Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming en radiatoren> Smart mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• pipo-de-kloun
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-10-2023
Hoi allen!

Ik ben nog vrij nieuw hier, maar zou graag gebruik maken van jullie uitgebreide kennis en adviezen..

Ik heb op de begane grond vloerverwarming en de rest is verwarmd middels radiatoren. Is een slimme thermostaat mét slimme radiatorknoppen een handige optie voor mij, aangezien de CV áltijd de vloer verwarmt en indien gewenst de ruimtes op de verdieping.
Wat ik echter graag wil, is dat ik óók de ruimtes op de verdieping kan verwarmen afzonderlijk van de woonkamer op de begane grond.

Volgens mijn logica zal het namelijk als volgt werken: Stel het is 21 in de woonkamer(VV) en 18 in de slaapkamer. Slaapkamer wil ik naar 21 brengen, dus CV gaat stoken. Met als bijkomstigheid dat het in de woonkamer warmer wordt dan de gewenste temperatuur?

Zou ik dit eventueel op kunnen lossen door een slimme radiatorknop op de verdeler van de VV te draaien?

Volgend issue is dan echter wel dat de verdeler zich in de garage bevindt en de thermostaat in de woonkamer. Ik wil dan dus dat de temperatuur van de woonkamer leidend is voor het al dan niet activeren van de thermostaatknop die zich in de garage bevindt. Maw: De thermostaatknop moet zijn eigen gemeten waarde negeren en puur luisteren naar wat de thermostaat registreert.

Kan ik in mijn situatie de verwarming verslimmen?

Alvast bedankt voor het meedenken in mijn casus!

• svebu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09-2022
Dit is ook een beetje afhankelijk van het type verwarming systeem wat je gebruikt en hoe dit is aangesloten.

Wanneer je VOOR de AAN/UIT klep voor je vloerverwarming een afsplitsing hebt naar de "overige" radiatoren en je zet hier slimme thermostaatknoppen op kan dit goed werken. De CV slaat als het goed is hoger aan op het moment dat een radiator open gaat. Het grote voordeel is dat je hiermee elke ruimte volledig onafhankelijk kan schakelen qua warmte.

Wanneer je aftakking na de overige radiatoren NA de AAN/UIT klep voor je vloerverwarming zit is het wat minder ideaal. Wellicht is de beneden verdieping op temperatuur maar wil je op de hobbykamer verwarmen omdat je daar bezig wilt. Dan zal je de je VV beneden hoger moeten zetten op de AAN/UIT klep te openen om warmte bij je radiatoren te krijgen. Dit is op te lossen door de positie van de klep te wijzigen.

De locatie van van je verdeler maakt eigenlijk niet uit, wanneer je maar zorgt dat de splitsing tussen je VV en radiatoren VOOR de AAN/UIT klep zit. Als dat niet zo is, is de kans groot dat de AAN/UIT vlak bij je verdeler zit en kan je dat relatief simpel (zelf) oplossen.