur brengen) dan geraakt het zijn condenswater niet kwijt. Let ook op dat pas als de olie op temperatuur is dat het water begint te verdampen, om echt al het vocht kwijt te geraken zit je dus echt wel aan een lange rit.
-Iedere motor lekt een geringe hoeveelheid uitlaatgassen in de olie, dit gaat via de zuigers en de zuigerwanden. Word erger naarmate de motor slijtage krijgt maar gebeurd voornamelijk bij een koude start, dan moeten de zuigers nog opwarmen en dus uitzetten en dus laten ze meer uitlaatgassen naar de olie toe als ze koud staan (Voornaamste oorzaak van vervuiling olie)
-oliedampen mogen al lang niet meer gedumpt worden in open lucht maar moeten door een oliescheider om de olie te recupereren, de rest moet naar de verbrandingskamer (dat is waarom moderne auto's doorgaans niet bijgevuld moeten worden met olie in tegenstelling tot vroeger). Als dit systeem het wat laat afweten of verstopt geraakt dan ga je heel snel problemen krijgen.

Er is een uitzondering en dan is overbelasting van de olie, meestal doordat de olie te warm is maar daar moet je doorgaans een en ander voor misbruiken (zoals stationair op je gaspedaal gaan staan om indruk te maken, eindigt soms met een uitgebrande auto in plaats van enkel verbrande olie)

Zuivere olie dat op temperatuur draait slijt niet. Vrachtwagens zitten continu op de baan bij continue belasting dus die kunnen intervallen aanhouden waar een auto enkel van kan dromen.

Auto's die weinig rijden en waar de olie dus veel meer afziet moeten jaarlijks een oliebeurt krijgen.
Auto's die veel rijden hebben hedendaags een interval van 25 - 40 000 km.

Uiteraard voorzien fabrikanten marge, als een olie echt fout gaat dan is het game over voor de motor dus je wilt safe zitten. Dat vroeger 5K aangehouden werd en tegenwoordig veel langer heeft met meerdere zaken te maken, beter ontwerp motor, op punt stellen carterontluchting, sensoren die oliekwaliteit nagaan, synthetische olie aangepast om als maar langer mee te gaan.

Desondanks blijft 5k heel weinig maar heeft ook te maken dat het nog ging om wagens die olie verbruikten, hoeveel % meet maandelijks zijn olie na? juist ja, dus als je verwacht dat je na 5K een liter olie nodig hebt en je zet het interval op 10k dan ga je veel garantieclaims krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 30-10-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik heb ooit een auto gehad met een oliethermometer.
(Sharan met 1.9 TDI 130pk)

Als ik normaal in België rond reed, dan ging de olietemperatuur sneller omhoog dan de watertemperatuur, en bereikte ongeveer 100-120 graden, met een maximumsnelheid van 120-130, maar ook in de stad bleef die boven de 100.

Ik heb die een paar keer tot 135 graden gekregen door gewoon in Duitsland op de autostrade te gaan planken. Dan rij je ca 200km/h, en na een paar minuten heb je die temperatuur.
De watertemperatuur blijft mooi op 95 graden.

Bij al mijn firmawagens heb ik gewoon gedaan wat de fabrikant voor schrijft, en dat was 25k of 30k of 2 jaar.

Met een privé auto heb ik het wel eens toegepast om bij 100k de laatste oliewissel te doen, en dan gewoon 4 jaar niks, en toen had die auto 150k. Dat gaf geen enkel probleem, wetende dat die auto alleen korte ritjes deed. (2.0 16V Benzinemotor met 136pk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
Boven de 120 graden in het algemeen begint olie te verbranden. Hierdoor is het alleen maar beter om eerder je olie te wisselen. Daarnaast olie beurtjes uitstellen etc is echt niet aan te raden voor je motorblok!

Met dat soort praktijken krijg je dit soort gevalletjes: Afbeeldingslocatie: https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/automology/wp-content/uploads/2018/07/11104025/engine-sludge.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:44
joshje schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:47:
Boven de 120 graden in het algemeen begint olie te verbranden. Hierdoor is het alleen maar beter om eerder je olie te wisselen. Daarnaast olie beurtjes uitstellen etc is echt niet aan te raden voor je motorblok!

Met dat soort praktijken krijg je dit soort gevalletjes: [Afbeelding]
In NL makkelijk gesproken. Als je in een wat heuvel/berg-achtig gebied woont dan is 120 graden dagelijkse praktijk.
PSA geeft bv. voor zijn HDI motoren 125 graden voor de olie als continu maximum op, en 145 graden als piek maximum (piek = max 5% van de tijd). Geen reden om eerder dan voorgeschreven te vervangen als je dus boven de 120 graden komt.
https://site.groupe-psa.c...hes_Mot_Diesel-DV5_RC.pdf

Quasi alle moderne auto's hebben sensoren (olietemp) en weten hun condities exact (looptijd, thermische cycles, etc.). Meer als genoeg data om een dynamische interval op de boordcomputer voor te stellen. (wat ook gebeurd bij sommige fabrikanten).

[ Voor 16% gewijzigd door AndRo555 op 30-10-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 18:40

Wish

ingwell

Kijk in het onderhoudsboekje.... weet net niet of dit de juiste is, maar anders op pagina 228:
http://aftersales.fiat.co....203_EN_01_07.06_L_LG.pdf

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:36:
Ik heb ooit een auto gehad met een oliethermometer.
(Sharan met 1.9 TDI 130pk)

Als ik normaal in België rond reed, dan ging de olietemperatuur sneller omhoog dan de watertemperatuur, en bereikte ongeveer 100-120 graden, met een maximumsnelheid van 120-130, maar ook in de stad bleef die boven de 100.

Ik heb die een paar keer tot 135 graden gekregen door gewoon in Duitsland op de autostrade te gaan planken. Dan rij je ca 200km/h, en na een paar minuten heb je die temperatuur.
De watertemperatuur blijft mooi op 95 graden.
Dat kan, gezien de Sharan nog een booster/heater heeft om de koelvloeistof sneller op temperatuur te krijgen (word bij Diesels wel vaker gedaan) dan zou ik beginnen met de thermostaat te vervangen. Vermoedelijk ging die wel open en dicht als het moest maar ging hij niet meer volledig dicht. En dan kan ik mij inderdaad inbeelden dat de olie eerder warm is dan de koelvloeistof.

Overigens geen enkele auto geeft nog zijn werkelijke temperatuur van de koelvloeistof weer. Zolang die tussen pakweg 80 en 120 zit blijft die naald gewoon strak staan. Idem dito met brandstofmeters, die geven ook niet weer wat de sensor zegt.
Als je een auto van de jaren 80 rijd valt het meteen op, die koelvloeistof meter staat nooit stil en als het bergop gaat is je brandstoftank leeg maar bergaf kan er geen druppel meer bij ;)

Dat je geen last hebt van een oliewissel niet uit te voeren wilt vrij weinig zeggen. Je zou de carter moeten los trekken voor inspectie (niet het kleppendeksel, als dat eruitziet zoals hierboven is het al lang game over), verhoogde slijtage is nog moeilijker te zien.

Een andere, nog betere optie is een staal olie nemen en naar een labo sturen. Kan je perfect nagaan hoe het nu echt zit met je olie, als je opgeeft hoeveel km je met die olie gereden hebt kunnen ze zelfs de slijtage nagaan per gereden km aan de hand van hoeveel metaaldeeltjes er aanwezig zijn. Ook sporen van koelvloeistof komen naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Ik ben een goede klant voor de olie maffia, want ik rijd Peugeot. Ik ben alleen niet gek: fabrikant schrijft 30K voor met 1l/1000km als nog normaal olieverbruik.
Ik ververs de olie, 8.000km gaat voorbij en melding op dashboard. Ik gooi er 1 liter bij, 5.000km later weer melding. Ik gooi er wederom 1 liter bij, 3.000km later melding. En uiteindelijk ben ik bij 18.000km aangekomen en zuipt ie 1l/1500km.
Als dan bij 19K weer melding komt en ik moet een nieuw blik open trekken, kan die er net zogoed bijna in zn geheel in met een nieuw filtertje. De olie die er vervolgens uit komt is zwart en stinkt zuur. Mooi spul dat valvetronic... EGR kan je afdoppen, maar inlaatkleppen en uitlaatkleppen tegelijk open is by design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sprankel schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:26:
Merk maakt niet uit, staat normaal in je boekje aangeduid welke olie de fabrikant normaal voorschrijft.
Punto is 5W30 olie wissel is of jaarlijks of op kilometers. Wat het eerste komt.
Mijn ervaring met italiaanse auto's is dat ze meer olie verbruiken dan japanners.
Bij de laatste hoefde ik nooit olie bij te vullen tussen de jaarlijkse onderhoudsbeurten door.

@Tommie12
In een vrachtwagen zit meer olie en ze draaien meer op een dag dan blijft het wat langer goed.
De 4 liter in een personenauto wordt wat vaker rondgepompt.
Bij grotere installaties nemen ze oliemonsters om te laten onderzoeken of het vervangen moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-04 16:10
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:37:
[...]

Ik ben een goede klant voor de olie maffia, want ik rijd Peugeot. Ik ben alleen niet gek: fabrikant schrijft 30K voor met 1l/1000km als nog normaal olieverbruik.
Ik ververs de olie, 8.000km gaat voorbij en melding op dashboard. Ik gooi er 1 liter bij, 5.000km later weer melding. Ik gooi er wederom 1 liter bij, 3.000km later melding. En uiteindelijk ben ik bij 18.000km aangekomen en zuipt ie 1l/1500km.
Als dan bij 19K weer melding komt en ik moet een nieuw blik open trekken, kan die er net zogoed bijna in zn geheel in met een nieuw filtertje. De olie die er vervolgens uit komt is zwart en stinkt zuur. Mooi spul dat valvetronic... EGR kan je afdoppen, maar inlaatkleppen en uitlaatkleppen tegelijk open is by design.
Dat heeft niets te maken met overdreven hoge intervallen, dat is een typisch Peugeot probleem, namelijk het lekken van de koppakking.

Aangaande dit onderwerp kan men eeuwig uit hun nek blijven lullen, de een vindt het een, de ander vindt het ander.

De enige goede tip die in dit topic vermeld staat is: Kijk in het instructieboekje van de auto. De fabrikant heeft de motor gebouwd met een bepaalde toleranties met een bepaalde smering in gedachten. Die staan vrijwel altijd in het instructieboekje vermeld.
Niet altijd gaat dat samen met een specifieke SAE-rating (zoals 5W30, 10W40 enz), maar dan staat er alsnog wel een bepaalde eis waar de olie aan moet voldoen (zoals ACEA A3/B4 of hoger enz Leuke link). Het enige wat je dan moet doen, is gewoon dat advies opvolgen, moeilijker dan dat wordt het niet. Verder geleuter over welk viscositeitsgetal je dan precies moet hebben en 'Maar ik heb dit en dat werkt voor mij veeeeel beter' is echt tijdsverspilling.

Als je geen instructieboekje hebt, dan kan je het boekje vrijwel altijd nog online vinden, en anders bel je even de lokale garage om het na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 22:27
Deelt de turbo niet ook de olie met de motor voor zijn smering? Een turbo wordt aanzienlijk heter dan de rest van de motor, en zorgt dus ook eerder voor afbraak van de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-04 22:49
naarden 4ever schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Dat heeft niets te maken met overdreven hoge intervallen, dat is een typisch Peugeot probleem, namelijk het lekken van de koppakking.

Aangaande dit onderwerp kan men eeuwig uit hun nek blijven lullen, de een vindt het een, de ander vindt het ander.

De enige goede tip die in dit topic vermeld staat is: Kijk in het instructieboekje van de auto. De fabrikant heeft de motor gebouwd met een bepaalde toleranties met een bepaalde smering in gedachten. Die staan vrijwel altijd in het instructieboekje vermeld.
Niet altijd gaat dat samen met een specifieke SAE-rating (zoals 5W30, 10W40 enz), maar dan staat er alsnog wel een bepaalde eis waar de olie aan moet voldoen (zoals ACEA A3/B4 of hoger enz Leuke link). Het enige wat je dan moet doen, is gewoon dat advies opvolgen, moeilijker dan dat wordt het niet. Verder geleuter over welk viscositeitsgetal je dan precies moet hebben en 'Maar ik heb dit en dat werkt voor mij veeeeel beter' is echt tijdsverspilling.

Als je geen instructieboekje hebt, dan kan je het boekje vrijwel altijd nog online vinden, en anders bel je even de lokale garage om het na te vragen.
Ik ben zo blij dat er nog iemand is die dit post. Die olienormen zijn zo ontzettend verschrikkelijk veel belangrijker dan de viscositeit van de olie. De 10W40 van mijn motorfiets gaat echt niet in mijn dieselauto met roetfilter, of nieuwe benzineauto, ondanks dat ze volgens de boekjes allemaal 10W40 kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
wmkuipers schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:13:
[...]

Ik ben zo blij dat er nog iemand is die dit post. Die olienormen zijn zo ontzettend verschrikkelijk veel belangrijker dan de viscositeit van de olie. De 10W40 van mijn motorfiets gaat echt niet in mijn dieselauto met roetfilter, of nieuwe benzineauto, ondanks dat ze volgens de boekjes allemaal 10W40 kunnen hebben...
Absoluut. Uiteindelijk is ook waar al dat marketing gewauwel wat op de olieverpakkingen staat op gebaseerd is. ACEA C5 is de nieuwste variant in de ACEA-C groep en wordt dus vaak geadverteerd als "Low Viscosity" of "Energy saver". Dat is omdat de C5 standaard letterlijk is ontworpen om dat toe te laten.

Er zijn legio verschillende 5W30's te vinden met compleet uiteenlopende ACEA-keurmerken. Auto's geschikt voor ACEA A/B kan je op zich zonder al te veel moeite ACEA C voeren, maar ik zou geen ACEA A/B in een auto gemaakt voor ACEA C willen gooien.

Uiteindelijk zijn er altijd wel uitzonderingen te vinden die op zich wel kunnen en je motor loopt echt niet vast omdat je een litertje 10W40 halfsynthetisch bij de 5W30 volsynthetisch gooit bij gebrek aan beter, maar eindconclusie is en blijft: wat betreft olie maakt men het altijd moeilijker dan dat het is. Lees het boekje en doe wat daarin wordt gezegd, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probleem met dat boekje is dat ie gedrukt wordt als de auto op de markt komt. Jaar of wat verder en de fabrikant bedenkt wat anders. Soms is dat noodzaak (THP motoren met kettingen die 0W30 willen, staat 5W30 in boekje), maar soms ook gemak om slechts een beperkt aantal soorten olie te voeren (206 1.4hdi heeft 10W40 of 5W40 A3/B4 in boekje, dealer en nagenoeg elke garage gooit er 5W30 C2 in omdat PSA dat tegenwoordig merkbreed voorschrijft).

Maargoed, kijk in het boekje en vraag bij de oliefabrikant een olieadvies op, dan heb je een idee wat gangbaar is. Eurol geeft voor auto van de TS 5W40 A3/B4 of 5W30 C2 aan, waarbij 5W40 A3/B4 eerste keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

sprankel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Dat kan, gezien de Sharan nog een booster/heater heeft om de koelvloeistof sneller op temperatuur te krijgen (word bij Diesels wel vaker gedaan) dan zou ik beginnen met de thermostaat te vervangen. Vermoedelijk ging die wel open en dicht als het moest maar ging hij niet meer volledig dicht. En dan kan ik mij inderdaad inbeelden dat de olie eerder warm is dan de koelvloeistof.

Overigens geen enkele auto geeft nog zijn werkelijke temperatuur van de koelvloeistof weer. Zolang die tussen pakweg 80 en 120 zit blijft die naald gewoon strak staan. Idem dito met brandstofmeters, die geven ook niet weer wat de sensor zegt.
Als je een auto van de jaren 80 rijd valt het meteen op, die koelvloeistof meter staat nooit stil en als het bergop gaat is je brandstoftank leeg maar bergaf kan er geen druppel meer bij ;)

Dat je geen last hebt van een oliewissel niet uit te voeren wilt vrij weinig zeggen. Je zou de carter moeten los trekken voor inspectie (niet het kleppendeksel, als dat eruitziet zoals hierboven is het al lang game over), verhoogde slijtage is nog moeilijker te zien.

Een andere, nog betere optie is een staal olie nemen en naar een labo sturen. Kan je perfect nagaan hoe het nu echt zit met je olie, als je opgeeft hoeveel km je met die olie gereden hebt kunnen ze zelfs de slijtage nagaan per gereden km aan de hand van hoeveel metaaldeeltjes er aanwezig zijn. Ook sporen van koelvloeistof komen naar boven.
Mijn watertemperatuurmetertje geeft de exaxte temp weer :) (vw) (std niet maar dankzij modje wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
Mijn leraar zei vroeger: Olie is net als een spijkerbroek. De kleur van de broek (dikte van de olie) maakt niet zoveel uit, de functie van de broek, je warm houden (olie: smeren) doet hij echt wel.

(tegenwoordig komt het ietsje nauwer maar vroeger kon je nagenoeg overal gewoon 10W40 of 15W40 ingooien en dan kwam t best goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
naarden 4ever schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Nee, het lekken van de koppakking is een probleem van de TU-blokken, die verder overigens oerbetrouwbaar en sterk zijn en geen druppeltje olie verbruiken.

Het verbruiken van olie komt veelvuldig voor bij de vti-blokken van PSA.

Het is trouwens onzin dat Peugeotblokken per definitie veel olie verbruiken. Ik rijd nu twee Peugeots (206 en 308 T9) en heb bij beide auto’s nog nooit olie hoeven bijvullen tussen de beurten door. Dat was bij mijn Volkswagens die ik ervoor had wel anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Als we alle merken gaan opnoemen waar motoren van bestaan die olie zuipen dan komen ze allemaal langs, of het nu Franse, Italiaanse, Duitse, Zweedse of Amerikaanse motoren betreft. En nee, die van Japan ook.

Wat je daar als consument mee moet doen is kijken hoe fabrikanten daarmee omgaan, als ze doen alsof hun neus bloed en naar het boekje wijzen dat 1l op 1000km normaal is dan kan je ze best op een zwarte lijst zetten. En dan krijg je spijtig genoeg een lange zwarte lijst met heel wat grote namen op.
Mocht ik in die situatie zitten zou ik ze ofwel dwingen tot herstelling ofwel indien mogelijk de wagen dumpen zonder economisch verlies te draaien. Dwingen zal je vaak juridisch moeten doen en met een onafhankelijk expert, tegen dan binden ze doorgaans wel in. Een blok dat effectief een liter olie zuipt op 1000 km haalt zal vroeg of laat wel is kapot lopen en is sowieso een zware domper op de verkoopwaarde.

@_JGC_
Dat komt omdat er enerzijds continu nieuwe soorten olie op de markt komen en anderzijds dat de olie goedgekeurd moet worden door het concern (GM/PSA/VW/etc) als in voldoet aan de gestelde eisen met een of andere norm factor.
Ik weet auto's die uitgebracht zijn rond het jaartal 2000 die begonnen zijn met 10w40 H/S, dan 10w40 S, dan 5w30 S, dan 0w30 S, dan 5w40 S en uiteindelijk 0W40 S. (H/S = half syntethisch en S vol syntetisch)

Als je dan nog de type goedkeuringen erbijneemt en alle merken die afzonderlijk goedgekeurd zijn dan kom je aan een vrij lange lijst van type's en merken olie die erin mogen. In ieder jaartal van productie staat iedere keer die olie die op dat moment goedgekeurd en best bevonden is voor de regio waar de auto voor bestemd was.
Dat leid er wel toe dat bij het onderhoud van een oudere wagen bij een deskundige vaak afgeweken word van wat er in het boekje staat omdat die weet dat er ondertussen betere olie op de markt is terwijl de prijzen hetzelfde zijn. Dat verhaaltje van u olie kost 200 euro omdat het speciale long life olie is die 40 000 km mee gaat? Die exact dezelfde olie staat bij mij op de stoep voor minder dan 50 euro, 200 euro is wat ik zou betalen als ik ze in een tank station ga halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naarden 4ever
In de wereld van auto’s zijn er een aantal zaken waar mensen maar niet uitgepraat over raken. Motorolie is er daar één van waar men maar geen consensus op kan bereiken. En hoe verrassend is dat, met SAE 5W30, ACEA A3/B4 of hoger, VCC RBS0-2AE, conventioneel of synthetisch, API SN en dan nog maar te zwijgen over de enorme keuze in merken; het is nauwelijks verrassend dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer zien. En dat is jammer, want waar hebben we het nou over? Je motor bestaat uit allemaal bewegende metalen delen, en daartussen moet smering zitten, want anders krijg je metaal-op-metaal contact en da’s vaak niet zo goed. Hoe moeilijk kan dat nou zijn?

In dit stuk zal ik in twee trappen uitleg geven: De korte uitleg zodat je de rest van het verhaal kan overslaan maar wel direct kunt weten welke olie jij nu precies moet kopen voor jouw auto, en de langere uitleg, waarin ik in meer detail uitleg wat bepaalde zaken van een olie nou precies betekenen en waarom je dan precies die olie moet kopen. Lees daarvoor alleen de dikgedrukte zinnen.

Een stukje geschiedenis
Sinds er bewegende onderdelen bestaan, bestaat er olie. Maar voor motorolie specifiek is de historie pas relevant vanaf een vrij recent punt in de geschiedenis. In 1902 schreef Horace Swetland in het tijdschrift “The Automobile”:
"Now there is a noticeable tendency for automobile manufacturers to follow certain accepted lines of construction, technical questions constantly arise which seek solution from the cooperation of the technical men connected with the industry. These questions could best be dealt with by a technical society. The field of activity for this society would be the purely technical side of automobiles."
In 1905 richtten negen man gezamenlijk de Society of Automobile Engineers op. Andrew L. Riker was de eerste president van deze nieuwe organisatie, en Henry Ford was de eerste vice-president. Horace Swetland, schrijver van bovenstaande quote, was op dat moment de de facto vertegenwoordiger van de automotive-ingenieur en werd daarom dan ook ingelijfd als officier in deze nieuwe organisatie. De organisatie zou zich dan ook bezig houden met exact datgene wat Horace destijds schreef: het standaardiseren en het universeel beschikbaar maken van de reeds bestaande ongeschreven regels. SAE heeft nog een keer een naamsverandering ondergaan van “Society of Automobile Engineers” naar “Society of Automotive Engineers”, waarbij ook de afkorting SAE werd vastgelegd.

SAE is nog steeds een wereldwijd functionerende organisatie met ook regionale eenheden, zoals SAE Brasil en SAE Japan (JSAE).

De SAE J300 standaard is een hele bekende voor de meeste mensen die wel eens in een automaterialenzaak hebben staan zoeken naar de juiste olie. Misschien niet als zodanig, maar de J300 standaard definiëert hoe de viscometrische eigenschappen van de olie moeten worden bepaald. In normale mensentaal: J300 legt uit hoe je olie moet testen en wat de “5W” en de “30” betekenen in “5W30” bron.
Dat is best bijzonder, want je zult namelijk geen enkele olie vinden met een “SAE-keurmerk”, omdat SAE alleen maar de standaard maakt. SAE bepaalt hoe iets getest moet worden en welke waardes corresponderen met de waardes van de door SAE bepaalde standaard. Je zou elke vloeistof die de tests van de SAE standaard kan doorlopen in principe een SAE viscositeitsgetal kunnen geven. Veel belangrijker is de normering: een set aan kwaliteitseisen die aan de olie wordt gestelt. Daar is het API mee belast: Het American Petroleum Institute.

Het API stelt normeringen op voor motoroliën en de eigenschappen waaraan deze moeten voldoen bron. Deze set aan eigenschappen is enorm groot en stelt eisen aan de hoeveelheid fosfor die in de olie mag zijn verwerkt, hoeveel de olie mag schuimen onder bepaalde omstandigheden, hoeveel slijtage er mag plaatsvinden binnen een bepaald tijdsbestek, enzovoorts. Fabrikanten die een API-normering willen krijgen voor hun motorolie, moeten de volledige set aan tests zoals die in de API-norm zijn beschreven volbrengen voordat hun olie ook daadwerkelijk de API-normering mag dragen op de sticker van het vaatje. Vrijwel al deze tests zijn bepaald door ASTM International, voorheen bekend als de American Society for Testing and Materials. De viscositeitstest is een van de weinige tests die niet aan de hand van een methode gesteld door het ASTM moet worden getest, maar dat is waar de SAE J300 standaard voor wordt gebruikt.

Aan onze kant van de grote plas kenden we ook een soortgelijk probleem, maar hebben we het voornamelijk goed afgekeken van de Amerikanen. Pas na 1983 werd er door het CCNC een normering voor motoroliën gemaakt, die de normen van API en/of MIL overnam, maar voegde daar extra tests die beter aansloten op het Europees gebruik van automotoren aan toe (de CCNC G#/D# norm). In 1996 werd de CCNC norm vervangen met de doorontwikkelde ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) normering, en dat is tevens de normering die ook vandaag de dag in Europa de eisen aan motoroliën stelt bron. Vrijwel alle tests moeten worden uitgevoerd aan de hand van de methode gesteld in de ASTM-standaard, maar voor sommige tests waaraan de Europese eisen strenger zijn, anders moeten worden getest, of waarvoor geen ASTM-test voor bestaat, zijn er CEC-testmethoden bron bron.

Normeringen
Oke, dus tot zover duidelijk: Het SAE #W-## zegt eigenlijk heel weinig over de olie: het zegt iets over de viscositeit van de olie onder bepaalde omstandigheden, maar buiten dat eigenlijk niets. Belangrijker is de norm waaraan de olie voldoet, zoals de API- of de ACEA-norm.

Het API heeft meerdere normeringen, waarvan de volgende het meest bekend zijn: bron
  • - ILSAC (ILSAC GF-1 t/m ILSAC GF-5, GF-6 is in ontwikkeling bron)
  • - S-categorie voor benzinemotoren (API SA t/m API SN)
  • - C-categorie voor dieselmotoren (API CA t/m API CK-4)
  • - F-categorie voor dieselmotoren (API FA-4)
De categorieën S en C zijn volledig ‘backwards compatible’, dus als je een auto hebt waarvoor API SJ olie wordt aangeraden, mag je daar ook API SL, SM of SN olie in gooien. F is een nieuwe categorie dus daar bestaat nog geen compatibiliteit in, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de opvolger van API FA-4 ook backwards compatible zijn met zijn voorganger.
bron

Tot slot brengt API ook de ILSAC-normering uit. De ILSAC (International Lubricant Specification Advisory Committee) is een samenwerking van Ford, GM, Chrysler en het Japanse automobielbouwers collectief (JAMA) bron. Dit zijn motoroliën voor passagiersvoertuigen en ook deze zijn volledig backwards compatible. Een auto waarvoor ILSAC GF-4 wordt aangeraden, lust ook prima GF-5 bron.

Daarnaast bestaat er dus ook nog de Europese normering in de vorm van ACEA. Acea heeft de volgende normeringen bron makkelijkere bron:
  • - Klasse A/B voor benzinemotoren en lichte dieselmotoren (A3/B3 t/m A5/B5)
  • - Klasse C voor benzine- en lichte dieselmotoren met uitlaatgasnaverwerking (C1 t/m C5)
  • - Klasse E voor ‘heavy duty’ diesels, kom je vrijwel niet tegen in personenauto’s (E4 t/m E9)
ACEA maakt het helaas iets minder makkelijk dan API als het op compatibiliteit aankomt. Alleen A3/B4 oliën kunnen ook in motoren geschikt voor A3/B3 worden gebruikt, voor de rest bestaat er geen onderlinge compatibiliteit.

ACEA A5/B5 is specifiek gemaakt voor auto’s die een olie nodig hebben met een met een lagere HTHS (High Temperature, High Shear Viscosity). De set aan specificaties omvat niet de specificaties van A3/B4 en je moet dus ook vooral geen A5/B5 in een auto gooien die dat niet lust.

De ACEA C-normering is een set aan oliën die nog steeds allemaal actueel zijn. Omdat er altijd een klein beetje olie meeverbrandt met de verbranding in de cilinder, is het noodzaak dat de bestandsdelen van de olie er niet voor zorgen dat het naverwerkingssysteem van de uitlaat, zoals de katalysator en het roetfilter, beschadigd raken door deze bestandsdelen en/of de verbrandingsproducten daarvan, want niet elk systeem kan dat even goed verwerken en/of niet in deze mate. Belangrijkste factor zijn hiervoor de SAPS: gesulfeerd as, fosforen, en zwavels bron. Sommige katalysatoren hebben er totaal geen moeite mee (Bepaalde motoren van Volvo V40’s hebben zeker wel een katalysator maar hebben geen moeite met het verwerken van SAPS, dus gaat er A5/B5 in die motoren), sommige systemen kunnen SAPS in beperkte mate verwerken (ACEA C2, C3 en C5: Mid SAPS-level olie), en sommige systemen kunnen het geheel niet hebben en gaan eraan kapot (ACEA C1 en C4, low(est) SAPS-level olie). Er is geen enkele onderlinge compatibiliteit met deze ACEA C-klasse oliën.

Naast API en ACEA zal je regelmatig fabrikantspecifieke normeringen aangegeven zien staan bij oliën, zoals BMW LL-04 (LongLife), MB-Approval 229.51, Ford WSS-M2C945-A, VW 506.01, PSA B71 2312, Volvo Approval VCC 95200377, en ga zo maar door. Dit zijn allemaal extra specifieke normeringen die vaak nog een stapje verder gaan dan de ACEA- of de API normering zelf. Deze zijn ook veelal niet publiekelijk beschikbaar dus daar weet ik ook niets vanaf. Als je boekje een fabrikantspecifieke norm voorschrijft, dan is dat je beste en enige uitgangspunt.

Dusehh… 10W40 of 5W30?
Bijzonder irrelevant. Bovenstaand is een bijzonder lang verhaal met een hoop achtergrondinformatie waaruit je de enige conclusie kan trekken: Kijk in het boekje van de fabrikant. En als je die niet hebt, zoek online naar een PDF van de handleiding van je auto. Gegarandeerd staat daarin welke olie wordt aanbevolen voor jouw auto. Mocht je geen boekje hebben, dan kan je online zoeken, maar vaak kom je dan in één van de miljoenen forumthreads uit waarin wordt bediscussiëerd welke olie andere bezitters van jouw model auto dan precies gebruiken en hoe ontzettend goed hen dat bevalt en hoe een andere olie zorgte voor een enorm olieverbruik, maar sinds ze over zijn gestapt op een andere olie, al die problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon, bla bla bladiebla.

Beter is het om in dat geval te bellen met een garage van het merk auto dat je bezit met het chassisnummer (VIN) van je auto, of nog beter: de motorcode. Het is mij wel eens overkomen dat ik een verkeerd boekje in de auto had liggen en dat de grossier op de hoek van mijn werk mij een hele andere olie mee gaf. Na wat gesteggel over ‘maar computer zegt dit’ ‘maar boekje zegt dat’ heb ik de cover van de motor waar ik op dat moment mee bezig was eraf getrokken en verdomd: de motorcode kwam niet overeen met het boekje. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik dit in de (inmiddels 6 jaren) dat ik auto’s onderhoud voor mijn werk slechts deze ene keer heb meegemaakt.

Een motor wordt in principe ontworpen met een bepaalde smering met bepaalde eigenschappen in gedachten, waarvan viscositeit een van de eigenschappen is, maar bij lange na niet de enige. Dus meer kijken naar de norm, en minder naar de SAE #W##.

Als je dan de keuze hebt tussen verschillende viscositeiten binnen dezelfde norm, is het handig om te weten waar de getallen op slaan:
SAE Viscosity GradeMaximale viscositeit van de olie in de krukaslagers
[mPa * s]
Maximale stromingsviscositeit van de olie
[mPa * s]
0W6200 bij -35°C60000 bij -40°C
5W6600 bij -30°C60000 bij -35°C
10W7000 bij -25°C60000 bij -30°C
15W7000 bij -20°C60000 bij -25°C
20W9500 bij -15°C60000 bij -20°C
25W13000 bij -10°C60000 bij -15°C

Belangrijkste is hier om op te merken dat de waarde voor W voornamelijk iets zegt over de stromingsviscositeit van de olie bij extreem lage temperaturen. 60000mPa*s is de viscositeitswaarde die een oliepomp in een auto ten minste nog moet kunnen oppompen. Dat wilt zeggen dat het gebruik van een olie met als eerste getal bijvoorbeeld 10W in ieder geval tot -30°C zonder schade aan te richten moet kunnen starten en moet kunnen smeren.

SAE Viscosity GradeMinimale kinematische viscositeit bij lage materiaalstress
[mm²/s], bij 100°C
Maximale kinematische viscositeit bij lage materiaalstress
[mm²/s], bij 100°C
Minimale kinematische viscositeit bij hoge materiaalstress
[mPa * s], bij 150°C
84.0<6.11.7
125.0<7.12.0
166.1<8.22.3
206.9<9.32.6
309.3<12.52.9
4012.5<16.33.7
5016.3<21.93.7
6021.9<26.13.7

bron

Hier is een totaal verwacht patroon te zien van een toenemende viscositeit naarmate het viscositeitsgetal hoger wordt. Deze getallen zijn vooral relevant voor de filmsterkte van de olie onder hoge belasting en hoge snelheden (hoge toeren).

Het eerste getal is dus voornamelijk afhankelijk van de vraag of je binnen de poolcirkel of hoog op een berg woont waar je geregeld met temperaturen ver onder het vriespunt te maken hebt, waarbij het inderdaad een relevante vraag is of de olie niet te dik is om de auto te kunnen starten. Deze kwestie is voor de auto die Nederland niet verlaat volledig irrelevant.

Het tweede getal is dus een indicatie van de filmsterkte bij bedrijfstemperaturen. Eigenlijk geldt ook hiervoor: je hoeft je hier geen zorgen om te maken. De meeste normeringen laten maar één viscositeitsgetal toe, en als er toevallig meerdere viscositeiten binnen dezelfde normering vallen (zo kan BMW LL-01 zowel 5W30 als 5W40 zijn), dan betekent dat dat jouw blok prima loopt op beide typen olie; blijkbaar zijn de toleranties in de motor zo ontworpen dat ze kunnen werken met beide oliën.

Een grotere discrepantie tussen het getal voor de W en erna betekent dat er een grotere hoeveelheid polymeer-additieven aan de olie is toegevoegd. Polymeeradditieven zorgen er zowel voor dat de vloeitemperatuur van de olie wordt verlaagd, als dat de viscositeitsindex wordt verhoogd bron. Het chemisch ingenieurswerk wat in een multi-grade olie gaat is bijzonder fascinerend en het artikel is absoluut de moeite waard als je daarin geïnteresseerd bent.

Oke, maar welk merk dan?
Ook het merk is lang niet zo interessant. Uiteindelijk moet de olie die in het vaatje zit dat je koopt alle tests hebben voldaan zoals die gesteld zijn in de normering waaraan de olie volgens de sticker aan voldoet. Dus of de olie die je in de auto gooit nou van MPM of van Castrol is, uiteindelijk moeten beide oliën dezelfde tests hebben volbracht, dus voldoen beide oliën aan de gestelde norm. Dat wilt niet zeggen dat dat betekent dat alle oliën exact even goed presteren. Er zijn best oliën die ook buiten de door de norm gestelde kaders goed blijven presteren, en er zijn oliën die buiten die norm al snel beginnen te degraderen. Een goed voorbeeld is te zien in het volgende filmpje:

Beide oliën zijn BMW LL-04 genormeerd en beide oliën hebben een viscositeitsgetal van 5W30. Toch zie je dat de Castrol-olie onder extreme omstandigheden veel minder solide afzetting genereert dan de olie van BMW zelf.

Er zullen dus best verschillen bestaat tussen de prestaties van oliën van verschillende fabrikanten, en daarin ben ik absoluut niet de persoon om te zeggen welke dan precies de beste olie maakt (voor zover een dergelijke kwalificatie uberhaupt mogelijk is). Wel kan je zonder enige twijfel zeker weten dat de olie ten minste naar gelang de norm presteert, en voor dagelijks en niet uitzonderlijk gebruik, wat voor iedereen die dit gaat lezen het geval is, gewoon zal functioneren zoals je dat mag verwachten. Blijf natuurlijk weg van de onbekende merken waarvan je nog nooit eerder gehoord hebt en waarbij je jezelf moet afvragen of dat wel echt kan voor die prijs, maar zoals bij alles in het leven: gebruik hierbij je gezond verstand.

[ Voor 21% gewijzigd door naarden 4ever op 31-10-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1323920

*knip* Spam

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 14-01-2020 08:46 ]

Pagina: 1