Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb ergens in een hoekje nog een Playstation 3 slim 320gb staan welke ik graag weer gangbaar wil maken. Er zijn namelijk wat PS3 games die ik nog steeds graag speel.
De playstation functioneert echter niet 100%. In principe kan ik er gewoon mee gamen alleen na 30-45 minuten loopt hij vast en als ik hem dan opnieuw opstart loopt hij vrijwel direct na het opnieuw starten van de game weer vast. Als ik hem dan een paar uur met rust laat kan ik weer 30-45 minuten gamen tot hij weer telkens vastloopt.
Ik heb het vermoeden dat de playstation onvoldoende gekoeld word. Hij voelt ook best wel warm aan op het moment dat hij telkens vastloopt. Nu heb ik de playstation al open geschroefd en alles met perslucht schoon geblazen maar het probleem is niet verholpen. Op internet heb ik gevonden dat er mensen zijn die zelf hun ventilator regelen en de playstation daardoor op temperatuur houden. Echter weet ik niet of dat op mogelijk is bij een ''standaard'' PS3 waar niets aan getweaked is? Verder heb ik gevonden dat de koelpasta vervangen de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb daar echter totaal geen verstand van en zou dan ook niet weten welke koelpasta geschikt zou zijn.

Wat is jullie advies?

Huawei P30

Beste antwoord (via RobertVDN op 14-04-2020 20:44)

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024
RobertVDN schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:04:
Even terugkomend hierop. Ik heb de koelpasta vervangen en het euvel is nog steeds niet verholpen. De playstation werkt nog steeds goed tot dat hij ongeveer 45 minuten aan staat. Dan loopt hij ineens vast en heeft het ook geen zin meer om hem telkens opnieuw aan te zetten want dan loopt hij gelijk weer vast. Het lijkt er dus op dat hij nog steeds te warm wordt. Laat ik hem afkoelen dan kan ik gewoon weer ongeveer 45 minuten spelen tot dat hij problemen krijgt.
Zou zoiets misschien kunnen helpen?
https://nl.aliexpress.com/item/4000549744875.html
Ik ben een beetje ten einde raad namelijk.
Nee!
Ik ben er ondertussen achter dat de PS3 slechte tim gebruikt. Dus de koelpasta tussen cpu/gpu en headspreader is gewoon dikke bagger. Enige optie is delidden, maar dat is heel, heel erg riskant en niet de bedoeling.

Flake's blog: Mythbusting: The truth about Playstation 3 cooling

Een tweedehands exemplaar kan een optie zijn, maar vroeg of laat zal elke PS3 in meer of mindere mate problemen krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:37
Hoe ver ben je gegaan met openschroeven?
Heb je ook het grote koelblok dat op de cpu zit doorgeblazen? (moet je oa. voeding en fan los maken).
Daar was bij mij een grote vieze koeklaag van stof op gaan zitten.

indien ja: Dan wellicht inderdaad verder gaan en koelpasta (thermal paste) vernieuwen (er zijn filmpjes op youtube oa. YouTube: PS3SLIM 250GB CECH 2002x Thermal Compound Replacement by gc repa... Ik denk dat iedere goede koelpaste wel werkt

Oh ja: je kan je ps3 ook opstarten in een 'doorblaas' modus om stof eruit te krijgen (https://nl.ifixit.com/Gui...(Original+and+Slim)/66048)
.
Indien dat niet werkt: Dan is inderdaad CFW (custom firmware) zodat je de fanspeed zelf kan regelen.
(maar dan is online gaan alleen met speciale maatregelen een noodzaak en geen garantie: console EN accountban liggen op de loer...zeker een accountban is funest want ook eventueel andere playstaion devices zijn dan de sigaar..... bezint eer ge begint. Die van mij is gebanned :( )

succes

[ Voor 23% gewijzigd door LaFleche op 29-10-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
LaFleche schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:25:
Hoe ver ben je gegaan met openschroeven?
Heb je ook het grote koelblok dat op de cpu zit doorgeblazen? (moet je oa. voeding en fan los maken).
Daar was bij mij een grote vieze koeklaag van stof op gaan zitten.

indien ja: Dan wellicht inderdaad verder gaan en koelpasta (thermal paste) vernieuwen (er zijn filmpjes op youtube oa. YouTube: PS3SLIM 250GB CECH 2002x Thermal Compound Replacement by gc repa... Ik denk dat iedere goede koelpaste wel werkt

Oh ja: je kan je ps3 ook opstarten in een 'doorblaas' modus om stof eruit te krijgen (https://nl.ifixit.com/Gui...(Original+and+Slim)/66048)
.
Indien dat niet werkt: Dan is inderdaad CFW (custom firmware) zodat je de fanspeed zelf kan regelen.
(maar dan is online gaan alleen met speciale maatregelen een noodzaak en geen garantie: console EN accountban liggen op de loer...zeker een accountban is funest want ook eventueel andere playstaion devices zijn dan de sigaar..... bezint eer ge begint. Die van mij is gebanned :( )

succes
De voeding, blu ray speler en fan heb ik allemaal gedemonteerd en alles schoon geblazen. Die doorblaas modus heb ik inderdaad ook nog een keer gedaan.

Oke duidelijk, fanspeed regelen dus liever niet aan beginnen als het niet hoeft. Dan ga ik koelpasta kopen en volg ik bovenstaande tutorial. Bedankt voor je antwoord.

Huawei P30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Dus je hebt de PS3 opgemaakt zoals op https://nl.ifixit.com/Gui...+Replacement/3489?lang=en aangegeven is. Dan koelpasta eens vervangen. MX2 is prima. Inderdaad ook de heatsink doorblazen. Ik heb een tweetal PS4's waarbij alles gewoon volgekoekt zat met stof. Daar was alleen een busje perslucht door de ventilator niet voldoende. Overigens kun je ook de stofzuiger gebruiken voor niet-elektronica. De elektronica moet je met een kwast, perslucht of een simpele fietspomp schoonmaken.

Zorg er daarnaast voor dat de PS3 vrij staat. Dus niet in een kast zetten en desnoods op een aantal lego-blokjes zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 29-10-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
Even terugkomend hierop. Ik heb de koelpasta vervangen en het euvel is nog steeds niet verholpen. De playstation werkt nog steeds goed tot dat hij ongeveer 45 minuten aan staat. Dan loopt hij ineens vast en heeft het ook geen zin meer om hem telkens opnieuw aan te zetten want dan loopt hij gelijk weer vast. Het lijkt er dus op dat hij nog steeds te warm wordt. Laat ik hem afkoelen dan kan ik gewoon weer ongeveer 45 minuten spelen tot dat hij problemen krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertVDN op 13-04-2020 21:05 ]

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
Dat ding van je linkje is verspild geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Dan is de vraag: hoe erg ben je gehecht aan online gaan met je ps3?

Zo niet dan zou ik voor CFW gaan. Vanaf dat moment heb je inzage in je temperatuur vd de gpu en cpu
Kan je ook fanspeed regelen.
Maak in godsnaam dan een nieuw account aan en log daar mee in op je ps3, zodat bij een eventuele console ban niet je main psn account mee gebanned wordt.

Bedenk maar zo... Nu heb je er ook niets aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nee!
Ik ben er ondertussen achter dat de PS3 slechte tim gebruikt. Dus de koelpasta tussen cpu/gpu en headspreader is gewoon dikke bagger. Enige optie is delidden, maar dat is heel, heel erg riskant en niet de bedoeling.

Een tweedehands exemplaar kan een optie zijn, maar vroeg of laat zal elke PS3 in meer of mindere mate problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
hoi1234 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:46:
[...]

Nee!

Interessant stukje. Dus eigenlijk is er gewoon niks aan te doen..... behalve ergens een weinig gebruikt of nieuw exemplaar vinden.
LaFleche schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:08:
Dan is de vraag: hoe erg ben je gehecht aan online gaan met je ps3?

Zo niet dan zou ik voor CFW gaan. Vanaf dat moment heb je inzage in je temperatuur vd de gpu en cpu
Kan je ook fanspeed regelen.
Maak in godsnaam dan een nieuw account aan en log daar mee in op je ps3, zodat bij een eventuele console ban niet je main psn account mee gebanned wordt.

Bedenk maar zo... Nu heb je er ook niets aan.
Ik ga opzich niet zo veel online. Sowieso zal het online gedeelte van de ps3 tegenwoordig wel aardig uitgestorven zijn gok ik zo.
Maar bij jou heeft extra koeling het dus toch opgelost? Ondanks dat de gebruikte pasta eigenlijk de oorzaak is.

[ Voor 33% gewijzigd door RobertVDN op 14-04-2020 20:48 ]

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
Ik heb nu wel een playstation 3 op marktplaats gevonden voor een schappelijke prijs die volgens de verkoper nooit gebruikt is. (buiten een keer testen of hij het doet om) Is er een betrouwbare manier om dit snel te controleren? Het lijkt een handelaar te zijn want hij heeft wel meerdere advertenties.

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Interessant stukje. Dus eigenlijk is er gewoon niks aan te doen..... behalve ergens een weinig gebruikt of nieuw exemplaar vinden.
Nou ja, een andere in goede conditie kopen is niet per se een optie. Koelpasta heeft sowieso de neiging om in te drogen na verloop van tijd. Deze koelpasta heeft zogezegd een extra grote neiging om in te drogen. Het is eigenlijk niet de vraag of het merendeel van de PS3's dit probleem krijgt, maar eerder wanneer. Wat ik begrepen heb is dat de phat modellen gevoeliger zijn, omdat die 90nm i.p.v. 45nm chips gebruiken.

Maar deze PS3 is KO, wat houdt jouw tegen om eens een poging tot delidden te doen? Op marktplaats krijg je er niet meer dan 10-20 euro voor, dus tenzij je het geld hard kunt gebruiken, verlies je vrij weinig.

Ik heb nu wel een playstation 3 op marktplaats gevonden voor een schappelijke prijs die volgens de verkoper nooit gebruikt is. (buiten een keer testen of hij het doet om) Is er een betrouwbare manier om dit snel te controleren? Het lijkt een handelaar te zijn want hij heeft wel meerdere advertenties.
1, Zie boven
2. Het is Marktplaats
3, Hoe weet een handelaar dat deze nooit gebruikt is en als dat al het geval is, vraag ik me af of dit geen invloed heeft op de koelpasta.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 14-04-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:04

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

RobertVDN schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:46:
[...]

[...]

Ik ga opzich niet zo veel online. Sowieso zal het online gedeelte van de ps3 tegenwoordig wel aardig uitgestorven zijn gok ik zo.
Maar bij jou heeft extra koeling het dus toch opgelost? Ondanks dat de gebruikte pasta eigenlijk de oorzaak is.
Delidden en een andere koelpasta gebruiken. Maak het apparaat maar schoon. Ik gebruik zelf deze koelpasta:
pricewatch: Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
hoi1234 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:08:
[...]

Nou ja, een andere in goede conditie kopen is niet per se een optie. Koelpasta heeft sowieso de neiging om in te drogen na verloop van tijd. Deze koelpasta heeft zogezegd een extra grote neiging om in te drogen. Het is eigenlijk niet de vraag of het merendeel van de PS3's dit probleem krijgt, maar eerder wanneer. Wat ik begrepen heb is dat de phat modellen gevoeliger zijn, omdat die 90nm i.p.v. 45nm chips gebruiken.

Maar deze PS3 is KO, wat houdt jouw tegen om eens een poging tot delidden te doen? Op marktplaats krijg je er niet meer dan 10-20 euro voor, dus tenzij je het geld hard kunt gebruiken, verlies je vrij weinig.
Ja zou ook kunnen. Of ik zoek een betrouwbare reparateur in mijn buurt die deze reparatie al vaker heeft uitgevoerd en het tegen een beetje schappelijke prijs doet. Misschien is de kans op succes dan net wat hoger. Dus als je iemand kent in de omgeving Eindhoven :P

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertVDN
Ludwig005 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:12:
[...]

Delidden en een andere koelpasta gebruiken. Maak het apparaat maar schoon. Ik gebruik zelf deze koelpasta:
pricewatch: Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)
Dat is toevallig precies de koelpasta die ik thuis heb liggen en die ik erop gesmeerd heb. Enige wat ik dus (nog) niet gedaan heb is dat delidden.

Huawei P30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
hoi1234 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:08:
[...]
Om diezelfde reden zou ik eerst cfw proberen met betere fan controle.
Delidden is veel ingrijpender en zeker als je het voor de 1e keer zelf doet 75% kans dat je hem 100% sloopt.

(Google voor bguerville)

Just my 2 cents
Pagina: 1