Buitenverf niet goed opgedroogd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Afgelopen tijd ben ik bezig de deurpost (van de tuinpoort) te schilderen. Wil dat nog net voor de winter afhebben.

Ik heb de poort uit elkaar gehaald, helemaal gestript van de verf, tweemaal gegrond (op alkyd basis) en daarna geverfd met deze aklyd buitenverf. Tussen elke laag verf goed schoongemaakt met heet water met een scheutje ammoniak.

Een deel dat ik vernieuwd heb zat kwam met acryl grondverf van de winkel. Deze heb ik 1 laag alkyd grondverf gegeven, en daarna ook geverfd met dezelfde buitenverf.

Nu heb ik gisterenmiddag de tweede laag buitenverf er op gesmeerd. Na het schilderen zag het er mooi uit, vanochtend echter lijkt het niet helemaal goed gegaan te zijn.

Op zowel het nieuwe als het oude deel zijn doffe plekken aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bPQr7fqST3VnFvNJUaX4EjAy/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8noWSvvIFasluafgV0ijAEiL/thumb.jpg

Vanochtend hebben we de losse delen binnen gezet (onderste foto), maar die hebben dus vannacht buiten gelegen. 1 deel (eerste foto) zit verankerd in de muur en kan ik dus ook niet binnen leggen.

Ik denk dat het vannacht gewoon te koud is geweest, maar los van de oorzaak, heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Is dit te 'repareren' of moet ik echt alles weer strippen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Hoezo niet nog een laag erop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09
Hoogglans verf kan dof uitslaan door een hoge luchtvochtigheid. Die was zeker vannacht erg hoog. Het is daarom dus beter om niet smiddags te schilderen maar rond een uur of 10 te beginnen (zodat de luchtvochtigheid al iets is gedaald). Andere oplossingen zijn: in het voorjaar of de zomer schilderen, of een verf gebruiken die beter tegen een hoge luchtvochtigheid kan, maar dan kom je al snel bij de dure verven van Sigma of Sikkens uit.

Het lijkt me dat je dit gewoon weer kunt opschuren en overschilderen, zolang de laklaag maar goed is gehecht aan de ondergrond.

[ Voor 13% gewijzigd door darkmdmn op 28-10-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Daar lijkt het inderdaad op ja.

Het deel buiten heeft dan dit jaar maar even pech (tenzij het ineens een weekenddag héél lekker weer is). De andere delen kan ik binnen schuren en verven.

Bedankt voor het meedenken!

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
En update: na binnen de twee losse kozijndelen opgeschuurd en van nòg een laag verf te hebben voorzien ziet er weer keurig uit. Geen last van slechte hechting of wat dan ook.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
EMP schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:18:
...........
Een deel dat ik vernieuwd heb zat kwam met acryl grondverf van de winkel. Deze heb ik 1 laag alkyd grondverf gegeven, en daarna ook geverfd met dezelfde buitenverf.

.......
Alkyd op acryl is geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Sowieso is gronden met een aparte grondverf niet nodig in het geval van TS, want hij gebruikt een eenpotsysteem.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

EMP schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:18:
Afgelopen tijd ben ik bezig de deurpost (van de tuinpoort) te schilderen. Wil dat nog net voor de winter afhebben.

Ik heb de poort uit elkaar gehaald, helemaal gestript van de verf, tweemaal gegrond (op alkyd basis) en daarna geverfd met deze aklyd buitenverf. Tussen elke laag verf goed schoongemaakt met heet water met een scheutje ammoniak.

Nu heb ik gisterenmiddag de tweede laag buitenverf er op gesmeerd. Na het schilderen zag het er mooi uit, vanochtend echter lijkt het niet helemaal goed gegaan te zijn.

Op zowel het nieuwe als het oude deel zijn doffe plekken aanwezig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanochtend hebben we de losse delen binnen gezet (onderste foto), maar die hebben dus vannacht buiten gelegen. 1 deel (eerste foto) zit verankerd in de muur en kan ik dus ook niet binnen leggen.

Ik denk dat het vannacht gewoon te koud is geweest, maar los van de oorzaak, heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Is dit te 'repareren' of moet ik echt alles weer strippen?
Wel goedkope verf voor 750 liter (lees de omschrijving haha van de link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 11:43
Anoniem: 1248170 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

Wel goedkope verf voor 750 liter (lees de omschrijving haha van de link)
Dan heb je voor die 11 m2 wel 9 cm verf opzitten. Dekt het in ieder geval wel....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:39

Yucon

*broem*

nokiaan958GB schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 23:29:
[...]

Alkyd op acryl is geen aanrader.
Waar gaat dat precies mis? Ik heb het af en toe wel eens gedaan en tot nu toe zonder problemen, maar wat niet is kan nog komen. Kan het na langere tijd ook nog problemen met hechting geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik kan de link van destijds niet meer vinden :(

Maar lees nog steeds tegenstrijdige berichten hierover en dat verfwebsites zeggen dat het toch kan. Wellicht doordat er steeds minder oplosmiddelen in alkyd verf zitten. Bijvoorbeeld: https://www.verfwinkel.nl...inebasis-over-waterbasis/
Pagina: 1