Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benszel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-07-2020
Ik krijg niet meer dan 4k op 30hz op mijn monitor die ik via een hdmi 2.0 kabel heb verbonden met mijn laptop.
Ik heb al verschillende dingen erover opgezocht maar kom er niet uit.

processor - i7-8550U CPU
grafische kaart - GeForce MX150

Ik weet niet als de hdmi uitgang van de laptop 100 percent zeker 2.0 is want ik vind er niet zoveel info over.
De laptop heeft ook een USB Type-C uitgang 3.0 of 3.1, als het niet lukt via de hdmi kabel zou het dan zo wel lukken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• picobob
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-03-2021
Als ik dit topic moet geloven kan het niet. https://forums.lenovo.com...solutions-on/td-p/4478863

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zo te zien gaat het gewoon niet. HDMI versie wordt niet gespecifieerd, en aangezien je geen 60Hz krijgt zal het geen 2.0 zijn.

Wat ik wel kan vinden is het feit dat jouw USB-C geen Thunderbold/DP ondersteund, dus daar kan je ook al niet mee verder.

Op deze laptop is zwaar bespaard als het om connecties gaat.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ook al heeft deze laptop een dedicated Nvidia gpu dan nog worden de video uitgangen verzorgd door de Intel UHD Graphics, met de daarbij horende beperkingen:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-00-ghz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benszel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-07-2020
Bedankt allemaal, ik ga mijn zoektocht dan ook beëindigen.
Volgende keer zal ik beter onderzoeken voor ik iets koop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nielson schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:10:
Ook al heeft deze laptop een dedicated Nvidia gpu dan nog worden de video uitgangen verzorgd door de Intel UHD Graphics, met de daarbij horende beperkingen:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-00-ghz.html
Even ter verduidelijking, de beperking van de Intel HD 620 iGP voor die 24Hz is het versienummer van de HDMI poort. HDMI 1.4 kan niet hoger dan 4k@30Hz, met geen enkele grafische chip. Zou er een HDMI 2.0(a/b) poort aanwezig zijn op het moederbord dan kan die HD 620 zonder problemen 4k@60Hz voor elkaar krijgen. Ter aanvulling, voor HDR weergave is minimaal een Intel Core CPU en HD 620 iGP noodzakelijk, indien er geen andere grafische kaart in het systeem aanwezig is.

Max Resolution (HDMI 1.4): 4096x2304@24Hz (of 4k@30Hz)
Max Resolution (DP): 4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel): 4096x2304@60Hz

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:48:
Even ter verduidelijking, de beperking van de Intel HD 620 iGP voor die 24Hz is het versienummer van de HDMI poort. HDMI 1.4 kan niet hoger dan 4k@30Hz, met geen enkele grafische chip. Zou er een HDMI 2.0(a/b) poort aanwezig zijn op het moederbord dan kan die HD 620 zonder problemen 4k@60Hz voor elkaar krijgen.
Nee, het hele probleem is juist dat geen enkele Intel HD Graphics in Core cpu's hoger dan HDMI 1.4 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nielson schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:07:
[...]
Nee, het hele probleem is juist dat geen enkele Intel HD Graphics in Core cpu's hoger dan HDMI 1.4 ondersteunt.
Dan heb ik een heel stel wonderlijke HTPC's in elkaar gezet die het met de Intel HD 6x0 serie en een HDMI 2.0x poort prima voor elkaar krijgen?

Ter aanvulling: https://forums.tomsguide....an-output-4k-60hz.422352/

Edit: ik heb nog even een barebone uitgezocht met gelijke Intel CPU als in betreffende laptop van TS met Intel HD 620 iGP. Kijk even bij de grafische mogelijkheden van deze barebone? https://www.gigabyte.com/...GB-BRi7-8550-rev-10/sp#sp

HDMI Resolution (Max.) HDMI2.0a ws HDCP 2.2: 4096 x 2304 @ 60Hz

En deze barebone is geen uitzondering, er zijn legio apparaten te vinden met HDMI 2.0(a/b) aansluiting, voorzien van minimaal een Intel 7e generatie CPU met Intel iGP 6.xx (of hoger).

[ Voor 36% gewijzigd door hardware-lover op 28-10-2019 23:28 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
hardware-lover schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:13:
Dan heb ik een heel stel wonderlijke HTPC's in elkaar gezet die het met de Intel HD 6x0 serie en een HDMI 2.0x poort prima voor elkaar krijgen?
Welke cpu dan, een Atom afgeleide? Die hebben idd een heel andere architectuur en ondersteunen soms wel HDMI 2.0

Ook normale Core bordjes hebben soms een HDMI 2.0 uitgang maar dan wordt er gebruik gemaakt van een extra DP naar HDMI converter onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nielson schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:28:
[...]
Welke cpu dan, een Atom afgeleide? Die hebben idd een heel andere architectuur en ondersteunen wel HDMI 2.0

Ook normale Core bordjes hebben soms een HDMI 2.0 uitgang maar dan wordt er gebruik gemaakt van een extra DP naar HDMI converter onboard.
Dat laatste maakt dan geen donder uit, nu ben je een uitvlucht aan het zoeken. Met die interne lspcon converter blijft de Intel iGP gebruikt worden, en die geeft dan 4k@60Hz. Voor de doorsnee gebruiker voegt dat ook helemaal niets toe hoe dit tot stand komt. Er zit een HDMI 2.0(a/b) poort op het apparaat en daarmee gaat er een 4k@60Hz signaal naar buiten toe.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:40
Hier even op aanhakend... (Omdat het ook niet goed voelde een nieuw topic te openen).

Ik dacht mijn hp spectre x360 (ook met i7-8550u) via usbc-naar hdmi2.0 kabel ook aan te sluiten op mn 4k monitor @ 60hz, maar helaas. 30hz max... Had gehoopt het te omzeilen door via usb-c aan te sluiten, maar had beter dit topic wat eerder kunnen vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
m0ridin schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:21:
Hier even op aanhakend... (Omdat het ook niet goed voelde een nieuw topic te openen).

Ik dacht mijn hp spectre x360 (ook met i7-8550u) via usbc-naar hdmi2.0 kabel ook aan te sluiten op mn 4k monitor @ 60hz, maar helaas. 30hz max... Had gehoopt het te omzeilen door via usb-c aan te sluiten, maar had beter dit topic wat eerder kunnen vinden ;)
Jouw laptop ondersteunt waarschijnlijk Thunderbold 3 (geen idee welke versie je precies hebt)

https://www.notebookcheck...ible-Review.281488.0.html
The right edge still features two Thunderbolt/USB Type-C ports
Daarmee kun je dus een Displayport-signaal uitsturen waarmee je wel 4k kunt aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
White Feather schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:49:
[...]

Jouw laptop ondersteunt waarschijnlijk Thunderbold 3 (geen idee welke versie je precies hebt)

https://www.notebookcheck...ible-Review.281488.0.html

[...]

Daarmee kun je dus een Displayport-signaal uitsturen waarmee je wel 4k kunt aansturen.
Tnx, klopt inderdaad! Enige punt is dat mijn monitor 1xDP en 2xHDMI2.0 heeft waarbij mijn main pc (een asrock deskmini 110 icm een I5-6500) al aangesloten is via de DP (aangezien die weer hdmi 1.4 en DP uit heeft, dus daar was DP aansluiting de enige optie).

Hooguit dat ik in de toekomst mijn laptop als main pc gebruik (en de deskmini de deur uit kan, kwam erachter dat dit qua power toch weinig uitmaakt). Of de mainpc naar een i10 upgrade als deze uit zijn (waarbij deze dan hopelijk ook hdmi 2.0 ondersteunt).

Was ook deels/meer als aanvulling op dit topic bedoeld zodat mensen weten dat ook een tb3 -> hdmi2.0 kabel dus ook niet werkt, heb deze btw:

HP Spectre x360 13-ae010nd
pricewatch: HP Spectre x360 13-ae010nd

[ Voor 13% gewijzigd door m0ridin op 05-02-2020 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Laatst online: 08:51

Umbrah

The Incredible MapMan

m0ridin schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:21:

Let op: indien je displayport naar HDMI 2.0 wilt converteren (wat je wilt doen hier), zul je een active converter willen hebben. Er zijn zat simpele verloopjes maar je moet actief converteren (DP is een heel ander soort protocol dan HDMI, en er zijn zat kabeltjes die er toch HDMI overheen laten lopen: de USB-C poort moet "denken" dat hij met een DP scherm praat!):

https://www.club-3d.com/e...t-2.0-uhd-active-adapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Umbrah schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Let op: indien je displayport naar HDMI 2.0 wilt converteren (wat je wilt doen hier), zul je een active converter willen hebben. Er zijn zat simpele verloopjes maar je moet actief converteren (DP is een heel ander soort protocol dan HDMI, en er zijn zat kabeltjes die er toch HDMI overheen laten lopen: de USB-C poort moet "denken" dat hij met een DP scherm praat!):

https://www.club-3d.com/e...t-2.0-uhd-active-adapter/
Ah! Dat is een goede! Ik had vooral gezocht op de hdmi kabel 4k@60hz ondersteunde... top, ga ik hier even verder in duiken. Thanks :)

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 05-02-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27
m0ridin schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:52:
[...]

Tnx, klopt inderdaad! Enige punt is dat mijn monitor 1xDP en 2xHDMI2.0 heeft waarbij mijn main pc (een asrock deskmini 110 icm een I5-6500) al aangesloten is via de DP (aangezien die weer hdmi 1.4 en DP uit heeft, dus daar was DP aansluiting de enige optie).

Hooguit dat ik in de toekomst mijn laptop als main pc gebruik (en de deskmini de deur uit kan, kwam erachter dat dit qua power toch weinig uitmaakt). Of de mainpc naar een i10 upgrade als deze uit zijn (waarbij deze dan hopelijk ook hdmi 2.0 ondersteunt).

Was ook deels/meer als aanvulling op dit topic bedoeld zodat mensen weten dat ook een tb3 -> hdmi2.0 kabel dus ook niet werkt, heb deze btw:

HP Spectre x360 13-ae010nd
pricewatch: HP Spectre x360 13-ae010nd
Er zijn veel mogelijkheden met Thunderbold 3 Alternate Mode, maar HDMI 2.0 is er inderdaad geen van:
Wikipedia: USB-C

Je hebt dus een actieve adapter nodig, net als van Displayport naar HDMI 2.0 (want dat is het signaal dat dan verstuurd wordt).

Maar deze kan natuurlijk ook: pricewatch: Lindy 2 Port 4K DisplayPort Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@White Feather Thanks! Heb ondertussen inderdaad de actieve variant besteld... betreffende die switch, ik ben op zoek naar zo clean mogelijk dus zonder extra kastjes (die evt ook weer stroom nodig hebben). De actieve adapter sis dus de beste oplossing :)

Prijs viel me ook nog best mee eigenlijk. Ook fijn icm een eventuele toekomstige laptop, zag namelijk dat de i10-XXXXu varianten ook nog geen hdmi 2.0 lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Even wat feedback van mijn kant...

Ondertussen opgelost, blijkbaar heeft de LG monitor een setting genaamd "HDMI ULTRA HD Deep Color" die aangezet moest worden... Hiermee werkt de (active) adapter wel. De normale usbc-hdmi2 kabel is nog steeds 30hz maar dat klopt aangezien de i7-8550u max 30hz@4k ondersteunt over hdmi.
Pagina: 1