Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Time2Choose
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-04 12:46
Iedereen heeft dromen. Die van mij is een huis, waarbij alles eenvoudig "werkt". Daarbij vind ik "value" belangrijker dan prijs. Ik ben niet echt technisch maar zoek wel graag dingen uit voordat ik grote aankopen doe en zodoende ben ik verdwaald geraakt in steeds diepere put van technische vereisten en compatibiliteit. Ik zou graag wat advies willen van ervaren mede-Tweakers over:

Ik zoek een thuisnetwerk
Momenteel werk ik op een desktop en laptop op kantoor. Ik werk in de cloud maar heb ook een NAS thuis. Nu lijkt het me een mooi moment om ook het thuisnetwerk en NAS aan te pakken. Vereisten zijn volledige compatibiliteit, toekomst bestendig qua opslag en snelheid, veiligheid.

4-5 schijven, SSD?, 4k hdr stream mogelijkheden.

NAS: Synology DiskStation DS1019
UPS: APC Back-UPS BX1400
Router: Hier ben ik nog niet ingedoken. Uiteraard is het de bedoeling zoveel mogelijk te bekabelen, maar snel en stabiel WiFi is wel gewenst door het hele huis en tuin. Advies?

Ik ben geen gamer maar beschik wel over een RTX kaart waarmee streaming van PC naar TV mogelijk zou moeten zijn via de Shield.

Hopelijk vind ik gelijkgestemde met ervaring op het gebied van alles op elkaar aansluiten.

[ Voor 59% gewijzigd door Time2Choose op 29-10-2019 12:37 . Reden: Vraag gespecificeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaluku1
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 19:54
Gamestreaming van je PC naar je Shield is leuk, maar niet voor competitive games. Hoewel de latency zeker niet erg is - en de software uitermate goed werkt - valt het toch op. Dit komt puur door het feit dat als je altijd gewend bent om met lage reactietijden te gamen, je iets snel opvalt als het langzamer werkt. VB: van (high end) PC gamen naar console (30 fps, bluetooth, TV input lag etc.). Zelf raad ik het af. But that is just my personal opinion.
Verder is de Nvidia Shield - en straks de Nvidia Shield Pro - een grote aanrader voor je home cinema setup. Heb de Shield (2017) nu al ruim een jaar and I don't want to go back.

Verder raad ik het ook af om SSD's in je NAS te stoppen. De meerwaarde in performance voor de prijs die je ervoor zal gaan betalen is nihil en in sommige gevallen zelfs nul. Het hangt dan ook nog sterk van van je 'use case', oftewel waar ga je het voor gebruiken? Films (full size blu ray) streamen via Plex/Kodi/VLC/waternogmeeris vanaf je NAS zal geen grotere performance bump geven wanneer je je NAS met SSD's samenstelt.
Oja als extra tip: zolang je de normale versie van een film streamt - zoals 4k blu ray als 4k blu ray en niet getransformeerd naar 1080p - zal je Shield/NAS amper werk leveren want er hoeft niets getransformeerd te worden.

Natuurlijk weet ik nog niet wat voor werk je doet en wat voor bestanden je allemaal opslaat en hoe groot die zijn. Ik geef je nu alleen het advies van wat ik allemaal weet :)

Hoop dat het je wat wijzer maakt :D

[ Voor 6% gewijzigd door MrMaluku1 op 30-10-2019 19:21 . Reden: Iets extra's aan informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Time2Choose
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-04 12:46
MrMaluku1 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:18:
Gamestreaming van je PC naar je Shield is leuk, maar niet voor competitive games. Hoewel de latency zeker niet erg is - en de software uitermate goed werkt - valt het toch op. Dit komt puur door het feit dat als je altijd gewend bent om met lage reactietijden te gamen, je iets snel opvalt als het langzamer werkt. VB: van (high end) PC gamen naar console (30 fps, bluetooth, TV input lag etc.). Zelf raad ik het af. But that is just my personal opinion.
Verder is de Nvidia Shield - en straks de Nvidia Shield Pro - een grote aanrader voor je home cinema setup. Heb de Shield (2017) nu al ruim een jaar and I don't want to go back.

Verder raad ik het ook af om SSD's in je NAS te stoppen. De meerwaarde in performance voor de prijs die je ervoor zal gaan betalen is nihil en in sommige gevallen zelfs nul. Het hangt dan ook nog sterk van van je 'use case', oftewel waar ga je het voor gebruiken? Films (full size blu ray) streamen via Plex/Kodi/VLC/waternogmeeris vanaf je NAS zal geen grotere performance bump geven wanneer je je NAS met SSD's samenstelt.
Oja als extra tip: zolang je de normale versie van een film streamt - zoals 4k blu ray als 4k blu ray en niet getransformeerd naar 1080p - zal je Shield/NAS amper werk leveren want er hoeft niets getransformeerd te worden.

Natuurlijk weet ik nog niet wat voor werk je doet en wat voor bestanden je allemaal opslaat en hoe groot die zijn. Ik geef je nu alleen het advies van wat ik allemaal weet :)

Hoop dat het je wat wijzer maakt :D
Bedankt voor je reactie. V.w.b. gaming geloof ik je gelijk. Ik verwacht geen gelijkwaardige performance op tv als rechtstreeks op mijn X34. Maar in de praktijk game ik nooit dus is meer als "extra optie".

Films kijken daarentegen, zou ik meer willen doen. HDD>SSD scheelt idd behoorlijk in een NAS. Als het feitelijk niet uitmaakt qua performance voor 4k Blu ray streamen bijvoorbeeld is SSD blijkbaar overkill. Het is niet dat ik voor mijn werk video's edit op de NAS ofzo. Is bedoeld voor backup en media consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:53
Ik snap niet zo goed wat een huis van de toekomst heeft te maken met het aanschaffen van een NAS. Een huis van de toekomst associeer ik eerder met domotica/huisautomatisering. In mijn beleving heeft iedereen tegenwoordig wel een NASje staan.

Voor wat betreft je vraag zou ik beginnen met de wedervraag hoeveel opslagruimte denk je nodig te hebben? Je kan zo'n NAS volstoppen met 5 fysieke disks, maar het gebruikt allemaal stroom en als 2 schijven bijvoorbeeld ook voldoende is voor jouw toepassing, dan is dat wellicht een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griphus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 15:16
Inderdaad niet per se een huis van de toekomst, maar iets van nu wat eigenlijk iedereen wel ongeveer nodig heeft met meerdere computers en mediaspelers in huis. Goed dat je eraan wilt werken dus! Aantal dingen die jij graag wilt heb ik al een aantal jaar naar volle tevredenheid draaien in de volgende samenstelling:

NAS:
pricewatch: ASRock C2750D4I
pricewatch: Silverstone DS380
Draait op FreeNAS 11.2. Hierop draai ik radarr en sonarr zodat ik zelf vooral niks meer hoef te doen voor mijn media. Ook plex voor wanneer ik buiten de deur bij mijn media wil.

Router:
PC Engines apu2c4 https://pcengines.ch/apu2c4.htm met pfSense

Accespoints:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Alles in de kelderkast gebouwd en verbonden met een switch die voor mij groot genoeg is:
pricewatch: Netgear Prosafe Smart Switch GS724Tv4

En natuurlijk een UPS (pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA) om alles inclusief mijn glasvezel NT van noodstroom te voorzien, zodat alles blijft werken bij lokale stroomuitval. Enige keer dat hier merkbaar gebruik van is gemaakt is toen een elektricien de hoofdschakelaar moest omzetten om een aardlekschakelaar te vervangen en mijn thuiswerkende vriendin gewoon haar vpn verbinding met haar werk behield en zonder problemen kon doorwerken. Hierna hoefde ik de aanschaf in ieder geval niet meer te verdedigen. ;)

Verder een raspberry pi met Domoticz, maar die is nu losgekoppeld omdat die neit meer stabiel was en nog geen tijd voor gemaakt. Echter werkte dat voorheen wel heel fijn. Daarmee kun je wat meer slimme dingen toevoegen waardoor je meer een huis van de toekomst gevoel kunt krijgen.