Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:42
Beste mede-tweakers,

Enige jaren geleden ben ik redelijk fanatiek bezig geweest met fotografie,
Waar ik ooit begonnen was met een EOS 450D en de kit-lens heb ik uiteindelijk een EOS 60D gekocht met 24-105 F4 L.
Hier heb ik veel plezier aan gehad, echter, de laatste jaren zijn de camera's in de mobieltjes een stuk beter geworden. Hierdoor ligt de 60D al enige jaren werkeloos in de kast. Vooral omdat het i.c.m. de 24-105 een redelijk zware combi is, vrouwlief had er altijd maar een hekel aan als ik met die camera rondsjouwde op vakantie :P

Omdat ik toch zo af en toe wel eens wat foto's wil schieten van betere kwaliteit zou ik toch graag een kleinere vervanger willen aanschaffen.
Ik ben me ervan bewust dat ik de kwaliteit van een 60D icm L glas niet zal evenaren met een systeemcamera.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, en hier zou ik dan ook graag wat advies van de kenners willen.

Wat is je budget?
Het idee is om de oude gear te verkopen, ik verwacht hier € 600 voor te krijgen, dit is dan ook min of meer het budget voor een nieuwe systeemcamera

Gaat het om een simpele fotocamera, of echt een spiegelreflexcamera, of wil je toch eigenlijk een action cam of instapdrone, of toch octocopter? Of gewoon een kick-ass lens voor je camera?
Zoals gezegd is mijn keus gevallen op een systeemcamera ivm de afmetingen.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Foto's maken van de kinderen, landschapsfotografie, ik wil graag het zoombereik van de 24-105 behouden, aan de groothoek kant zou ik graag wat meer willen.

Is het voor alledaags huis-tuin-en-keukengebruik of heb je echt specifieke toepassingen in gedachten?
Gewoon alledaags gebruik, ik heb geen specifieke toepassingen nodig.

Wil je foto's maken of filmen?
Fotokwaliteit gaat boven videofunctionaliteit. Als je er filmpjes van een goede kwaliteit mee kunt maken is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Een EOS 60D + enkele EF lenzen, deze gaan het veld ruimen.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Een goede accuduur of een 2e accu, de lange accuduur van de DSLR is me altijd uitstekend bevallen.
Zoals al aangegeven, momenteel gebruik ik een 24-105 als walk-around, deze bevalt uitstekend behoudens de groothoek. Dit bereik wil ik dan ook minimaal benaderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
De 24-105 is ook een lens die vooral voor FF cameras is. Voor crop cameras begint een lens vaak bij 18mm zodat de groothoek wat beter is.

Als je puur naar formaat gaat kijken kom je denk ik snel uit bij de MFT systemen. Zeker de varianten zonder zoeker zijn erg klein. Wil je iets meer de bediening zoals je die gewend bent en wel een zoeker dan kan je kijken naar iets als een pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14‑150mm f/4.0‑5.6 II Zwart

Past goed binnen budget en met die lens heb je nog eens een stuk groter bereik. Wil je nog kleiner kijk dan naar de nieuwe 14-42 kit lens, die is echt heel klein. Maar dan word je bereik wel minder.

Alternatief is een fixed lens camera met grote sensor (1" of aps). Sony RX100 lijn bijvoorbeeld. Nog wat handzamer.

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 28-10-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Philip Ross schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:36:
Als je puur naar formaat gaat kijken kom je denk ik snel uit bij de MFT systemen. Zeker de varianten zonder zoeker zijn erg klein.
Of een Lumix GX80 met 12-60 lens. Past bijna binnen het budget. De camera past ook in je jaszak en biedt hetzelfde bereik als de vorige camera. Even doorsparen voor een lichtsterke prime en je kan in de meeste situaties uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
euchromatic schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Of een Lumix GX80 met 12-60 lens. Past bijna binnen het budget. De camera past ook in je jaszak en biedt hetzelfde bereik als de vorige camera. Even doorsparen voor een lichtsterke prime en je kan in de meeste situaties uit de voeten.
Prima alternatief ja. Ben zelf niet zo bekend met de panasonic lineup van MFT maar zijn voglens mij ook prima cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Philip Ross schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Prima alternatief ja. Ben zelf niet zo bekend met de panasonic lineup van MFT maar zijn voglens mij ook prima cameras.
Het design is wat simpeler dan Olympus en de duurdere Lumix modellen zijn vooral op filmen gericht, maar de GX80 is voor het geld een meer dan prima toestel met goede zoeker, IBIS, voldoende knoppen en veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 15:59
Ga vooral even in de lokale fotozaak wat proberen wat je fijn qua grootte/gewicht vindt. Sony, Fuji, Olympus, Panasonic, Canon en Nikon inmiddels ook hebben allemaal APSC systeemcamera's. Allemaal met hun voors en tegens en lenzen lineup.

Je aanname "Ik ben me ervan bewust dat ik de kwaliteit van een 60D icm L glas niet zal evenaren met een systeemcamera." klopt overigens van geen kant meer tegenwoordig met Sony, Canon en Nikon allemaal goede systeemcamera's maken.
Alleen als je er een budget van 600eu dan aan koppelt qua lens ga je er zwaar op achteruit. Qua body zal je er waarschijnlijk veel op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:42
@euchromatic en @Philip Ross Ik ga de Panasonic en de Olympus eens naast elkaar leggen, bedankt voor het zetje in de goede richting!

@d4jo Ik had het wellicht anders moeten formuleren, met mijn wensen en budget ben ik me ervan bewust dat ik op kwaliteit ga inleveren.
Voor mij blijft het een compromis tussen budget en formaat/gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
De OM-D E-M10-II van Olympus was al aangeraden. Het loont om even op verschillende sites te kijken, ook 2e hands. De camera heeft dezelfde sensor als de Mark-III en méér tweak-tweak mogelijkheden; maar hij is echt goedkoper geworden sinds de mark III uit is.

De GX80/85 van Panasonic is helemaal vergelijkbaar maar de body is wat platter omdat de zoeker er in is weggewerkt.

Als je deze kunt koppelen aan een fijne lichte prime (17mm?) of een Pro zoom ga je qua beeldkwaliteit én draagbaarheid héél blij worden. Kijk voor lenzen ook eens tweedehands.
Er was er al een genoemd. De 12-40 Pro van Olympus ligt buiten je budget. De 12-35 f/2.8 van Panasonic is net zo goed qua kwaliteit maar kleiner en lichter.
Pagina: 1