Externe HDD verandert map- en bestandsbevoegdheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisL97
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-08 13:00
Ik produceer muziek en zit hiervoor ook op een opleiding. Ik heb voor deze opleiding een laptop en thuis werk ik gewoon op een desktop computer. Om bepaalde bestanden te gebruiken op beide stations, werk ik met een externe harde schijf. Ik had 2 weken geleden ongeveer alleen ineens een probleem dat de trash bin op deze schijf geleegd moest worden, wat ik gedaan heb, alleen vervolgens blijft de schijf de bevoegdheid van allerlei mappen en bestanden veranderen. Hierdoor moet ik steeds als ik mijn schijf van mijn pc in mijn laptop plug eerst weer mijn bevoegdheden toestaan via de verkenner. Dit is natuurlijk super irritant, dus vandaar mijn vraag: waardoor komt het dat deze bevoegdheden steeds worden aangepast en hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
WD Elements externe HDD 2 TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Handmatig steeds de bevoegdheden terugzetten

Bedankt voor de hulp alvast :D _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Je geeft weinig info.
Als op de externe harddisk NTFS wordt gebruikt, zal waarschijnlijk de eigenaar van de bestanden niet goed geregistreerd zijn. Da los je eenmalig op met een Take Ownership (zie Google).

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 29-10-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisL97
Renault schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:55:
Je geeft weinig info.
Als op de externe harddisk NTFS wordt gebruikt, zal waarschijnlijk de eigenaar van de bestanden niet goed geregistreerd zijn. Da los je eenmalig op met een Take Ownership (zie Google).
Ik ben zelf niet echt thuis in deze branche, welke informatie zou je bijvoorbeeld willen hebben? Dan zoek ik deze zsm voor je op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ok, om te starten:
- welk OS draaien de desktop en laptop?
- welke bestandsindeling heeft de partitie met de data op de externe harddisk (bv. NTFS, FAT32 enz)?
- heb je ooit beperkingen ingesteld qua ownership van de bestanden (ik denk dan aan lees/schrijfrechten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisL97
Renault schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:46:
Ok, om te starten:
- welk OS draaien de desktop en laptop?
- welke bestandsindeling heeft de partitie met de data op de externe harddisk (bv. NTFS, FAT32 enz)?
- heb je ooit beperkingen ingesteld qua ownership van de bestanden (ik denk dan aan lees/schrijfrechten)?
Zowel de desktop en de laptop draaien op Windows 10
Bestandsindeling van de harddisk is NTFS
Ik heb voor dit probleem nooit beperkingen ingesteld als het gaat om ownership. Sinds dat dit probleem zich voordeed wel om weer bij mijn bestanden te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Waarschijnlijk is de oplossing om op één van beide Windows machines een "take ownership" uit te voeren op alle bestanden en folders, en daarbij tevens read/write rechten uit te delen aan "Everyone".
Mocht dit niet kloppen dan lees ik dat wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisL97
Renault schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:19:
Waarschijnlijk is de oplossing om op één van beide Windows machines een "take ownership" uit te voeren op alle bestanden en folders, en daarbij tevens read/write rechten uit te delen aan "Everyone".
Mocht dit niet kloppen dan lees ik dat wel. :+
Heb dit gedaan, zodra ik op OK klik na de read/write rechten aan iedereen uit te delen krijg ik echter een reeks foutmeldingen over verschillende mappen op mijn externe HDD:
"Er is een fout opgetreden tijdens het toepassen van beveiligingsgegevens op:
E:\ Gigabyte (bijvoorbeeld, zijn meerdere E:\ mappen waarbij hij dit zegt)
Objecten in de container kunnen niet worden geïnventariseerd. Toegang is geweigerd."

Ik kan hier alleen op doorgaan of annuleren klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
@DennisL97
Klik op doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat komt doordat je nog geen eigenaar van alle objecten bent: éérst een "take ownership" uitvoeren zodat jij op alle objecten volledige rechten hebt, pas daarná kan je ook anderen (zoals de user op de andere Windows machine) op die objecten rechten geven.
Pagina: 1