Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 00:34
Goedenacht mensen,

Ik ben bezig met de koop van een huis en wil daar op het plattedak gelijk zonnepanelen en zonneboiler plaatsen. Dit wil ik meenemen in een bouwdepot.

Voor alles ben ik met verschillende offertes bezig maar foces me hier ff op de zonnepanelen oplossingen...

Twee aanbieders waar ik een beetje naar neig hebben verschillende hardware.... Een van de leveranciers geeft aan falicant tegen SolarEdge te zijn en biedt dan ook de Enphase oplossing aan en de ander biedt logischerwijs de SolarEdge aan.

Wat krijg ik

Offerte 1:
10x URE 310 wp mono black
Enphase IQ7 micro-omvormer
Vermogen 3100Wp indicatie 2550kWh
opstelling naar zuiden
10 jaar garantie panelen, 25 jaar op omvormer
btw terugvraag service 99 euro
monitoring service van 35,40 euro per jaar om je panelen in de gaten te houden

offerte 2:
10x Benq AUO sunbravo mono 320 black
10x solaredge power optimizer P370-5RMMRM (voor 72 cells)
solaredge hd-wave 3000
flatfix fusion montage systeem
Verwachte opwek per jaar 3072 kWh
opstelling naar zuiden
15 jaar garantie panelen, 25 jaar op optimizer en 12 jaar op omvormer
btw terugvraag service gratis
Monitoring aanbod van 35 euro per jaar om je panelen in de gaten te houden

Offerte 1 zegt tegen SolarEdge te zijn vanwege het feit dat ze in serie zijn geschakeld en dat als er een uitvalt dan niets werkt en je niet zou kunnen monitoren per paneel, maar opmerkingen waren telefonisch ....

Als ik de videos van SolarEdge bekijk dan kan je perfect per paneel monitoren.

Het legplan verschilt wel een beetje. In beide plannen is rekening gehouden met de zonneboiler oplossing.

Netto onder de streep na alle teruggaves scheelt het (inclusief de teruggave service) maar ongeveer 10 euro meer voor offerte 2.

Op internet zijn veel pro en cons te vinden tussen de SolarEdge oplossing en de micro-omvormer oplossing, maar zie daardoor nou niet echt wat beter zou zijn.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn energiepark op het dak zo klein is dat het om het even is welke oplossing gekozen wordt...

Als ik deze video kan geloven dan maakt het niet echt uit welke je kiest omdat beide wel goed zijn. Dan zou het eerder op de garantie uitkomen lijkt mij...

Graag jullie mening over de de beide oplossingen.

[ Voor 7% gewijzigd door WPN op 29-10-2019 01:03 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
35 euro per jaar voor monitoring?
Portal van de fabrikant is toch gratis?

Ik vind het beide niks. Zonder de situatie te kennen, kan je niet gewoon een stringomvormer toepassen? Of is er veel schaduw?
En oost/west? Kan je dan niet meer panelen kwijt? Of heb je dan meer schaduw uit je omgeving?

In plaats van een zonneboiler kan je ook een warmtepomp boiler plaatsen.
Kan je meer panelen kwijt en heb je een doel, als salderen afgebouwd wordt.
Een atlantic explorer V4 heeft 1250 euro subsidie en kan je sturen op de pv

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2019 04:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WPN
Het huis heeft een platdak ongeveer 6m bij 8m. 12 panelen is het max wat er op past.
1 of 2 panelen zullen een stuk schaduw krijgen in de ochtend van een schoorsteen die halverwege het dak staat op de muur met de buren, want hun afvoer komt ook in hetzelfde metzelwerk uit. En eind van de middag valt er op die panelen ook nog een beetje schaduw werd mij vertelt.
Er staan geen hoge gebouwen dichtbij of hoge bomen. Volgens zonatlas is de instraling ook hoog.

Van wat ik begrepen heb tot nu toe is een stringomvormer gevoelig voor slechte performance van panelen en uitval is stillegging. Ik wil dit dan net weer niet.
Maar dit is ook gelijk de reden waarom ik dit topic gestart heb, advies van kenners die mij niet gelijk iets willen verkopen :)

Portal voor mijn gebruik is kosteloos ja.
Monitoring pakket zal ik ook niet afnemen, maar wat ze doen is monitoren van je panelen op opwekking en uitval. Daarnaast mocht er dan onderhoud nodig zijn rekenen ze geen voorrijkosten en uurloon.

[ Voor 4% gewijzigd door WPN op 29-10-2019 23:03 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik voor offerte twee gaan; betere panelen.
Laat door die installateur eens een offerte / berekening maken voor dezelfde panelen met een nette stringomvormer.

En als je wil, kan je nog wat dakfotos plaatsen, (en afmetingen en ligging) voor nog meer advies in dit topic.

Wise enough to play the fool

• WPN
Satelietfoto: https://imgur.com/z3HYH4o

Zonatlas.nl: https://imgur.com/2Gxn2VT

Binnenmeting van het huis is ~ 6.1m breed en 7,3m diep.

Inmiddels ook te horen gekregen dat bouwdepot is goedgekeurd zonder verder overleg van offertes noodzakelijk. Nu nog op definitief akkoord hypotheek wachten.

Betreft warmtepomp. Ik ging er eerst vanuit dat dit een "luidruchtige" buitenunit had. Zie dat dit nu ook binnenunits kunnen zijn waar ik in principe ruimte voor heb in het "stookhok" waar de cv ketel hangt (maar geen verwarming is). Echter lees ik nergens iets over geluidsproductie van die units.
Lees ook bij verschillende sites niets terug over energie verbruik omdat het constant elektra nodig heeft (kan opgevangen worden met extra panelen natuurlijk maar is dat volledig dekkend?).
Lees ook dat de ruimte waar de unit staat kouder kan worden door de WPB?

[ Voor 17% gewijzigd door WPN op 30-10-2019 00:24 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

WPN schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:30:
Satelietfoto: https://imgur.com/z3HYH4o

Zonatlas.nl: https://imgur.com/2Gxn2VT

Binnenmeting van het huis is ~ 6.1m breed en 7,3m diep.

Inmiddels ook te horen gekregen dat bouwdepot is goedgekeurd zonder verder overleg van offertes noodzakelijk. Nu nog op definitief akkoord hypotheek wachten.

Betreft warmtepomp. Ik ging er eerst vanuit dat dit een "luidruchtige" buitenunit had. Zie dat dit nu ook binnenunits kunnen zijn waar ik in principe ruimte voor heb in het "stookhok" waar de cv ketel hangt (maar geen verwarming is). Echter lees ik nergens iets over geluidsproductie van die units.
Lees ook bij verschillende sites niets terug over energie verbruik omdat het constant elektra nodig heeft (kan opgevangen worden met extra panelen natuurlijk maar is dat volledig dekkend?).
Lees ook dat de ruimte waar de unit staat kouder kan worden door de WPB?
Dat is een prima dak voor een Oost-West opstelling, en dan passen daar al gauw 18 panelen op.

Als je een warmtepomp wilt opstellen, kijk dan of er aan de noordkant van je dak plaats is.
Die dingen hebben veel lucht nodig !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eens met hierboven, ik zou ook eerder geneigd zijn naar oost/west, als er geen obstakels van gebouwen/bomen in de buurt staan.
Zo heb je iets meer spreiding van opwek gedurende de dag, ten opzichte van enkel zuid(west)
En dus langer direkt verbruik, handig als salderen wordt afgeschaft/afgebouwd.

Voor inspiratie, kijk eens naar de systemen van @Zuluman
Zuluman in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
En @knarf_st knarf_st in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Ik begrijp echter niet goed, dat er enkel zwarte monopanelen worden aangeboden. Die worden het warmste en voor het zicht is het niet belangrijk. (iets met andere panelen kunnen ze niet leveren?)

6 mtr is dan 3 panelen in de diepte en 7,3 mtr is 6 panelen in de breedte /\/\/\
Dat maakt 18 panelen oost/west, eventueel -2 bij de schoorsteen. (en wat ruimte om schoon te maken)

Ook kan je ruimte vrijhouden voor een L/W warmtepomp aan de noordkant, zoals voorgesteld.
Een Panasonic monobloc, heeft enkel een buitenunit en is toch wel stil. Zeker op die hoogte (vrije uitblaas en geen omringende muren) hoor je hem maar amper. Wel voldoende demping eronder. Sumo voeten met veerdempers eventueel.

Een WP boiler, kan je aan en afzuigen in een grotere ruimte. Het apparaat, zal 1,5 - 2 uur draaien, en koude droge lucht uitblazen. Is de ruimte echter beperkt, dan de uitblaas naar buiten, en eventueel een mix van binnen en buitenlucht voor de aanvoer.
Betekent wel weer dakdoorvoeren maken. Verbruik is zo een 450-550 watt als die draait. Prima om overtollige PV stroom in kwijt te kunnen overdag.

Kijkend naar de PV verdeling.
Oost/west, 8 "standaard" panelen per richting, 32 Vmpp per paneel, zou nog net gaan op een 1-fase stringomvormer.
Bijv een SMA, die heeft ook schaduwbeheer. Een enkel paneel in de schaduw, lost dat prima op.

Oost/west, 8 "niet standaard" paneel Panasonic Hit, zou zelfs nog op een 3-fase stringomvormer kunnen.
Die leveren 59 Vmpp per paneel. Ze hebben echter een afwijkende maat van 1590 x 1053. Niet alle platdak montage systemen zijn daarvoor geschikt. Maar ook daar is een oplossing voor thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5" (zonnekompas utrecht)

Enphase of solaredge? Het maakt weinig uit.
Echter Enphase is echt per paneel, en solaredge niet, zoals ze beweren. Die panelen staan nog altijd in serie met elkaar. Geen probleem, zolang je maar het minimum aanhoudt, die ze voorschrijven. En dat minimum aantal panelen zijn panelen ZONDER schaduw.
Enphase heeft (naar mijn mening) dan weer het nadeel, dat de "tegenwoordige" panelen, niet hun volledige vermogen kunnen leveren, op het beste moment. Koud weer en veel zon. Echter is dat in het voorjaar, dat de zon lager staat, en dat maakt voor een platdak opstelling weer minder uit.
Bij solar-bouwmarkt staat een test: https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen-test/
Dat is met allemaal micro omvormers. Je ziet dat de verschillen klein zijn. Dat kan ook aan de capaciteit vd omvormer liggen natuurlijk.

Die test laat echter niet zien hoeveel opwek er is per m2 paneel.
Als ik op mijn dak, qcell installeer kan ik minder panelen kwijt dan met panasonic. Dus de panasonic levert mij ook meer kWh per m2 op. Ook als je qcell en panasonic deelt door het m2 paneel, scoort panasonic ietsjes beter. Zoals @migjes altijd zegt, dat is mieren sexueel mishandelen.

Sorry voor het lange verhaal, maar een stringomvormer zou ook hier prima kunnen.
Je hebt meer aan "betere" panelen op een stringomvormer, dan een fancy micro omvormer, met mindere panelen is mijn mening. Levert meer op.

En als je zelf graag puzzelt: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ Kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, en ga naar de configuratie van de pv-installatie
Let wel op, wat men bedoelt met monitoring. Een monitoring unit van enphase is al snel een paar honderd euro extra, buiten hun eigen "onderhouds" kontraktvoorstel, wat dat dan ook mogen inhouden...
(ze mogen meebetalen aan jouw internetverbinding, als ze daar gebruik van willen maken ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2019 03:47 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@WPN en @AUijtdehaag
als we toch seksueel mieren aan het gebruiken zijn. (mierenneuken)

dan is mijn voorkeur niet oost-west.
maar nog liever zuid-noord.
dat is gewoon nog een 1 tot 5% beter als oost-west. >:)
liefste nog zuid met stijlen hoek, zodat je lekker lente en herfst opbrengst pakt, die mis je met oost-west een beetje.
en noord lekker plat, voor extra zomer opbrengst, als de panelen door de warmte in de zomer wat minder opbrengst hebben.
en zeker teveel Wp op je omvormer hangen, door verschillende richtingen kan dat zonder aftoppen.
en geeft je een flink betere opbrengst met lichte bewolking.

maar helaas mensen zijn zo bang voor noord, maar dat is helemaal niet nodig met de prijzen van vandaag. ;)

(mensen die nog geen ervaring hebben zijn eigenlijk nog te bang het goed te doen, mensen met meer ervaring hebben vaak geen ruimte meer over op dak, want het licht/ligt al vol. ;) )

@WPN
plaats lekker oost-west, en dan vrij plat (ongeveer 5 tot 15 graden is meer als genoeg).
je opbrengst zit dan wel het meeste in de zomer.
met oost-west kun je 2x9x300Wp panelen al op een 3,6kW omvormer hangen, dus op maar een 16A groep.
lekker goedkoop aanleggen dus en toch +4300kWh opbrengst per jaar.
(als het moet kan zelfs 2x12x300Wp kan nog op een 3,6kW omvormer, top je wel een beetje af, maar is niet al te erg.)
past zuid noord mischien beter, dan kun je die ook doen als je wil.
(laat angst geen raadgever zijn. ;) )

een gewone simpelere 3,6kW string omvormer met 2x een mpp, is de goedkoopste methode voor veel kWh.
solaredge of micro, het is meer verkoop techniek als nodig voor jouw ;)

probeer wel panelen te pakken te krijgen van 300+Wp, je kunt goed 330Wp panelen krijgen voor niet te veel geld.
dat 18x is toch bijna 2 panelen extra voor bijna geen kosten.
te veel kWh, dat kan bijna niet, den aan warmtepomp/elektra auto etc etc.
opmaken is veel makkelijker als opwekken. :P

(een bouwdepo hier voor gebruiken, liever niet.
maar snap wel waarom je dit zou doen. kun je zonder dan is dan wel een heel stuk toffer. ;)
check of je duurzaamheids-lening kunt krijgen in je gemeente?
is soms leuker als een bouwdepo. ;) )

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 30-10-2019 10:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:35

Freakie1NL

Grote Baas

Zo ie zo niet voor partij 1 gaan. Gebaseerd op je offerte weet ik precies welke partij dit is. Zelf mee in zee gegaan, qua materiaal is het allemaal prima maar de partij die voor hun de installatie uit voert is echt dramatisch, eveneens de administratieve afhandeling. Dus ik raadt je die sterk af.

[ Voor 13% gewijzigd door Freakie1NL op 31-10-2019 20:10 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• WPN
Denk niet dat een warmtepomp een goede optie is op dit moment. De isolatie is nog niet optimaal en zal ik aan moeten werken. Dus zal zonneboiler worden, wat opzich ook geen probleem is voor mij.
Ik heb ondanks via bouwdepot te willen doen niet genoeg middelen om gelijk 18 panelen neer te leggen denk ik.

@migjes je geeft aan dat enphase en solaredge teveel van het goede zijn (en dus extra onnodige kosten). De mogeijkheid die je geeft kan ik niet zo goed voorstellen (te weinig kennis, vandaar ook mijn vraag hier ;)). Is dat niet gewoon een stringomvormer waarover ik alles lees dat als er 1 paneel niet goed werkt de opwekking van de rest dan ook niet?

Bouwdepot dus vanwege de kosten die ik niet direct in 1 keer heb liggen hiervoor. Ik heb gekeken bij de gemeente voor een duurzaamheidslening, daar betaal ik 2,90% rente in 15 jaar, in mn bouwdepot ligt dit een stuk lager, verschil in totaal is dus minimaal (over de looptijd van hypotheek en de maandelijkse kosten liggen een stuk lager per maand dan wanneer ik aparte lening afsluit)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, omdat je de adviezen toch niet opvolgt, maar:
- Die zonnecollector geeft nog meer schaduw, beetje zonde van de gemiste PV opwek.
- Met een zonnecollector, kan je nooit gasloos, je zal altijd bij moeten stoken. Die doet in de winter ook niks, net als PV. Vandaar het advies van een WPboiler. Die doet het altijd, en gas heb je daarvoor niet meer nodig. Heeft niets met isolatie van je huis te maken. Bovendien maakt de WP boiler van 1 kWh, 2,8 kWh warmte. (jaar)
- Zonnecollector "helpt" mee, aan het tapwater verwarmen, maar voor CV ondersteuning kan je het vergeten.
- Je kan met Solaredge zien, welke optimizer gesneuveld is. Panelen gaan zelden stuk. Zoek eens op
solaredge storing in het duurzame energie topic. Heb je radio amateurs in de buurt?
Als je er voor kiest, vraag dan wel om de volledige rechten, anders kan je nog weinig per paneel uitlezen.
Gezien je ervaring, zal men ook dat niet geven.
- Logging is wel belangrijk, zodat je kan vergelijken. Maar dat hoeft niet per paneel, kan ook per string.
Leuke gadget, maar duur.

Nou succes met je verdere keuzes.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2019 08:33 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:05

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Zonneboiler is oude techniek. Je hebt in de zomer warmte teveel en in de winter doet ie niets. Bovendeel heel erg duur. Beter gewoon extra panelen plaatsen.

Bedenk je ook dat 1 paneel niet zoveel kost. Tussen 100 en 200€ grofweg... Dus als er 1 paneel stuk is, zijn dat je kosten, mits je hem zelf vervangt. Dat is, zeker op een plat dak, een peulen schil. Als je een lamp kan verwisselen dan kan je dat ook..

En over de opties, alles zal werken, de verschillen zijn miniem. Ben je heel bang dat er 1 paneel stuk gaat, dan inderdaad voor een van de genoemde opties gaan. Vind je monitoring per paneel leuk, dan ook. Anders gewoon string omvormer. Werkt niet voor niets bij 80% van Nederland prima. Ik heb solaredge omdat terugverdientijd me niet zoveel uitmaakt en ik monitoring per paneel leuk vind. Dus duurder interesseert me niets..

[ Voor 30% gewijzigd door prein2 op 03-11-2019 08:22 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
WPN schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:43:
Denk niet dat een warmtepomp een goede optie is op dit moment. De isolatie is nog niet optimaal en zal ik aan moeten werken. Dus zal zonneboiler worden, wat opzich ook geen probleem is voor mij.
Ik heb ondanks via bouwdepot te willen doen niet genoeg middelen om gelijk 18 panelen neer te leggen denk ik.
ach er zijn mensen faliekant tegen zonneboiler's, en als je alleen naar de financiën kijkt, dan is dat wel een beetje.
maar als je meer naar het milieu kijkt, dan verslaat het nog met gemak de zonnepaneel+warmtepompboiler.
(maar je kunt ook warmtepompboilers krijgen die je ook als zonneboiler kunt gebruiken.)

ik zelf heb nog wel wat ruimte voor een zonneboiler, en heb als een warmtepompboiler.
dus, wie weet ga ik dat nog een keer uitbreiden.
(maar zit ook te kijken naar een nieuw huis, dus ik weet het nog niet wat ik ga doen.)
@migjes je geeft aan dat enphase en solaredge teveel van het goede zijn (en dus extra onnodige kosten). De mogeijkheid die je geeft kan ik niet zo goed voorstellen (te weinig kennis, vandaar ook mijn vraag hier ;)). Is dat niet gewoon een stringomvormer waarover ik alles lees dat als er 1 paneel niet goed werkt de opwekking van de rest dan ook niet?
de kans dat een paneel kapot gaat is minimaal, de kans dat een optimizer kapot is vele malen groter.
(ach een optimizers heeft dan weer een aardige garantie, maar blijft een onderdeel dat kapot kan gaan)

als een paneel schaduw krijgt op precies 1 cell.
dan gaat die cel niet leveren maar gebruiken.
om dat te voorkomen zitten er vaak 3 diodes in het paneel, en word 1/3 van het paneel uit geschakeld.
en is het probleem ook opgelost. ;)
hier heb je wel een beetje fatsoenlijke omvormer voor nodig om dat op te vangen. (90% van de huidige omvormers kan dit wel.)
pas als je echt veel schaduw hebt dan word solaredge/enfase etc etc een beetje interessant.
(maar met die systemen kun je soms wel andere problemen oplossen, dus altijd wel blij dat het bestaat.
alleen je moet het niet voor alles gebruiken.)

jij hebt alleen maar 1 schoorsteen als belangrijke schaduw, een klein beetje uit de buurt blijven daarvan, is een veel goedkopere oplossing als moeilijk lopen doen met optimizers/micro's ;)
Bouwdepot dus vanwege de kosten die ik niet direct in 1 keer heb liggen hiervoor. Ik heb gekeken bij de gemeente voor een duurzaamheidslening, daar betaal ik 2,90% rente in 15 jaar, in mn bouwdepot ligt dit een stuk lager, verschil in totaal is dus minimaal (over de looptijd van hypotheek en de maandelijkse kosten liggen een stuk lager per maand dan wanneer ik aparte lening afsluit)
dit is heel persoonlijk, luister naar je situatie en mogenlijkheden. ;)

maar geld lenen, blijft geld kosten.
dus je hebt gewoon weg minder winst of langere TVT.
(en ga niet meer geld uit geven als nodig, omdat het in een lening zit.
blijf verstandig, is het duurdere solaredge/micro dan wel echt verstandig. ;) )

het ziet er trouwens naar uit dat warmtepompen nog wel even subsidie blijven krijgen.
https://www.rvo.nl/subsid...paraten-isde/warmtepompen
je zou dan ook kunnen kiezen om een 5kW warmtepomp te nemen, in plaats van zonnepanelen.
de warmtepomp draai je dan hybride aan de gasketel.
en dan leg je later je zonnepanelen.
gewoon om aan te geven, en zijn meer wegen naar Rome.
ieder heeft zijn eigen weg te belopen. ;)

succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WPN
Heren bedankt voor de reacties.

Ik ga (ben al bezig) toch nog een keer kritisch kijken naar de mogelijkheden zoals aangegeven.
Een kant en klare offerte die binnen mijn budget ligt is een veilige keuze natuurlijk, maar out of the box denken mag ook gebeuren, door kennisgebrek is dat alleen wat lastiger te accepteren :)

[ Voor 15% gewijzigd door WPN op 29-11-2019 13:21 ]

Pagina: 1