Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geewees
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-04-2023
Goedemorgen mede Tweakers,

Dit weekend nieuw bureau geinstaleerd waarbij de computerkast op een andere plek staan dan mijn bureau..
Om deze afstand te overbruggen heb ik een HDMI kabel van 7.5 meter gebruikt naar mijn scherm toe (MSI Optix MAG271C). Al snel zag ik dat er over het gehele scherm groene pixels aan het "dansen" waren. Vooral op de donkere delen van het scherm. Heb dezelfde kabel vervolgens op mijn TV aangesloten en hier is dat probleem niet. Vervolgens geprobeerd met een korte kabel van de PC naar de monitor toe en hierbij was er ook geen probleem. Mijn vraag is dus of dit komt door de lengte/kwaliteit van de kabel en of heir eventueel een oplossing voor is (werkt displayport beter over zulke afstanden?).

Alle drivers zijn geupdate evenals de windows versie.

Bedankt alvast voor de reacties _/-\o_

Beste antwoord (via Geewees op 28-10-2019 19:12)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geewees schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:50:
@Sissors
De betreffende kabel heb ik op internet gekocht. Gaat om HDMI 2.0 (welke volgens de site geschikt zou zijn voor 4k). Mijn monitor is 1080P. Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan een defecte kabel lag. Heb daarna bij de action nog een kabel gehaald maar hiermee kreeg ik al helemaal geen beeld. Ik denk dat ik de tip ga opvolgen om voor de display port kabel te gaan.

Zou het er ook aan kunnen liggen dat het scherm op 144 hz draait? Dat zou wel verklaren waarom hij het wel op de tv deed.
Oh wacht, ja je TV draait gewoon op 60Hz. Dat is meer dan de helft minder data. Je kan nog proberen je monitor op 120Hz te draaien bijvoorbeeld, mogelijk werkt het dan wel goed. Al mis je dan wel wat natuurlijk.

Een HDMI 2.0 kabel (premium high speed) zou zeker snel genoeg moeten zijn. Maar goed, of een fabrikant creatief met de specs van de kabel, of een monitor HDMI input die toch niet echt de specs haalt.
Blaat schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

Dat als er een labeltje high speed op staat het dan zou moeten werken is pertinent onwaar. Grote kans dat de fabrikant van de kabel 0 tests tegenover heeft gezet om dat te substantieren.
Euh, je bevestigd dus wat ik zeg. Het zou dan moeten werken. Dat sommige fabrikanten niet fatsoenlijk testen is zo, maar het zou dus wel het moeten doen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

7.5m is ver voorbij de gecertificeerde lengte voor zowel HDMI als Displayport. De kans is klein dat je dat perfect werkend gaat krijgen op de native resolutie van je scherm.

Dit is niet per se vanwege verlies over lengte, maar omdat er op lagere frequenties al staande golven optreden in de kabel als deze langer is (net zoals dat een langere snaar een lagere frequentie voortbrengt). Hoe hoger de datasnelheid, hoe korter de kabel in de regel dan ook kan zijn omdat dat middels hogere frequenties moet.

Grote kans dus dat als je op een lagere resolutie gaat werken dat het dan wel werkt maar dat is geen gegeven.

Of displayport gaat werken is 50/50. Het is van nature een robuuster protocol dan HDMI omdat het packet based is en niet stream based, maar je zal altijd tegen natuurkunde aan blijven lopen. DP1.2 stelt in elk geval dat tot 5m HBR mogelijk moet zijn en tot 15m reduced bitrate (1080p60).

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geewees
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik vermoede zelf ook al dat het aan de lengte lag. Kan alleen niet verklaren waarom hij het dan wel op de tv deed. Nu heb ik ook iets gelezen over een signaal versterker voor een hdmi kabel. Hier enige ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het hoort te werken als je een normale high speed HDMI kabel gebruikt. Zover ik weet is het ook helemaal niet voorbij een maximale lengte. Een praktische limiet is rond de 15 meter, maar ook dat is geen absoluut iets. 7.5m zou dus sowieso moeten kunnen.

Je zit wel op het randje van de spec, HDMI 1.4 is 8.16Gbit/s max, en jouw scherm heeft 8.0Gbit/s nodig, maar het hoort dus te werken met een high speed kabel. Je kan een andere kabel proberen. Als je zeker wil zijn kan je ook een premium high speed kabel kopen, die is zeker snel genoeg, maar dan ben je een stuk goedkoper af door een displayport kabel te kopen, dus dat zou ik dan eerder doen.

Je TV heeft simpelweg een ontvanger die net ietsjes beter is als wat je monitor heeft. Je zit net op het randje, anders had je geen beeld gehad. Met actieve versterkers kan, maar zou ik echt niet aan beginnen voor 7.5m.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 28-10-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geewees
@Sissors
De betreffende kabel heb ik op internet gekocht. Gaat om HDMI 2.0 (welke volgens de site geschikt zou zijn voor 4k). Mijn monitor is 1080P. Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan een defecte kabel lag. Heb daarna bij de action nog een kabel gehaald maar hiermee kreeg ik al helemaal geen beeld. Ik denk dat ik de tip ga opvolgen om voor de display port kabel te gaan.

Zou het er ook aan kunnen liggen dat het scherm op 144 hz draait? Dat zou wel verklaren waarom hij het wel op de tv deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:38:
Het hoort te werken als je een normale high speed HDMI kabel gebruikt. Zover ik weet is het ook helemaal niet voorbij een maximale lengte. Een praktische limiet is rond de 15 meter, maar ook dat is geen absoluut iets. 7.5m zou dus sowieso moeten kunnen.

Je zit wel op het randje van de spec, HDMI 1.4 is 8.16Gbit/s max, en jouw scherm heeft 8.0Gbit/s nodig, maar het hoort dus te werken met een high speed kabel. Je kan een andere kabel proberen. Als je zeker wil zijn kan je ook een premium high speed kabel kopen, die is zeker snel genoeg, maar dan ben je een stuk goedkoper af door een displayport kabel te kopen, dus dat zou ik dan eerder doen.

Je TV heeft simpelweg een ontvanger die net ietsjes beter is als wat je monitor heeft. Je zit net op het randje, anders had je geen beeld gehad. Met actieve versterkers kan, maar zou ik echt niet aan beginnen voor 7.5m.
Dat als er een labeltje high speed op staat het dan zou moeten werken is pertinent onwaar. Grote kans dat de fabrikant van de kabel 0 tests tegenover heeft gezet om dat te substantieren. Waarom zouden ze ook, ze moeten winst maken en wie gaat er nou een HDMI kabeltje terug sturen.

Er is een enorme wildgroei aan kabels op de markt voor HDMI en displayport. Deze voldoen zeker niet altijd aan de specs die pretenderen. Om een voorbeeld te noemen, er zijn veel zogenaamde displayport kabels die pin 20 verbonden hebben, wat absoluut niet mag. Daarmee kan je je videokaart slopen omdat dat een 3.3v voedingsspanning is. Die is handig voor adapters, maar je wil niet dat de monitor en de videokaart elkaar van stroom gaan lopen voorzien. Dan gaan er stromen lopen die er niet horen te zijn.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Geewees schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:50:
@Sissors

Oh wacht, ja je TV draait gewoon op 60Hz. Dat is meer dan de helft minder data. Je kan nog proberen je monitor op 120Hz te draaien bijvoorbeeld, mogelijk werkt het dan wel goed. Al mis je dan wel wat natuurlijk.

Een HDMI 2.0 kabel (premium high speed) zou zeker snel genoeg moeten zijn. Maar goed, of een fabrikant creatief met de specs van de kabel, of een monitor HDMI input die toch niet echt de specs haalt.
Blaat schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

Dat als er een labeltje high speed op staat het dan zou moeten werken is pertinent onwaar. Grote kans dat de fabrikant van de kabel 0 tests tegenover heeft gezet om dat te substantieren.
Euh, je bevestigd dus wat ik zeg. Het zou dan moeten werken. Dat sommige fabrikanten niet fatsoenlijk testen is zo, maar het zou dus wel het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:55:
[...]

[...]

Nee want het is fysiek onmogelijk over die lengte. De eerste orde resonantie zal op 7,5m al optreden bij 30MHz wat erbarmelijk laag is voor een transmissielijn. Dan zit 99% van je databus in rommelige opzwepingen te functioneren.

Er zijn maar twee manieren om dat te reduceren:
1. Impedantiesprong bij de connector minimaliseren. Wat niet kan want deze moet aan de geometrie voldoen zoals gedefinieerd door displayport of HDMI.
2. Kabels kort houden. Daarmee verhoog je de resonantiefrequentie zodat je databus meer ademruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geewees
@Blaat
Super bedankt voor de info.

@Sissors
Kom er net achter dat ik inderdaad 1.4 heb besteld. Dat zou een hoop verklaren! Super bedankt voor de tip. Ga deze kabel retouneren en voor de displayport kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Nee want het is fysiek onmogelijk over die lengte. De eerste orde resonantie zal op 7,5m al optreden bij 30MHz wat erbarmelijk laag is voor een transmissielijn. Dan zit 99% van je databus in rommelige opzwepingen te functioneren.

Er zijn maar twee manieren om dat te reduceren:
1. Impedantiesprong bij de connector minimaliseren. Wat niet kan want deze moet aan de geometrie voldoen zoals gedefinieerd door displayport of HDMI.
2. Kabels kort houden. Daarmee verhoog je de resonantiefrequentie zodat je databus meer ademruimte heeft.
Ja en bij een 4m kabel zit je dus op 60MHz, wat nog steeds midden in je HDMI frequenties zit. Als je resonanties hebt in je kabel door impedantiesprongen bij je connectoren heb je sowieso een probleem. En ondertussen heb ik zelf een 15m HDMI kabel hier liggen die het prima doet...

(Ja op 60 fps 1080p, omdat hij naar mijn TV gaat, maar als het fysiek onmogelijk is vanwege staande golven zou die ook niet moeten werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

Ja en bij een 4m kabel zit je dus op 60MHz, wat nog steeds midden in je HDMI frequenties zit. Als je resonanties hebt in je kabel door impedantiesprongen bij je connectoren heb je sowieso een probleem. En ondertussen heb ik zelf een 15m HDMI kabel hier liggen die het prima doet...

(Ja op 60 fps 1080p, omdat hij naar mijn TV gaat, maar als het fysiek onmogelijk is vanwege staande golven zou die ook niet moeten werken).
Vergeet niet dat we het hier over blokgolven hebben en niet over sinussen. Speciaal voor jou heb ik het even gesimuleerd in Spice.

HDMI High speed werkt op 340MHz dus ik heb in mijn simulatie een slew rate van 0.25ns en een dwell time van 1ns aangenomen. Startspanning is voor deze simulatie niet relevant, maar is 0.75V. Voor de bron alsmede de transmissielijn heb ik een karakteristieke impedantie van 100Ohm aangenomen en voor de connector 200Ohm (wat realistisch is aangezien een het verschil tussen 100Ohm en 200Ohm een verschil van 0.5mm draadpaarafstand is).

Daarna ziet aan het eind van de 15m transmissielijn de blokgolf er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h8WMJuhxsugTszDoo7O7FDHT/full.png

En dit is dan nog zonder kabel verliezen (ideale transmissielijn)!

Voor HDMI kan ik geen acceptatie eisen vinden op het gebied van SI. Maar als ik deze naast die van een veel minder gevoelig signaal (CAN bus) leg voldoet deze blokgolf daar totaal niet aan.

Dat het voor jou werkt betekent dat je geluk hebt. Niets meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En voor al die andere mensen die met lange HDMI kabels werken is het allemaal geluk? Als elke 7.5m en langere kabel niet werkte waren er wel wat meer klachten over.

Overigens mis ik een beetje wat het probleem is bij jouw simulatie (al ontbreken impedantie mismatch effecten uiteraard). Er is totaal geen enkele ISI te zien. (Wat bedoel je trouwens met SI? Ik ken wel ISI, maar SI niet), en als je er een oogdiagram van maakt is het oog wagenwijd open.

Als TS nou een 15m HDMI kabel nodig had voor 4k 120Hz, of al 4k 60Hz, ja dan was ik het met je eens geweest dat het lastig zou worden. Maar een 7.5m kabel voor 1080p 144Hz is echt niet fysiek onmogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 28-10-2019 13:36 ]

Pagina: 1