Waterkoeling inbouwen, hoe beste fans plaatsen in mijn geval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 20:51
Hoi,

Ik heb een Arctic Freezer Liquid ii 240 aio gekocht, welke hopelijk binnen enkele weken binnen is.

Deze wil ik monteren in mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 135,90€ 135,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 209,99€ 209,99
1BehuizingenCorsair Obsidian 450D€ 101,05€ 101,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 71,-€ 71,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 67,99€ 67,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,93

Nu vraag ik me af hoe ik de fans het beste kan monteren?

Ik heb nu 2x140mm fans aan de voorzijde van de case, 1x120mm aan de achterzijde en 2x140 aan de bovenzijde.

Mij lijkt het meest logisch om de 2 aan de bovenzijde te laten vervallen en daar de radiator inclusief (pull) fans te plaatsen.
Is dat de beste setup denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ja, zo hoort het. Zorg er wel voor dat de AIO de lucht naar buiten afvoert en niet naar binnen blaast.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Wintervacht schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:26:
Ja, zo hoort het. Zorg er wel voor dat de AIO de lucht naar buiten afvoert en niet naar binnen blaast.
Thanks, dan weet ik dat ik het op die manier hoe doe!

Volgens mij moet het systeem altijd zo gemonteerd worden dat de fans onderop zitten en deze blazen dan naar buiten. Dus dat komt dan helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Helaas past de waterkoeling door de dikte vd radiator alleen maar aan de voorzijde. Wat is nu de beste opstelling voor de fans?

Ik heb nu (3x120) intake fans, waarvan 2 aan de bovenzijde en 1 aan de achterzijde. Dan zitten er vervolgens 2 push fans op de radiator (2x120, zo wordt het standaard geleverd) en nog 1 (140) exhaust fan aan de onderzijde. Die aan de onderzijde ga ik denk altijd op een laag toerental laten draaien, zodat ie geen moeite krijgt met mogelijke tegendruk?

Ik ben me ervan bewust dat warme lucht uiteraard graag omhoog gaat, maar ik vind de waterkoeling zelf erg mooi en hoop hem daarom te kunnen behouden.

Hoop dat jullie me tips kunnen geven!

Heb ook nog een foto toegevoegd zodat jullie de opstelling kunnen zien. Let niet op de lelijke fans boven, deze worden ook nog vervangen door zwarte, maar doordat ik de opstelling nu moest wijzigen kwam ik fans te kort ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKKqLWV/20191112-131910-HDR.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
@onnaj
Tsja het is eigenlijk simpel. Als je het zo liever wilt laten zitten en alles draait goed; waarom niet?

Mocht je het volgens het boekje willen doen, dan doe je aan de front zijde alleen 3x intake en doe je back en top als exhaust. 3 fans in 3 fans out of 3 fans in en 2 fans out (voor overdruk) werkt het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Yorick90 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:12:
@onnaj
Tsja het is eigenlijk simpel. Als je het zo liever wilt laten zitten en alles draait goed; waarom niet?

Mocht je het volgens het boekje willen doen, dan doe je aan de front zijde alleen 3x intake en doe je back en top als exhaust. 3 fans in 3 fans out of 3 fans in en 2 fans out (voor overdruk) werkt het beste
Net getest en bij BFV komt de cpu niet boven 63 terwijl dat eerst zo'n 75 graden was en een stuk minder geluid.

Gpu temps blijven hetzelfde met zo'n 75 graden dus top wat mij betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
Wat ik natuurlijk wel zou kunnen doen is aan de achterzijde van de radiator de fans afschroeven en deze aan de voorzijde zetten zodat het intake fans worden, is er natuurlijk wel een flink verstoorde flow dan lijkt me?

Ik zou dan de fan aan de onderzijde om kunnen draaien om over de gpu te laten blazen en dan de fans aan de boven en achterzijde ook om kunnen draaien zodat die exhaust worden ipv intake?

Of zou mijn setup nu het beste zijn?

Edit: denk dat ik het zo laat, als ik de fans andersom zet dan blaas ik warme lucht de kast is, lijkt me niet handig.

Hooguit kan ik voor aan de onderzijde ook een 120mm fan kopen, zodat er in principe evenveel lucht in als uitgaat en ik hoop dan doordat de radiator wat 'blockt' ik dan een kleine overdruk heb

[ Voor 26% gewijzigd door onnaj op 12-11-2019 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
onnaj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:01:
Wat ik natuurlijk wel zou kunnen doen is aan de achterzijde van de radiator de fans afschroeven en deze aan de voorzijde zetten zodat het intake fans worden, is er natuurlijk wel een flink verstoorde flow dan lijkt me?

Ik zou dan de fan aan de onderzijde om kunnen draaien om over de gpu te laten blazen en dan de fans aan de boven en achterzijde ook om kunnen draaien zodat die exhaust worden ipv intake?

Of zou mijn setup nu het beste zijn?

Edit: denk dat ik het zo laat, als ik de fans andersom zet dan blaas ik warme lucht de kast is, lijkt me niet handig.

Hooguit kan ik voor aan de onderzijde ook een 120mm fan kopen, zodat er in principe evenveel lucht in als uitgaat en ik hoop dan doordat de radiator wat 'blockt' ik dan een kleine overdruk heb
Dan zou ik het gewoon zo laten, prima temperaturen verder. Het enige wat je kan doen is het gewoon uitproberen of het werkelijk veel verschil oplevert.
Pagina: 1