Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 15:11
Ik heb een KVK nummer waarmee ik vroeger diverse webshops runde en freelance klusjes aannam. Begin dit jaar ben ik er echter mee gestopt omdat ik een nieuwe (drukkere) baan heb en er eigenlijk niet veel zin meer in heb :). Naast deze webshops altijd een vaste baan van 40 uur gehad. Volgens de belastingdienst ben ik overigens geen ondernemer, aangezien ik nooit aan het urencritereum voldeed.

We willen snel een huis gaan kopen en hebben een hypotheekgesprek. We krijgen deze week te horen wat we kunnen lenen. Echter, ben ik benieuwd of die eenmanszaak nog enigszins problemen kan geven bij een daadwerkelijke aanvraag? Ik heb nooit veel winst gemaakt (enkele duizenden euro's per jaar) en heb ook wel eens verlies gemaakt (1000 tot 2000 euro). Daarnaast heb ik sinds februari dit jaar geen activiteiten meer ontplooit en op mijn kwartaalaangifte enkel aangegeven dat ik niets had aan te geven.

Idealiter wil ik het KVK-nummer wel behouden mocht ik in de nabije toekomst wat freelance klusjes aannemen, daarnaast is het opzeggen van je eenmanszaak best wel een gedoe waar ik helemaal geen zin in heb!

Iemand ervaring hiermee?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Geeft geen problemen. Er wordt in jouw geval gewoon gekeken naar je vaste baan + het inkomen van je partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Als je geen financiele verplichtingen hebt vanuit je eenmanszaak heeft dat verder 0,0 invloed op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

underrated schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:33:
Geeft geen problemen. Er wordt in jouw geval gewoon gekeken naar je vaste baan + het inkomen van je partner.
Sluit niet aan bij mijn ervaringen.

Bij eenmanszaak gaat bij menig hypotheekverstrekker de alarmbellen af. Zelfs als je aandringt om het ZZP-inkomen niet mee te nemen, moet je naar het ondernemersluikje..

Verzwijgen kan maar men vraagt een kopie van je vorige IB-aangifte dus daar zal dan al geen inkomen uit onderneming op moeten staan. In mijn geval kon ik aannemelijk maken dat er geen inkomsten uit onderneming zouden volgen dus kon ik volstaan met een KVK-uitreksel en een overzicht van het geld op de zakelijke rekening. Bij een bepaalde grote bank had ik echter naar een extern bureau gemoeten om alles te laten toetsen...

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 29-10-2019 09:41 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:53
Van de eenmanszaak wordt de gemiddelde ondernemingswinst meegenomen over de afgelopen 3 jaar, of die van het laatste jaar indien deze ondergemiddeld is.

Is er sprake van een verlies, dan kan het negatief inkomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Toen ik mijn huis 6 jaar geleden kocht heb ik het aangegeven dat ik wat extra inkomen had uit een VOF.
De advieseur (De Hypotheker) Gaf aan dat dit er niet toe deed. We hebben het niet meegerekend bij mijn inkomen maar werd dus ook niet als "risico" gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zypher
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10-2024
t_captain schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:38:
Van de eenmanszaak wordt de gemiddelde ondernemingswinst meegenomen over de afgelopen 3 jaar, of die van het laatste jaar indien deze ondergemiddeld is.

Is er sprake van een verlies, dan kan het negatief inkomen zijn.
Dit is ook mijn ervaring. Daarnaast heb ik ervaren dat sommige hypotheek verstrekkers genoegen nemen met de definitieve IB aangifte van de desbetreffende jaren. Anderen willen er ook nog, door een accountant opgestelde, jaarrekeningen van de onderneming bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 08:30
Als je de afgelopen jaren beperkt inkomen hebt gehad, nu nog ingeschreven staat en pas in dit jaar bent gestopt met activiteiten wordt er zeker gekeken naar je onderneming. Hoe er mee omgegaan wordt zal verschillen per geldverstrekker, dus laat je goed voorlichten.
Je geeft aan dat de belastingdienst je niet als ondernemer betitelde, dus ik denk dat het inkomen dan als "resultaat uit overige werkzaamheden" benoemd wordt. Meestal zou je dan met de laatste drie IB-aangiften aan kunnen tonen wat je gemiddeld verdiend hebt.

Kom je in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie? https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afsluiten
In de regels van NHG kan het inkomen uit onderneming buiten beschouwing gelaten worden (ter beoordeling van de geldverstrekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
Van 2018 is de aangifte nog niet eens ingediend door de accountant (deze vraagt altijd standaard verlening aan, en werkt het doorgaans in december af). Mocht iemand deze aangifte willen, kan ik hem niet aanleveren, simpelweg omdat deze nog niet bestaat :)!

Jaarrekeningen en aangiftes tot en met 2017 heb ik allemaal tot mijn beschikking. Bijna elk jaar is er een kleine winst, op 2016 na. In 2018 ook wat verlies gemaakt, maar dit is dus nog niet ingediend etc.

Verder is er geen "inkomen uit onderneming" maar wordt alles genoteerd als "overige inkomsten" bij de aangifte. Ik heb verder geen verplichte kosten en vanaf februari 2019 is er geen activiteit meer geweest, dit kan ik aantonen met mijn BTW aangiftes.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 08:30
Dannydekr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:39:
Van 2018 is de aangifte nog niet eens ingediend door de accountant (deze vraagt altijd standaard verlening aan, en werkt het doorgaans in december af). Mocht iemand deze aangifte willen, kan ik hem niet aanleveren, simpelweg omdat deze nog niet bestaat :)!
Desondanks gaat een geldverstrekker de IB aangifte wel vragen (omdat dit het recentste beeld geeft van je inkomsten uit overig werk) en als je op korte termijn het huis wil kopen zal de aangifte misschien met spoed gemaakt moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
AndosH schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Desondanks gaat een geldverstrekker de IB aangifte wel vragen (omdat dit het recentste beeld geeft van je inkomsten uit overig werk) en als je op korte termijn het huis wil kopen zal de aangifte misschien met spoed gemaakt moeten worden...
Zal een verzoek bij hem indienen, 9 dagen heb ik alle cijfers aangeleverd, dus ik neem aan dat het wel met spoed kan.

Helaas in 2018 wel een verlies gemaakt. Het jaar ervoor een winst en het jaar daarvoor een klein verlies. Netto over de laatste 3 jaar is het resultaat nog wel in de plus in ieder geval. In dat geval is er weinig reden tot zorgen begrijp ik? Of kan het zijn dat ze eisen dat ik het KVK nummer alsnog opzeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

Crazy-

Best life ever

Hier soortgelijke situatie; de Hypotheker kon geen direct geven: verschilde per partij.

Ik ga het afwachten in deze
Dannydekr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Zal een verzoek bij hem indienen, 9 dagen heb ik alle cijfers aangeleverd, dus ik neem aan dat het wel met spoed kan.

Helaas in 2018 wel een verlies gemaakt. Het jaar ervoor een winst en het jaar daarvoor een klein verlies. Netto over de laatste 3 jaar is het resultaat nog wel in de plus in ieder geval. In dat geval is er weinig reden tot zorgen begrijp ik? Of kan het zijn dat ze eisen dat ik het KVK nummer alsnog opzeg?
Een kennis van mij gaf dat advies; tijdelijk stopzetten.

[ Voor 72% gewijzigd door Crazy- op 29-10-2019 12:23 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Dannydekr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:58:
[...]

Waarom niet bij de adviseur deze vraag neer leggen? Wellicht kan die je wel adviseren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
RuudvandeBeeten schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Waarom niet bij de adviseur deze vraag neer leggen? Wellicht kan die je wel adviseren _/-\o_
Ja je hebt helemaal gelijk. Ze is nog bezig met een berekening, heb ergens later deze week een meeting. Ga er graag goed voorbereid in, en met alle ervaringen van hier krijg ik wel een goed totaal beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dannydekr schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:39:

Jaarrekeningen en aangiftes tot en met 2017 heb ik allemaal tot mijn beschikking. Bijna elk jaar is er een kleine winst, op 2016 na. In 2018 ook wat verlies gemaakt, maar dit is dus nog niet ingediend etc.

Verder is er geen "inkomen uit onderneming" maar wordt alles genoteerd als "overige inkomsten" bij de aangifte. Ik heb verder geen verplichte kosten en vanaf februari 2019 is er geen activiteit meer geweest, dit kan ik aantonen met mijn BTW aangiftes.
Hoe groot is deze onderneming dat je een accountant aangetrokken hebt? Heeft het bedrijf ook bezit op de balans (machines, computers etc?)
Die accountant doet jouw aangifte inkomstenbelasting? Waarom geeft hij dit niet aan als inkomsten uit onderneming?

Enfin, ik denk dat je met "overige inkomsten uit arbeid" wellicht gaat ontsnappen aan de ondernemerscheck. Maak je verlies en ze zien dat, dan kan ik me zo voorstellen dat je te lenen hypotheekbedrag lager wordt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
bombadil schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:14:
[...]

Hoe groot is deze onderneming dat je een accountant aangetrokken hebt? Heeft het bedrijf ook bezit op de balans (machines, computers etc?)
Die accountant doet jouw aangifte inkomstenbelasting? Waarom geeft hij dit niet aan als inkomsten uit onderneming?

Enfin, ik denk dat je met "overige inkomsten uit arbeid" wellicht gaat ontsnappen aan de ondernemerscheck. Maak je verlies en ze zien dat, dan kan ik me zo voorstellen dat je te lenen hypotheekbedrag lager wordt.
Accountant is de vader van een vriend van me. Was niet heel veel duurder dan een goede boekhouder en het gaf me wel een veilig gevoel. Een boekhouder had betreft de omvang eigenlijk ook prima geweest.

Onderneming is zeer klein. Het is gewoon een eenmanszaak om ZZP werkzaamheden te kunnen doen (denk aan het maken van een website etc) en was om mijn webshops te kunnen runnen. Omzet was soms enkele tienduizenden euro's per jaar, maar door de hoge kosten, was het eigenlijk nooit heel rendabel en praat je over enkele duizenden euro's winst per jaar (of enkele honderden euro's verlies).

Ik noem het daarom ook altijd een uit de hand gelopen hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:31
Bij mij gingen er wel wat alarmbellen af bij de ING, ik moest zelfs mijn zakelijke rekening opzeggen toen der tijd (ondanks dat het bedrijf al niet meer echt bestond).

Denk dus dat het per partij verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 11:26
Grappig, bij mij deed de ING absoluut niet moeilijk. Hypotheek aangevraagd puur op inkomsten uit loondienst, inkomsten uit overige werkzaamheden is hierbij totaal niet meegenomen of gecontroleerd door de ING. Er is ook nooit naar een kopie van de IB-aangifte gevraagd overigens.

Is dus niet echt een pijl op te trekken lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Beste advies is gewoon openheid van zaken geven.

Je wil voorkomen dat de bank er zelf achter moet komen dat er nog een onderneming is. Dan sta je al gelijk achter en zal er met veel meer wantrouwen gekeken worden. Zorg dat je gewoon alle aangiftes aan kan leveren en jaarrekeningen als deze er zijn. Laat verder je boekhouder verklaren dat er geen activiteiten zijn geweest dit jaar. Als er dan verder geen gekke schulden of iets degelijks zijn moet het allemaal wel goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Laatst online: 25-05 01:59

Ale-Gu

'Eel Goe'

Ik heb ook al jaren een KvK nummer + wat winst ieder jaar.
Afgelopen 2 jaar 2x een hypotheek afgesloten. 1e keer wel meegeteld voor hypotheek (beïnvloedde max te lenen bedrag gunstig) en 2e keer niet (want: niet nodig , en is alleen maar extra papierwerk aanleveren.

Denk dat het misschien ook uitmaakte dat ik al die tijd gewoon 40 uur per week in loondienst werkte.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28
Dat was bij mij ook een vraag toen wij bij de Rabo bezig waren voor een hypotheek. De adviseur heeft alleen gekeken naar mijn vaste inkomen uit loondienst. Van mijn eigen bedrijfje (met minimale omzet en nihile winst) heeft hij niks meegenomen.
Pagina: 1