Last van tocht, herkomst onzeker - zelf een rooktest doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
We hebben last van tocht op een specifieke plek, kunnen er niet de vinger op leggen waar de tocht vandaan komt, maar hebben een aantal vermoedens.

Online vind ik diverse bedrijven die een rooktest voor je kunnen doen, een dergelijke test kost al snel 350 euro. Zijn er hier wellicht mensen met ervaring met het zelf uitvoeren van zo'n test en de benodigde producten hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het puur is om de luchtstroom te visualiseren zou je bijvoorbeeld iets als wierook kunnen nemen. Dat rookt maar is niet direct ongezond (nouja, zeker niet bij 1x gebruik ;)).

Geen idee of de tools die de bedrijven gebruiken ook relatief goedkoop te krijgen zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 08:21
Als je een stoomapparaat in huis hebt, kan je die ook gericht gebruiken. Zorg alleen dat je daarna de huis goed ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zou met stoom inderdaad wel terughoudend zijn, anders heb je straks last van to... nee, vocht.

/flauw

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 28-10-2019 21:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Voor een tientje of 80 een rookmachine kopen? Daarmee zet je een huis makkelijk vol met rook en is relatief onschadelijk.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
InFamous schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:18:
Voor een tientje of 80 een rookmachine kopen? Daarmee zet je een huis makkelijk vol met rook en is relatief onschadelijk.
Ook daar heb ik ervaring mee (ik was hobby-light jockey) maar als je dat goed doet, heb je overal een vettig laagje op zitten. Kan zijn dat het aan het type rookvloestof licht, maar dat van mij had er dus wel last van. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Dat ligt inderdaad aan de vloeistof ;) heb bij diverse evenementen gewerkt (indoor als outdoor) en nog nooit een vettige laag gehad. Wij gebruikte altijd vloeistof op waterbasis.

[ Voor 14% gewijzigd door InFamous op 28-10-2019 21:23 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:02

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Neem een kaars en wandel langs uw kozijnen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rookpatronen laten meestal een aardige hoeveelheid vettigheid achter.

Niet toevallig een vaper in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 18:05
Jellabie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:27:
Neem een kaars en wandel langs uw kozijnen.
Wou ik net zeggen en als je hem daar uitblaast zie je nog duidelijker waar de rook heengaat, vooral handig als je wil checken of de afzuiging werkt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Warmtebeeld camera?

Of post eens een foto waar die toch ongeveer zou moeten zitten. Toevallig een groot glasvlak ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:39
Je kunt ook zelf een blowerdoortest naspelen: ramen/deuren/ventilatieroosters dicht en dan de mechanische ventilatie (indien aanwezig) en afzuigkap maximaal aanzetten. Op die manier trek je lucht naar binnen via kieren e.d.

Ik had zelf ook een vermoeden van een plek waar het tochtte (voordeur), door bovenstaande methode toe te passen kon ik aan het vlammetje van een waxinelichtje zien dat het rubber van de voordeur op sommige plekken inderdaad niet goed afsloot. Daarna ook nog een warmtebeeldcamera gebruikt waarmee het ook goed inzichtelijk was.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30
ik zou een rookmachine gebruiken met de juiste vloeistof.
Bij indoorzalen met lasershows willen ze ook geen vettigheid, dus dat mag geen belemmering zijn

[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 29-10-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04

Onbekend

...

jantje888 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:02:
We hebben last van tocht op een specifieke plek, kunnen er niet de vinger op leggen waar de tocht vandaan komt, maar hebben een aantal vermoedens.

Online vind ik diverse bedrijven die een rooktest voor je kunnen doen, een dergelijke test kost al snel 350 euro. Zijn er hier wellicht mensen met ervaring met het zelf uitvoeren van zo'n test en de benodigde producten hiervoor?
Dat werkt alleen als je echt last hebt van tocht in de ruimte zelf.
Als het in een andere ruimte tocht en je hebt 1 muur/plafond/vloer waar die tocht tegen aan komt en een koude plek ontstaat, kan dat ook als koude tocht ervaren worden terwijl je geen last hebt van tocht maar een natuurlijke luchtcirculatie.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
Dank voor alle reacties tot zo ver.

In het kort de situatie:
  • Het plafond in de garage is door de vorige bewoner geïsoleerd met een 10-12cm laag piepschuim en daar tegenaan plastic. Boven deze isolatielaag zit ruimte, ter hoogte van die ruimte zijn aan de voor- en achterkant in de buitenmuur gaten geboord voor de ventilatie.
  • De garage is gesplitst en de helft is samengetrokken met de bijkeuken. In deze nieuwe ruimte is een verlaagd plafond geplaatst met spots. De piepschuim isolatie is nog aanwezig maar het plastic aan de onderkant daarvan is verwijderd. Door deze spots waait het de kamer in waardoor het, wanneer het buiten koud is, vrij hard afkoelt in de nacht.
Op zoek naar de oorzaak zijn de gaten in de muur voor en achter dicht gemaakt, maar het waait nog steeds. Mogelijk heb ik nog gaten over het hoofd gezien. Mogelijk gaat er koude lucht vanuit de garage via de bovenkant van de piepschuim isolatie naar de nieuwe ruimte.

Ik wil dus uitzoeken waar de koude lucht vandaan komt: Van buiten of vanuit de garage via de ruimte boven plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Inderdaad kan een rooktest prima zelf gedaan worden met budget rookmachine of wierrook, maar was al gezegd. Indien het stevige tocht over de vloer is kun je ook piepschuimbolletjes gebruiken. Gewoon strooien op de vloer en je ziet het vanzelf wegwaaien in een richting. Hou er wel rekening mee dat een beetje ventilatie in huis wel goed is. Dus alle ventilatiegaten langdurig dichtstoppen is geen goed idee...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1061239

We hebben zelf ook jaren last gehad van tocht in onze nieuwbouwwoning. Na bijna alles geprobeerd te hebben zonder resultaat kwamen via via uit bij https://www.energiekeurplus.nl/

Erwin heeft het huis in onderdruk gezet met een blowerdoor en daarna met een rookmachine en warmtecamera de problemen achterhaald. We waren een paar honderd euro kwijt maar dit bedrag was zeker de moeite waard. De oorzaak van het probleem zat ergens waar het zelf nooit hadden gevonden.

Erwin is een echte vakman op dit gebied. Een betere persoon kun je hier in Nederland volgens mij niet voor vinden. Hij zei dat het ook hobby van hem was en hier nu een eigen bedrijf in begonnen in is.

Doe ermee wat je wilt. Ik kan je uit ervaringen vertellen dat zonder het huis in onderdruk te zetten je enkel met een rookmachine niks kan. Het voordeel van een blowerdoor is dat je extreemste variant van tocht in je woning simuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 11:43
Anoniem: 1061239 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:58:

Erwin heeft het huis in onderdruk gezet met een blowerdoor en daarna met een rookmachine en warmtecamera de problemen achterhaald. We waren een paar honderd euro kwijt maar dit bedrag was zeker de moeite waard. De oorzaak van het probleem zat ergens waar het zelf nooit hadden gevonden.
Waar dan? (je maakt ons nieuwsgierig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Die laat geen koude lucht zien. Soms wel de indirecte koeling waar die luchtstroom een kozijn afkoelt; maar is voor tocht dus niet ideaal.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ijdod schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:16:
[...]

Die laat geen koude lucht zien. Soms wel de indirecte koeling waar die luchtstroom een kozijn afkoelt; maar is voor tocht dus niet ideaal.
Daar waar de tocht binnenkomt zie je dus wel een koude vlek omheen. Zie ook wat @ThinkPad er van zei hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Wat wil je er trouwens mee bereiken. Het hebben van een beetje toch is juist heel goed om de binnen lucht klimaat goed te houden. Voldoende ventileren is zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
Anoniem: 1061239 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:58:
We hebben zelf ook jaren last gehad van tocht in onze nieuwbouwwoning. Na bijna alles geprobeerd te hebben zonder resultaat kwamen via via uit bij https://www.energiekeurplus.nl/

Erwin is een echte vakman op dit gebied. Een betere persoon kun je hier in Nederland volgens mij niet voor vinden. Hij zei dat het ook hobby van hem was en hier nu een eigen bedrijf in begonnen in is.

Doe ermee wat je wilt. Ik kan je uit ervaringen vertellen dat zonder het huis in onderdruk te zetten je enkel met een rookmachine niks kan. Het voordeel van een blowerdoor is dat je extreemste variant van tocht in je woning simuleert.
Dank voor je suggestie. Heb contact gezocht met https://www.energiekeurplus.nl/ maar helaas kunnen ze gezien de afstand niets voor ons betekenen. Inmiddels wat offertes van andere partijen binnen, waarbij de prijs varieert van ~299 tot ~1000 euro en er gewerkt wordt met warmtebeeldcamera's, rookproeven (soms specifiek benoemd in combinatie met in onderdruk brengen van de woning).

In het verlengde hiervan heb ik ook wat bedrijven benaderd over de mogelijkheden om de ruimte boven het verlaagde plafond te vullen met isolatiemateriaal.
Inmiddels heb ik de spots een aantal dagen met ducttape afgeplakt, maar helaas koelt de kamer nu nog steeds fors, wel een graad of 1-2 minder ver dan zonder de ducttape, maar nog steeds onacceptabel ver.

Ik vraag me op dit moment nog af of de kou via de ruimte boven de piepschuim isolatie van garage naar nieuwe kamer gaat, of dat de koude via het platte dak komt, en dus niet via/uit de garage.
De door vorige bewoner aangebrachte piepschuim laag van 10-12cm dik is bedoeld om te dienen als isolatie van het plafond.
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:28:
Wat wil je er trouwens mee bereiken. Het hebben van een beetje toch is juist heel goed om de binnen lucht klimaat goed te houden. Voldoende ventileren is zeer belangrijk.
Duidelijk dat wat ventilatie/frisse lucht belangrijk is, het afkoelen tot 10-12 graden gaat echt wat ver.

[ Voor 6% gewijzigd door jantje888 op 22-11-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Rmg

InFamous schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:18:
zou ik voor 35 tientjes toch een rooktest laten doen hou je 45 tientjes over voor leukere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-06 23:23
Rmg schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:58:
[...]

zou ik voor 35 tientjes toch een rooktest laten doen hou je 45 tientjes over voor leukere dingen.
??
Hij zegt voor 80 euro, niet 800...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
JohnnyDon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:02:
[...]

??
Hij zegt voor 80 euro, niet 800...
Dat zijn acht tientjes, een tientje of 80 is toch echt €800,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-06 23:23
De Rikster schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:32:
[...]

Dat zijn acht tientjes, een tientje of 80 is toch echt €800,-
Oke waarschijnlijk een fout maar een rookmachine (en van een beetje kwaliteit) is wel rond de 80 euro dus een fout bij beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JohnnyDon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:35:
[...]

Oke waarschijnlijk een fout maar een rookmachine (en van een beetje kwaliteit) is wel rond de 80 euro dus een fout bij beide?
Je kan ze nog wel goedkoper scoren hoor. En idd vloeistof op waterbasis pakken. Ik geef thuis regelmatig feestjes met de rookmachine aan, nooit vettige aanslag :)

Owner of DBIT Consultancy

Pagina: 1