Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mirte85
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 28-10-2019
Ik zoek een telefoon die "vriendelijk" is voor de ogen ivm fotosensitieve epilepsie
Huawei P30 PRO / iPhone XR / iPhone ...?

Budget > flexibel, iPhone 11 te duur dus zeg max €800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om veel foto's van mijn dochtertje te maken, voor streaming en voor erg veel dagelijkse gebruik (sociaal/lezen etc)

Twijfel nu tussen een OLED of LCD scherm
Ik neigde naar OLED omdat dat blijkbaar minder blauw licht uitstraalt maar heb nu veel gelezen over de problemen die gebruikers ervaren in gedimde toestand dmv van PWC. Blijkbaar krijgen mensen hoofdpijn en last van hun ogen. Door de pulses van PWC dimmen kan het bijna niet anders dan dat ik daar last van krijg, als ik te lang onder rijen bomen doorrijd in een auto krijg ik bijv ook last van lichte aanvallen. Nu is elke schermactiviteit slechter dan geen schermactiviteit, maar daarbinnen wil ik graag de beste keuze maken.

Nu schijnen er updates te zijn voor bijv de Huawei 30 pro, maar zijn deze in Nederland al beschikbaar? En weet iemand of dit echt een verschil zou maken? Daarnaast heb ik nog geen ervaring met het verschil voor mij tussen LCD en OLED. Heeft iemand enig idee wat het verschil in blauw licht doet met je ogen, of OLED doordat er minder blauw licht nodig is wat zachter binnen komt?

In een Vodafone winkel werd de Huawei P30 pro nog aangeraden maar online bij Vodafone is deze niet meer te krijgen. Een volgende serie wil ik niet kopen, hecht veel aan de Google apps die er op staan en die ik daar dus zou gaan missen.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:40

rens-br

Moderator Mobile & IN
@Mirte85 is het voor zo'n specifieke wens niet handig om even in een winkel te gaan kijken en zelf te ervaren wat je fijn vind? Het is voor iemand die niet gevoelig is voor pulsen van schermen erg lastig om je iets aan te raden.

• Mirte85
@rens-br ja dat heb ik ook gedaan. Over de verschillende dimstanden heb ik nog niet geïnformeerd, las dit pas later. Helaas is het effect van licht voor mij niet duidelijk te ervaren door in de winkel te testen. Ik kan ook uren onder de bomen doorrijden (niet achter het stuur) zonder dat het een probleem geeft, en vaak merk ik pas achteraf als ik last heb gehad - bijv door kleine tong/wang beet.

Een neuroloog zal pas echt advies geven als er aangewoond verschil is en daarvoor zijn de OLED schermen te nieuw, en is er wetenschappelijk denk ik geen interesse ;-) Dus hoopte meer op wat gedetailleerdere technische kennis waar ik dan misschien zelf uit kan afleiden hoe dat voor mij zou zijn, óf ervaringsverhalen die niet over epilepsie hoeven te gaan maar over mensen zelf het verschil ervaren tussen de verschillende scherm en dimsoorten.

Maar snap je punt dat het erg persoonlijk en specifiek is!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:12

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

De frequentie van de lichtpulsen die je ervaart wanneer je onder een rij bomen doorrijdt is natuurlijk wel heel wat anders dan de frequentie die gebruikt wordt voor het dimmen van een telefoonscherm. Waarmee ik niet wil zeggen dat het daarmee geen probleem zou moeten zijn, daar heb ik geen verstand van, maar je lijkt in je startpost er van uit te gaan dat elke vorm van pulsen problematisch is. Dat lijkt me wat kort door de bocht?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mirte85
@Orion84 ja daar heb je gelijk in, dat weet ik inderdaad niet zeker. Wil alleen ook dat risico niet nemen, juist omdat ik er dan pas na aankoop achter zou komen. Heb de ervaring wel met meerdere frequenties, als een computer scherm of TL buis "pulseert" merk ik dat gelijk. Het is daarom voor mij sowieso geen optie om een OLED scherm met pulse dimming te kopen.

Mijn vraag gaat dus over het dilemma OLED met DM dimming vs LCD schermen.
Waarbij pulse dimming natuurlijk wel de te vergelijken dimstand is.

• Ali_Baba
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:49
Mirte85 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:58:
Ik zoek een telefoon die "vriendelijk" is voor de ogen ivm fotosensitieve epilepsie
Huawei P30 PRO / iPhone XR / iPhone ...?

Budget > flexibel, iPhone 11 te duur dus zeg max €800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om veel foto's van mijn dochtertje te maken, voor streaming en voor erg veel dagelijkse gebruik (sociaal/lezen etc)

Twijfel nu tussen een OLED of LCD scherm
Ik neigde naar OLED omdat dat blijkbaar minder blauw licht uitstraalt maar heb nu veel gelezen over de problemen die gebruikers ervaren in gedimde toestand dmv van PWC. Blijkbaar krijgen mensen hoofdpijn en last van hun ogen. Door de pulses van PWC dimmen kan het bijna niet anders dan dat ik daar last van krijg, als ik te lang onder rijen bomen doorrijd in een auto krijg ik bijv ook last van lichte aanvallen. Nu is elke schermactiviteit slechter dan geen schermactiviteit, maar daarbinnen wil ik graag de beste keuze maken.

Nu schijnen er updates te zijn voor bijv de Huawei 30 pro, maar zijn deze in Nederland al beschikbaar? En weet iemand of dit echt een verschil zou maken? Daarnaast heb ik nog geen ervaring met het verschil voor mij tussen LCD en OLED. Heeft iemand enig idee wat het verschil in blauw licht doet met je ogen, of OLED doordat er minder blauw licht nodig is wat zachter binnen komt?

In een Vodafone winkel werd de Huawei P30 pro nog aangeraden maar online bij Vodafone is deze niet meer te krijgen. Een volgende serie wil ik niet kopen, hecht veel aan de Google apps die er op staan en die ik daar dus zou gaan missen.
Ik denk dat als je via de V&A forums wel voor 700 een iPhone 11 op de kop kunt tikken en denk ook dat zit de beste optie is .Oled blijft natuurlijk een relatief nieuwe techniek dus er is nog niet erg veel over duidelijk zoals in eerdere comments ook al aangegeven. Voor zover ik weer hebben lcd schermen hier een stuk minder last van dus vandaar dat ik denk dat de iPhone 11 wel de beste telefoon is.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True